طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

دراین مطلب از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز طرز تهیه انواع حلوا برای مراسم ها را منتشر کرده ایم. شـما می‌توانید با این دستورها برای خود و مهمان هایتان خوشمزه ترین حلوا ها را درست کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا و ژله مجلسی

 

حلوا چیست؟

حلوا یک آب نبات شیرین سنتی اسـت کـه از خمیر کنجد منشأ ان از خاورمیانه آماده میشود. دستور تهیه حلوا از منطقه اي بـه منطقه دیگر متفاوت اسـت، اما تاهینی «خمیر کنجد» ماده رایج در اکثر دستور العمل ها اسـت.

 

طعم حلوا چگونه است؟

حلوا بـه لطف طعم هاي‌ برشته دانه هاي‌ کنجد همراه با شربت شکر، شیرینی آجیلی و غنی دارد. این طعم میتواند بسته بـه طعم دهنده ها یا مواد افزودنی تغییر کند. خواه گلاب، هل، چرخش کارامل، پوشش شکلات تلخ، یا پاشیدن پسته یا فندق برای ترد بیشتر.

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

7روش فوق العاده برای تهیه حلوا

حلوا شیرینی مشهور ایرانی اسـت. حلوای ایرانی انواع مختلفی دارد و بسته بـه نوع ان ممکن اسـت گاهی بـه عنوان دسر و یا در مواردی در پخت غذا یا دسر دیگری استفاده شود. اگر چه حلوای ایرانی انواع مختلفی دارد، اما هرجا صحبت از حلوای ایرانی می‌شود، مردم بـه فکر همان حلوای آردی هستند. دراین آموزش قصد داریم 7 روش فوق العاده برای تهیه حلوای ایرانی را بـه شـما آموزش دهیم. 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا مینیون خوش عطر و عالی

 

1. طرز تهیه حلوای ایرانی ساده

حلوا یکی از دسرهای ایرانی اسـت کـه بـه روش هاي‌ مختلف تزیین و سرو میشود. در ادامه با ما در تهیه یک حلوای ایرانی ساده و خوشمزه همراه باشید.

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

آرد گندم 2 پیمانه

1 فنجان شکر

1 فنجان روغن

نصف پیمانه گلاب

پودر هل 1/2 قاشق چایخوری

پودر زعفران 1/2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه حلوای ساده

برای تهیه حلوای ایرانی ابتدا باید شهد حلوا را درست کنیم و برای اینکار شکر رابا یک لیوان آب روی حرارت می‌گذاریم تا شکر در اثر حرارت آب شود. بعد از زدن شکر و حل شدن در آب، در مرحله آخر گلاب، پودر هل و زعفران را اضافه کرده و مخلوط کرده و از روی حرارت بردارید تا عطر گلاب در اثر حرارت از بین نرود.

 

در مرحله بعد آرد رابا صافی ریز 2 تا 3 بار الک کنید تا آرد سبک شود و هنگام پخت گلوله نشود. آرد الک شده را در تابه اي با روغن ریخته و با حرارت ملایم بـه سمت بالا تفت میدهیم. آرد و روغن را کاملاً مخلوط کنید تا یکدست شود. مواد را مدام روی حرارت هم می‌زنیم تا بـه رنگ دلخواه در بیاید و هر چه بیشتر روی حرارت هم بزنیم حلوا تیره و قهوه اي میشود.

 

بعد از این کـه حلوا رنگ دلخواه را گرفتید، شعله را خاموش کنید و آب و شکر مخلوط شده را در چند مرحله بـه حلوا اضافه کنید. توجه داشته باشید هنگام افزودن شهد باید حلوا را مدام و سریع هم بزنید تا شهد کاملا جذب حلوا شود ودر وسط تابه جمع شود. سپس تابه را مانند گهواره تکان دهید تا حلوا بـه دو طرف ان زده شود.

 

یعنی دسته هاي‌ تابه را از دو طرف گرفته و مدام بـه چپ و راست حرکت دهید. حلوای آماده شده را در حالی کـه داغ اسـت در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال پسته، خلال بادام، پودر نارگیل تزئین کنید و طرح هاي‌ دلخواه را درست کنید.

