بهترین مکان های دیدنی رشت برای مسافران

بهترین مکان های دیدنی رشت برای مسافران

یک آدم خیلی مهربان را تصور کنید کـه بی‌نهایت زیبا اسـت، چشمان قشنگ، صورت دل‌نشین و لبخندی آرامش‌بخش دارد کـه در جایی شبیه بهشت ایستاده اسـت. اگر بخواهید این آدم و جایی کـه ایستاده اسـت را دریک کلمه تعریف کنید، چه میگویید؟ من بـه شـما کمک میکنم بگویید رشت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از مکان هاي‌ دیدنی شهر رشت را منتشر کرده ایم.

 

دیدنی ترین مکان های رشت

رشت یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری شمال ایران اسـت هرساله پذیرای مهمانان بسیاری از سراسر ایران اسـت. این شهر جاذبه‌هاي‌ گردشگری بسیاری دارد کـه در دو دسته اصلی جاذبه‌هاي‌ دیدنی و جاهای تاریخی دسته‌بندی می شوند. با توجه بـه اهمیت و ضرورت شناخت بهترین مکان‌هاي‌ گردشگری برای مسافران، لازم اسـت تا با این جاذبه‌ ها آشنا شویم.

 

جاهای دیدنی تاریخی رشت

اگر در تاریخ گیلان سرک بکشید متوجه میشوید قدمت زندگی و تمدن این منطقه بـه چند هزار سال قبل برمی‌گردد. اثبات این ادعا آثار باستانی مارلیک و املش اسـت. وقتی بـه دوران معاصر گیلان نگاه کنید مقاومت در برابر ظالمان داخلی و مهاجمان خارجی غرور آفرین اسـت.

 

این تاریخ غنی باعث شده تا انچه امروز بـه جا مانده تنوع زیادی داشته باشد. هرچند سراسر گیلان پر از خاطرات تاریخی اسـت اما در ادامه فقط جاذبه‌هاي‌ تاریخی شهر رشت را معرفی میکنیم.

 

1. موزه و خانه میرزا کوچک خان

موزه و خانه میرزا کوچک خان

داستان زندگی میرزا کوچک خان جنگلی با مهمترین وقایع تاریخی اواخر دوران قاجاریه پیوند خورده اسـت. بـه همین دلیل آشنایی با این بزرگ‌مرد تاریخ و آشنایی با ان باعث می شود با بخش مهمی از تاریخ ایران آشنا شوید. میرزا در اتفاقات انقلاب مشروطه‌؛ تصرف تهران، جنگ با روس‌ها و انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش پررنگی داشته اسـت.

 

اگر قرار باشد از بین مشاهیر گیلانی یک نفر انتخاب شود، بی شک ان میرزا کوچک خواهد بود. بـه همین دلیل نماد اصلی مرکز شهر رشت، مجسمه میرزا اسـت. محله استادسرای رشت از زمان‌هاي‌ قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بود. خانه‌اي کـه حالا بـه عنوان موزه میرزا کوچک برای عموم بازگشایی شده در اصل بخش باقی مانده از خانه پدری اسـت. خانه‌اي کـه میرزا کوچک خان در ان متولد و بزرگ شد و بعد از ان برای تحصیل بـه قزوین و تهران رفت.

 

این خانه دو طبقه با سازه چوبی بـه سبک خانه‌هاي‌ قدیمی قاجاریه ساخته شده اسـت. دو راه پله در دو طرف بـه طبقه دوم می رسد. خانه میرزا کوچک‌ خان ۴ اتاق دارد کـه اتاق‌ها بـه هم دیگر و ایوان راه دارند.

 

طبقه پایین نمایشگاه دائمی کتاب‌هاي‌ مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان اسـت. در طبقه دوم لوازم زندگی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار داده‌اند. در ایوان هم تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل روی ستون‌ها نصب شده اسـت. از دیدنی‌هاي‌ جالب این خانه، گهواره میرزا کوچک خان با قدمت 150 سال، سلاح‌ کمری، ظروف غذا، رادیو، دوربین عکاسی، تلفن و کتاب‌هاي‌ قدیمی اسـت.

 

آدرس: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده

 


مطالب مشابه: معرفی مکان دیدنی و خوش آب و هوا باغ محتشم در رشت


 

2. موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

با شنیدن نام «موزه» فضای بسته و پر از اشیا تاریخی بـه ذهن انسان میرسد در حالی کـه همه ی موزه‌ها اینطور نیستند. موزه‌هاي‌ فضای باز از انواع جذاب موزه در دنیا هستند کـه خوشبختانه در گیلان یکی از آن ها را داریم. موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌اي مختص خانه‌هاي‌ روستایی گیلان اسـت. در ادامه متوجه خواهید شد چرا این موزه را باید در لیست جاهای دیدنی رشت برای سفر بعدی خود قرار دهید.

 

آب و هوای همیشه بارانی، اقلیم مرطوب و محیط جنگلی گیلان باعث شده تا از زمان‌هاي‌ قدیم خانه‌ها با هدف سازگاری با این شرایط ساخته شوند. نکته جالب اینجاست کـه همه ی خانه‌هاي‌ گیلان یک شکل نیستند؛ در واقع سبک و معماری خانه‌هاي‌ گیلان بـه 9 منطقه قابل تقسیم اسـت.

