درمان های خانگی آنفولانزا شدید + فرق آنفولانزا و کرونا

درمان های خانگی آنفولانزا شدید + فرق آنفولانزا و کرونا

درمان های خانگی آنفولانزا شدید : علائم آنفولانزا را جدی بگیرید! یک بیماری واگیر دار کـه باعث عفونت دستگاه تنفسی میشود و با علائم شدیدی همراه اسـت. قطعا فصل سرما تشدید کننده این بیماری و انواع مختلف ان اسـت؛ بهتر اسـت اینگونه بگوییم کـه این روز ها تب آنفولانزا بسیار داغ اسـت حتی بیشتر از یک سرماخوردگی ساده! دراین قسمت از مجله تالاب بـه جزئیات بیشتری پرداخته ایم.

 

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یا آنفلوآنزا «Influenza» یک بیماری شایع ویروسی اسـت کـه طبق معمول از پاییز تا اوایل بهار رخ میدهد. شدت این بیماری در بین افراد مختلف متفاوت اسـت، اما غالبا بـه عطسه، سرفه و خستگی منجر میشود. سویه‌­هاي‌ مختلفی از ویروس این بیماری وجوددارد. هر سال محققان شایع ترین سویه‌هاي‌ مربوط بـه آنفلوآنزا را مشخص می کنند تا از ان‌ها برای تهیه واکسن استفاده کنند. واکسن یکی از ساده­‌ترین و موثرترین راه­‌هاي‌ پیشگیری از این بیماری مسری اسـت.

 

تفاوت آنفلوآنزا با کووید-19 و آلرژی

تفاوت آنفلوآنزا با کووید-19 و آلرژی

علائم کووید-19 «بیماری کرونا»؛ آنفلوآنزا و آلرژی بسیار شبیه هم هستند. با این حال، تفاوت­‌هایي هم بین ان­‌ها وجوددارد. علائم اصلی کووید-19 عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • تب
  • سرفه
  • بدن درد
  • تنگی نفس
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی

 

در کووید-19 عطسه کردن چندان شایع نیست. آنفلوآنزا هم مثل کووید-19 با تب و بدن درد همراه اسـت، اما طبق معمول روی حس بویایی یا چشایی تاثیر ندارد. علائم آلرژی طبق معمول مزمن‌تر هستند و شامل عطسه، سرفه، خارش بینی، چشم‌ها، دهان یا گوش و آبریزش بینی می شوند.

 


مطالب مشابه: همه چیز در مورد آنفولانزا و راه درمان آن


 

فرق سرماخوردگی با آنفولانزا چیست؟

فرق سرماخوردگی با آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا و سرماخوردگی میتوانند علائم مشابهی مانند آبریزش بینی و سرفه داشته باشند. اما علائم سرماخوردگی طبق معمولً خفیف هستند و علائم آنفولانزا می تواند شدید باشد و منجر بـه عوارض جدی شود. همچنین ویروس‌هاي‌ مختلف باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند.

 

در ابتدا، آنفولانزا ممکن اسـت مانند یک سرماخوردگی معمولی با آبریزش بینی، عطسه و گلو درد بـه نظر برسد. سرماخوردگی طبق معمول بـه کندی ایجاد میشود. اما آنفولانزا تمایل دارد بـه طور ناگهانی بروز کند.

 

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا

آنفولانزا بـه طور معمول علائمی ایجاد میکند کـه موجب درگیری و بروز اختلالات تنفسی «بینی، گلو و ریه» می شود. اصلی‌ترین علائم آنفولانزای تنفسی عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • بدن درد
  • آبریزش بینی یا احساس پر بودن بینی
  • گلو درد
  • سرفه خشک
  • خستگی و ضعف
  • علائم آنفولانزا

 

آنفولانزای گوارشی توسط نوع دیگری از ویروس آنفولانزا ایجاد می شود کـه شامل علائم زیر اسـت:

  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد معده و اسپاسم
  • اسهال

 

آنفولانزا همچنین میتواند با فعال کردن دیگر عفونت‌هاي‌ ویروسی و باکتریایی در نواحی دیگر بدن باعث بروز عوارض بیشتری هم چون ذات الریه، برونشیت، سینوزیت، عفونت گوش و آنسفالیت «التهاب حاد بافت مغزی» شود.
برخی افراد درصورت ابتلا بـه آنفولانزا در دسترس خطر بیشتری هستند مثل:

