رفع نفخ شکم با دمنوش های خانگی و سنتی چگونه است ؟

رفع نفخ شکم با دمنوش های خانگی و سنتی چگونه است ؟

بـه طور سنتی افراد از داروهای طبیعی از جمله چای هاي‌ گیاهی یا دمنوش ها برای تسکین نفخ استفاده می‌کنند. مطالعات اولیه نشان می دهد چندین چای گیاهی بـه تسکین این وضعیت ناخوشایند کمک می کند. دراین قسمت از مجله تالاب چندین دمنوش برای رفع نفخ شکم با دمنوش معرفی می شوند.

 

نفخ شکم چیست؟

نفخ بـه احساس ورم پس از خوردن غذا گفته می شود کـه طبق معمول بـه علت تولید بیش از حد گاز و یا اختلال حرکتی ماهیچه‌هاي‌ بدن ایجاد میشود. آمارهای مختلف نشان میدهند کـه حدود 20 تا 30 درصد افراد جامعه تحت تاثیر این عارضه دستگاه گوارش هستند.

 

نفخ شکم را میتوان با استفاده از بعضی دمنوش‌ها بازرسی یا درمان کرد. گرچه ممکن اسـت در ابتدا اینطور بـه نظر برسد کـه یک فنجان آب داغ و عصاره گیاهی در رفع نفخ معده تاثیر ندارد و تنها می تواند معده شـما را پر کند، اما در حقیقت این نوشیدنی‌ها برای رفع این مشکل بسیار موثر هستند. دراین مطلب از آرسس شف بهترین دمنوش‌ها را برای نفخ شکم مطالعه میکنیم.

 

علل ایجاد نفخ شکم

علل ایجاد نفخ شکم

1. پرخوری: بـه‌طور معمول همراه با مصرف غذاها و مایعات گوناگون گاز وارده معده می شود و از آنجا کـه بافت معده حالتی کش‌دار دارد اگر مصرف غذا بیش ‌از اندازه‌ي لازم باشد، تولید گاز بیش‌تر شده و شکم فرد برجسته‌تر می شود.

 

2. تندخوری: سریع غذا خوردن سبب فریب معده و مغز شـما میشود؛ بـه‌طوری کـه درهنگام غذا خوردن مغز شـما زمان مناسبی ندارد کـه فرمان سیری را بـه معده ارسال کند. پس از مصرف حجم زیادی غذا احساس نفخ ناشی از ان میتواند آزاردهنده باشد.

 

3. غذا هاي فیبردار: برخی غذاها سرشار از فیبر هستند و فرد پس از مصرف ان‌ها با نفخ در ناحیه‌ي شکم همراه می شود. این نفخ زمانی بیش‌تر و آزاردهنده‌تر میشود کـه فرد عادت بـه مصرف غذاهایی با این میزان از فیبر را نداشته باشد.

 

4. مصرف نوشابه، الکل و نوشیدنی‌هاي‌ صنعتی: مصرف نوشیدنی‌هاي‌ صنعتی بـه دلیل داشتن شیرین‌کننده و قندهای مصنوعی میتوانند ایجاد نفخ کنند. اگر این نوشیدنی‌ها گازدار هم باشند این مساله تشدید خواهد شد.

 

5. مصرف نمک«سدیم» زیاد: غذاهایی کـه حاوی سدیم زیاد باشند طبق معمول دیرتر هضم می شوند و همین مساله باعث ایجاد گاز و نفخ در معده میگردد.

 

6. مصرف زیاد حبوبات: نفاخ بودن نشانه‌ي اصلی این گروه غذایی اسـت و اگر چه سرشار از پروتئین هستند اما کربوهیدرات موجود در ان‌ها، غیر قابل هضم اسـت؛ ودر نتیجه ایجاد نفخ می کند.

 

7. مصرف آدامس، آب‌نبات و سیگار: جویدن زیاد آدامس، مکیدن آب‌نبات و مصرف سیگار، مقدار زیادی هوا وارد معده می کند؛ بنابر این نفخ بـه همراه دارد.

 

8. عدم تحمل لاکتوز: لاکتوز آنزیمی برای هضم قند موجود در محصولات لبنی اسـت و افرادی کـه این آنزیم را ندارند طبق معمول پس از هضم لبنیات دچار نفخ و حالت تهوع میشوند.

