بهترین فیلم های سینمایی دنیا + 50 بهترین فیلم فانتزی

بهترین فیلم های سینمایی دنیا + 50 بهترین فیلم فانتزی

از فیلم سینمایی سرزمین میانه تا منهتن، ما 50 مورد از بهترین فیلم های سینمایی دنیا را دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز انتخاب و منتشر کرده ایم. (50 بهترین فیلم فانتزی)

بهترین فیلم های سینمایی دنیا (50 بهترین فیلم فانتزی)

فیلم‌های‌ فانتزی کـه زمانی قلمرو ان آدم‌های‌ عجیب‌وغریب و گیک‌هایي بود کـه در زیرزمین پدر و مادرشان بازی Dungeons & Dragons را بازی می کردند و با شمشیرهای مقوایی در پارک دوئل میکردند، بـه لطف سه‌گانه ارباب حلقه‌های‌ پیتر جکسون، بازی تاج و تخت و… البته، جهان سینمایی مارول در همه ی جا حاضر اسـت.

 

اما برای اهداف این لیست، ما تعریف «فانتزی» را بـه حماسه‌های‌ شمشیر و کوتوله و فیلم‌های‌ ابرقهرمانی محدود نمی کنیم. مطمئناً تعداد زیادی از آن ها را خواهید یافت. اما شـما همچنین فیلم‌هایي را خواهید دید کـه حالت سورئال‌تری دارند، و برخی فیلم‌هایي کـه سیاره ما را بـه‌عنوان مکانی کـه جادو، رمز و راز و ماجراجویی در ان در دسترس دید عموم پنهان شده اسـت، دوباره تصور می کنند.

 

50. ثور «2011»

ثور «2011»

دنیای سینمایی مارول جسورانه درکنار فیلم‌های‌ علمی تخیلی، کمیک‌بوک‌های‌ اکشن و فانتزی قرار میگیرد – هرگز بیشتر از فیلم‌های‌ «ثور»؛ با برداشت‌های‌ متأثر از تالکین از اساطیر نورس و لباس‌های‌ فتنه‌انگیز بـه سبک «فلش گوردون». «ثور» در اصل ریبوت «Masters of the Universe» اسـت – قهرمان برآمده‌اي کـه برای مبارزه با روان‌پریشی اسکلتی بـه زمین میرود – اما با جلوه‌های‌ ویژه بهتر و طنز بیشتر.

 


مطالب مشابه: ترسناک ترین انیمیشن های جهان + 38 فیلم ترسناک


 

49. فیلم راهزنان زمان «1981»

راهزنان زمان «1981»

تری گیلیام تخیل خودرا دراین کمدی وحشی، پشمالو و عجیب‌وغریب برای بچه‌های‌ باهوش‌تر سلطنت کرد. این فیلم مملو از قهرمانان تاریخی، حماسی‌های‌ کوچک، طنزهای پس از پایتون، فیلم‌های‌ کوتاه و جنبه‌های‌ خارق‌العاده عجیب‌وغریب – البته تاریک‌ترین و عجیب‌ترین پایانی کـه می توان تصور کرد را هم ذکر نکنیم – این فیلم یک موفقیت فوق‌العاده در سراسر اقیانوس اطلس بود.

 

48. افق گمشده «1937»

افق گمشده «1937»

بهترین فیلم های سینمایی دنیا

شانگری لا فانتزی زمینی نهایی اسـت – یک پادشاهی جادویی باستانی کـه در اعماق کوه های‌ هیمالیا مدفون شده و توسط فیلسوفان تبتی صلح جو اداره می شود کـه راز جوانی ابدی را کشف کرده اند. اقتباس فرانک کاپرا از رمان بسیار موفق جیمز هیلتون و الهام‌بخش هیتلر، یک ماجراجویی فانتزی با شکوه و ساده‌لوحانه اسـت، گران‌ترین فیلمی کـه در ان زمان ساخته شده اسـت.

 

47. دزد بغداد «1940»

دزد بغداد «1940»

این ماجراجویی دیدنی کـه بر اساس داستان‌های‌ «1001 شب» در بریتانیا آغاز شد اما پس از شروع جنگ در کالیفرنیا تکمیل شد، ممکن اسـت تولید تکه‌اي داشته باشد – و کمتر از شش کارگردان، از جمله مایکل پاول قدرتمند – اما شـما حدس نمیزنید. ان را از نتیجه. «دزد بغداد» کـه مملو از اسب‌های‌ جادویی، دگرگونی‌های‌ ترسناک و جن‌های‌ غول‌پیکر اسـت، یک ستاره بین‌ المللی از سابو، بازیگر هندی پایین‌زاده، با نام مستعار فیل‌پسر شد.