  • کودکان زیر 5 سال
  • بزرگسالان 65 سال یا بالاتر
  • افراد دارای بیماری هاي‌ زمینه‌اي

 

یکی از رایج ‌ترین انواع آنفولانزا، آنفولانزای خوکی اسـت کـه با نام ویروس H1N1 نیز شناخته میشود و نوع نسبتاً جدیدی از ویروس آنفولانزا اسـت کـه باعث ایجاد علائمی شبیه بـه آنفولانزای معمولی می شود. علائم آنفولانزای h1n1 یا خوکی بسیار شبیه علائم آنفولانزای معمولی اسـت و روش‌هاي‌ التیام علائم این نوع از آنفولانزا مشابه آنفولانزای معمولی اسـت.

 

غذاهای مناسب برای آنفولانزا

درمان آنفولانزا با خوراکی یکی از ساده ترین ودر عین حال بهترین روش مقابله با این بیماری عفونی اسـت:

 

1. هویج

هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A اسـت کـه بـه بدن کمک می کند تا نقص سیستم ایمنی را تعمیر کند. ویتامین A بـه مقابله با رادیکال‌هاي‌ آزاد و پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌ها کمک میکند. «رادیکال آزاد، اتم ناپایداری اسـت کـه دارای یک یا چند الکترون جفت نشده میباشد.

 

رادیکال آزاد با گرفتن یک الکترون از یک مولکول، ان را بـه یک مولکول ناپایدار و رادیکال آزاد تبدیل می کند. این مولکول ناپایدار نیز با گرفتن یک الکترون،‌ مولکول دیگری را بـه رادیکال آزاد تبدیل میکند کـه این روند ادامه پیدا می کند تا این‌که یک سلول کاملا از بین برود. » توصیه میشود هویج را بـه صورت خام، بخار پز شده، پوره یا رنده شده در سالاد استفاده کنید. همچنین می توانید از ان در سوپ و پخت کیک نیز استفاده کنید.

 

2. کفیر

کفیر

کفیر سوپر غذایی اسـت سرشار از پروبیوتیک «باکتری‌هاي‌ مفید روده». بر اساس تحقیقات، پروبیوتیک می تواند علائم و مدت زمان بهبودی را کاهش دهد. پروبیوتیک بـه تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پروبیوتیک‌ها هضم‌کننده‌هاي‌ ضروری و مناسب هستند بدون ان‌ها بدن‌مان نمیتواند مواد مغذی کـه از غذا میگیریم را بشکند و سیستم ایمنی‌مان را قوی کند.

 

3. تخم مرغ

تخم مرغ

یک وعده املت بـه عنوان صبحانه می تواند بـه بدن تان سلنیوم برساند کـه باعث میشود سیستم ایمنی و تیروئیدتان خوب کار کند. تخم‌مرغ‌ها همچنین سرشار از پروتئین و آمینواسیدها هستند، مصالح مورد نیاز برای تمام سلول‌ها. پروتئین با افزایش سلول‌هاي‌ T، سیستم ایمنی بدن را التیام می‌بخشد. آمینو‌اسیدهای موجود در پروتئین بـه تحریک سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، در نتیجه بدن قادر خواهد بود در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی مقاومت کند.

 

4. جوانه گندم

جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین E، سلنیوم و منیزیم اسـت. این غذا همچنین یکی از منابع گیاهی اصلی زینک بـه حساب می آید. جوانه گندم را در اسموتی یا مواد کیک ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید. یکی از مواد غذایی مفید برای درمان آنفولانزا، جوانه گندم اسـت.

 

5. کیوی

کیوی

کیوی سرشار از کاروتنوئیدها«در بدن تبدیل بـه ویتامین A میشود.»؛ پلیفنول‌ها«یک ترکیب گیاهی آنتی اکسیدان و ضدسرطان» و ویتامین C اسـت. ویتامین C از عوامل اصلی یک پارچگی سلولی اسـت و از ان‌ها در طول التهاب محافظت میکند. تحقیقات نشان داده ویتامین C ممکن اسـت بتواند روی مدت زمان بیماری نیز تاثیر داشته باشد. کیوی دوست ندارید؟ فلفل دلمه اي، توت فرنگی و مرکبات، دیگر منابع ویتامین C هستند.