 

9. نوسانات هورمونی: نفخ یکی از علائم شایع در بین خانم‌ها در دوران قبل از قائدگی اسـت. دراین زمان طبق معمول خانم‌ها بـه دنبال بهترین دمنوش برای نفخ معده هستند.

 


مطالب مشابه: آشنایی با خواص انواع چایی و دمنوش ؛ دمنوش آرامش بخش


 

علائم نفخ شکم چیست؟

علائم نفخ شکم چیست؟

قبل از این کـه شروع بـه مصرف بهترین دمنوش برای نفخ شکم کنید اول ببینید علائمی کـه دارید درست اسـت یا نه؟ نفخ شکم علاوه بر درد و احساس سیری بیش‌ازحد، با علائم دیگری همراه اسـت کـه هرکدام می توانند برای فرد آزاردهنده باشند.

 

بارزترین علامت نفخ شکم، برجستگی دراین ناحیه اسـت کـه با چشم هم قابل‌مشاهده اسـت. این مشکل گاهی بـه حدی می رسد کـه ممکن اسـت در لباس پوشیدن هم برای شـما ایجاد دردسر کند. از دیگر علائم نفخ، میتوان ناراحتی و بـه‌اصطلاح عامیانه‌تر غرغر شکم، حالت تهوع، احساس رفلاکس در معده و آروغ‌زدن را نام برد.

 

آزاد شدن مکرر مقدار زیادی باد در طول روز و یا احساس همیشگی باد در شکم نیز از دیگر علائم نفخ شکم اسـت. متخصصان معتقد هستند کـه اگر خارج شدن باد در طول روز بـه تعداد دفعات پانزده تا بیست‌بار باشد طبیعی اسـت و نمیتواند علامتی برای نفخ شکم باشد.

 

بوی بد باد شکم دیگر علامت رایج نفخ شکم اسـت؛ بنابر این هرگاه درکنار شکم‌درد و احساس باد در شکم، احساس کردید بوی باد شکم شـما از حالت طبیعی خارج شده اسـت باید بـه فکر رفع نفخ شکم خود باشید کـه دراین زمینه استفاده از بهترین دمنوش برای نفخ معده راهی کاربردی اسـت.

 

بهترین دمنوش ها برای رفع نفخ

خاصیت دمنوش‌هاي‌ گیاهی بر کسی پوشیده نیست، شـما میتوانید برای رفع مشکل نفخ معده خود از این دمنوش‌ها استفاده کنید. دمنوش‌هایي کـه برای درمان این مشکل توصیه میشوند در ادامه ذکر می شوند.

 

1. دمنوش ضد نفخ زنجبیل

دمنوش ضد نفخ زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای حالت تهوع اسـت کـه براساس تحقیقات، مصرف ریزوم ان باعث کاهش علائم سو هاضمه از جمله نفخ شکم میشود. هنگام تهیه دمنوش زنجبیل، بهتر اسـت از زنجبیل تازه استفاده کنید تا از خواص ضد التهاب ان بهره‌مند شوید.

 

مواد لازم:

  • تکه اي از زنجبیل تازه و خام
  • 2 فنجان آب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • نصف 1 عدد لیمو

 

طرز تهیه:

پوست زنجبیل رابا پوست کن، بگیرید و سپس ان را بـه صورت ورقه‌هاي‌ نازکی برش دهید «اگر میخواهید دمنوشی قوی داشته باشید زنجبیل را رنده کنید». سپس آب را در قوری بـه جوش آورید و تکه‌هاي‌ زنجبیل و لیمو را بـه ان اضافه کنید، قوری را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید بـه مدت 15 دقیقه کمی خنک شود ودر نهایت با عسل شیرین کرده و میل کنید.

 

2. چای ترش

چای ترش

آلدوسترون توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود و هورمونی اسـت کـه سطح سدیم و پتاسیم را در بدن تنظیم می کند. مقدار زیاد آلدوسترون باعث میشود کلیه ها، آب و سدیم را در خود نگه دارند کـه بـه نوبه خود منجر بـه نفخ می شود. دریک مطالعه علمی ثابت شده اسـت کـه عصاره گیاه چای ترش بـه تنظیم این هورمون کمک میکند و علائم فشار خون را کاهش خواهد داد. بـه علاوه این گیاه خاصیت ادرار آوری دارد.

