راز پخت برنج بصورت مجلسی و دان شده

راز پخت برنج بصورت مجلسی و دان شده
دانستن راز پخت برنج به‌صورت مجلسی و دان شده یکی از بهترین نکات آشپزی ایرانی اسـت زیرا برنج تقریباً با بیشتر غذا هاي ایرانی پخت میشود و برنج جزو غذا هاي اصلی ایرانیان می‌باشد.
 
از همین رو پخت برنج به‌صورت حرفه اي در آشپزی نقش مهمی نیز دارد.
 
برای پخت برنجی خوشمزه و مجلسی کافی است این مطلب را تا انتها بخوانید.
 

آموزش طرز پخت برنج کته :

برای پخت برنج بـه صورت کته یا دمپختی، ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید و سپس ان را خیس کنید.

 

مجله آشپزی تالاب : بعد از گذشت 1 یا 2 ساعت آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل قابلمه برنج بریزید، مقداری نمک بریزید دقت کنید اگر نمک را زیاد بریزید برنج تان شور می‌شود، پس حتماً میزان نمک را بچشید و کم کم اضافه کنید.

 

مقداری روغن هم اضافه کنید، بـه اندازه ي یک بند انگشت اشاره تان آب سرد روی برنج قرار بگیرد. و بعد ان را آرام هم بزنید.

راز پخت برنج بصورت مجلسی و دان شده

طرز تهیه پخت برنج

 

اگر روی برنج بیشتر شود برنج تان نرم و له میشود اگر میزان برنج کمتر شود برنج تان سفت و بـه اصطلاح زنده میماند.

 

بعد از ان شعله ي زیر قابلمه را روشن کنید بهتر اسـت برنج تان را اصلا هم نزنید و اجازه بدهید آب ان کاملا کشیده شود، ودر پایان اگر دوست داشتید برنج تان قالبی شود دور تا دور ان را روغن بریزید و اگر تمایلی بـه قالبی بودن نداشتید برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و روی ان چند سوراخ بزنید.

 

سپس در قابلمه دمکنی قرار بدهید و اجازه بدهید از در قابلمه بخار بیرون بیاید و بعد شعله را کم کنید و اجازه بدهید حدود 30 دقیقه تا برنج دم بکشد.

 

آموزش پخت برنج ایرانی :

برای پخت برنج ایرانی، ابتدا برنج را چند ساعت قبل از پخت پاک کنید و بشویید و ان را خیس کنید، سپس آب داخل قابلمه اي مناسب بریزید و روی شعله ي گاز قرار بدهید تا آب بجوش بیاید سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را در آب درحال جوش بریزید و مقداری نمک داخل ان بریزید و بـه آرامی هم بزنید کـه برنج خرد نشود.

 

راز پخت برنج بصورت مجلسی

راز پخت برنج بصورت مجلسی و دان شده

بعد از اینکه برنج جوشید آن را دائم چک کنید اطراف برنج باید نرم باشد و وسط برنج کمی سفت تر باشد.

بعد از این کـه پخت برنج بـه این حد رسید قابلمه را در زیر شیر آب سرد قرار بدهید و مقداری آب سرد روی ان بریزید تا برنج بهتر قد بکشد سپس برنج و آب ان را داخل آب کش بریزید از برنج بچشید اگر شور بود روی ان آب بریزید تا هم شوری ان از بین برود و هم اگر لعابی از برنج روی ان هست شسته شود زیرا این لعاب هاي‌ برنج سبب چسبندگی برنج میشود.

 

مجله آشپزی تالاب : مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و مواد ته دیگ را داخل ان بچینید سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و با کفگیر ان را بـه صورت کوه درست کنید بـه صورتی کـه اطراف قابلمه برنج نچسبیده باشد.

 

بعد روی برنج را چند سوراخ بزنید و مقدار کمی آب و روغن روی برنج بدهید ودر قابلمه را دمکنی قرار بدهید و شعله را زیاد کنید زمانی کـه از در قابلمه بخار بیرون آمد و یا بعد از گذشت چند دقیقه دستتان را خیس کنید و بـه دیواره ي قابلمه بزنید اگر جیلیز ویلیز کرد شعله را خیلی کم کنید دقت کنید حتماً بخار داخل قابلمه پیچیده باشد و گرنه برنج تان دم نمی‌کشد.

 

راز پخت برنج بصورت مجلسی و دان شده

نکاتی برای پختن برنج :

1- میزان جوش برنج ایرانی کمتر اسـت.

 

2 – برای طرز پخت برنج چمپا، یا طرز پخت برنج جنوب این را نکته را بدانید کـه این برنج ها زودتر نرم میشوند و نباید از ان ها غافل شوید.

 

3-  اگر در زمان پخت برنج احساس کردید کمی دیر ان را برداشتید از ریختن آب و روغن روی برنج خودداری کنید.

 

4 – برای پخت برنج هندی و یا پاکستانی در زمان جوش دقت کنید کـه وسط برنج سفت نباشد خیلی هم نرم نباشد سپس ان را آب کش کنید.

 

5- اگر میخواهید از پلوهای مخلوط استفاده کنید باید برنج تان را زودتر آب کش کنید.

 

نکته آخر : سعی کنید از زعفران و زرشک برای تزیین برنج استفاده کنید که باعث زیبایی و خوشمز تر شدن برنج شما خواهد شد.

جدیدترین مطالب سایت