 

در ساخت این خانه‌ها از تکنیک‌ها و مهارت‌هاي‌ خاصی از طراحی تا ساخت و نگه داری استفاده می شود کـه برای بازدیدکنندگان بسیار جالب اسـت. مساحت موزه میراث روستایی گیلان حدود 260 هکتار اسـت و مساحت پارک جنگلی سراوان حدود 1480 هکتار اسـت. پس اگر بـه ماجراجویی دریک پارک جنگلی بکر هم علاقه دارید این یک فرصت عالی اسـت.

 

اگر این موزه را در لیست جاهایی کـه باید در شمالگردی بعدی بروید نوشتید، حواس تان باشد کـه برای ان حداقل نصف روز درنظر بگیرید. خانه‌‌هایي کـه دراین موزه قراردارند هر کدام از روستایی در گوشه و کنار گیلان بـه این مکان منتقل شده اسـت. انها را در مبدا واچینی ودر موزه دوباره سرهم کرده‌اند. راهنماهای موزه بـه گروه‌هاي‌ بازدید کننده توضیح می دهند کـه چطور بعد از زلزله رودبار این ایده مطرح شد و خانه‌ها چطور بـه این جا منتقل شدند.

 

درکنار بازدید از خانه‌ها می توانید لباس محلی بپوشید و سلفی‌هاي‌ بـه یادماندنی بگیرید، از مزه غذا هاي محلی کـه در همانجا توسط زنان بومی در حال پخت اسـت لذت ببرید و اگر شانس داشته باشید در جشنواره‌هاي‌ فرهنگی، تفریحی و آئینی کـه در موزه میراث روستایی برگزار میشود شرکت کنید.

 

این جا سعی شده تا نمایشگاهی از فرهنگ، آداب و رسوم، بافت و تمدن گیلان برای مهمان ‌ها فراهم شود. بـه همین دلیل علاوه بر خانه‌ها، سازه‌هاي‌ دیگری مثل انبار برنج، محل پرورش کرم ابریشم، تنورهای نان‌پزی، کوره ذغال، کارگاه آهنگری، باغچه سبزیجات و … بازسازی شده‌اند.

 

آدرس: کیلومتر 18 آزادراه رشت – قزوین، نرسیده بـه پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت

 

3. کاروانسرای عباسی گیلان

کاروانسرای عباسی گیلان

چهار کیلومتر بعد از امام‌زاده هاشم از سمت قزوین و 35 کیلومتر نرسیده بـه شهر رشت در سمت راست جاده کاروانسرایی از عصر صفوی بـه نام لات یا عباسی میزبان گردشگران و مسافران اسـت. لات بـه معنی زمین‌هاي‌ صاف کنار رود اسـت و بـه موقعیت مکانی کاروانسرا اشاره میکند.

 

کاروانسرای عباسی در دوران حمله روس‌ها تبدیل بـه پادگان نظامی شده بود کـه همین کاربری نابجا باعث آسیب زیادی شد. درسال‌هاي‌ اخیر ان را تعمیر کردند حالا کاربری ان رستوران و اقامتگاه مسافران اسـت. قطار گردشگری گیلان هم مسافران را درکنار این کاروانسرا پیاده میکند تا در برنامه‌هاي‌ تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش حاضر شوند.

 

برای گردشگرانی کـه از تهران بـه رشت می آیند توقف در 4 تا از جاهای دیدنی رشت کـه همه ی نزدیک هم هستند یعنی پارک جنگلی سراوان، امام‌زاده هاشم، موزه میراث روستایی و کاروانسرای عباسی پیشنهاد میشود.

 

آدرس: جاده قزوین رشت، 4 کیلومتری امامزاده هاشم

 

4. موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت همان طور کـه از نامش مشخص اسـت گنجینه‌‌اي از تاریخ را در دل خود دارد. بخش مردم‌شناسی مشابه دیگر موزه‌ها، شامل مجسمه‌هایي از مردم بومی در حال کار و زندگی درکنار لوازم مختلف قدیمی اسـت. در اینبخش با لباس‌هاي‌ محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و … آشنا می شوید.

 

بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان شامل اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌هاي‌ باستانی کل سرزمین گیلان اسـت. موزه رشت در واقع خانه میرزا حسین خان کسمایی شاعر، روزنامه‌نگار و از دوستان نزدیک میرزا کوچک خان اسـت. این خانه درسال‌هاي‌ قبل از انقلاب بـه موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب هم اشیا و دارایی‌هاي‌ بیشتری بـه ان اضافه کردند.

 

جذاب‌ترین بخش‌هاي‌ موزه اشیا و اسکلت‌هاي‌ کشف شده از تپه‌هاي‌ مارلیک رودبار، تالش و دیلمان اسـت. از دیگر بخش‌هاي‌ جذاب موزه، سنگ قبر‌هاي‌ دوران اسلامی، لوازم ساخت و تولید ابریشم، دخانیات، زین‌سازی، انواع چراغ‌هاي‌ نفتی و روغنی، سکه‌هاي‌ باستانی، آلات موسیقی گیلانی و محلی، کتیبه‌ها و زیروآلات اسـت.

 

آدرس: سبزه میدان، خیابان طالقانی

 

5. خانه ابریشمی

خانه ابریشمی

یکی از جاهای دیدنی رشت کـه کمتر گردشگر غیر گیلانی از ان خبر دارد خانه ابریشمی اسـت. دلیل این بی‌خبری هم واضح اسـت؛ متاسفانه این خانه در حال حاضر در اختیار اداره بنیاد ملی نخبگان استان گیلان اسـت. درست اسـت کـه این عمارت زیبا برای بازدید آماده نشده اما با رعایت نکاتی مثل رفتن در ساعت اداری و اجازه گرفتن از مدیریت مجموعه می توان از بخش‌هایي کـه درهای ان قفل نیستند بازدید کرد.