 

46. پلنگ سیاه «2018»

پلنگ سیاه «2018»

اکنون یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های‌ تاریخ، «پلنگ سیاه» نه تنها یک فیلم مهم اسـت، بلکه یک فیلم عالی نیز هست. این فیلم با بازیگران تقریبا تمام سیاهپوست، کارگردانی سیاه‌پوست و نویسندگان سیاه‌پوست، کاوشی هیجان‌انگیز از آینده‌گرایی آفریقایی، سرکوب فرهنگی و انقلاب اسـت. داستان ان نیز باشکوه اسـت و ثابت می کند کـه یکی از بهترین بازی‌های‌ مستقل دنیای سینمایی مارول اسـت، و بازیگری کاملاً الکتریکی احساس میشود، با بازی‌های‌ بوزمن، جردن و رایت واقعاً برجسته اسـت. این نسل کمیاب از فیلم های‌ ابرقهرمانی اسـت کـه ارزش تماشای مکرر را دارد.

 

45. The Goonies «1985»

The Goonies «1985»

این افراد کـه در داستانی از استیون اسپیلبرگ در خواب دیده میشوند، هفت کودک بی‌قرار دریک شهر ساحلی هستند کـه بـه دلیل مبارزه پدر و مادری کـه با یک پیشنهاد محلی برای تصاحب املاک و مستغلات مبارزه می کنند، یک نقشه گنج قدیمی را کشف میکنند کـه بـه گالن دزد دریایی مشهور تک‌چشم ویلی اشاره می کند.

 

متأسفانه خانواده‌اي از سارقان بی‌صلاحیت نیز بـه دنبال غارت هستند و دست یکی از کنه‌های‌ کوچک را برای اخاذی اطلاعات بـه داخل دستگاه نقدینگی فرو می برند. ودر حالی کـه نوجوانان پیش از بلوغ دائماً فریاد میزنند، والدین دلسوز آن ها در پایانی از احساسات حیرت انگیز بـه همان اندازه نفرت انگیز هستند.

 

44. هزارتوی پان «2006»

هزارتوی پان «2006»

گیلرمو دل تورو، نویسنده و کارگردان، اصیل ترین و سازش ناپذیرترین فانتزیست سینمای دوران مدرن اسـت و «هزارتوی پان» چشمگیرترین بیانیه اوست. این داستان هولناک و آزاردهنده دوران بلوغ بر تأثیرات باستانی استوار اسـت – رشته اصلی زن جوانی کـه بـه خطری ترسناک و اخروی کشیده می شود، درست بـه «کلاه قرمزی» و فراتر از ان برمی گردد – و تصویری بی وقفه از وحشیگری را اضافه می کند. 

 

43. گل رز بنفش قاهره «1985»

گل رز بنفش قاهره «1985»

معرفی بهترین فیلم های سینمایی دنیا

نخستین نامی نیست کـه شـما ان رابا فانتزی مرتبط می دانید، اما وودی آلن با این ادای احترام بـه قدرت حمل‌ونقل فیلم‌ها، یکی از خودپسندی‌های‌ بیرونی‌تر خودرا نشان داد. داستان درباره زنی خانه‌دار «میا فارو» اسـت کـه در دوران رکود، توسط شخصیت فیلم مورد علاقه‌اش «جف دانیلز» از پا در می آید، کـه از صفحه نمایش پایین می آید و وی را وارد یک عاشقانه هیجان‌انگیز می کند. این یک مفهوم کاملاً جدید بـه ایده فیلم فانتزی می دهد.

 

42. The Life Aquatic «2004»

The Life Aquatic «2004»

تمام فیلم‌های‌ پرزرق و برق و پرزحمت وس اندرسون در دنیایی اتفاق می‌افتند کـه از دنیای ما دور شده اسـت، جایی کـه هر چیزی ممکن بـه نظر میرسد. اما او این عنصر فانتزی را در «زندگی آبزی» کـه در ان بیل موری نقش یک زیست‌شناس دریایی را بازی می کند کـه در حال کاوش در دنیای عجیب‌وغریب زیردریایی اسـت، بـه حد افراط رساند.

 

41. اورلاندو «1992»

اورلاندو «1992»

این اقتباس از ویرجینیا وولف از سالی پاتر، با اجرای تعیین‌کننده‌ي حرفه‌اي از تیلدا سوینتون، یک ماجرای جادویی اسـت. سوینتون نقش اورلاندو را بازی می کند کـه بـه نوبه خود یک مرد و یک زن را بازی می کند، در حالی کـه او با جهش های‌ نیم قرنی از دربار الیزابت بـه قرن بیستم، از طریق جنگ داخلی، استعمار اولیه و موارد دیگر سفر می کند. این یک اظهار نظر حیله گرانه و عاقلانه در مورد چیزهایی مانند تاریخ انگلیسی، جنسیت و کلاس اسـت، همه ی ان ها دریک فانتزی زیبا و حمل و نقل پیچیده شده اسـت.

 

40. فیلم داستان بی پایان «1984»

داستان بی پایان «1984»

افسانه رویایی ولفگانگ پترسن علیرغم شکایت مشهور لیونل هاتز بـه دلیل تبلیغات نادرست، بـه عنوان یک داستان کلاسیک کودکان ماندگار اسـت. پس از این کـه مدرسه را رها می کند تا دریک کتابفروشی سوراخ شود، باستیان جوان آشفته شروع بـه خواندن داستان آترجو می کند، یک کودک جنگجو کـه وظیفه دارد سرزمین مادری خود یعنی فانتزیا را از دست نیروی بدخیمی کـه بـه نام «هیچ» نامیده می شود، نجات دهد – ودر نهایت، او بـه شدت غرق داستان می شود.

