چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از کارهایی که برای نجات شهرها هست را منتشر کرده ایم. جنگل‌هاي‌ شهری، آسمان‌خراش‌هاي‌ چوبی و خانه‌هاي‌ چاپ سه‌بعدی: این‌ها ابتکارات شهری هستند که میتوانند بـه نجات سیاره کمک کنند.

 

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

ما نمیخواهیم با انگشت اشاره کنیم، اما شهرها در مورد تغییرات آب و هوایی باید پاسخگوی بسیاری باشند. انفجار کلان شهر های بزرگ در سرتاسر جهان، آشکارا منافع بی‌شمار را برای میلیاردها نفر بـه ارمغان آورده اسـت. ما بدون شهرها شغل، سبک زندگی یا دنیایی که داریم نخواهیم داشت. اما بعد قتل عام آمد…

 

درختان و حیات وحشی بودند که ما از دست دادیم و همان‌ گونه از دست میدهیم. ساختمان هاي‌ فولادی و بتنی که CO2 را بـه جو پمپ می کنند. رودخانه هاي‌ آلوده بـه فاضلاب ترافیک و کارخانه هایي که عمل ساده نفس کشیدن را کمی سخت تر می کنند. اوه، و آیا روباه ها را دیده اید؟ دیدی چقدر غمگین بـه نظر میرسند؟

 

اگر بخواهیم تا حدی برای خنثی کردن آسیبی که انسانها بـه جهان وارد کرده اند، برویم، در ان صورت تغییر واقعی باید در مناطق وسیعی مانند لندن، توکیو، نیویورک و بقیه اتفاق بیفتد. خوشبختانه، در حال حاضر چیزهای نوآورانه و سیاره پسند زیادی در شهر های بزرگ و کوچک وجوددارد. در این جا 21 ایده روشن از سراسر جهان وجوددارد که می‌تواند بـه ما کمک کند زندگی سرسبز شهری خودرا برای قرن هاي‌ آینده حفظ کنیم.

 

بیشتر بخوانید: در زمان آلودگی هوا چه بخوریم، چه نخوریم؟

 

1. بوگوتا در حال ولگردی و قانونی شکنی برای ساخت مسیر دوچرخه است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

در طول همه ی‌گیری، بوگوتا تلاش‌هاي‌ خودرا برای عادی کردن سفر با دوچرخه افزایش داد. در مارس 2020؛ شهر 84 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری اضطراری را برای کمک بـه کارکنان ضروری ایجاد کرد و بـه زودی 280 کیلومتر دیگر بـه ان اضافه خواهد شد.

 

بـه لطف این سیاست، پایتخت کلمبیا در حال حاضر از بالاترین میزان استفاده از دوچرخه در آمریکای لاتین برخوردار اسـت و مطمئناً درسال هاي‌ آینده حتی بیشتر بـه بهشت دوچرخه سواران تبدیل خواهد شد.

 

2. بارسلونا ورود خودروها به کل “سوپر بلوک ها” را ممنوع می کند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

شهر بارسلونا شبکه‌اي مانند اسـت، و این شهر از طرح منحصربه‌فرد خود نهایت استفاده را می کند تا ترافیک را از «ابر بلوک‌هاي‌» عظیم و تازه ایجاد شده ممنوع کند: گروه‌بندی ده‌ها خیابان همسایه.

 

خودروها فقط مجاز بـه حرکت در اطراف محیط هر بلوک هستند که اساساً بخش وسیعی از مرکز را پیاده‌روی می کند «و کیفیت هوا را بـه میزان قابل توجهی التیام می‌بخشد». برنامه این اسـت که در نهایت 503 ابر بلوک درست در سراسر پایتخت کاتالونیا ایجاد شود.

 

3. دوربان با کیسه های آشپزی رایگان زندگی را تغییر می دهد

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

جنوب جهانی در حال حاضر بار عمده بحران آب و هوا را متحمل شده اسـت. و زنان بـه طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار میگیرند. اما در شهر دوربان آفریقای جنوبی، مقامات راهی برای کمک بـه کره زمین و مبارزه با نابرابری جنسیتی پیدا کرده اند.