 

2. حلوای ایرانی زعفرانی

شاید شـما هم از ان دسته افرادی باشید کـه حلوای ایرانی را بسیار دوست دارید. باوجود گلاب و زعفران، عطر، طعم و بوی این دسرها دو چندان میشود.

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

آرد سفید: دو لیوان
روغن مایع: نصف لیوان
آب: دو و نیم لیوان
شکر: یک و نیم لیوان
گل رز: یک چهارم لیوان
زعفران دم کرده: بـه میزان لازم

 

طرز تهیه حلوا زعفرانی

ابتدا شربت را برای تهیه حلوا درست می‌کنیم. آب و شکر رابا هم مخلوط کرده و روی گاز بگذارید تا مواد حل شود و چند دقیقه بجوشد. زعفران را هم بـه مواد شربت اضافه می‌کنیم. مواظب باشید آب بـه جوش نیاید و وقتی احساس کردید شربت غلیظ شد ان را خاموش کنید. اجازه دهید شربت تا دمای اتاق خنک شود.

 

آرد را در ماهیتابه بریزید و شعله را روشن کنید. هم بزنید تا رنگ آرد تغییر کند. مراقب باشید یک لحظه از آرد غافل نشوید زیرا آرد را می سوزاند. شعله باید تا حد امکان ملایم باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایقی را روی گاز بگذارید تا آرد کمی سرخ شود. رنگ حلوا خوش طعم اسـت اما بهتر اسـت تیره و قهوه اي شود. وقتی احساس کردید آرد تغییر رنگ می‌دهد، ان را از روی شعله بردارید و از صافی رد کنید تا آرد گلوله نشود و کاملا یکدست شود.

 

دوباره آرد را روی گاز بگذارید. روغن مایع «یا 250 گرم کره» را بـه آرد اضافه کنید. کاملا هم بزنید تا روغن آرد را جذب کند. آرد را بـه مدت 10 تا 15 دقیقه در روغن تفت دهید.

 

در آخر شربت را اضافه کنید. وقتی شربت را اضافه می کنید، ممکن اسـت احساس کنید کـه آرد حل نشده و گلوله شده اسـت. نگران نباشید باهم زدن حلوا یا تکان دادن ان در تابه کاملاً التیام مییابد. گلاب و عرق هل را اضافه کنید و وقتی مطمئن شدید کـه خوب مخلوط شده اسـت، اجاق گاز را خاموش کنید.

 

3. حلوا زرده همدان

زرده حلوا بـه دلیل داشتن تخم مرغ مغذی و سالم اسـت. این دسر برای سوغاتی نیز مناسب اسـت و ظاهری فرنی مانند دارد با این تفاوت کـه رنگ ان زرد مایل بـه نارنجی اسـت و کمی سفت تر از فرنی اسـت.

 

این دسر خوشمزه در همدان ایران با کماج سنتی همدان سرو میشود. برای تزیین بـه صورت فینگر فود یا داخل قیف حلوای مهمانی و پذیرایی عالی اسـت.

 

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

زرده تخم مرغ: 10 شماره
شکر یا پودر قند: نصف لیوان
رز: یک چهارم لیوان
زعفران خورشتی: 2 قاشق چایخوری
نشاسته ذرت: 2 قاشق غذاخوری
کره: 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه حلوا زرده 

در مرحله اول زرده ها رابا هم مخلوط می‌کنیم. تخم مرغ یکی از غذاهایی اسـت کـه بـه عنوان مرجع پروتئین محسوب میشود و هر زمان کـه بخواهند پروتئین غذا را اندازه گیری کنند، ان رابا پروتئین هاي‌ مرجع تخم مرغ مقایسه و اندازه گیری می‌کنند.بعد از این کـه تخم مرغ ها کاملا هم زدند شکر را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا شکر داخل زرده یکدست شود.

 

وقتی مواد کاملا باهم ترکیب شدند و زرده تخم مرغ حالت خامه اي پیدا کرد، حالا باید مواد را حرارت دهیم تا زرده ها پخته شوند.