 

بـه معنای واقعی کلمه وی را بـه درون خود می کشاند. درهم آمیختن قطعات مختلف فولکلور سنتی با تخیل اسپیلبرگ – و عروسک گردانی شبیه جیم هنسون – فیلم بـه طرز باورنکردنی قدیمی شده اسـت. بینندگان جوان تر موزیک تم kickass را از Stranger Things نیز می شناسند.

 

39. انتقام جویان «2012»

انتقام جویان «2012»

اکنون تقریبا عجیب بـه نظر می رسد، این کـه مفهوم «چندجهان» بـه بخشی از فرهنگ رایج فرهنگی تبدیل شده اسـت، اما درسال 2012 دیدن «مرد آهنی»؛ «کاپیتان آمریکا»؛ «هولک شگفت انگیز» و غیره کـه همگی یک صفحه را بـه اشتراک می گذارند، یک معامله عجیب‌وغریب بود. خالق Cult Buffy the Vampire Slayer، جاس ویدون، وظیفه برآورده کردن انتظارات بزرگ وفاداران مارول را بر عهده داشت، و او بیش از ان کـه بـه انجام رساند، بـه نوعی نمایشی عظیم رابا حضور گروهی از شخصیت‌ها خلق کرد کـه در ان هیچ‌کس در طوفان و هجوم گم نمی شود. 

 

پایان بازی ممکن اسـت همه ی چیز را بـه 11 رسانده باشد، از جمله رسیدهای گیشه، اما درگیر داستان و حالات بد اسـت. نسخه اصلی بـه سادگی هیجان انگیز اسـت: بزرگ و پر سر و صدا، خنده دار و سرگرم کننده، بیهوده اما اصلا احمقانه نیست. واقعاً سرگرمی باشکوهی اسـت.

 

38. Who Framed Roger Rabbit «1988»

Who Framed Roger Rabbit «1988»

این نویسنده گری کی ولف بود کـه بـه خوبی متوجه شد کـه دوره فیلم نوآر دهه 1940 در هالیوود با دوران طلایی کارتون‌های‌ استودیویی مصادف شده اسـت و تصمیم گرفت این دو رابا هم در هم بکوبد. اقتباس رابرت زمکیس از رمانش این ایده را می گیرد و با ان اجرا می شود و یک لس آنجلس زیبا خلق می کند کـه در ان آشفتگی تکنیکی و عصبانیت تک رنگ دست بـه دست هم می دهند، و شـما بـه همان اندازه احتمال دارد کـه باگز بانی را ستاره کنید. 

 

37. پرنسس مونونوکه «1997»

پرنسس مونونوکه «1997»

 

«همسایه من توتورو» محبوب بچه‌های‌ سراسر جهان اسـت، اما «شاهزاده مونونوکه» بیش از یک دهه بعد بود کـه واقعاً فیلم‌های‌ هایائو میازاکی را بـه دنیای غرب آورد. حماسه اي محیط زیستی درباره خدایان غول پیکر جنگل، طمع کور صنعت بشر و شاهزاده خانم جنگجو کـه توسط گرگ ها بزرگ شده اسـت، این داستان فانتزی بزرگ انیمیشنی در مقیاسی اسـت کـه دیزنی تا بـه حال امتحان کرده اسـت.

 

36. پرتره جنی «1948»

پرتره جنی «1948»

ملودرام تک رنگ فراطبیعی ویلیام دیترل از زمانی کـه مارتین اسکورسیزی در «گرگ وال استریت» برق سبز روشن فیلم را تکرار کرد، کمی از رنسانس لذت برد. پس از رابطه عاشقانه بین بعدی نه ترسناک بین یک نقاش فقیر و دختری بـه نام جنی کـه بـه نظر می رسد متعلق بـه گذشته اسـت و بـه سرعت پیر می شود، فیلم چیزهای زیادی برای بلعیدن اسـت، اما غوغایی کـه در ان ایجاد می شود طوفانی کامل اسـت. 

 

35. جیسون و آرگونات ها «1963»

جیسون و آرگونات ها «1963»

CGI هرگز چیزی بـه‌اندازه مدل‌های‌ استاد جلوه‌های‌ ویژه Ray Harryhausen چیزی منحصربه‌فرد خلق نکرد. او این داستان از اساطیر یونان را بهترین فیلم خود میدانست. مطمئناً برخی از بهترین خلاقیت های‌ وی را دارد: غول برنزی سر بـه فلک کشیده تالو کـه از اقیانوس بیرون می آید، هارپی های‌ بالدار و هیدرا هفت سر.

 

34. هایلندر «1986»

هایلندر «1986»

توطئه پنیر سوئیسی، لهجه‌های‌ مبهم، حتی لباس‌های‌ بدجنس‌تر و ملکه در موسیقی متن: چه چیزی را در «Highlander» دوست ندارید؟ این کـه چرا راسل مولکاهی کارگردان، یک فرانسوی «کریستوفر لمبرت» را بـه عنوان یک طایفه اسکاتلندی و یک اسکاتلندی «شان کانری» را بـه عنوان یک نجیب اسپانیایی انتخاب کرده اسـت، همه ی حدس میزنند، اما وقتی داستان اینقدر دیوانه کننده اسـت، شخصیت های‌ شرور بـه طرز دیوانه وار بدی هستند. ؛ ما واقعاً قصد بحث نداریم.