 

مواد لازم:

  • 2 فنجان گل چای ترش خشک شده
  • 8 فنجان آب
  • ¾ فنجان شکر
  • تکه هایي از لیمو برای تزیین

 

طرز تهیه:

آب و شکر را در ظرفی مخلوط کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و شکر حل شود، سپس از روی حرارت برداشته و گل‌هاي‌ چای ترش را بـه ان اضافه کنید، درب ظرف را گذاشته و بـه مدت 20 دقیقه صبر کنید و سپس از صافی رد کرده ودر فنجانی بریزید، در نهایت با یک برش لیمو تزیین کرده و میل کنید.

 


مطالب مشابه: آشنایی با بهترین دمنوش ها مخصوص سرحال شدن بدن


 

3. دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی از خانواده نعناع میباشد و خاصیت تسکین دهندگی دارد، یعنی بـه تسکین گاز، نفخ و سوء تغذیه کمک می کند. در حقیقت، دریک مطالعه آزمایشی کـه درسال 2006 انجام شد، نشان داد کـه یک داروی گیاهی حاوی بادرنجبویه و چندین گیاه دیگر در کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر مؤثر می باشد. همچنین دمنوش بادرنجبویه بـه عنوان خواب آور و تسکین اضطراب نیز مصرف میشود.

 

مواد لازم:

  • ½ فنجان برگ‌هاي‌ بادرنجبویه
  • 2 فنجان آب
  • عسل و شکر بـه منظور طعم دهی

 

طرز تهیه:

آب را دریک قوری بجوشانید، برگ‌هاي‌ بادرنجبویه را خرد کنید و درون قوری بریزید و درب ان را ببندید، بـه مدت 10 دقیقه صبر کنید، درصورت لزوم دمنوش را از صافی رد کرده ودر صورت تمایل ان را شیرین کنید.

 

4. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه بـه التیام خواب کمک می کند اما این دلیل نمی‌شود تا هر شب قبل از خواب ان را میل کنید! گل‌هاي‌ خشک بابونه حاوی ترپنوئیدها و فلاونوئیدها می باشد کـه خاصیت ضد التهابی را بـه این گیاه بخشیده اسـت. گل بابونه سلامت دستگاه گوارش را تقویت کرده و بـه طور سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مواد لازم:

  • 4 قاشق چای خوری گل بابونه خشک شده
  • 4 فنجان آب
  • عسل یا شکر برای طعم دهی

 

طرز تهیه:

ابتدا دریک قوری آب را بـه جوش آورید، سپس گل‌هاي‌ بابونه را بـه ان اضافه کرده و بـه مدت 5 دقیقه صبر کنید ودر نهایت مخلوط را از صافی رد کرده و برای شیرین شدن میتوانید از عسل یا شکر استفاده کنید.

 

5. دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه

آنتی اکسیدان‌هاي‌ موجود در رازیانه بـه ان خاصیت دارویی داده و موجب خوش طعم شدن ان می شود. رفع نفخ و گرفتگی با روغن گیاهی رازیانه مؤثر نمی باشد و باید از دانه ان دمنوشی خوش طعم و خوشمزه تهیه کنید.

 

مواد لازم:

  • 1 قاشق چای خوری دانه‌هاي‌ رازیانه
  • 1 فنجان آب
  • عسل یا شکر بـه منظور طعم دهی

 

طرز تهیه:

ابتدا با استفاده از هاون یا گوشت کوب دانه‌هاي‌ رازیانه را له کنید تا روغن ان استخراج شود و سپس دانه‌هاي‌ له شده رابا آب دریک قوری بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید مخلوط بـه مدت 10 دقیقه بجوشد و فراموش نکنید کـه درب قوری را ببندید ودر نهایت از صافی رد کرده ودر فنجانی ریخته و با عسل یا شکر ان را شیرین کرده و میل کنید.

 

6. دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی

نعناع فلفلی دارای خاصیت تسکین دهندگی میباشد و گرفتگی و التهاب معده را کاهش می دهد. روغن منتول در نعناع بـه رفع نفخ شکم کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را التیام می‌بخشد.

 

مواد لازم:

  • 1 مشت برگ نعناع فلفلی شسته شده
  • 1 فنجان آب
  • عسل یا شکر بـه منظور طعم دهی

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را بـه جوش آورید، سپس برگ‌هاي‌ نعناع را بـه ان اضافه کرده و از روی حرارت بردارید، بـه مدت 5 دقیقه صبر کرده و از صافی رد کنید ودر صورت تمایل از برش لیمو، عسل یا شکر استفاده کرده و میل کنید.

