با موزهای سیاه شده چه کنیم؟

با موزهای سیاه شده چه کنیم؟

موز نسبت بـه سایر میوه‌ها خیلی سریع‌تر رسیده و له میشود. بـه همین دلیل ابتدا پوست ان تغییر رنگ میدهد ولی طبق معمول میوه ان تا چندین روز کاملا سالم میماند. موز وقتی کال و نرسیده اسـت رنگ سبز دارد و بعد از این کـه میرسد زرد میشود و سپس بـه رنگ قهوه اي در می آید. موزهایی کـه پوست انها قهوه اي و لک دار می شوند خیلی رسیده هستند.

 

علت ایجاد لک‌هاي‌ روی موز، آزاد شدن گاز اتیلن اسـت کـه رنگدانه‌هاي‌ زرد را بـه قهوه اي تبدیل می کند. نکته مهم اینجاست کـه موز قهوه اي هم مانند موز زرد و تازه ارزش غذایی کافی و کاملی دارد. اما ان را طبق معمول برای پذیرایی از مهمان استفاده نمی کنند. بـه همین دلیل با چند ایده عالی کـه دراین مقاله از مجله تالاب معرفی میکنیم، میتوانید از موز قهوه اي و خیلی رسیده بـه بهترین شکل استفاده کنید. با ما همراه باشید.

 

10 روش عالی برای استفاده از موز های سیاه شده

مانند بسیاری از میوه‌ها، موز هم بـه‌تدریج رسیده‌تر و نرم‌ تر میشود و تغییر رنگ میدهد. پوست این میوه‌ي مغذی در ابتدا سبز اسـت، اما با گذشت زمان بـه زرد و سپس قهوه‌اي تبدیل میشود. با رسیدن موز، آزاد شدن گاز اتیلن باعث قهوه‌اي شدن رنگدانه‌ي زرد در پوست ان می شود. ممکن اسـت موزهای قهوه‌اي و خیلی رسیده برای پذیرایی از مهمان مناسب نباشند، اما بی‌فایده هم نیستند و همان‌ گونه یک غذای مغذی محسوب میشوند.

 


مطالب مشابه: 20 کاربرد هوشمندانه موز «علاوه بر خوردن آن»


 

1. موز قهوه ای را فریز کنید

موز قهوه ای را فریز کنید

در صورتی کـه نمیتوانید بـه این زودی موزهای قهوه اي را استفاده کنید، آن ها را برای استفاده در زمان بهتر فریز کنید. نگران نباشید خاصیت و طعم آن ها تا حد خوبی حفظ میشود. اینکار از هدر رفتن این میوه جلوگیری میکند. موز یخ زده برای تهیه بستنی و اسموتی یا انواع شیک گزینه بسیار عالی اسـت.

 

بستنی موزی

  • موز را دو نیم کنید.
  • بـه انتهای آن ها چوب بستنی بزنید.
  • آن ها را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزنند.
  • بعد از یخ زدن ان را داخل شکلات آب شده فرو کنید.
  • مجدد داخل فریزر بگذارید تا شکلات سفت شود.

 

شیک موز

  • 2 عدد موز یخ زده و یک لیوان بستنی را داخل مخلوط کن بریزید.
  • بـه انها 2 لیوان شیر، 2 قاشق شکر و 10 قطعه یخ بیفزایید.
  • ترکیب را مخلوط کنید تا یکدست شوند.

 

2. انواع اسموتی خوشمزه تهیه کنید

انواع اسموتی خوشمزه تهیه کنید

یکی از بهترین میوه‌ها برای تهیه اسموتی، موز اسـت. حتی وقتی خیلی رسیده و له میشود، طعم شیرین و بهتری برای اسموتی ایجاد میکند. زیرا موز رسیده قند بیشتری نسبت بـه موز کال و نیمه رسیده دارد. برای تهیه انواع اسموتی یکی از مواد اولیه موز اسـت اما می توانید ترکیبات مختلف را انتخاب کنید.

 

اسموتی موزی

  • 1 عدد موز یخ زده را از فریزر خارج کنید و داخل مخلوط کن بریزید.
  • 1 لیوان ماست پرچرب بـه ان اضافه کنید.
  • 2 قاشق عسل و نصف لیوان شیر نارگیل را بـه انها بیفزایید.
  • آن ها را بـه خوبی ترکیب کنید تا یکدست شوند.