 

خانه ابریشمی را کلانتر رشت بـه نام حاج میر اسماعیل حاکمی ساخت اما بعد ها توسط وراث درسال 1318 خانه بـه حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته شد. نام ابریشمی هم از همان موقع روی خانه ماند.

 

عمارت شامل ساختمانی بزرگ در دو طبقه و حیاطی پر از درخت، گل و گیاه و یک حوض بزرگ اسـت. با این‌که بازسازی‌هاي‌ غیراصولی برای استفاده اداری از بنا انجام شده اسـت اما ساختار و نماکاری‌هاي‌ زیبای این ساختمان قجری هنوز قابل مشاهده هستند.

 

پله‌ها و نرده‌هاي‌ چوبی، سقف‌هاي‌ آینه‌کاری و گچ‌بری شده و دیوارهای پر از نقش‌و‌نگار رنگارنگ در داخل اتاق‌ها چشم‌نوازی می کنند. دو تالار عمارت ابریشمی با نام تالار آیینه و تالار چینی کـه حاوی ظروف و لوازم دکوری هستند بـه روی عموم باز نیست. هرچند حال و روز عمارت تعریف چندانی ندارد اما برای عاشقان تاریخ و معماری تماشا و عکاسی از ایوان تمام پنجره‌اي، دیوار‌هاي‌ آجری ودر و پنجره‌هاي‌ چوبی جالب خواهد بود.

 

آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه شاعری

 

جاهای دیدنی طبیعی رشت

گیلان بـه سبزی و طبیعتش مشهور اسـت پس امکان ندارد بدون بازدید از زیباترین جاهای دیدنی رشت از ان خارج شوید. سه مکان گردشگری معرفی شده در ادامه از ان جاهایی هستند کـه دوربین موبایل باید همیشه روشن باشد و تا جایی کـه می توانید عکس بگیرید.

 

6. دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

سقالکسار بیشتر بـه عنوان دریاچه شناخته می شود اما در اصل دریاچه نیست، یک سد خاکی برای ذخیره آب اسـت. نام سقالکسار از روستای نزدیک ان گرفته شده اسـت. برای نام سقالکسار چند معنی گفته می شود؛ مردم محلی می گویند سقال بـه معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا اسـت و برخی هم میگویند معنی ان «محل آبخوری بالای تپه» اسـت.

 

بعد از حدود 30 دقیقه رانندگی از شهر رشت بـه دریاچه سقالکسار میرسید کـه یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت برای عکاسی اسـت. بـه همین دلیل خیلی از عروس و داماد‌ها برای عکاسی بـه این مکان زیبا می روند. دریاچه در بین جنگل انبوهی قرار گرفته ودر اطراف ان چندین آلاچیق و یک کافی‌شاپ فراهم شده اسـت. ارتفاع و وسعت آب دریاچه بـه دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می شود.

 

بهترین زمان برای سفر بـه سقالکسار از بهار تا اوایل پاییز اسـت چون در پاییز و زمستان هوا خیلی سرد و زمین‌ها خیس و لغزنده می شود. اطراف دریاچه سقالکسار برای یک پیک‌نیک چند ساعته خانوادگی یا دوستانه عالی اسـت. میتوانید با قایق پدالی روی دریاچه قایق‌سواری کنید یا با روشن کردن آتش کباب بپزید. البته فراموش نکنید کـه قبل از ترک محل حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

 

در روزهای خلوت سال این جا پر از آرامش و سکوت اسـت و بـه جز صدای پرندگان و وزش باد صدای دیگری بـه گوش نمی رسد.

 

آدرس: 15 کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

 

7. پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

گیلان پر از جنگل و پارک‌هاي‌ جنگلی اسـت اما چندتای آن ها مثل گیسوم و پارک جنگلی سراوان شهرت بیشتری دارند. کل منطقه سراوان جنگلی بکر و دست نخورده دارد. پارک تفریحی کنار جاده بـه واسطه داشتن امکانات و جاذبه‌هاي‌ دریاچه، زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق و جاده میان جنگل برای مسافران جذابیت بیشتری دارد.

 

شاید تصاویر قایق‌سواری روی دریاچه پوشیده از سبزه را در اینستاگرام دیده باشید. این همان دریاچه زیبایی اسـت کـه هرکسی دوست دارد یک عکس جلوی ان بگیرد. در روزهای گرم و تعطیلات این پارک شلوغ می شود. پارک جنگلی سراوان ترکیبی از آرامش، هیجان و تماشای طبیعت وحشی را فراهم کرده‌ اسـت.

آدرس: کیلومتر 17 جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده

 

8. تالاب عینک رشت

تالاب عینک رشت

گیلان سرزمین آبگیرها و تالاب‌هاي‌ متعدد اسـت. بزرگ ترین تالاب گیلان بعد از تالاب انزلی، تالاب عینک در محدوده شهر رشت قرار داد. تالاب عینک در تصاویر هوایی قدیمی شبیه عینک دیده میشد و بـه همین دلیل بـه ان عینک می گویند.

 

تالاب عینک بـه وسعت حدود 160 هکتار بـه شکل طولی در کناره غرب شهر رشت قرار گرفته اسـت. جالب اسـت بدانید آب این تالاب از بارش باران و آب مازاد زمین‌هاي‌ کشاورزی اطراف جمع میشود و بـه رودخانه‌اي راه ندارد.