 

6. سوپ مرغ

سوپ مرغ

برای درمان سریع آنفولانزا مصرف انواع سوپ‌؛ بـه ویژه سوپ حاوی سبزیجات و مرغ توصیه می شود. این سوپ هم برای روح‌تان و هم سیستم ایمنی بدن تان مفید اسـت. تحقیقات نشان داده سوپ مرغ بـه بدن کمک میکند در مقابل نخستین مراحل ابتلا بـه آنفولانزا بایستد. اما هنوز مشخص نیست دلیلش مرغ اسـت یا آب سوپ و یا ترکیب هر دو با یک دیگر.

 

سوپ مانند یک ضدالتهاب عمل می کند و سرعت حرکت مخاط از بینی را افزایش میدهد؛ در نتیجه گرفتگی بینی التیام می یابد. اما این همه ی چیز نیست! آب مرغ بـه تامین آب بدن و پروتئین موجود در ان نیز بـه ساخت سلول‌ها کمک می کند. همچنین مرغ سرشار از زینک اسـت؛ گرمی سوپ باعث از بین رفتن گرفتگی‌ها میشود و سبزیجات داخل سوپ هم سرشار از ویتامین اسـت. پس سوپ مرغ بخورید کـه پکیج درمانی کاملی برای رفع آنفولانزا و سرماخوردگی اسـت.

 

7. بادام

بادام

بادام سرشار از ویتامین E اسـت، آنتی اکسیدانی محلول در چربی کـه بـه محافظت سلول‌ها در برابر آسیب کمک می کند. یک تحقیق ایتالیایی نشان داده، مواد شیمیایی طبیعی موجود در پوست بادام میتواند واکنش سیستم ایمنی بـه عفونت را تقویت کند. بادام را بـه عنوان یک نیروگاه طبیعی می‌شناسند.

 

بادام حاوی فیبر، فولیک اسید، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ریبوفلاوین اسـت. می توانید بادام را مستقیم یا بـه صورت ترکیب در غذا هاي دیگر استفاده کنید. برای وارد کردن بادام بـه برنامه غذایی خود بـه چیزی بیشتر از میان وعده فکر کنید، می توانید بادام را بـه سالاد یا لقمه کره بادام زمینی کـه درست می کنید هم اضافه کنید.

 

8. تخم کدو

تخم کدو

تخم کدو سرشار اسـت از زینک کـه برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ضروری اسـت. تحقیقات نشان داده، کمبود زینک می تواند سیستم ایمنی را معیوب کند. زینک همچنین برای عملکرد سلول‌هاي‌ T مهم اسـت. یک مشت تخم کدو را بـه عنوان میان وعده میل نمایید. تخم کدو سرشار اسـت از زینک کـه برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ضروری اسـت.

 

9. سیر

سیر

سیر قابلیت مقابله با عفونت‌ها را دارد. تحقیقات نشان داده ترکیبات آلیسین و سولفور موجود در سیر، در برابر عفونت‌هاي‌ باکتریایی قوی عمل میکنند. همچنین مصرف روزانه مکمل سیر میتواند خطر ابتلا بـه سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد از طرفی دوره درمان را نیز کوتاه کند. در قدیم شایع بود کـه سیر قدرت خودرا از بوی تندش می‌آورد. بیشتر افراد، سیر را بـه خاطر بوی تندش نمیخورند. اگر شـما هم از بوی سیر بیزارید، ان رابا غذا مخلوط کنید.

 

10. زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل آنتی اکسیدانی قوی اسـت کـه ثابت کرده می تواند روده را تمیز و از معده محافظت کند. زنجبیل همچنین با التهاب مقابله میکند؛ مخصوصا اگر از گلو درد یا تورم گلو رنج میبرید، تنها کافیست بـه دمنوش خود کمی زنجبیل اضافه کنید تا از خواصش بهره‌مند شوید. زنجبیل خاصیت ضد ویروسی دارد « مثلاً خاصیت مهارکنندگی سرفه » و بـه همین دلیل یکی از جنگجویان با ارزش علیه آنفولانزا و سرماخوردگی بـه حساب می آید.

 

از دیگر خواص زنجبیل می توان بـه باز کردن راه بینی و برطرف کردن حالت تهوع هنگام بیماری اشاره کرد. زنجبیل را می توانید بـه غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کنید و از خواص ان بهره‌مند شوید. یک نمونه، چای زنجبیلی اسـت کـه تهیه‌ي ان زمانی نمی برد.