 

دو دلیل برای پختن زرده تخم مرغ وجوددارد، یکی عدم وجود بیماری و دیگری رسیدن بـه غلظت مناسب. برای غلظت هاي‌ بالاتر میتوانیم از نشاسته ذرت استفاده کنیم. حالا مواد را روی حرارت غیر مستقیم قرار می‌دهیم. نشاسته ذرت را کم کم اضافه کنید تا مواد غلیظ شوند.

 

در آخر زعفران مخلوط شده با گلاب را بـه مواد اضافه کنید. وقتی بـه غلظت مناسب رسید و رد قاشق روی حلوای ایرانی شـما باقی ماند، حلوای زرده آماده اسـت و میگذاریم خنک شود و میتوانید داخل قیف بریزید و تزئین کنید.

 

4. حلوا هویج ایرانی

حلوای هویج یکی از دسرهای خوشمزه و خاص اسـت کـه برای پذیرایی از مهمانان درست می‌شود. ماده اصلی این دسر هویج اسـت. رنگ هویج این حلوای ایرانی بسیار خوش رنگ اسـت و می‌توانید با گلاب و زعفران عطر خاصی بـه ان بدهید.

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

هویج: 500 گرم
آرد: 1 پیمانه
1 فنجان شکر
رز: لیوان دوم
روغن مایع: نصف لیوان
زعفران دم کرده: بـه میزان لازم
آب: نصف لیوان
پودر هل: یک دوم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه حلوا هویج ایرانی 

سیب زمینی ها را پوست گرفته و آب ان را بگیرید. بـه قطعات کوچک برش دهید و با یک لیوان آب بپزید تا هویج ها نرم شوند. بعد از پختن هویج و گرفتن آب اضافی ان را در مخلوط کن پوره کنید.

 

در این جا نصف لیوان گلاب و نصف لیوان آب بـه هویج اضافه کنید. شکر را در مخلوط کن بریزید و همه ی مواد را پوره کنید. میتوانید اینکار را در داخل غذاساز نیز انجام دهید.

 

پس از پوره شدن همه ی مواد، ان را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. زعفران و هل را بـه ان اضافه کنید و بگذارید روی حرارت بماند تا شکر خوب حل شود. فقط حرارت دهید تا شکر حل شود. بـه مدت دو دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید. پس از جوش آمدن، حرارت را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید.

 

حالا تابه را بدون روغن روی حرارت گذاشته و آرد را داخل ان بریزید و خوب تفت دهید. هدف در این جا این اسـت کـه بوی خامی آرد را بگیرید و حدود پنج تا شش دقیقه در فر بپزید.

 

این جا رنگ آرد تغییر نکرده و تازه عطر مطبوعی بـه خود گرفته اسـت. سپس روغن را بـه آرد اضافه کنید و بـه آرامی تفت دهید. سه تا چهار دقیقه تفت دهید. کاملا تفت دهید تا آرد گلوله نشود و آردی صاف و یک دستی داشته باشید.

 

رنگ آرد نباید تغییر کند. در این جا هویج هاي‌ له شده را داخل آرد بریزید و مدام هم بزنید تا همه ی مواد باهم مخلوط شوند.

 

وقتی مواد رابا هم مخلوط کردید حرارت را روشن کنید تا کاملا مخلوط شود و با حرارت ملایم روی حلوا بگذارید تا هم بزند و هم بزند. وقتی حلوا بـه تابه نچسبد و بـه شکل صندلی گهواره اي تکان بخورد، آماده اسـت و هم میزنیم تا داخل روغن بیفتد. اینکار را بـه مدت 1-2 دقیقه انجام دهید. حالا برای تزیین آماده اسـت. قالب را چرب کرده و حلوا را داخل ان بریزید و با خلال پسته یا بادام تزئین کنید.

 

چند نکته برای تهیه حلوای هویج

اگر می‌خواهید از کره استفاده کنید مقدار ان باید بـه اندازه روغن مایع باشد.

 

برای حلوای هویج زیاد تفت ندهید چون هر چقدر آرد تفت داده شود رنگ ان تیره میشود و بهتر اسـت رنگ حلوای هویجی روشن باشد. برای تهیه حلوای هویج میتوانید بـه جای آب از شیر استفاده کنید کـه دراین صورت حلوای هویج با شیر خواهیم داشت.