 

اگر هم اکنون بـه تصاویر ماهواره‌اي شهر رشت نگاهی بیاندازید متوجه می شوید کـه تالاب تکه تکه شده اسـت. متاسفانه درسال‌هاي‌ اخیر و با گسترش شهر رشت، پل‌هاي‌ خاکی و بدون پایه روی تالاب ساخته شد و همین کار باعث کاهش سطح آب و کمتر شدن پوشش گیاهی اطراف ان می شود.

 

عامل دومی کـه بـه تالاب عینک آسیب زیادی وارد کرد گیاهی وحشی بـه نام سنبل آبی اسـت کـه رشد سریع و بی‌رویه ان باعث از بین رفتن تنوع گیاهی و انقراض گیاهانی مثل نیلوفر آبی، نی و … شد. با این حال تلاش‌ها برای لایروبی، از بین بردن سنبل آبی، کاهش ورود فاضلاب و زباله‌هاي‌ شهری بـه تالاب ادامه دارد.

 

یکی از کارهای مثبت انجام شده تاسیس پارک دانشجو در ضلع شرقی تالاب اسـت. توصیه ما هم همین اسـت کـه اگر تالاب عینک را در لیست جاهای دیدنی‌ رشت خود برای سفر قرار داده‌اید بـه پارک دانشجو بروید.

 

آنجا میتوانید از امکانات تفریحی استفاده کنید، دور تالاب قدم بزنید و ماهیگیری کنید؛ بله تالاب عینک ماهی‌هاي‌ زیادی دارد تا جایی کـه اهالی رشت در روزهای آخر هفته قلاب بـه دست درکنار بخش‌هاي‌ عمیق تالاب عینک جمع میشوند.

آدرس: پل شهدای گمنام، پارک دانشجو

 

مکان‌های مذهبی و زیارتگاه‌های رشت

در استان گیلان صدها بقعه متبرکه از امام‌زاده‌ها یا نواب آن ها وجوددارد. بـه هر شهری سر بزنید حداقل یک بقعه یا امام‌زاده هست کـه مردم بـه ان توسل می کنند. در شهر رشت و حومه ان هم تعداد امام‌زاده‌ها کم نیست. چهار بقعه و آرامگاه معرفی شده از جنبه‌هاي‌ مختلفی اهمیت بیشتری دارند.

 

9. امامزاده هاشم رشت

امامزاده هاشم رشت

آستان مقدس امام‌زاده هاشم در روستایی بـه همین نام درکنار جاده قزوین رشت واقع شده اسـت. توقف دراین روستا میتواند نخستین گردش قبل از رسیدن بـه سایر جاهای دیدنی رشت باشد. بـه ویژه این‌که سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل هم درکنار جاده در معرض هستند. کافی اسـت یکجای پارک خوب پیدا کنید و از این فرصت استفاده کنید.

 

کمی جلوتر از امام‌زاده هاشم بـه سمت رشت بـه کاروانسرای عباسی میرسید کـه در همین مقاله ان را معرفی کرده‌ایم.

 

آدرس: جاده قزوین رشت، روستای امام‌زاده هاشم

 

10. بقعه دانای علی

بقعه دانای علی

در محله چمارسرا و در بین خیابان طالقانی بقعه‌اي وجوددارد کـه در هنگام تعریض خیابان ان را تخریب نکردند و بـه همان شکل در بین جاده حفظ شد. بقعه دانای علی آرامگاه عارف و زاهدی بوده کـه مردم علاقه و احترام زیادی بـه او داشتند. تا جایی کـه مردم میگویند او خیرات و برکات زیادی برای این محل داشت. شکل گنبد و معماری بقعه برای بازدیدکننده‌ها جذابیت دارد و البته اهالی رشت ارادت خاصی بـه این بقعه دارند.

 

آدرس: خیابان طالقانی نرسیده بـه بلوار رشتیان

 

11. بقعه خواهر امام از جاهای دیدنی رشت

بقعه خواهر امام از جاهای دیدنی رشت

در خیابان مطهری رشت بـه سمت کوچه سوخته تکیه بروید و از میان بازار سمساری‌ها در انتها بـه مسجدی بـه نام خواهر امام می رسید. این مسجد آرامگاه خواهر امام رضا اسـت کـه در زمان خلفای عباسی بـه این شهر مهاجرت و بعد از مدتی زندگی در اثر بیماری فوت کرد.

 

نام محله هم از همین بقعه متبرکه گرفته شده اسـت. مغازه‌ها و دستفروش‌هاي‌ این محله بـه ارزان‌فروشی شهرت دارند؛ تا جایی کـه رشتی‌ها موقع چانه زدن سر قیمت بـه کنایه می گویند «در محله خواهر امام همین رابا قیمت پایین میفروشند». زیارتگاه و مسجد خواهر امام در همه ی روزهای سال بـه روی زائران باز اسـت.

 

آدرس: رشت، بلوار مطهری

 

12. آرامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا کوچک خان

گورستان سلیمان داراب در محله‌اي بـه همین نام واقع شده و آرامگاه بزرگان و مشاهیر زیادی اسـت. در هنگام ورود بـه این گورستان تاریخی آرامگاه بزرگ آجری جلب توجه میکند. این جا مقبره میرزا کوچک خان جنگلی اسـت ملقب بـه سردار جنگل اسـت کـه دربخش‌هاي‌ قبلی خانه و تاریخچه زندگی او معرفی شد.

 

داستان انتقال پیکر بی‌سر و بعد ها انتقال سر این سردار محبوب از کوه‌هاي‌ تالش بـه رشت عجیب و پر فراز و نشیب اسـت. حکومت ان دوره و خان‌هاي‌ مخالف زیادی با میرزا مشکل داشتند و نمی خواستند محبوبیت میرزا بعد از مرگش هم ادامه پیدا کند.