 

11. ماهی سالمون

ماهی سالمون

یک وعده سالمون میتواند 40 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه و بیش از نیمی از ویتامین D مورد نیازمان در روز را تامین کند. تحقیقات متعدد نشان داده کـه کمبود ویتامین D باعث می شود بیشتر در دسترس خطر عفونت‌ها قرار بگیریم. سالمون همچنین حاوی اسید چرب‌هاي‌ ضروری اسـت کـه برای سلامت سیستم ایمنی بدن حیاتی اسـت.

 

12. میخک

میخک

میخک‌ بـه مقابله با انگل‌ها کمک می کند کـه این امر می تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را آهسته کرده و گوارش را التیام ببخشد. ترکیب اصلی کـه باعث قوی شدن میخک میشود و ایمنی بدن را بالا می‌برد، اوژنول اسـت. ماده‌اي کـه ثابت کرده در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها تاثیر گذار اسـت.

 

در واقع ترکیبات آنتی اکسیدانی میخک نسبت بـه خیلی از ادویه‌جات، میوه‌ها و سبزیجات بیشتر اسـت. میتوانید روغن میخک را خریداری کنید و یا خود ان را بـه انواع غذاها اضافه نمایید. ترکیب اصلی میخک، کـه باعث قوی شدن میخک میشود، اوژنول اسـت، کـه برای درمان آنفولانزا مفید اسـت.

 

13. آب پرتقال

آب پرتقال

ویتامین C را دوست پیشگیری‌کننده از سرماخوردگی و آنفولانزا بدانید. ویتامین C کمک میکند سیستم ایمنی بدن همیشه در سطح بالایی قرار بگیرد. می توانید با خوردن آب پرتقال یا درست کردن کیکی با آب پرتقال، دوز مورد نیاز خود از ویتامین C را تامین کنید.

 

14. چای سبز

چای سبز

یکی از بهترین مبارزان با آنفولانزا و سرماخوردگی، چای سبز اسـت. چای سبز علاوه بر آنتی اکسیدان‌هاي‌ فراوان « در غلات سبوس‌دار، حبوبات و مغزها نیز یافت می شود» خاصیت ضد بیماری نیز دارد و همچنین از لثه‌ها نیز محافظت میکند.

 

15. ترب کوهی «ریشه خردل»

ترب کوهی «ریشه خردل»

گرفتگی قفسه سینه و بسته شدن راه بینی را می توانید با ترب کوهی از بین ببرید. اینکار را می توانید با سس خردل تند انجام دهید. این سس خوشمزه علاوه بر این‌کـه غذا را خوشمزه میکند، گرفتگی سینوس‌ها، سینه و سر را نیز التیام می‌بخشد.

 

16. ماست

ماست

همان مواردی کـه بـه گوارش بهتر کمک می کنند، می توانند سرماخوردگی را نیز دور نگه دارند. دانشمندان متوجه شدند کسانی کـه پروبیوتیک را بـه صورت مکمل یا ترکیب در غذا « برای مثال ماست و کفیر » مصرف می کنند، 12 درصد کمتر در خطر عفونت‌هاي‌ تنفسی فوقانی قرار میگیرند.

 

17. قارچ

قارچ

تحقیقات جدید نشان داده قارچ‌ها تقویت‌کننده‌هاي‌ سیستم ایمنی خاص خودرا دارند. افرادی کـه در طول یک ماه مصرف قارچ خودرا بالا برده‌اند کمتر دچار بیماری و التهاب شده‌اند. قارچ‌ها تقویت‌کننده‌هاي‌ سیستم ایمنی خاص خودرا دارند، کـه برای درمان آنفولانزا مفید اسـت.

 

18. مایعات

مایعات

مایعات کمک میکند مخاطی کـه بدن تان هنگام مریضی می‌سازد، نازک‌تر شده و بـه اسانی بیرون بیاید. توصیه می شود در طول روز 2 لیتر آب یا دیگر مایعات را مصرف کنید.

 

19. ادویه‌های تند

ادویه‌های تند

فلفل‌ها و دیگر ادویه‌هاي‌ آتشین بـه تمیز شدن سینوس‌ها کمک می کند. باعث آب آمدن از بینی و چشم‌ها میشود و میتواند موقتا گرفتگی را التیام ببخشد. اسپری‌هاي‌ بینی کـه با مواد شیمیایی بـه نام کپسایسین ساخته می شوند نیز برای برطرف کردن گرفتگی بینی مورد استفاده قرار میگیرند، این ماده هم از فلفل‌هاي‌ تند گرفته میشود.