 

33. فیلم کونان بربر «1982»

کونان بربر «1982»

اوج فانتزی واگنری روی پرده، این اقتباس از داستان‌های‌ کریپتو-فاشیستی رابرت اي هاوارد بسیار بیشتر از یک شمشیر احمقانه «ن» صندل اسـت. پس زمینه صحرای اسپانیا خیره کننده اسـت، طراحی تولید تماشایی اسـت و آرنولد شوارتزنگر بـه شتر مشت میزند.

 

32. عروس پرنسس «1987»

عروس پرنسس «1987»

بهترین فیلم های سینمایی جهان

تلفیق فانتزی و کمدی کار دشواری اسـت – فقط از دیوید گوردون گرین و بچه‌هایي کـه درسال 2011 در پشت کلاهبرداری غم انگیز “عالیجناب” هستند بپرسید – اما راب راینر کارگردان و نویسنده فیلمنامه نویس ویلیام گلدمن با این تند تند، سریع و واقعی کار را بدون دردسر جلوه دادند. افسانه خنده دار نبوغ انها این اسـت کـه با عناصر خارق‌العاده کاملاً جدی برخورد می کنند – لباس‌ها آراسته هستند، جلوه‌های‌ ویژه هرگز احمقانه بـه نظر نمی رسند و دنیای فیلم کاملاً قانع‌کننده اسـت و بـه طنز اجازه میدهد تا در ان بدرخشد.

 

31. راز NIMH «1982»

راز NIMH «1982»

نسخه متحرک کتاب «خانم فریزبی و موش‌های‌ نیمه»؛ این یک فانتزی کودکانه با قلب بزرگی اسـت. این داستان درباره خانم فریزبی، موش صحرایی، بیوه و مادری اسـت کـه سعی می کند از نوزادان جوان خود کـه یکی از آن ها بسیار بیمار اسـت، در مواجهه با تهدیدات انسانها و نژادی از موش های‌ باهوش، مراقبت کند. حس جادو و خطر ان با نشستن داستان بر پایه غم و اندوه افزایش می‌یابد. همچنین دارای کمترین نوازش و ترسناک ترین جغد پیر خردمندی اسـت کـه می توانید تصور کنید.

 

30. کوه مقدس «1973»

کوه مقدس «1973»

با تکیه بر آموزه‌های‌ صوفیانه، رساله‌های‌ مذهبی و هنر سوررئالیستی بـه جای داستان‌های‌ عامیانه سنتی اروپای شمالی، فانتزی تجربی و روان‌گردان آلخاندرو جودوروفسکی بـه تنهایی دراین لیست قرار دارد. این فیلم مبهم، هنرمندانه و با شادی آوانگارد، عیسی مدرن سرخ شده با اسید را دنبال می کند کـه با یک کیمیاگر ملاقات می کند و از هفت سطح روشنگری فراتر می رود.

 

29. پاییز «2006»

پاییز «2006»

 

تارسم سینگ، کارگردان آگهی‌های‌ تبلیغاتی بسیار شیک، میلیونها دلار از پول خودرا برای جمع‌آوری فیلم در طول چندین سال برای این فانتزی عجیب‌وغریب خرج کرد، کـه ریشه در داد و بیدادهای دارویی یک بدلکار زخمی «لي پیس» دارد کـه دختر کوچکی را در بیمارستان با داستان‌های‌ عجیب‌وغریب خود مجذوب خود می کند. داستان رویایی‌اي کـه او می‌سازد با فاجعه‌اي دردناک همراه اسـت، اما همچنین یکی از باشکوه‌ترین ماجراهایی اسـت کـه تا کنون در فیلم ثبت شده اسـت.

 

28. Pleasantville «1998»

Pleasantville «1998»

توبی مگوایر و ریس ویترسپون وقتی نقش یک جفت خواهر و برادر را بازی کردند کـه بـه طرزی جادویی از طریق صفحه تلویزیون و بـه دنیای تک رنگ پلسانتویل منتقل می شوند، یک شهر شاد دهه 1950 کـه در ان همه ی مودب، خوش اخلاق و شاد هستند، خوش تیپ بودند. . طنز تیز کارگردان «بازی‌های‌ گرسنگی» گری راس بـه طرز درخشانی رویای آمریکایی را تضعیف می کند و ترفند بصری تغییر تدریجی فیلم از سیاه و سفید بـه رنگی برای انعکاس بیداری فرهنگی شخصیت‌ها استادانه اسـت.

 

27. Die Nibelungen «1924»

 

سینما از همان ابتدا مدیون فانتزی بودو ژرژ ملیس دراین راه پیشتاز بود. جاه‌طلبی حماسه‌های‌ چندویژگی امروزی را می توان در صامت دو قسمتی فریتز لانگ درسال 1924 کـه بر اساس شعر اسطوره‌اي آلمانی «Nibelungenlied» و با جلوه‌های‌ ویژه پیشگامانه، شاهزاده خانم‌های‌ زیبا و هزاران شمشیر بازی تجمیع شده بود، دنبال کرد.