 

تنها درسال گذشته، 60000 کیسه شگفت‌انگیز توزیع شد: اساساً؛ ظرف‌هاي‌ پارچه‌اي بزرگی هستند که میتوانید قابلمه‌ها و تابه‌ها را در ان قرار دهید، بنابر این تا ساعت‌ها بعد از این‌که انها را از روی اجاق گاز بردارید، بـه آرام‌پز کردن غذا ادامه میدهند. انتشار کربن کمتر، بارهای ذخیره آب، آلودگی هوای داخلی کمتر: برد-برد-برد.

 

4. میلان در حال تبدیل شدن به یک جنگل شهری است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

سه میلیون. این تعداد جادویی درختانی اسـت که میلان قصد دارد تا سال 2030 بکارد. این تعداد بـه ازای هر شهروند یک درخت جدید اسـت و شهر آن ها را در جاده ها، پارک ها و حتی در تراس هاي‌ آسمان خراش می کارد.

 

برخلاف بسیاری دیگر از طرح‌هاي‌ «سبز شدن مجدد»؛ شهر بـه صورت محلی فکر میکند و مناطقی با بالاترین دما و مکان‌هایي را که بهترین مکان برای ایجاد «دالان‌هاي‌ سبز» برای اتصال جنگل‌هاي‌ موجود اسـت، مشخص می کند. اکنون میـــخواهد الهام بخش شهر های دیگر باشد تا همین کار را انجام دهند.

 

5. پاریس بدون خودرو می شود «حداقل در مرکز»

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

پاریس درسال گذشته ده‌ها کیلومتر مسیر دوچرخه سواری جدید اضافه کرد و رها کردن خودرو خودرا در شهر نور راحت‌تر از همیشه کرد. اکنون امیدوار اسـت که همه ی چیز را یک قدم جلوتر بردارد – با ممنوعیت کلی بیشتر وسایل نقلیه در چهار منطقه اول از سال 2022. این بدان معناست که خودروها دیگر نمیتوانند دربخش عظیمی از شهر رانندگی کنند که تمام مسیر از میدان د امتداد دارد. لا باستیل بـه میدان کنکورد.

 

6. تالین تمام وسایل حمل و نقل عمومی را رایگان کرده است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

هنگامیکه تالین حمل و نقل عمومی رایگان را درسال 2013 معرفی کرد، بحران آب و هوا دغدغه اصلی شهر نبود. دولت در ابتدا می‌خواست تحرک شهروندان کم درآمد را افزایش دهد، اما با بدتر شدن وضعیت اضطراری، شهر مزایای زیست محیطی را نیز مشاهده می کند.

 

تالین زمینه را برای این‌که چگونه شهرها می توانند یک سیستم کارآمد و اقتصادی ایجاد کنند که حمل و نقل انبوه را بر خودرو های شخصی اولویت می دهد، ایجاد کرده اسـت – تغییری که برای کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه اي در سراسر جهان ضروری اسـت.

 

7. بازل در حال کاشت گل های وحشی بر روی هر سقف صاف است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

در بالای هر سقف مسطح در بازل – جدید و قدیمی – بـه زودی یک باغ گل وحشی پر رونق پیدا خواهید کرد. درحدود یک دهه گذشته، درون شهر این الزام را ایجاد کرده اسـت که همه ی خانه‌ها، ادارات و سایر ساختمان‌ها فضای خالی پشتبام رابا فضای سبز تنوع زیستی پوشش دهند.

 

تمام این عایق‌بندی طبیعی بـه معنای کاهش هزینه‌هاي‌ انرژی اسـت، و این طرح همچنین باعث شده اسـت که پرندگان کمیاب در سرتاسر شهر منظره بیشتری داشته باشند.

 

8. توکیو به شهرهای دیگر نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند eff را خنک کنند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

در آستانه بازی‌هاي‌ المپیک و پارالمپیک امسال، توکیو چندین نوع فناوری خنک‌کننده را برای مقابله با گرمای شدید تابستان در شهر آزمایش کرد. از رنگ‌هاي‌ مسدودکننده خورشیدی و برج‌هاي‌ مه‌پاش گرفته تا اشکال تمیزتر تهویه مطبوع و ساختمان‌هاي‌ ساخته‌شده از چوب بـه جای فولاد و بتون «مانند استادیوم ملی ژاپن جدید، در تصویر»؛ تعداد زیادی از اینبخش‌هاي‌ فناوری در کاهش تهویه مطبوع موفق بودند. اثر جزیره گرمایی با گرم شدن جهان، اقدامات معرفی شده در توکیو بـه شهر های سراسر جهان مربوط می شود.