 

20. عسل

عسل

عسل تاثیر ضد میکروبی دارد و استفاده از ان باعث تسکین گلو درد نیز میشود.

 

21. بستنی یخی

بستنی یخی

گلویتان خیلی درد می کند و نمی توانید چیزی را ببلعید؟ مکیدن بستنی یخی می تواند این قسمت را بی‌حس کند و بـه صورت موقت باعث التیام‌تان شود. مکیدن بستنی یخی می تواند گلو را بی‌حس کند و بـه صورت موقت باعث التیام‌ درد ناشی از انفولانزا شود.

 

آنفولانزا چگونه منتقل می شود؟

ویروس آنفولانزا در دستگاه تنفسی فوقانی یعنی در ترشحات حلق و بینی ودر ترشحات برنش یعنی مجاری تنفسی وجوددارد. افراد مبتلا زمانی کـه سرفه و عطسه می کنند ویروسی کـه داخل ترشحات حلق و بینی ان‌ها اسـت پراکنده شده و وارد هوا می شود.

 

بـه دنبال ان کسانی کـه در فاصله یک متری یا کمتر درکنار مریض قرار گرفته‌اند، آلوده بـه ویروس می شوند. بدین صورت ویروس راه خودرا برای وارد شدن بـه بدن پیدا میکند ودر ان جا تکثیر میشود. استنشاق هوای آلوده یا استفاده از وسایل شخص بیمار نیز از دیگر روش‌هاي‌ انتقال آنفولانزا اسـت؛ هرچند کـه این روش‌ها خیلی شایع نیستند.

 


مطالب مشابه: علائم آنفولانزا چیست و تفاوت آن با سرماخوردگی چیست؟


 

روش‌های درمان خانگی آنفولانزا :

شـما میتوانید مجموعه‌اي از رفتارها را خودتان بـه تنهایی در خانه و بدون نیاز بـه کمک کسی دیگر انجام دهید. درمان خانگی آنفولانزا باعث کاهش علائم و التیام هرچه سریع‌تر بیماری میشود.

 

1. آب و مایعات بنوشید

آب و مایعات بنوشید

در هنگام ابتلا بـه آنفولانزا، نوشیدن آب و مایعات دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار اسـت. این مسئله در هر دو مورد آنفولانزای تنفسی یا آنفولانزای گوارشی لازم اسـت. آب بـه مرطوب نگه داشتن بینی، دهان و گلو کمک میکند. این رطوبت بـه بدن کمک میکند تا از جمع شدن مخاط و خلط رها شود. اگر بـه طور کلی بـه صورت عادی غذا نمی خورید یا مایعات نمی نوشید، بدن تان بـه کم آبی مبتلا خواهد شد.

 

اسهال و تب «دو علامت شایع آنفولانزا» نیز میتوانند باعث از دست دادن آب و دهیدراته شدن بدن شوند. اگر از نوشیدنی‌هاي‌ زیر استفاده کنید بدن دچار کم آبی نمیشود:

  • آب
  • آب نارگیل
  • نوشیدنی‌هاي‌ انرژی‌زا
  • چای گیاهی
  • آب میوه تازه
  • سوپ
  • آب گوشت یا سوپ مرغ
  • میوه و سبزیجات خام

 

علائم زیر میتوانند نشانه‌اي برای مصرف کافی آب و مایعات باشند:

  • عادی بودن دفعات و مقدار ادرار
  • ادرار تقریبا روشن یا زرد کمرنگ

 

اگر ادرارتان بـه رنگ زرد تیره تا کهربایی باشد، بدنتان دچار کمبود آب اسـت. همچنین جلوگیری از استعمال دخانیات، تحریک بینی، گلو و ریه‌ها را تاحد زیادی کاهش می دهد.

 

2. به خوبی استراحت کنید

به خوبی استراحت کنید

یکی از مهمترین روش‌هاي‌ درمان خانگی آنفولانزا استراحت و خواب بیشتر اسـت. خوابیدن با تقویت سیستم ایمنی، بـه بدن کمک میکند کـه با ویروس آنفولانزا مبارزه کند. بنابر این روال معمول زندگی خودرا تغییر داده و خواب را در اولویت قرار دهید.