 

26. هزارتو «1986»

هزارتو «1986»

 

 

اگر تنها چیزی کـه از فانتزی جادویی جیم هنسون، خالق «Muppet» بـه یاد دارید، دیوید بووی پادشاه گابلین و کدبانوی ترسناک او اسـت، دوباره نگاه کنید. این فیلمی پر از ایده اسـت – فلسفی، ادبی، ریاضی، حتی معنوی – و هزارتوی پرآذین ودر حال فرو ریختن یک منظره تخیلی کاملاً منحصر بـه فرد اسـت.

 

25. فیلم سلین و جولی به قایق سواری «1974»

حرکت کنید، «Mulholland Drive»: متا فانتزی مسحورکننده ژاک ریوت با یک زن جوان پریشان شروع می شود کـه در پارکی در پاریس دست و پا میزند. او روسری خودرا گم می کند و زمانی کـه یک تماشاگر کنجکاو ان را پس می گیرد، تعقیب و گریز آغاز می شود، روسری کـه در هویت های‌ زن رد و بدل شده، سفر در زمان بین بعدی و خانه اي مرموز فرو می رود کـه در ان هیچ چیز در سنگ ساخته نشده اسـت.

 


مطالب مشابه: ترتیب فیلم سینمایی احضار + از نظر زمانی و تاریخ انتشار


 

24. سفر ساختگی بیل و تد «1991»

سفر ساختگی بیل و تد «1991»

اد سولومون و کریس متسون، نویسندگان، برای ادامه‌ي پاستیک بی‌معنای سفر در زمان خود بـه نام «ماجراجویی عالی بیل و تد» بـه دیوانه‌ترین و بدترین رمان فانتزی همگی روی آوردند: کتاب مقدس. اینبار، قهرمانان دوفوس ما از سن دیماس، کالیفرنیا کشته میشوند، محکوم بـه جهنم می شوند، از شیطان فرار می کنند، Twister رابا مرگ مینوازند، با خدا معامله می کنند ودر نهایت با ترکیبی از گیتارهای جیغ و پارتی‌های‌ شدید، دنیا را نجات میدهند.

 

23. ماجراهای بارون مونچاوزن «1988»

ماجراهای بارون مونچاوزن «1988»

اگر تری گیلیام فکر می کرد بعد از کمدی علمی تخیلی وحشیانه‌اش «برزیل» توسط استودیوها از طریق رینگر کشیده شده اسـت، هنوز چیزی ندیده بود. «بارون مونچاوزن» تبدیل بـه واژه‌اي برای فاجعه‌های‌ کلان بودجه شد: بودجه مارپیچی افزایش یافت، جلوه‌های‌ ویژه سقوط کرد و تماشاگران دسته‌جمعی دور ماندند. اما فیلم همان‌ گونه یک شگفتی زخمی اسـت، مملو از ایده‌های‌ وحشیانه، لباس‌های‌ عجیب‌وغریب، شخصیت‌های‌ دیوانه و حس بی‌نظیر گیج‌آلودگی و آزمایش‌های‌ همه ی‌چیز.

 

22. جذابیت محتاطانه بورژوازی «1972»

جذابیت محتاطانه بورژوازی «1972»

سکانس های‌ رویایی کارگردان چیره دست لوئیس بونوئل همیشه دارای ابعاد اجتماعی سیاسی اسـت و این طنز – یکی از بهترین و متمرکزترین تلاش های‌ او – از این قاعده مستثنی نیست. گروهی از دوستان متکبر سعی می کنند باهم برای شام بنشینند. تنها چیزی کـه انها میخواهند این اسـت کـه بـه آن ها خدمات داده شود، اما بونوئل برنامه های‌ دیگری برای آن ها دارد.

 

21. ببر خیزان، اژدهای پنهان «2000»

ببر خیزان، اژدهای پنهان «2000»

بهترین فیلم های سینمایی قدیمی

ملودرام بلند پرواز آنگ لي، اختراع مجدد ژانر وو شیا و یکی از تنها 9 فیلم خارجی زبانی اسـت کـه تا کنون نامزد بهترین فیلم شده اسـت، هنوز هم ترکیبی بی نقص از مبارزه فیزیکی و احساسی اسـت. رقص مبارزات هنوز بـه اوج نرسیده اسـت، و هر لحظه بالتیک اوج گرفتن وایر فو، چیزی را در مورد شخصیتی کـه در هوا می چرخد، آشکار می کند.

 

20. ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی «1971»

ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی «1971»

جانی دپ و تیم برتون سالها بعد با فیلم کلاسیک کودکان رولد دال کار خوبی کردند، اما نسخه‌ي ان‌ها وصله‌اي با نسخه اصلی 1971 نیست. تا حدی بـه این دلیل اسـت کـه این اقتباس بسیار مناسب‌تر بـه احساس زمینی و کمتر صیقلی کتاب دال اسـت، در حالی کـه جین وایلدر نقش نجیب‌زاده‌اي منزوی را کـه گروه کوچکی از بچه‌ها را بـه کارخانه‌اش راه میدهد، میکند. ؛ پژمرده و خزنده.