 

خلاصه بعد از تلاش‌هاي‌ بسیار پیکر میرزا کوچ خان در گورستان قدیمی شهر درکنار یاران با وفایش آرام گرفت. قبر انسان‌هاي‌ بزرگ دیگری هم چون میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی و شیون فومنی شاعر گیلانی در همین گورستان هستند.

 

آدرس: سلیمان داراب، بلوار شیون فومنی، کوچه سمیه

 

مناطق شهری، پارک‌ها و محله‌ها در جاهای دیدنی رشت

آنهایی کـه بـه رشت سفر کرده‌اند یا حداقل تصاویر ان را دیده‌اند با شنیدن نام رشت نخستین تصویری کـه بـه ذهن شان می رسد پیاده‌راه و میدان شهرداری اسـت. البته شکموها اول بـه کباب فکر می کنند. در سفر بعدی خود بـه رشت بـه جز میدان شهرداری بـه پارک‌هایي با قدمت بیش از 100 سال، محله‌هایي با بافت قدیمی هم سر بزنید. اگر این مکان‌هاي‌ دیدنی رشت را نمی‌شناسید پس بـه خواندن ادامه دهید.

 

13. شهرداری و پیاده‌راه اعلم الهدی

شهرداری و پیاده‌راه اعلم الهدی

میدان شهرداری مشهور‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی رشت اسـت. میدان شهرداری محلی فراتر از «مرکز شهر» اسـت. شمردن ویژگی‌هاي‌ ان بـه ترتیب ثابت می کند کـه نباید از میدان شهرداری بـه سرعت عبور کرد. در حال حاضر خیابان‌هاي‌ اطراف میدان شهرداری برای ورود خودرو بسته شده و تمام منطقه سنگفرش شده اسـت. این پروژه بزرگ باعث شد ظاهر و ترافیک کل مناطق اطراف بـه طور کلی تغییر کنند.

 

کاخ شهرداری رشت، اداره پست و تلگراف و کتابخانه ملی جزو ساختمان‌هایي بودند کـه درحدود سال‌هاي‌ 1300 بـه سبک معماری شهر سن پترزبورگ روسیه ساخته شدند. قرار گرفتن دو ساختمان پست و شهرداری در دو ضلع میدان هارمونی خاصی ایجاد کرده اسـت. بـه ویژه این‌که درسال‌هاي‌ اخیر با بازسازی و نورپردازی این زیبایی دوچندان شد.

 

مجسمه بزرگ میرزا کوچک‌ خان سوار بر اسب، برج ساعت کـه هنوز هم صدای ان شنیده می شود، مجسمه‌ها و گلکاری‌هاي‌ متعدد دراین میدان یک فضای عالی برای وقت‌گذرانی ساخته اسـت. در ورودی خیابان سعدی از میدان شهرداری در اکثر شب‌ها مراسم‌هاي‌ فرهنگی، سخنرانی یا نمایشگاه‌هایي اجرا می شود.

 

شاید دلیل دیگر جذابیت میدان شهرداری برای مردم وجود فروشنده‌ها و دستفروش‌هاي‌ مواد غذایی و تنقلات باشد. در شب‌هاي‌ شهر رشت اگر بارش باران اجازه دهد سر کبابی‌هاي‌ اطراف میدان حسابی شلوغ اسـت. بعد از کباب هم حتماً یخ در بهشت و بستنی می‌چسبد.

 

14. بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت

پارک یا بوستان مفاخر رشت از ان پارک‌هاي‌ ساکت، دنج و زیبایی اسـت کـه قدم زدن در ان مثل قرص مسکن قوی بـه انسان آرامش می دهد. درختان چند صدساله، افرا،‌ توسکا،‌ بلوط و کاج سراسر پارک را پر کرده‌اند.

 

شاید با شنیدن نام بوستان مفاخر انتظار داشته باشید تندیس‌هایي از مفاخر را ببینید اما اینطور نیست و فقط بخش‌هاي‌ مختلف پارک با نام بزرگان گیلانی نامگذاری شده اسـت. در دو طرف راهرو‌هاي‌ باریک بوستان تندیس‌هاي‌ چوبی از شهدا بـه تازگی نصب کرده‌اند.

 

گوهررود از کنار بوستان مفاخر می‌گذرد ودر روبروی ورودی بوستان یک پارک کوچک تر بـه نام سالارمشکلات وجوددارد کـه قدیمی‌ها میگویند یخچال طبیعی چماسرا در آنجا بود. میگویند مردم برف‌ها را در انتهای زمستان در چاله بزرگی دفن میکردند تا در بهار و تابستان از ان برای مصارف مختلف استفاده کنند.

 

حالا خبری از یخچال طبیعی نیست و فقط با تابلوی چوبی کوچکی درباره ان توضیح داده‌اند. امکانات بوستان مثل اکثر پارک‌هاي‌ دیگر شامل میز‌هاي‌ پینگ‌پنگ‌؛ میز شطرنج، وسایل ورزشی، سرویس بهداشتی و نمازخانه و یک کتابخانه کوچک اسـت. پارک دانشجو کـه درکنار تالاب عینک قرار دارد و بوستان مفاخر در دو طرف بلوار شهید بهشتی هستند.

