نکاتی مهم برای درمان سرماخوردگی نوزادان

مجموعه : بهداشت کودک
نکاتی مهم برای درمان سرماخوردگی نوزادان

درمان سرماخوردگی کودکان

 سرماخوردگی همۀ وقت برای کودکان و همچنین نوزادان هست به علت این که انها هنوز جان افراد بالغ را ندارند و واکنش کمی نسبت به سرما دارند و سریع سرما می خورند .  

 

هرچند بهره گیری از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی کمک میکند تا کودک سرماخورده حس بهتری داشته باشد اما به گفته محققان، این داروها میتوانند خطرهای جدی برای شیرخواران ایجاد کنند و به همین علت مصرفشان در شیرخواران و کودکان زیر 2سال پیشنهاد نمی شود.

 

به گزارش تالاب حتی درمورد بهره گیری از این داروها در کودکان بالای 2سال هم اختلاف نظر وجود دارد. پس چطور می توان سرماخوردگی کودک را درمان کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش و آشنایی با درمان‌هاي جایگزین، با ما همراه شوید و پیشنهاد‌هاي عملی متخصصان اطفال را در این‌باره بخوانید.

 

نکاتی مهم برای درمان سرماخوردگی نوزادان

داروهای سرماخوردگی برای کودکان ضرر دارد؟

به گزارش تالاب داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی کنند و بهره گیری از آنها کمک نمیکند سرماخوردگی زودتر درمان شود.

 

حتی ممکن هست عوارض جانبی مثل افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی ایالات امریکا در حال مطالعه و بررسی ایمنی داروهای سرماخوردگی در کودکان بالای 2سال میباشند. اگر می خواهید به کودک زیر 2 سال داروی سرماخوردگی بدهید،

 

دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. 2 دارو با مواد تشکیل‌دهنده نمونه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی‌هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن هست ترکیب‌هاي نمونه داشته باشند.

 

2 آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان می‌کنند؟

آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌هاي باکتریایی بهره گیری می شوند اما بر ویروس‌هایي که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شوند، هیچ تاثیری ندارند، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده هست، مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ کمکی به او نخواهد كرد فقط با بهره گیری از آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی، احتمال مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده اکثر می شود.

 

چه داروهایی می‌توانند به درمان سرماخوردگی کمک كنند؟

داروهای مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد کمک می کنند. اگر به کودک مسکن می دهید، به مقدار مصرف دارو به دقت دقت کنید.

 

به کودکان کمتر از 6ماه، کودکانی که بدنشان دچار کم‌آبی شده هست یا مدام استفراغ میکنند، ایبوپروفن ندهید. بهره گیری از آسپیرین نیز در افراد زیر 18 سال به علت ارتباط آن با مریضی نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع هست. اگر می خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی بهره گیری کنید، ابتدا با دکتر کودک مشورت کنید.

 

چطور کمک کنیم تا حال کودک بهتر شود؟

برای سرماخوردگی، درمانی وجود ندارد اما انجام بعضی کارها کمک می کند تا کودک حس بهتری داشته باشد.

 

• به او مایعات بدهید. مایعاتی مثل آب، آبمیوه و سوپ میتوانند به نرم کردن خلط‌ها کمک كنند.

 

• كودك را تشویق کنید سرفه کند. سرفه کردن به خارج شدن خلط از راه‌هاي هوایی کمک می کند. اگر کودک برای سرفه کردن به کمک نیاز دارد، وی را روی پایتان بنشانید، بدنش را حدود 300 درجه به سمت جلو خم کنید و به‌آرامی به پشتش ضربه بزنید.

 

• برای کودکان کوچک‌تر، از فینگیر بهره گیری کنید. این وسیله خلط‌ها را از بینی بیرون می‌آورد. قسمت حباب را فشار دهید، نوک وسیله را آهسته در یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی حباب را رها کنید.

 

• راه‌هاي تنفسی را مرطوب نگه‌دارید. یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک قرار دهید. برای پیش گیری از رشد قارچ‌ها، آب دستگاه را هر روز عوض و طبق دستورالعمل سازنده، دستگاه را تمیز کنید. بخار حمام گرم هم میتواند کمک‌کننده باشد. قطره بینی نیز به بیرون آمدن خلط‌ها و ترشحات بینی و تنفس بهتر کودک کمک می کند.

 

• گلودرد را تسکین دهید. در کودکان بالای 4سال غرغره آب نمک یا مکیدن یک آبنبات سفت یا آبنبات‌هاي سرماخوردگی گلودرد را تسکین میدهد. عسل هم خاصیت ضد سرفه دارد.

 

برای کودکان 2 تا 5 سال، نصف قاشق چا‌ي‌خوری (معادل 5/2 میلی‌لیتر)، برای کودکان 6 تا 11 سال، 1 قاشق چای‌خوری (معادل 5 میلی‌لیتر) و برای کودکان بالای 12 سال، از 2 قاشق چای‌خوری (معادل 10 میلی‌لیتر) عسل بهره گیری کنید. با دقت به خطر مسمومیت خوراکی نادر اما مهلک بوتولیسم در نوزادان، هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید.

 

• کودک را به استراحت تشویق کنید. اگر تب دارد یا به شدت سرفه‌ می‌كند، لازم هست در منزل بماند و استراحت کند.

 

نکاتی مهم برای درمان سرماخوردگی نوزادان

چه وقت با پزشک تماس بگیریم؟

اکثر سرماخوردگی‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند و باید دوره‌شان بگذرد اما لازم هست به علایم و نشانه‌هاي کودک دقت کنید. در شیرخواران زیر3 ماه، با دیدن نخستین علایم مریضی با دکتر تماس بگیرید. در نوزادان سرماخوردگی می تواند به سرعت به کروپ، ذات‌الریه و مریضی‌هاي جدی منجر شود.

 

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی با ذرات تنفسی آلوده، سرفه یا عطسه، در هوا منتشر میشود. انجام اقدام‌هاي ساده می تواند برای جلوگیری از سرماخوردگی در والدین و بچه‌ها خوب باشد. برای پیشگیري از سرماخوردگی و سالم ماندن کودک، این کارها را انجام دهید:

 

• كودك را تمیز نگه‌دارید. به او آموزش دهید همه ي وقت دست‌هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‎‎کننده‌هاي حاوی الکل بهره گیری کنید. اسباب‌بازی‌ها و سطوح منزل را تمیز نگه‌دارید.

 

• به همه ي افراد منزل آموزش دهید که هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهانشان را با دستمال کاغذی بپوشانند، سپس دستمال را دور بیندازند و در صورت نبودن دستمال کاغذی، با دست جلوی دهانشان را بگیرند.

 

• از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل‌هایي مناسب برای رشد

میکروب‌ها میباشند، به‌طور مشترک بهره گیری نکنید.

• از افراد بیمار دوری کنید. در مریضی‌هاي ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت مریضی اکثر هست.

جدیدترین مطالب سایت