 

وقتی این حلوا با آرد آماده شد هویج را نباید حس کرد و بهتر اسـت با همزن ان را پوره کنید یا اگر همزن در معرض نیست هویج را بپزید و سپس پوره کنید.

 

 وقتی پوره هویج آماده شد ان را در تابه اي بریزید و روی حرارت قرار دهید تا مقداری از آب ان تبخیر شود. هر چه نسبت هویج بـه آرد بیشتر باشد، حلوای هویج خوشمزه تر میشود.

 

5.حلوای شیر ایرانی

حلوای شیر یکی از حلواهای خوشمزه ایرانی اسـت کـه با شیر آماده میشود.

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

آرد سفید: 1 لیوان 135 گرم
کره: 100 گرم
روغن مایع: 100 گرم
شکر: یک لیوان معادل 200 گرم
هل: نصف قاشق چایخوری
زعفران: یک چهارم قاشق چایخوری
شیر: نیم لیتر یا 500 گرم
رز: نصف لیوان
وانیل: درصورت تمایل مقداری

 

طرز تهیه حلوای شیری

آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مدام هم بزنید تا آرد نسوزد و تغییر رنگ ندهد. وقتی بوی آرد بلند شد و آرد خام گرفته شد از روی شعله برمیداریم. کره را در تابه بریزید تا آب شود. نصف لیوان روغن مایع بـه ان اضافه کنید. باهم مخلوط کنید و وقتی داغ شد یک لیوان آرد را بـه آرامی اضافه کنید و بـه الک اضافه کنید. باهم مخلوط کنید تا یکدست شود.

 

سپس یک لیوان شکر رابا هل، زعفران ودر صورت تمایل کمی وانیل بـه مواد اضافه کنید و هم بزنید. حالا دو لیوان شیر را مرحله بـه مرحله بـه مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. نصف لیوان گلاب اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا حلوا گرفته شود. وقتی حلوا از لبه تابه جدا شد و وسط ان جمع شد، حلوای شیر ایرانی ما آماده اسـت.

 

6. حلوای دو رنگ

یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی کـه برای مهمانی مناسب اسـت حلوای دو رنگ اسـت. حلوای دو رنگ بسیار ساده و راحت اسـت و میتوانید ان را چند ساعت قبل از ورود مهمان بـه خانه درست کنید.

 

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

آرد سفید: 3 پیمانه
کره: 200 گرم
روغن جامد یا مایع: مقداری
پودر قند: یک لیوان
پودر کاکائو: 3 قاشق چایخوری
پودر پسته: مقداری برای تزئین
هل: یک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه حلوای دو رنگ

آرد سفید الک شده را در ماهیتابه بریزید و مدام هم بزنید و تفت دهید تا کمی طلایی شود و تغییر رنگ دهد. حدود 10 دقیقه روی شعله خیلی زیاد تفت دهید.

 

سپس دوباره آرد را الک کرده ودر تابه برگردانید. کره رابا روغن جامد بـه آرد اضافه کنید. آرد را دوباره چند دقیقه تفت دهید. هل را اضافه کنید. پودر قند الک شده را اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید و هم بزنید. این مواد را در سینی لبه بلند بچینید و کاملا صاف کنید و بـه مدت 1 ساعت در فریزر بگذارید.

 

با چند قاشق چایخوری پودر کاکائو کـه بـه همراه آرد بـه مواد اضافه میکنیم دوباره بـه همان مقدار مواد را انجام دهید.

 

در آخر حلوای داغ را داغ بریزید و دوباره بـه مدت 1 ساعت در فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد. مواد را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید تا کمی خنک شود و بـه دمای اتاق برسد. سپس لوزی لوزی برش می‌دهیم ودر ظرف مورد نظر می‌گذاریم.

 

7.حلوای سیاه ایرانی

حلوای سیاه ایران اردبیل یکی از سوغاتی هاي‌ این شهر اسـت.