 

آدرس: بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

 

15. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

پارک شهر یا همان باغ محتشم درحدود سال‌هاي‌ 1240 توسط فرد ثروتمندی بـه نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شد. در ابتدا یک باغ شخصی بود نه عمومی. این باغ بعد از گذشت سالها و بزرگ شدن نهال‌هاي‌ کاشته شده بـه صادق خان اکبر محتشم الملک بـه ارث میرسد.

 

نام محشتم هم از ان دوران مانده اسـت. در دوران قبل از انقلاب باغ بـه دلیل بدهی‌هاي‌ مالیاتی وراث بـه تصرف دولت درمی‌آید و دولت هم ان را بـه باغ عمومی تبدیل میکند. حالا باغ محشتم یا همان پارک شهر یکی از زیباترین پارک‌ها رشت شده اسـت. اوج زیبایی باغ محتشم در فصل پاییز زمان ترکیب شدن زنگ‌هاي‌ قرمز، زرد، و سبز با آبی آسمان اسـت.

 

در وسط پارک عمارت کلاه‌فرنگی از دوران تاسیس باغ یعنی قاجاریه بـه جا مانده اسـت. اکثر جشنواره‌ها و مراسم‌ها درکنار همین ساختمان تاریخی اجرا می شوند. بـه جز امکانات متداول پارک، یک دیواره مصنوعی برای تمرین سنگ‌نوردی، کانون پرورش فکردی کودکان و یک زمین فوتبال هم دارد. وجود مجسمه‌هاي‌ مفهومی از جنس چوب هم بـه زیبایی باغ افزوده اسـت.

 

آدرس: بلوار حافظ

 

16. پارک ملت رشت

پارک ملت رشت

اگر از شهرداری رشت بـه سمت میدان گلسار حرکت کنید چند صد متر جلوتر خانه‌اي روستایی بـه همان سبک خانه‌هاي‌ روستایی گیلان را میبینید. همانجا میتوانید چند دقیقه‌اي توقف کنید و از خانه بازدید کنید. این خانه درست درکنار پارک ملت رشت واقع شده اسـت. امکانات و فضاهای این پارک مناسب مسافرانی اسـت کـه می خواهند چادر بزنند یا چند ساعتی را در رشت استراحت کنند.

 

فواره‌هاي‌ رقص نور، برکه‌ایی کـه اردک‌هاي‌ زیادی در ان مشغول شنا هستند، ساعت قطبی و کلبه‌هاي‌ روستایی از زیبایی‌هاي‌ پارک ملت هستند. امکانات تفریحی و بازی کودکان در زمینی با کفپوش نرم آماده شده تا کمترین آسیب را داشته باشد.

 

آدرس: میدان گلسار، بلوار گلسار بـه سمت ایستگاه انزلی

 

17. ساغریسازان؛ محله‌ای از جاهای دیدنی رشت

ساغریسازان؛ محله‌ای از جاهای دیدنی رشت

اگر معمار، عکاس یا عاشق تاریخ هستید حتماً سری بـه محله ساغری‌سازان بزنید. پیشنهاد می کنیم قبل از رفتن درباره این محله قدیمی مطالعه کنید تا موقع قدم زدن در ان لذت ببرید.

 

ساغری نوعی کفش چرم اسـت کـه زمان قدیم می پوشیدند. دراین محله کار دباغی و ساخت این نوع کفش انجام میشد و همین نام از گذشته روی ان مانده اسـت. چند ساختمان قدیمی محله ساغری‌سازان کاملا دست نخورده هستند؛ گویی کـه این ساختمان‌ها در زمان سفر کرده‌اند و در بین خانه‌هایي مدرن و بی‌قواره ظاهر شده‌اند.

 

حمام حاجی، با سردر جالب و عجیبش، خانه سمیعی‌ها یا همان خانه فرهنگ با معماری قجری و رنگ آبی ساختمان، مسجد گلدسته با گلدسته تازه بازسازی شده‌اش و خانه‌هاي‌ قدیمی متروکه از جذابیت‌هاي‌ این محله هستند. کافی اسـت بـه کوچه‌هاي‌ این خیابان سر بزنید تا سوژه‌هاي‌ جالبی از سازه‌هاي‌ متروکه برای عکاسی پیدا کنید.

 

آدرس: بلوار مطهری، خیابان ساغری‌سازان

 

18. سبزه میدان در جاهای دیدنی رشت

سبزه میدان در جاهای دیدنی رشت

سبزه میدان رشت حس و حال عجیبی دارد کـه حتماً باید دید تا باور کرد. در شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین ساعت روز هم اگر بـه سبزه‌میدان بروید حتماً انبوهی از کبوترها را میبینید کـه مردم در حال غذا دادن بـه آن ها هستند و مردانی را میبینید کـه در حال بازش شطرنج، تخته نرد یا دومینو هستند. سبزه میدان در واقع یک میدان بزرگ اسـت کـه وسط ان از زمان قدیم پارکی برای نشستن و استراحت بود.

 

امکان ندارد برای خرید در رشت بیرون بروید اما مسیرتان بـه سبزه میدان نخورد‌؛ چون خیابان‌هاي‌ اطراف میدان پر از مغازه‌هاي‌ و پاساژ هستند. سینمای 22 بهمن کـه از قدیمی ترین سینما های رشت اسـت هم درکنار سبزه‌میدان قرار دارد. از جذابیت‌هاي‌ سبزه‌میدان می توان بـه سردیس‌هاي‌ متعدد بزرگان و مشاهیر گیلان اشاره کرد. در وسط این مجموعه یک کتابخانه کوچک هم قرار دارد کـه دانشجویان زیادی از ان برای مطالعه استفاده میکنند.