 

9. آمستردام از یک مدل اقتصادی با نام خنده دار استقبال می کند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

در آمستردام، دولت و کمپین‌هاي‌ مردمی برای پذیرش مدل اقتصادی بـه اصطلاح «دونات» متحد شده‌اند و اکنون این مدل بر تمام تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌هاي‌ شهری تأثیر می گذارد. هدف اصلی ایجاد آینده اي مناسب برای کره زمین ودر عین حال تامین نیازهای جمعیت بشری اسـت: این نقطه شیرین، دونات، چیزی اسـت که همه ی دولت ها باید بـه دنبال ان باشند.

 

نتیجه؟ این شهر مجموعه اي از اهداف بلندپروازانه را اتخاذ کرده اسـت، از انرژی هاي‌ تجدیدپذیر و فضاهای سبز گرفته تا ساخت سیستم هاي‌ غذایی پایدار و کاهش مصرف.

 

10. آستین در حال چاپ سه بعدی کل محله است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

می‌پرسید چرا خانه‌هاي‌ پرینت سه بعدی سازگار با محیط زیست هستند؟ بـه زبان ساده، جمعیت جهان در حال انفجار اسـت و ما بـه خانه هاي‌ بیشتری احتیاج داریم، سریع. نرم‌افزار و ساخت‌وساز مبتنی بر خودرو انرژی کمتری مصرف می کند، منابع کمتری را هدر می دهد و خواصی رابا مشخصات بالاتری نسبت بـه روش‌هاي‌ ساختمانی سنتی ایجاد می کند.

 

بنابر این، در تئوری، محیط زیست بـه مراتب کمتر آسیب میبیند. آستین در تگزاس در حال ساخت یک محله کامل از خانه هاي‌ پرینت سه بعدی اسـت که امیدواریم الگویی برای راه حلی کارآمدتر و پایدارتر برای بحران مسکن جهانی باشد.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی‌ هوا بر روی اعصاب و روان انسان

 

11. کپنهاگ از مردم محلی می خواهد که غذای خود را پرورش دهند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

شهروندان سبز انگشت کپنهاگ می توانند بـه تشویق تنوع زیستی کمک کنند ودر عین حال شام خود «بی شک بسیار خوشمزه» را پرورش دهند. این شهر دارای یکی از بزرگ ترین شبکه‌هاي‌ مزارع عمومی شهری در جهان اسـت، از جمله Byhaven2200؛ که در ان داوطلبان و بازدیدکنندگان می توانند در بین سبزی‌کاران و گیاهان دارویی غذا بخورند.

 

Øens Have نیز وجوددارد که همه ی چیز را از پروژه‌هاي‌ باغبانی عمومی گرفته تا سمینارهای کشاورزی و درس‌هاي‌ یوگا اجرا میکند. جالبتر از همه ی، شاید Havhøst اسـت، جاییکه جلبک دریایی درکنار بندر برای انسان و زندگی دریایی بـه طور یکسان رشد می کند.

 

12. ونکوور در حال ساخت ساختمان های بزرگ از چوب است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

ساختمان با فولاد و بتن مقدار زیادی CO2 تولید می کند. بنابر این، در ونکوور، تعداد زیادی از معماران پیشرو، حرفه خودرا وقف ساختن ساختمان هایي با چوب تقویت شده کرده اند. این چوب برای تولید بـه انرژی بسیار کمتری نیاز دارد و می‌توان ان را بـه طور پایدار تامین کرد.

 

همچنین بـه طرز شگفت انگیزی در برابر آتش مقاوم اسـت. چندین پروژه در مقیاس بزرگ قابل توجه در شهر وجوددارد، اما چشمگیرترین انها باید برج زمین 40 طبقه «تصویر» باشد که بـه زودی بلندترین آسمان خراش چوبی جهان خواهد بود.

 

13. کوریتیبا ارتشی متشکل از 7000 “نگهبان زنبور عسل” را آموزش داده است.