 

این دسر محلی در اردبیل اسـت و شاید کمتر کسی نام ان را شنیده باشد. حلوای سیاه ایرانی از آرد جوانه گندم و آرد سبوس دار سنگک آماده میشود و بـه همین دلیل بسیار مغذی اسـت.

 

این غذا بـه دلیل خاصیت گرمی کـه دارد بیشتر در فصل زمستان استفاده میشود. در زمان هاي‌ قدیم در اردبیل بـه دلیل کمبود امکانات شهری و زمستان هاي‌ طولانی، طبق معمولً این شیرینی بـه عنوان غذای اصلی مردم این دیار تا پایان زمستان تهیه می شد.

 

طرز تهیه جدیدترین انواع حلوا برای محرم

 

عناصر

جوانه گندم: 1 فنجان
آرد سبوس دار «سنگک»: 4 پیمانه
آب: 1 فنجان
کره یا مارگارین محلی: 180 گرم
ادویه جات مخصوص: بـه میزان لازم
پودر گردو: 100 گرم
پودر کنجد: 50 گرم
شیره انگور: نیم لیتر
خلال پسته برای تزئین: 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه حلوای سیاه

گندم را حدود 3 روز در آب قرار دهید تا جوانه بزند و وقتی جوانه زد ان را خشک کنید تا آماده آسیاب شود. پس از آسیاب کردن جوانه گندم، آرد سنگک رابا آرد جوانه گندم با آب مخلوط می‌کنیم تا خمیر یک دستی بـه دست آید. خمیر آماده شده را روی شعله ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید. این هم زدن ممکن اسـت تا 6 ساعت طول بکشد و زمان آماده سازی این حلوا بیش از 7 ساعت طول میکشد. در تهیه این حلوا باید صبور باشید.

 

وقتی آرد را سرخ میکنید، روغن محلی یا مارگارین را بـه ان اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا بـه روغن بیفتد. وقتی حلوا کاملا برشته شد و رنگ ان تغییر کرد، ادویه هاي‌ مخصوص از جمله دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، هل، گلپر، زیره و زردچوبه را بـه آرد اضافه کنید. برای خوردن حلوا پودر گردو و کنجد را اضافه کنید. سپس آب انگور را بـه حلوا اضافه کنید تا کاملا در حلوا حل شود. 5 دقیقه بعد از اضافه کردن شیره انگور، زیر حلوا را خاموش کنید.

 

دسر خوشمزه اردبیلی شـما آماده اسـت. این حلوای ایرانی را میتوان در یخچال نگه داری کرد. مدت زیادی طول میکشد. هنگام سرو حلوای ایرانی روی ان رابا خلال پسته تزئین کنید.

 

نکات کلیدی در تهیه حلوا

میتوانید بـه جای آرد سفید از آرد برنج یا آرد سنگک هم استفاده کنید، با این تفاوت کـه رنگ ان تیره میشود. اگر از آرد برنج استفاده کنید حلوا کمتر چسبناک و رنگ ان کمی روشن میشود و اگر از آرد سنگک استفاده کنید رنگ ان کمی تیره میشود.

 

آرد سبوس دار بهترین آرد برای تهیه حلوا اسـت. آرد سبوس دار مانند آردی کـه برای تهیه نان سنگک استفاده میشود، گلوتن کمی دارد و باعث نرمی ان می‌شود. بـه طور کلی در صنعت شیرینی سازی، هرچه گلوتن کمتری در آرد وجود داشته باشد، کیک ترد، شکننده تر و خوشمزه تر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: حلوای عربی | طرز تهیه حلوای عربی مجلسی + تزیین حلوا

 

در پایان

گلاب را حتماً در آخر اضافه کنید تا عطر ان در حلوا مشهود باشد.

روی حلوا رابا پودر پسته و نارگیل تزیین کنید.

سعی کنید شربت خودرا زیاد نپزید، زیرا ممکن اسـت حلوا خشک یا شیرین شود. اجازه دهید شربت خنک شود و سپس بـه آرد اضافه کنید.

تزیین حلوا بـه اندازه خوردن حلوا و درست کردن ان اهمیت دارد.

جدیدترین مطالب سایت