 

یکیدیگر از جاهای دیدنی رشت درست درکنار سبزه میدان در بن‌بست احتساب اسـت. خانه قدیری کـه حالا مرکز پژوهشی سازمان میراث فرهنگی اسـت درسال‌هاي‌ گذشته بازسازی شد و حالا کاربری اداری دارد. بازدید و عکاسی در حال حاضر برای عموم آزاد نیست بـه جز مواردی کـه از قبل هماهنگ شده باشد.

 

19. بازار رشت

بازار رشت

از جذاب‌ترین بخش‌هاي‌ شهر رشت برای غیربومی‌ها بازار قدیمی رشت اسـت. اگر بخواهیم برای بازار رشت فقط یک ویژگی جذاب بیان کنیم چیزی نیست جز صداهای بازار. بله صدای فروشندگان بازار رشت بـه ویژه راسته ماهی و میوه‌فروشان مثل یک سمفونی اسـت. بازار رشت مثل بقیه بازارهای قدیمی سرپوشیده نیست و بـه همین دلیل موقع بارش باران فروشنده‌ها باید فکری برای بساط خود کنند.

 

بازار رشت بـه اندازه‌اي بزرگ اسـت هرچیزی از سبزیجات تا لوازم خانگی در ان پیدا میشود. این بازار بـه اندازه‌اي برای گردشگران جذابیت دارد کـه حتی آنهایی کـه قصد خرید ندارند سری بـه ان میزنند.

 

آدرس: خیابان امام

 

جاهای دیدنی رشت برای تفریح

شاید بسیاری از جاهای دیدنی رشت با چاشنی آرامش، طبیعت و تاریخ برای نوجوان‌ها و کودکان جذاب نباشد اما دو مکان معرفی شده میتواند عطش هیجان انها را جبران کند.

 

20. قصر بازی

قصر بازی

در جاده رشت بـه بندرانزلی پارک مسقف قصر بازی با مساحت 7500 متر مربع واقع شده اسـت. این پارک بازی در دو طبقه دارای امکانات بازی‌ مختلف، کافی‌شاپ، رستوران و آمفی تئاتر اسـت. اگر در تعطیلات می خواهید بـه قصر بازی بروید حواس تان باشد کـه جمعیت زیادی می آیند پس انتظار شلوغی داشته باشید.

 

آدرس: جاده رشت بـه بندرانزلی

 

21. کارتینگ فرودگاه از جاهای دیدنی رشت

کارتینگ فرودگاه از جاهای دیدنی رشت

برای گردشگرانی کـه میخواهند چند روزی در رشت بمانند و دنبال تجربه‌هاي‌ هیجان‌انگیز هستند، کارتینگ رشت یک گزینه جذاب اسـت. این کارتینگ در محدوده فرودگاه رشت ساخته شده ودر روزهای غیر بارانی می توانید قبل از ورود برای تعداد موردنیاز رزرو کنید. کارتینگ رشت پیست 600 متری و با امکانات ایمنی کامل دارد. ساعت کاری کارتینگ از 13 تا 1 بامداد اسـت.

 

جاهای دیدنی رشت در شب

جاهای دیدنی رشت در شب

شهرها طبق معمول بـه دلیل نورانی بودن و حس و حال آرامش بخش شب جلوه دیگری دارند. اگر بـه شب گردی علاقه دارید، هنگام سفر و بازدید از مکانهای دیدنی شهر رشت می توانید بـه فضاهایی کـه در ادامه معرفی می شوند بروید و ساعاتی از شب را دراین جاهای دیدنی و جذاب رشت سپری کنید.

  • میدان شهرداری
  • تالاب عینک
  • رودخانه زرجوب
  • باغ محتشم
  • محله گلسار
  • خیابان علم الهدی، از نقاط گردشگری رشت
  • پارک هاي‌ رشت، بوستان مفاخر
  • سبزه میدان
  • پارک ملت گردشگری رشت
  • مراکز خرید رشت شامل، مرکز خرید گلسار، مرکز خرید دیلمان، مرکز خرید ایرانیان رشت
  • شهر بازی قصر بازی
  • پیست کارتینگ فرودگاه

 

جاهای دیدنی رشت برای کودکان

جاهای دیدنی رشت برای کودکان

کودکان بخش مهمی از زندگی و زندگی در سفر هستند کـه باید برای خوشحالی و علاقه مند کردن ان ها شرایط مناسب را فراهم کرد. جاهای دیدنی رشت گیلان برای کودکان طبق معمول شامل فضای بازی و تفریحی اسـت. جایی کـه کودک بتواند ساعاتی را بـه دور از تجربه تاریخی و فضای سبز بگذراند و با دنیای کودکانه خود پیوند دوباره ایجاد کند.

 

جاهای دیدنی رشت یا هر شهر طبق معمول چون تفریحی یا تاریخی هستند ممکن اسـت از حوصله کودک خارج شود. بـه همین دلیل سعی کردیم فضاهایی کـه جاهای دیدنی رشت را کـه امکان بازی کودک را فراهم می کند رابا عنوان جای گردشگری در رشت برای کودکان بـه شرح زیر مشخص کنیم.

  • پارک جنگلی سراوان
  • شهربازی قصر بازی
  • پارک دانشجوی رشت
  • شهر شادی رشت

 

جاهای دیدنی رشت در بهار

جاهای دیدنی رشت در بهار

حس خوش بهار کـه در تعطیلات نوروز درهم تنیده اسـت، با سفر بـه رشت و دیدن جاهای دیدنی در نوروز تکمیل می شود. عطر بوی باران، خاک باران خورده و آسمان بعد از باران بهاری تجربه اي اسـت کـه حتماً باید ان را در رشت زیبا امتحان کنید.