 

19. ارباب حلقه ها: دو برج «2002»

ارباب حلقه ها: دو برج «2002»

یک قایق اسکار با فیلم بعدی «بازگشت پادشاه» می رسد، اما این جا جایی اسـت کـه سه گانه پیتر جکسون بـه عنوان یک پیروزی از فناوری پیشرفته و تأثیر احساسی منسجم شد. گولم اثر اندی سرکیس – یک ساخته دیجیتالی کاملاً واقعی – نمایش را دزدید، با این حال این فیلم همچنین برای بـه تصویر کشیدن رستگاری تندرو پادشاه تئودن، از گریه بر سر قبر پسرش تا رهبری ارتش های‌ روهان بـه نبرد، بـه تصویر می کشد.

 

18. فیلم Wings of Desire «1987»

یک فیلم شاعرانه شگفت‌انگیز درباره اتحاد مجدد کشور آلمان و معنای انسان بودن، فانتزی کتاب مقدس استادانه ویم وندرس از مناظر گوتیک تقسیم‌شده برلین – کـه بـه صورت تک رنگ درخشان گرفته شده اسـت – بـه عنوان پس‌زمینه‌اي برای کاوشی زنده در زندگی رویایی فرشتگان استفاده میکند.

 

17. عمو بونمی که می تواند زندگی های گذشته خود را به یاد بیاورد «2010»

عمو بونمی که می تواند زندگی های گذشته خود را به یاد بیاورد «2010»

افسون‌کننده و مسحورکننده، «عمو بونمی» فیلمی عالی برای از دست دادن خود اسـت. بـه کارگردانی استاد تایلندی Apichatpong Weerasethakul «دوستان غربی‌اش وی را جو میخوانند» در حالی کـه عمو Boonmee، یک کشاورز در حال مرگ، در آخرین روزهای زندگی‌اش ملاقات میکند، در خیالی رخ میدهد. توسط دوستان و خانواده – برادرزاده و خواهرش، اما همچنین روح همسر مرده‌اش و یک مرد میمونی چشم قرمز کـه میگوید پسر بونمی اسـت. تجربی و عجیب‌وغریب، فراموش نشدنی اسـت.

 

16. Hellboy II: The Golden Army «2008»

Hellboy II: The Golden Army «2008»

«هزارتوی پان» ممکن اسـت نظر منتقدان سرسخت را جلب کرده باشد، اما «پسر جهنمی II» شاهکار استاد فانتزی گیلرمو دل تورو اسـت. این دنباله ماجراجویی فوق‌العاده درخشان «پسر جهنمی» کـه از کتاب‌های‌ مصور مایک میگنولا اقتباس شده اسـت، در تمام پری‌های‌ روان‌پریشی، الف‌های‌ غارتگر، مناظر خارق‌العاده و مجموعه‌های‌ اکشن دیوانه‌واری کـه احتمالاً می توانید تقاضای کنید، پر می شود، و درز سرشاری از دل را بـه ان اضافه میکند.

 

15. فیلم ادوارد دست قیچی «1990»

ادوارد دست قیچی «1990»

تیم برتون در بازگویی داستان «فرانکنشتاین» مری شلی با جانی دپ بـه عنوان اثری ناتمام با قیچی برای دست، یک کلاسیک مدرن خلق کرد. اگر او با انتخاب بازیگر اصلی استودیو، تام کروز – کـه می خواست داستان «پایان خوش‌تری» داشته باشد، همه ی چیز می‌توانست بسیار متفاوت باشد. 

 

14. جادوگر شهر اوز «1939»

جادوگر شهر اوز «1939»

گردبادی کـه در دشت‌های‌ کانزاس می‌وزد، دمپایی‌های‌ یاقوتی، جاده آجری زرد رنگی با شکوه تکنیکالر و جادوگری بـه رنگ غزه بیگانه. بهترین لحظات «جادوگر شهر اوز» مانند خاطرات یک رویا، بسیار ترسناک هستند. قدرت ماندگاری فیلم ممکن اسـت با احساسات بسیار واقعی پشتوانه فانتزی مرتبط باشد: کشش یک کودک بین خانه و وحشت و هیجان دنیای بزرگ بیرون.

 

13. فیلم Excalibur «1981»

Excalibur «1981»

این سرچشمه فانتزی مدرن اسـت، اما سابقه سینما در مورد افسانه شاه آرتور رقت انگیز اسـت، خواه فانتزی موزیکال کملوت «کاملوت» باشد یا واقعی گرایی کلایو اوون «شاه آرتور» « و حتی ما را در راه اندازی مجدد گای ریچی شروع نکنید». تنها فیلمی کـه واقعاً عظمت اسطوره آرتورین را بـه تصویر میکشد، «Excalibur» بـه‌طور متناوب مضحک، اما مجموعاً نفس‌گیر جان بورمن اسـت کـه تلخ‌ترین، مه‌آلودترین و خاکی‌ترین فیلم فانتزی بریتانیایی از همه ی آنهاست.