 

3. پخت پنکیک با موز قهوه ای را یاد بگیرید

پخت پنکیک با موز قهوه ای را یاد بگیرید

برای این کـه پنکیک لطیف و طعم‌داری داشته باشید، از موز قهوه اي استفاده کنید. فقط کافی اسـت موز را له یا خرد کنید و بـه مواد اصلی بیفزایید. خیلی از افراد برای تزیین روی پنکیک از موز استفاده میکنند اما برخی از افراد دیگر برای شیرین‌تر شدن و پف کردن بیشتر پنکیک از موز استفاده میکنند.

 

4. اوتمیل درست کنید

اوتمیل درست کنید

اوتمیل تهیه شده با بلغور جو دوسر گزینه‌اي عالی برای تامین انرژی و نیازهای بدن اسـت. افزودن موز بـه انواع اوتمیل باعث افزایش خواص آنتی اکسیدانی ان می شود. حتی فیبر فراوان و ویتامین خوبی بـه بدن خواهد رساند.

 

اوتمیل موز و جو دوسر

  • جو دوسر پرک شده را بـه همراه نصف لیوان آب و نصف لیوان شیر بپزید.
  • سپس بـه ان 1 قاشق شکر بیفزایید.
  • در ظرفی مناسب بریزید.
  • روی ان رابا موز، کمی دارچین، هلو و هر میوه دلخواه تزیین کنید.

 

5. برای زیبایی و پوست و مو به کار ببرید

برای زیبایی و پوست و مو به کار ببرید

در صورتی کـه مقدار زیادی از موز قهوه اي باقی ماند، می توانید با آن ها ماسک خانگی برای پوست و موی خود درست کنید. فقط کافی اسـت موز را بـه ترکیب سایر ماسک‌ها بیفزایید.

 

6. دمنوش موز تهیه کنید

دمنوش موز تهیه کنید

طعم چای موزی برای ذهن و مغزمان ناآشنا اسـت. این چای طعم خوبی دارد و میتواند خواص خوبی از موز را بـه بدن ما برساند. موز سرشار از منیزیم و پتاسیم اسـت کـه برای بدن بسیار مفید اسـت.

 

چای یا دمنوش موز

  • یک عدد موز را حلقه حلقه کنید و داخل کتری یا قوری بریزید.
  • روی ان 2 الی 3 لیوان آب جوش اضافه کنید.
  • بـه مدت 5 الی 10 دقیقه ان را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • میتوانید چوب دارچین یا عسل هم بـه ان اضافه کنید.

 

7. موز قهوه ای به جای تخم مرغ است!

موز قهوه ای به جای تخم مرغ است

در صورتی کـه فرد بـه تخم مرغ حساسیت داشته باشد، اغلب از موز بـه جای تخم مرغ می تواند استفاده کند. اگر گیاهخوار هستید یا مثلاً تخم مرغ در منزل ندارید، از این راهکار استفاده کنید. موز له شده بـه دلیل این کـه شیرین اسـت، جای گزین خوبی برای تخم مرغ در تهیه کیک اسـت. بـه ازای هر تخم مرغ می توانید یک موز کوچک بـه کار ببرید.

 

8. موز را خشک کنید یا بپزید

موز را خشک کنید یا بپزید

می توانید موز را بـه صورت گریل شده یا کبابی و یا بـه صورت میوه خشک نگه داری کنید. بهترین راهکاری کـه میتوانید انجام دهید تا در سایر فصول از خواص موز بهره‌مند شوید، خشک کردن ان اسـت.

 

موز خشک

  • پوست موزها را جدا کنید.
  • انها را حلقه حلقه کنید.
  • داخل میوه خشک کن قرار دهید تا خشک شوند یا این کـه داخل یک سینی بچینید.
  • سپس ان را روی یخچال یا قسمت بالاتر آشپزخانه قرار دهید.
  • روزانه یک الی دو مرتبه آن ها را زیر و رو کنید.
  • زمان دهید تا کامل خشک شوند.
  • از انها کنار سایر میوه‌هاي‌ خشک استفاده کنید.