 

2. آب گوشت و سوپ مرغ گرم بنوشید

آب گوشت و سوپ مرغ گرم بنوشید

خوردن سوپ مرغ، سوپ گوشت یا آب گوشت یک راه خوب برای کمک بـه حفظ آب بدن و هیدراته ماندن اسـت. همچنین این خوراکی‌ها بـه کاهش و از بین رفتن احتقان بینی و سینوس‌ کمک می کنند. آب قلم «عصاره‌ي استخوان» منبعی سرشار از پروتئین و موادمعدنی مانند سدیم و پتاسیم اسـت. خوردن آبگوشت روش خوبی برای غنی سازی بدن با این مواد مغذی، در زمان ابتلا بـه آنفولانزاست. علاوه بر این، پروتئین برای بازسازی سلول‌هاي‌ ایمنی بدن بسیار مهم اسـت.

 

برای خرید انواع آماده سوپ و آب گوشت بـه دنبال محصولاتی باشید کـه کم سدیم «نمک» باشند. برای تهیه‌ي آب قلم، استخوان‌هاي‌ مرغ یا گاو را بـه مدت 10 ساعت با حرارت ملایم بجوشانید. همچنین میتوانید عصاره باقیمانده را منجمد کنید و برای استفاده‌هاي‌ بعدی نگه دارید.

 

3. مصرف زینک را بالا ببرید

مصرف زینک را بالا ببرید

مصرف زینک یکی از راهکارهای موثر برای درمان خانگی آنفولانزا اسـت. ماده معدنی زینک برای سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری اسـت. این ماده مغذی بـه مبارزه گلبول‌هاي‌ سفید خون با میکروب‌ها و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک میکند.

 

وجود زینک در مبارزه بدن با این ویروس بسیار مفید بوده و میتواند در کاهش سرعت تکثیر ویروس آنفولانزا در بدن نقش داشته باشد. در فصل شیوع آنفولانزا مکمل زینک یا مولتی ویتامین حاوی زینک مصرف کنید. همچنین میتوانید مقدار زیادی زینک را از یک رژیم غذایی روزانه متعادل دریافت کنید. غذاهایی کـه دارای مقدار زیادی زینک هستند عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • صدف
  • عدس
  • نخود
  • لوبیا
  • آجیل
  • دانه‌ها و مغزهای گیاهی
  • لبنیات
  • تخم مرغ و تخم پرندگان

 

4. آب نمک غرغره کنید

آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن آب نمک یکی از روش‌هاي‌ درمان خانگی آنفولانزا اسـت کـه میتواند گلو درد را تسکین دهد. همچنین اینکار، بـه خارج کردن و حذف مخاط کمک می کند. نحوه شستشو و غرغره کردن با آب نمک:

 

1. آب را جوشانده یا گرم کنید و سپس بگذارید خنک شود «یا بـه دمای اتاق برسد» در ادامه نصف قاشق چای خوری نمک رابا یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

 

2. آب نمک را بـه قسمت پشت گلوی خود بکشید و حدود 10 تا 30 ثانیه ان را غرغره کنید تا دهان و گلو شسته شود.

 

3. آب دهانتان را خالی و اینکار را 2 تا 4 بار تکرار کنید.

 

بـه هیچ وجه آب نمک را قورت ندهید. همچنین غرغره کردن آب نمک توسط کودکان «بـه تنهایی» توصیه نمی شود. درصورت لزوم بهتر اسـت انها اینکار رابا آب بدون نمک انجام دهند.

 

5. چای گیاهی بنوشید

چای گیاهی بنوشید

یکی از راه‌هاي‌ درمان خانگی آنفولانزا نوشیدن چای گیاهی اسـت. گیاهان مختلف خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند کـه میتوانید برای درمان آنفولانزا از ان‌ها استفاده کنید.

 

انیسون ستاره اي «یا بادیان خَتایی» نوعی ادویه بـه شکل ستاره اسـت کـه از قدیم، اسلتامیویر «نوعی داروی ضد ویروسی» را از ان استخراج می کنند. اسلتامیویر فسفات «با برند تامیفلو» دارویی ست کـه حتماً باید پس از تایید قطعی ابتلا بـه ویروس آنفولانزا و کشت ویروسی توسط دکتر تجویز شود و برای سرعت بخشیدن بـه التیام استفاده میشود.

