آشنایی با نویسنده مشهور آسترید لیندگرن سوئدی

آشنایی با نویسنده مشهور آسترید لیندگرن سوئدی

آشنایی با نویسنده مشهور آسترید لیندگرن سوئدی

 

آسترید لیندگرن یک نویسنده مشهور سوئدی ست که علاوه بر نوشتن کتاب های زیاد روانشانسی به دنیای فیلم هم راه پیدا کرده است در ادامه مطلب آشنایی با نویسنده مشهور آسترید لیندگرن سوئدی با سایت تالاب همراه باشید.

 

نوشتن رمان و داستان های بسیار زیبا و همچنین خلق شخصیت های ماندگار داستانی کاری بود که نویسنده مشهور سوئدی خانم آسترید لیندگرن انجام داد. آسترید آنا امیلیا لیندگرن، که پیش از ازدواج نام خانوادگی‌اش اریکسون بود در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۰۷ در ویمبری واقع در استان اسمولاند سوئد متولد شد و در ۲۸ ژانویه‌ی ۲۰۰۲ دیده بر جهان فرو بست.

 

حاصل این زندگی ۹۵ ساله بیش از ۶۰ عنوان کتاب در نوع ادبیات کودکان و نوجوانان، بیوگرافی، کتاب‌های تصویری و متن‌های دراماتیک است.او در طی سال‌های آفرینشگری خود دست کم ۱۴ شخصیت ماندگار داستانی خلق کرد و بیش از ۴۰ جایزه‌ی ملی و بین‌المللی دریافت کرد.

 

کتاب‌هایش به ۸۸ زبان ترجمه شده‌اند و بیش از ۱۴۵ میلیون نسخه از کتاب‌هایش تا به حال به فروش رسیده است. شاید پی پی جوراب بلند یا به اسم اصلی‌اش Pippi Långstrump یکی از بحث‌برانگیزترین چهره‌هائی که در عرصه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان پدید آمده باشد.

 

نخستین نشانه‌هائی که از ترجمه‌ی آثار آسترید لیندگرن به زبان فارسی وجود دارد به سال‌های دهه‌ی ۳۰ هجری شمسی برمی‌گردد.گلی امامی شاید نخستین مترجم آثار لیندگرن به فارسی است.پی‌پی جوراب بلند، شخصیت جذاب آفریده‌ی تخیلات آسترید لیندگرن. اولف بواتیوس Ulf Boëthius پرفسور ادبیات در دانشگاه استکهلم در مورد بستر تاریخی پدید آمدن

 

پی پی طی مقاله‌ای در تاریخ هشتم ماه جاری در روزنامه‌ی سونسکا داگبلادت نوشت در آغاز دهه‌ی ۴۰ میلادی بحث پیرامون پرورش کودکان در سوئد بالا گرفته بود و آسترید لیندگرن از همان آغاز کار نویسندگی در مباحثات اجتماعی حضور داشت.بحثی که از یک سو ریشه در ایده‌های نازیستی پرورشی داشت و از سوی دیگر از آبشخور فرهنگی مسیحیان راست افراطی قوت و قوت می‌گرفت.

 

پرفسور بواتیوس می‌نویسد در سال ۱۹۲۶، زمانی که قوانین مربوط به پرورش کودک در سوئد به اجرا گذاشته شد، آسترید لیندگرن بر خلاف رویه‌ی معمول، خارج از ازدواج باردار شده بود و برای حفظ حیثیت پدر کودکش مجبور شد فرزندش را در دانمارک بدنیا بیاورد.

 

به عبارتی، هنجارشکنی‌های پی پی جوراب بلند، پیش از این که در روح این آفریده‌ی ادبی تنیده شود، در روحیه‌ی آفریدگارش وجود داشت.

 

جدیدترین مطالب سایت