 

12. هری پاتر و زندانی آزکابان «2004»

هری پاتر و زندانی آزکابان «2004»

برداشت آلفونسو کوارون از فیلم‌های‌ «هری پاتر» زمانی بود کـه این فرنچایز ثابت کرد کـه چیزی بیش از یک بازی بی‌جان و برده‌وار از جی.کی اسـت. رمان های‌ فانتزی بی اندازه محبوب رولینگ. بـه نوعی، کوارون یکی از رمان‌های‌ خاموش‌تر این مجموعه را گرفت و ان را بـه یک فیلم بصری مجلل، فقط خانوادگی و واقعاً جادویی تبدیل کرد.

 

مراقبه های‌ مربوط بـه پیری، گذر تحت اللفظی و استعاری زمان و تجربه ما با جوانی بـه طرز ماهرانه اي انجام می شود، زیرا چربی رمان بـه طرز ماهرانه اي بریده می شود تا هم طرح و هم شخصیت پردازی را پیش ببرد. آیا این می‌تواند بهترین فیلم کودکان قرن بیست و یکم باشد؟ احتمالا.

 

11. کفش قرمز «1948»

دومین فیلم مایکل پاول و امریک پرسبرگر دراین لیست بـه معنای دقیق فانتزی نیست. داستان یک پریما بالرین «مویرا شیرر» و سونگالی دیوانه قدرت «آنتون والبروک» کـه وی را دوست دارد و از او استثمار می کند، بیشتر در دنیای «واقعی» اتفاق میوفتد. اما وقتی پرده‌ها بالا می رود و باله شروع میشود، فیلم بـه دنیایی از باورهای سرگیجه‌آور تبدیل میشود، در حالی کـه پاول در اوج قدرت خود اسـت و او سینما، موسیقی، اجرا، هنر، لباس و انیمیشن را در گردابی بی‌نفس ترکیب میکند. 

 

10. Groundhog Day «1993»

Groundhog Day «1993»

بهترین فیلم های سینمایی فانتزی

 

شاهکار کمیک هارولد رامیس کـه نمونه اي زیبا از فانتزی اسـت کـه توسط زیربنای عمیق فلسفی رها شده اسـت، یک هواشناس ترش و بدبین را دنبال می کند «چه کسی جز بیل موری؟» محکوم بـه تکرار همان روز بارها و بارها اسـت. پس از بـه اتمام رسیدن صبر خود، آرام آرام اراده اي برای بهتر شدن خود پیدا می کند.

 

9. فیلم همسایه من توتورو «1988»

همسایه من توتورو «1988»

فانتزی خانوادگی هایائو میازاکی کـه در ژاپن موفق شد، یکی از جذاب‌ترین فیلم‌هایي اسـت کـه تا کنون ساخته شده اسـت. داستان دو خواهر اسـت کـه بـه همراه پدرشان بـه سمت چوب‌ها حرکت میکنند تا بـه مادر بیمارشان نزدیک شوند، ودر آنجا با یک هیولای تنومند با پوزخند خمیردندانی احمقانه و یک اتوبوس گربه‌اي دوازده پا آشنا می شوند.

 

8. موضوع زندگی و مرگ «1946»

 

در ابتدا، فیلم قدرتمند پاول و پرسبرگر شبیه بـه یک رمان عاشقانه در زمان جنگ بـه نظر می رسد، کـه تا حدودی همین طور اسـت. اما هنگامی کـه خلبان محکوم بـه فنا RAF دیوید نیون هنگام صحبت با یک اپراتور رادیویی آمریکایی «ژون کارتر» سقوط می کند، او خودرا در دروازه های‌ مرواریدی می‌بیند، بنابر این لوکیشن های‌ دوگانه فیلم، زمین و بهشت را معرفی می کند. در دومی، یک دادگاه آسمانی باید تصمیم بگیرد کـه آیا خلبان نیون در امان خواهد ماند یا نه، و غرور خارق‌العاده فیلم بـه روحیه تحقیق پس از جنگ در مورد بهترین نحوه اداره زندگی‌مان کمک میکند.

 

7. فیلم کریستال تاریک «1982»

کریستال تاریک «1982»

ترسناک و مبتکرانه، این جنبه تاریک رینگ رینگ «The Muppets» جیم هنسون را بـه ما نشان داد، کـه دنیایی گوتیک از جادو و خطر را ارائه کرد کـه تا حدی از تاریکی افسانه های‌ گریم الهام گرفته شده بود. این یک داستان جستجوی کلاسیک اسـت: جن، یک گلفلینگ، باید یک پیشگویی را برآورده کند و نژاد پیر و رو بـه زوال Skeksis را بـه نفع عرفان مهربانتر و خردمندتر شکست دهد. طراحی شخصیت فیلم بـه اندازه ایمان ان بـه تخیل کودکان قابل توجه اسـت.