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

در شهر کوریتیبا برزیل، گرده افشانی زنبورها مسئول حفظ 90 درصد گونه هاي‌ گیاهی اسـت. کوریتیبا برای سبز نگه داشتن شهر خود، تنها پنج گونه مختلف زنبورهای بدون نیش را بـه بیش از 50 مکان «از جمله پارک ها، مدارس و موزه ها» معرفی نکرده اسـت.

 

همچنین کمپینی را برای آموزش تمام ساکنان در مورد مزایای زنبورها آغاز کرده اسـت. کوریتیبا حتی دوره‌هاي‌ آموزشی ماهانه رایگان در زمینه زنبورداری برگزار میکند که تنها در دو سال بیش از 7000 “نگهبان زنبور عسل” را آموزش داده اسـت.

 

14. بوئنوس آیرس در حال تامین انرژی خانه ها با محل دفن زباله است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

متان 80 برابر بیشتر از دی اکسید کربن در کوتاه مدت قدرت گرمایش جهانی دارد و یکی از مکان هاي‌ اصلی که از ان می‌آید محل هاي‌ دفن آشغال اسـت، زمانی که مواد غذایی و آشغال هاي‌ آلی شروع بـه تجزیه شدن و انتشار گاز می کنند. نیروگاه CEAMSE در بوئنوس آیرس گاز متان را بـه نیروگاه هاي‌ بیوگاز لوله می کند و نه تنها از پرتاب ان بـه جو جلوگیري می کند بلکه بـه حل مشکلات انرژی شهر نیز کمک می کند.

 

15. فرایبورگ در طراحی سازگار با محیط زیست پیشرو است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

فرایبورگ احتمالاً بـه عنوان یکی از مشهور ترین شهر های دانشگاهی کشور آلمان شناخته می شود، اما در طراحی شهری سازگار با محیط زیست نیز پیشتاز اسـت. این شهر که سنگر حزب سبز کشور آلمان اسـت، در حال تغییر روشی اسـت که ساختمان‌هایش انرژی و منابع مصرف می کنند.

 

از استادیوم تیم فوتبال S.C. فرایبورگ با انرژی خورشیدی گرفته تا Vauban، یک «منطقه پایدار» در حومه شهر «تصویر»؛ این شهر با موفقیت خودرا بـه عنوان یک چراغ سبز در دامنه‌هاي‌ جنگل سیاه نشان میدهد.

 

16. هنگ کنگ در حال ساخت آسمان خراش های کم مصرف است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

هنگ کنگ 1500 آسمان خراش دارد و انها حدود 90 درصد برق شهر را مصرف می کنند و آن ها را بـه یک کابوس زیست محیطی تبدیل می کند. اما بلندترین انها، ICC، در واقع بسیار سبز اسـت. اپراتورهای ساختمان از یک شبکه بی سیم از حسگرها استفاده می کنند تا مشخص کنند کدام مناطق بـه برق نیاز دارند و مناطقی که نیاز ندارند.

 

این بدان معناست که اساساً هیچ آشغال اي وجود ندارد «و باعث صرفه جویی در انتشار 10000 تن کربن درسال می شود». در حال حاضر تعداد زیادی از بلندمرتبه هاي‌ جدید در شهر از این روند پیروی می کنند.

 

17. هلسینکی به مردم کمک می کند بهتر بیرون بروند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

مرحله اول برنامه ریزی سفر بـه یک شهر جدید، انجام کارهای واقعا جالبی اسـت که باید انجام دهید، درست اسـت؟ مقامات هلسینکی موافق هستند، بنابر این آن ها راهنمای ایجاد کرده اند که بـه شـما امکان می دهد چیزهای سرگرم کننده پیدا کنید و انتخاب هاي‌ پایدار داشته باشید.

 

این شهر درنظر دارد تا سال 2035 از کربن خنثی شود و لیست راهنمای هلسینکی من سبزترین بارها، کلوپ ها و فضاهای فرهنگی را برای حمایت از این هدف لیست می کند. ورودی‌ها شامل گالری فوق‌العاده هیجان‌انگیز آموس رکس و فستیوال فلو، یکی از نخستین جشنواره‌هاي‌ موسیقی بدون کربن در جهان اسـت.