 

جاهای دیدنی رشت در عید بـه دلیل آب و هوای بهاری بسیار دل انگیز اسـت و می توانید ساعاتی را در بین شکوفه ها و زیبایی هاي‌ بهار سپری کنید. بازدید از بهترین جاهای دیدنی رشت را بهتر اسـت بـه فصل بهار کـه هنوز هوای رشد شرجی نشده اسـت موکول کنید. دیدنیهای رشت در بهار کـه بخشی از جاهای دیدنی خود رشت هستند بـه شرح زیر اسـت.

  • باغ محتشم
  • عمارت کلاه فرنگی رشت
  • پارک ملت
  • بقعه دانای علی
  • آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خیابان علم الهدی
  • بازار بزرگ رشت
  • گوهر رود
  • سبزه میدان
  • مجموعه میدان شهرداری
  • انواع موزه ها مثل موزه پست، موزه گنجینه، موزه رشت
  • مسجد صفی
  • مدرسه شاپور
  • خانه ابریشمی
  • کاروانسرای لات
  • پارک جنگلی سراوان
  • تالاب عینک
  • خانه تاریخی قدیری
  • دریاچه سقالکسار

 

جاهای دیدنی رشت در تابستان

جاهای دیدنی رشت در تابستان

اماکن دیدنی رشت در تابستان زیاد اسـت. اما، آب و هوای شرجی و بسیار گرم رشت در تابستان ممکن اسـت برای شـما کمی آزار دهنده باشد کـه قبل از سفر بهتر اسـت آگاهی کامل نسبت بـه شرایط آب و هوایی داشته باشید تا سفری دلپذیر را سپری کنید.

 

مناطق گردشگری رشت گیلان در تابستان تنها بـه جاهای دیدنی خود رشت محدود نمی‌شود. بلکه، جاهای دیدنی اطراف رشت نیز وجوددارد کـه این جا تنها ان ها را معرفی خواهیم کرد ودر مقاله اي مجزا بـه بررسی ان ها با جزییات بیشتری پرداخته ایم.

  • تالاب عینک، یک دیدنی شهر رشت
  • باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی
  • بازار سرباز رشت
  • رودخانه زرجوب و گوهر رود از بهترین جاهای رشت
  • روستای کلشتر
  • آبشار کچا
  • ییلاق احمد آباد
  • مرداب سراوان
  • دریاچه سقالکسار

 

جاهای دیدنی رشت در پاییز

جاهای دیدنی رشت در پاییز

مکان هاي‌ دیدنی رشت در پاییز هم چون مناطق گردشی رشت در سایر فصول، دیدنی و زیبا هستند. بـه خصوص تغییر رنگ برگ ها و پاییز هزار رنگ کـه جلوه بیشتری بـه تفریحگاه هاي‌ رشت می دهد. بـه طوری کـه می توان این مکان ها را بـه عنوان مکان هاي‌ عاشقانه رشت نیز نام برد.

 

جاذبه دیدنی رشت در پاییز تنها بـه جاهای دیدنی خود رشت محدود نمیشود. بلکه، دیدنی هاي‌ شهر رشت و اطراف ان نیز وجوددارد کـه این جا تنها ان ها را معرفی خواهیم کرد ودر مقاله اي مجزا بـه بررسی ان ها با جزییات بیشتری خواهیم پرداخت. تفریحگاه رشت در پاییز بـه شرح زیر اسـت.

  • باغ محتشم
  • جاده اسالم بـه خلخال
  • ییلاق ماسال
  • روستای مشهور اولسبلنگاه
  • قلعه رودخان یکی از جاهای تفریحی رشت
  • دریاچه ویستان
  • ماسوله یکی از جاهای دیدنی رشت
  • جنگل گیسوم بهترین جای دیدنی رشت
  • آبشار دودوزن

 

جاهای دیدنی رشت در زمستان

جاهای دیدنی رشت در زمستان

رشت زمستان هاي‌ سردی بـه خصوص در ماه بهمن دارد. مکان دیدنی رشت در زمستان با توجه بـه شرایط آب و هوایی می تواند هم بـه مکان هاي‌ گردشی رشت کـه سرپوشیده هستند ختم شود. هم با توجه بـه سیستم بدن شـما می تواند بـه پیست ها و جاهای گردشی در رشت کـه برفی اسـت منتهی شود. جاهای دیدنی شهر رشت در زمستان بـه شرح زیر اسـت.

 

البته، قبل از هر چیز بـه این نکته توجه کنید کـه جاذبه هاي‌ گردشگری رشت در زمستان ممکن اسـت بـه دلیل بارش برف مسدود باشد. قبل از هر اقدامی با راهداری تماس بگیری. سپس، دل بـه جاده بزنید.

  • موزه پست
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خانه تاریخی قدیری
  • مدرسه شاپور از جاهای دیدنی رشت
  • ساحل گیسوم، بهترین مکان هاي‌ رشت و اطراف ان
  • جاده سراوان بـه فومن
  • پارک جنگلی سراوان

 


مطالب مشابه: عکس های دیدنی از فستیوال غذاهای محلی در رشت


 

در پایان

در سفر بـه این شهر جذاب، با تاریخ و فرهنگ پربار گیلک آشنا می شوید. موزه‌هاي‌ جذاب، معماری سنتی و نمادهای هنری گیلکی بـه شـما امکان میدهند تا در عمق این فرهنگ غنی، تجربه‌هاي‌ تاریخی دلچسبی را پیدا کنید.

جدیدترین مطالب سایت