 

9. نان و کیک موزی درست کنید

نان و کیک موزی درست کنید

کیک‌هاي‌ موزی جزء پرطرفدارترین انواع کیک‌ها هستند. میتوانید پوست موز قهوه اي را جدا کنید و از داخل ان برای تهیه انواع کیک، شیرینی و نان استفاده کنید.

 

10. ژله و دسرهای مختلف را امتحان کنید

ژله و دسرهای مختلف را امتحان کنید

انواع دسرها مانند دسر عربی با موز، انواع ژله و… را میتوانید بـه اسانی با موز طعم دار کنید. از این طریق ماندگاری خواص موز را هم تا چند روز بیشتر کرده اید.

 


مطالب مشابه: 10 راه برای ماندگاری بیشتر موز + روش رسیدن سریع موز


 

روش های نگهداری موز برای چند روز

دلایل مختلفی می تواند عامل سیاه شدن موز باشد و کیفیت ظاهری و طعم ان را تحت تاثیر قرار دهد. یک دلیل قهوه‌اي و سیاه رنگ شدن پوست موز مربوط بـه شکسته شدن رنگ‌دانه‌هاي‌ زرد ان در اثر نگه داری نامناسب، روی پوست ان اسـت.

 

عامل دیگر قهوه‌اي شدن رنگ موز مربوط بـه زمان مصرف اسـت، در واقع زمانی کـه با چاقو یک برش روی موز ایجاد می کنید، اکسیژن هوا با آنزیم‌هاي‌ موز ترکیب شده و رنگ موز تغییر پیدا می کند. پس روش نگه داری تا زمان استفاده موز، نقش مهمی در تازه و خوشمزه بودن این میوه دارد.

 

1. جداسازی موزها از سایر میوه‌ها

جداسازی موزها از سایر میوه‌ها

جهت ماندگاری بیشتر موز خریداری شده تا حد امکان سعی کنید کـه آن ها را بـه صورت جداگانه و بـه دور از سایر میوه‌ها و سبزیجات نگه‌داری کنید. چرا کـه تولید و خروج ماده‌اي بـه نام «هورمون اتیلن» در میوه‌ها و سبزیجات باعث می شود کـه فرایند رسیدن موزها تسریع شود.

 

2. نگهداری موز در یک فضای خنک با دمای مناسب

نگهداری موز در یک فضای خنک با دمای مناسب

برای جلوگیری از سیاه شدن موزهای کال و نرسیده بهتر اسـت انها را در دمای اتاق قرار دهید. دراین شرایط موز گرمای بیشتری را جذب خواهد کرد و فرایند رسیدن ان در زمان کمتری اتفاق می‌افتد. پس موزها را تا قبل از رسیدن کامل در یخچال قرار ندهید تا رنگ زرد پوست موز بـه سیاه و لک‌دار تبدیل نشود. اما زمانی کـه احساس کردید موزها کاملا رسیده اسـت جهت ماندگاری بیشتر آن ها را درون یخچال قرار دهید.

 

3. تازه نگه داشتن موز در یخچال

تازه نگه داشتن موز در یخچال

بعد از خرید یک دسته موز، قسمت انتهایی و ساقه انها رابا قیچی یا چاقو ببرید و موزها را بـه صورت دانه دانه از یک دیگر جدا کنید. سپس بـه آرامی آن ها رابا آب سرد بشویید و با دستمال پارچه‌اي خشک کنید. موزها را درون یک ظرف پلاستیکی درب‌دار بچینید و یک دستمال نخی تمیز و خشک روی آن ها پهن کنید ودر طبقه پایین یخچال قرار دهید. این دستمال باعث می شود کـه رطوبت داخل ظرف گرفته شود و موزها دچار تغییر رنگ نشوند.

 

4. تازه نگه داشتن موز با پیچیدن در کاغذ روزنامه

تازه نگه داشتن موز با پیچیدن در کاغذ روزنامه

یک روش ساده و کاربردی دیگر برای تازه نگه داشتن موز برای مدت طولانی این اسـت کـه موزها رابا استفاده از کاغذ یا روزنامه بپیچید و درون کیسه فریزر قرار دهید. این روش باعث عدم نفوذ اکسیژن بـه ساقه و پوست موزها شده و درون یخچال برای یک هفته تازه و سالم باقی می مانند.