 

6. La Belle et la Bête «1946»

La Belle et la Bête «1946»

تقریبا 70 سال پس از انتشار، جادوی «La Belle et la Bête» هنوز هم طلسم می شود. ژان کوکتو، شاعری کـه بـه کارگردانی تبدیل شده بود، در اقتباس خود از افسانه، شادی‌های‌ توهم‌آمیزی خلق کرد – بـه یاد ماندنی‌ترین آن ها بازوهای بی‌جسم کـه از میان دیوارهای قلعه هیولا ظاهر میشوند تا شمعدان‌هایي را کـه مسیر بل را روشن می کنند، بالا ببرند.

 

5. Spirited Away «2001»

Spirited Away «2001»

این ماجراجویی جادویی کـه نه تنها از خروجی عالی استودیو گیبلی ژاپن، بلکه در کل انیمیشن اسـت، سرگردانی یک دختر ده ساله تنها را بـه یک «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» بـه روز شده تبدیل میکند. فولکلور باستانی و اضطراب های‌ زیست محیطی مدرن. این فیلم هنوز هم پردرآمدترین فیلم تاریخ ژاپن اسـت.

 

 

4. فیلم اوگتسو مونوگاتری «1953»

فیلم اوگتسو مونوگاتری «1953»

بزرگ ترین داستان ارواح کـه تا بـه حال در فیلم گفته شده اسـت، افسانه هولناک کنجی میزوگوچی در مورد دو دهقان حریص کـه سعی می کنند از جنگ داخلی کـه در سراسر کشورشان در جریان اسـت سود ببرند، با نفوذ آرام بـه ماوراء طبیعی قدرتمندتر می شود. حس فراتر در فیلم می چرخد، زیرا یکی از مردان با یک زن نجیب زاده مرموز طلسم می شود ودر یک لحظه از حواس خود و خانواده‌اش جدا می شود.

 

3. به بعد «2020»

به بعد «2020»

یک جفت برادر جن غمگین بـه جادو روی می آورند تا برای 24 ساعت احساسی، پدری را کـه واقعاً نمی شناختند، زنده کنند. اما این طلسم در نیمه راه شکسته شد و آن ها رابا نیمی از پدر باقی گذاشت. در حالی کـه فقط پاها عمل می کنند و نیمه بالایی کـه از دست رفته زیر لایه‌های‌ لباس میچرخد، این سه نفر از طریق تلاش برای یافتن یک جواهر جادویی و پایان کار راه خودرا بلوف می کنند.

 

در سرزمینی خارق‌العاده پر از سیکلوپ‌ها، جانوران، جادوگران و انواع جانوران افسانه‌اي کـه از جادو بـه حالت منفی تغییر کرده‌اند، داستان «بـه‌پیش» داستانی اسـت کـه در دوران بلوغ زندگی میکند کـه از عادت ما بـه چرخش گذشته سرمایه‌های‌ بازیگوشی می‌سازد. 

 

2. کینگ کنگ «1933»

کینگ کنگ «1933»

در مورد “کینگ کنگ” چه چیزی برای گفتن باقیمانده اسـت؟ همان طور کـه پیتر جکسون چند سال پیش ثابت کرد: نه خیلی. ویژگی مخلوق استعمارگر مریان سی کوپر و ارنست بی شودساک هنوز یک داستان تکان دهنده و غم انگیز در مورد این کـه چرا ساختمان امپایر استیت چنین تله توریستی وحشتناکی اسـت.

 

1. فیلم سینمایی ارباب حلقه ها: یاران حلقه «2001»

ارباب حلقه ها: یاران حلقه «2001»

پیتر جکسون با اقتباس بزرگ و جهان‌بنیادش از سه‌گانه ژانر تعریف‌کننده جی آر آر تالکین، فانتزی را بـه عصر دیجیتال کشاند و فراتر از همه ی شانس‌ها توانست ان را حداقل دراین فرآیند نیمه سرد کند.

 

ممکن اسـت خون و رعد و برق قسمت‌های‌ بعدی را نداشته باشد، اما برای ما نخستین فیلم «حلقه‌ها» بهترین باقی میماند: این فیلم مستقیم‌ترین روایت را دارد – یک فیلم جاده‌اي، اساساً؛ از سکوت روستایی-انگلیسی وسط شایر تا ممنوعه. سواحل اندوین – و شیرین ترین لحظات شخصیت، از عزیمت غم انگیز بیلبو تا پایان فداکارانه بورومیر.

 

و بـه همین دلیل اسـت کـه فیلم‌های‌ «حلقه‌ها» جکسون کار می کنند و برای نسل‌های‌ آینده تماشاگران را بـه هیجان خواهند آورد: شخصیت‌ها بـه اندازه جلوه‌های‌ ویژه مهم هستند. یک تاکتیک ساده، شاید، اما تاکتیکی کورکورانه موثر.

 


مطالب مشابه: چگونه فیلم‌ های «ترانسفورمرها» را به ترتیب تماشا کنیم؟


 

در پایان

هنوز بـه دنبال چیزهای عالی تر برای تماشای با خانواده خود هستید؟ بهترین فیلم‌های‌ سال 2023؛ بهترین فیلم‌های‌ کودکانه تمام دوران یا بهترین فیلم‌های‌ انیمیشن برای کودکان را در بخش های‌ دیگر مجله تفریحی تالاب بررسی کنید.

جدیدترین مطالب سایت