 

18. اولان باتور در حال آموزش توده ها با هنر در فضای باز است

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

اولان باتور، پایتخت مغولستان، بـه دلیل وابستگی شدیدش بـه زغال سنگ بدنام اسـت. صنایع شهر از منبع انرژی برای اجرای همه ی چیز استفاده می کنند، بنابر این جشنواره سالانه هنر بوم گردی Nogoonbaatar برای آموزش مردم محلی و «امیدواریم» الهام بخش تغییر قدم گذاشت.

 

این برنامه ترکیبی از هنرمندان بین‌ المللی و طراحان محلی را بـه نمایش میگذارد و شامل نمایشگاه‌هاي‌ هنری خیابانی و اطلاع‌ رسانی مدارس میشود، و تعداد زیادی از رویدادها در دریاچه کوهستانی که بـه پارک آشغال تبدیل شده اسـت، برگزار میشود. سازمان دهندگان حتی طرح خودرا برای کاهش انتشار کربن ارائه کرده اند که اکنون شهر در حال اجرای ان اسـت.

 

19. لندن در حال انتشار “اوراق قرضه سبز” برای تامین مالی بازگردند

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

محله ایسلینگتون لندن وضعیت اضطراری آب و هوایی اعلام کرده اسـت و طرحی نوآورانه برای مقابله با ان ارائه کرده اسـت. ساکنان میتوانند اوراق قرضه بخرند که بـه مقامات محلی اجازه می دهد تا ابتکارات سبز مانند پروژه‌هاي‌ بازگرداندن، نصب پنل‌هاي‌ خورشیدی و زیرساخت‌هاي‌ خودرو های الکتریکی را تأمین مالی کند.

 

سرمایه‌گذاران حدود 1.55 درصد سود میبرند، اما ظاهرا تعداد زیادی از مردم این پول نقد را بـه این طرح بازگردانده‌اند. شـما می توانید بـه اندازه یک پنج پول سرمایه گذاری کنید، که امیدواریم سود و ایده هاي‌ سبز عالی را بـه همراه داشته باشید.

 

20. Vizag به جهان نشان می دهد که چگونه حفاظت را انجام دهد

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

آیا تا بـه حال انبوهی از بچه لاک پشت ها را دیده اید که از لانه هاي‌ ساحلی خود بـه اقیانوس سفر می کنند؟ این بسیار زیبا اسـت، اما همچنین بسیار خائنانه اسـت. در شهر ویساخاپاتنام هند – بـه طور خلاصه ویزاگ – مقامات در حال بازسازی زیرساخت هاي‌ کنار اقیانوس برای کمک هستند.

 

چراغ‌هاي‌ روشن و کارخانه‌هاي‌ آلوده کننده از بین رفته‌اند. در عوض، جوجه کشی لاک پشت ها نصب شده اسـت و ماهیگیران وظیفه کمک بـه برنامه حفاظتی را بر عهده دارند. این شهر با حمایت از جوجه ها، بـه سایر گونه ها – اعم از دریایی و زمینی – کمک کرده اسـت تا از لبه پرتگاه بازگردند.

 

21. کیگالی اولین محله زیست محیطی آفریقا را به دست می آورد

چگونه از شهرمان در برابر آلودگی محافظت کنیم؟

رواندا یکی از پرجمعیت ترین کشور های آفریقاست و کیگالی، پایتخت، بـه ویژه شلوغ اسـت. در تلاش برای مقابله با جمعیت رو بـه رشد و شرایط اضطراری آب و هوایی، شهر در حال ساخت شهر سبز کیگالی، نخستین محله پایدار در نوع خود در آفریقا اسـت. این توسعه که در تپه Kinyinya در منطقه گاسابو شهر ساخته شده اسـت، شامل 30000 خانه مقرون بـه صرفه خواهد بودو وعده می دهد که حداقل ردپای زیست محیطی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان

 

در پایان

آلودگی هوا نه تنها بر قلب و ریه تاثیرات منفی میگذارد بلکه باعث مشکلات زیادی بر روی اعصاب بدن خواهد شد. یکی از تاثیرات منفی آلودگی هوا بر روی سیستم اعصاب و روان اسـت که منجر بـه زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر می شوند. یعنی با این که در گذشته هم این مشکلات را داشته‌اند، اما حالا خیلی زودتر بـه استرس‌ها، واکنش و حساسیت نشان می دهند.

جدیدترین مطالب سایت