 

7. دمنوش قاصدک

دمنوش قاصدک

در حالی کـه عموما قاصدک بـه عنوان علف هرز در همه ی جا رشد می کند اما این گیاه کوچک مزایای سلامتی بسیاری دارد و خوراکی می باشد. گل قاصدک، از گل ان گرفته تا ریشه اش دارای ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اسـت کـه سلامت کبد و کاهش کلسترول را بـه همراه دارد. دمنوش قاصدک ادرارآور بوده و علاوه بر افزایش ادرار موجب کاهش علائم احتباس مایعات خواهد شد.

 

مواد لازم:

  • 1 مشت گل قاصدک تازه و شسته شده
  • 1 فنجان آب
  • عسل بـه منظور طعم دهی
  • برگ نعناع تازه «اختیاری»

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را در قوری بـه جوش آورید، گل‌هاي‌ قاصدک را بـه همراه نعناع بـه آب اضافه کنید، بـه مدت 5 دقیقه صبر کرده و از صافی رد کنید و سپس می توانید ان رابا عسل شیرین کرده و میل کنید.

 

8. دمنوش ریشه ژانسیان

دمنوش ریشه ژانسیان

ریشه ژانسیان حاوی ترکیبات تلخی اسـت کـه عملکرد هضم را التیام بخشیده و نفخ و گاز معده را تسکین می دهد.

 

مواد لازم:

  • 1-2 گرم ریشه ژانسیان خشک شده
  • 1 فنجان آب

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را بـه جوش آورید، ریشه ژانسیان را بـه ان اضافه کرده و بـه مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس ان را از صافی رد کرده و میل کنید.

 

9. دمنوش ریشه آنجلیکا «سنبل ختایی»

دمنوش ریشه آنجلیکا «سنبل ختایی»

ریشه آنجلیکا دارای ترکیبات تلخی اسـت کـه میتواند در رفع نفخ شکم مؤثر واقع شود. اما برای تایید، همان‌ گونه مطالعات انسانی لازم اسـت.

 

مواد لازم:

  • 1 قاشق چای خوری پودر ریشه آنجلیکا
  • 1 فنجان آب

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را در قوری بـه جوش آورید، سپس پودر ریشه آنجلیکا را بـه ان اضافه کرده و بـه مدت 5 دقیقه صبر کنید ودر نهایت در فنجانی ریخته و ان را میل کنید.

 

10. دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه

در  خواص زردچوبه بخش بهداشت و سلامت نمناک کامل گفتیم کـه زردچوبه خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد کـه برای بیماری‌هاي‌ مختلف استفاده می شود. افزودن فلفل سیاه بـه جذب بهتر مواد مغذی موجود در زردچوبه کمک کرده و طعم خوبی را بـه دمنوش میدهد. دمنوش زردچوبه بـه تسکین اختلالات معده مانند:گاز، نفخ شکم و حرکت آسان روده کمک میکند.

 

مواد لازم:

  • 1 فنجان آب
  • ½ قاشق چای خوری زردچوبه
  • دانه فلفل سیاه «اختیاری»

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را بـه جوش آورید، زردچوبه و دانه فلفل سیاه را بـه ان اضافه کرده و بـه مدت 10 دقیقه روی شعله کم حرارت دهید، دمنوش را از صافی رد کرده و داخل فنجانی بریزید و میل کنید.

 

11. دمنوش افسنطین

دمنوش افسنطین

دمنوش افسنطین میتواند نفخ و مشکلات گوارشی را تسکین دهد اما با این وجود بـه مطالعات انسانی نیاز اسـت.

 

مواد لازم:

  • 1 قاشق چای خوری افسنطین
  • 1 فنجان آب

 

طرز تهیه:

ابتدا آب را بجوشانید، سپس گیاه افسنطین را بـه ان اضافه کرده و بـه مدت 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشید، در نهایت از صافی رد کرده و میل کنید.

 


مطالب مشابه: انواع دمنوش ها برای انرژی و شادابی و مقابله با خستگی


 

در پایان

تمامی این دمنوش‌ها اثر ضد نفخ دارند و برای عموم قابل مصرف هستند اما اگر شرایط جسمی خاصی دارید، حتماً قبل از مصرف با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

جدیدترین مطالب سایت