 

5. آویزان کردن موز در جای خنک

آویزان کردن موز در جای خنک

از دیگر روش‌هاي‌ کاربردی برای نگه داری موز و جلوگیری از سیاه شدن ان؛ آویزان کردن موزها از قسمت دسته و ساقه با استفاده از قلاب آویزان اسـت. بعد از آویزان کردن موزها را در طبقات پایین یخچال قرار دهید. اینکار از له‌شدگی موزها جلوگیری میکند و این میوه در دسترس هوای خنک قرار می گیرد.

 

6. موزها را به آبمیوه آغشته کنید

موزها را به آبمیوه آغشته کنید

برای این کـه از سیاه شدن موز ها جلوگیری کنید از مقداری آبمیوه استفاده کنید. میوه هاي‌ زیادی هستند کـه می توانید از آن ها استفاده کنید مثل لیموشیرین، پرتقال، کنسرو آناناس، گریپ فروت و حتی لیموترش را میتوان ذکر کرد کـه از میوه هاي‌ اسیدی هستند و بـه همین دلیل نمی گذارند رنگ موز سیاه شود. برای این منظور کافیست کـه سطح موز ها رابا مقداری از آب این میوه ها آغشته کنید و دیگر نگران سیاه شدنشان نباشید.

 

7. پیچیدن پلاستیک به ساقه موز

پیچیدن پلاستیک به ساقه موز

از دیگر راه‌هاي‌ ساده برای تازه نگه داشتن موز بـه صورت سالم این اسـت کـه از ورود هوا بـه داخل بافت این میوه جلوگیری کنید تا سیاه نشود. برای اینکار کافی اسـت، موزها را از هم جدا کنید و سپس قسمت ساقه انتهای موز رابا استفاده از پلاستیک فریزر، محکم بپیچید و انها را درون یخچال قرار دهید. اگر پلاستیک را بـه طور کامل دور ساقه و دسته موز بپیچید نیز زمینه تازه ماندن موز برای مدت زمان بیشتری فراهم خواهد شد.

 

8. عدم قرارگیری موزها در نور مستقیم

عدم قرارگیری موزها در نور مستقیم

در صورتی کـه نور بـه صورت مستقیم بـه موزها بتابد، باعث تغییر رنگ آن ها می شود. پس برای جلوگیری از نفوذ نور، در ابتدا موزها را بـه صورت جداگانه دریک دستمال کاغذی بپیچید و هر کدام را داخل یک نایلون قرار دهید. سپس نایلون‌هاي‌ حاوی موز را دریک پلاستیک رنگی قرار دهید تا مانع عبور نور شوید. در ادامه نیز موزها را داخل یخچال قرار دهید.

 

9. تازه نگه داشتن موز درون فریزر

تازه نگه داشتن موز درون فریزر

موزها را بعد از پوست‌گیری، بـه قطعات مورد نظر برش بزنید و داخل یک ظرف درب بسته یا پلاستیک فریزر بریزید. از ان‌جایی کـه موز بدون پوست سریعا سیاه می شود، انها را در یخچال فریزر قرار دهید و برای مدت حداکثر ۴ ماه از موزهای منجمد برای درست کردن دسر استفاده کنید.

 

10. خشک کردن موزهای رسیده

خشک کردن موزهای رسیده

اگر تعداد زیادی موز خریداری کرده اید و امکان مصرف آن ها در کوتاه مدت و با استفاده از روش‌هاي‌ بالا را ندارید، بهترین روش برای نگه داری موز، خشک کردن آن ها اسـت. خشک کردن موزها سبب میشود تا کاملا سالم، سفت و بدون سیاهی و لک برای مدت یک سال ماندگاری داشته باشند.

 


مطالب مشابه: فواید موز چیست؟ + «10 دستور غذا با موز»


 

در پایان

اگر قصد نگه داری موز را دارید، موزهای خیلی رسیده کـه کامل زرد رنگ هستند را نخرید چون ماندگاری کمی دارند. موزهایی برای نگه داری مناسب هستند کـه قسمت پایین آن ها یا کناره هایشان سبز رنگ باشد تا فرصت رسیدن داشته باشند. موزهایی انتخاب کنید کـه نقاط یا لکه هاي‌ قهوه اي نداشته باشند، چون باید حداکثر ۲ تا ۳ روز دیگر ان را مصرف کنید، در غیر این صورت کیفیت خودرا از دست می دهد.

جدیدترین مطالب سایت