 

خواص ضد ویروسی این ماده، در برابر برخی از ویروس هاي‌ آنفولانزا بسیار مؤثر اسـت. سایر گیاهان و چای‌هاي‌ گیاهی دارای برگ سبز نیز مزایای ضد تکثیر و آنتی اکسیدان دارند. چای گیاهی می تواند بـه بدن در مقابله با ویروس آنفولانزا کمک کند. همچنین نوشیدنی گیاهی گرم، برای گلو و سینوس‌ها خاصیت آرامش بخش دارد. برای درست کردن یک چای گیاهی ضد آنفولانزا از انیسون ستاره‌اي و یا سایر گیاهان دارویی استفاده کنید:

  • چای سبز یا سیاه
  • زردچوبه
  • زنجبیل تازه یا خشک یا خمیر زنجبیل
  • سیر تازه
  • گل میخک

 

چای‌هاي‌ گیاهی رابا عسل طبیعی و خالص شیرین کنید. عسل رویال ژلی و سایر محصولات زنبور عسل بـه عنوان دارندگان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی طبیعی شناخته می شوند. چای‌هاي‌ کیسه‌اي حاوی این مواد «خشک و مخلوط شده» در بازار موجود اسـت.

 

6. اسانس‌ها را فراموش نکنید

اسانس‌ها را فراموش نکنید

شـما میتوانید از اسانس‌هاي‌ طبیعی برای درمان خانگی آنفولانزا اسفاده کنید. برخی از انواع اسانس‌ها و روغن‌هاي‌ گیاهی می توانند بـه محافظت در برابر برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کنند. بر اساس تحقیقات روغن درخت چای بـه کم کردن سرعت یا متوقف کردن میزان تکثیر ویروس آنفولانزا کمک میکند. این روغن اگر در طی دو ساعت اول ابتلا بـه عفونت استفاده شود بهترین عملکرد را داشته و میتواند بـه جلوگیری از تکثیر ویروس آنفولانزا کمک کند.

 

هنگامی کـه دستان خودرا می‌شویید چند قطره روغن درخت چای را بـه صابون مایع یا لوسیونی کـه همیشه استفاده میکنید، اضافه کنید. این ماده حتی در برخی از دهانشویه‌ها بـه عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده استفاده میشود. سایر اسانس هاي‌ گیاهی نیز می توانند بـه عنوان آنتی بیوتیک‌هاي‌ طبیعی و ضد ویروس عمل کنند، مواردی مثل :

  • روغن دارچین
  • روغن نعناع
  • روغن اوکالیپتوس
  • روغن شمعدانی
  • روغن لیمو
  • روغن آویشن
  • روغن اُرِگانو «پونه کوهی»

 

اسانس‌ها و روغن‌هاي‌ گیاهی را تنها بـه روش معمول مصرف کنید و از خوردن ان ها بپرهیزید؛ بسیاری از این روغن‌ها سمی هستند. بیشتر این روغن‌ها بعد از مخلوط شدن با روغن‌هایي مانند بادام یا روغن زیتون «روغن‌هاي‌ پایه» روی پوست قابل استفاده هستند. همچنین میتوانید با اضافه کردن گیاهان تازه و خشک و ادویه جات بـه مواد غذایی، همان نتیجه مد نظر را بگیرید.

 

اگر این روغن‌ها را در هوایی کـه تنفس میکنید اسپری کنید، می توانید در مقابله با برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها نتیجه مطلوبی بگیرید. توجه داشته باشید کـه آروماتراپی می تواند روی کودکان، زنانی کـه در دوران بارداری و شیردهی قراردارند و همچنین حیوانات خانگی تاثیر داشته باشد.

 

7. از رطوبت ساز محیط «دستگاه بخور» استفاده کنید

از رطوبت ساز محیط «دستگاه بخور» استفاده کنید

ویروس آنفولانزا در هوای خشک و محیط هاي‌ سربسته بیشتر زنده می ماند. این موضوع سبب می شود ویروس راحت‌تر گسترش پیدا کند. درجه هوای سرد بیرون از خانه، رطوبت را پایین می‌آورد. هوای داخل خانه نیز میتواند در اثر استفاده از لوازم گرمایشی و تهویه هوا خشک شود. در نتیجه استفاده از دستگاه رطوبت ساز هوا برای افزودن رطوبت در خانه و محل کار بـه کاهش ویروس‌هاي‌ آنفولانزا کمک می کند.

 

8. بخار استنشاق کنید

بخار استنشاق کنید

تنفس بخار آب گرم، می تواند بـه تسکین بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها کمک کند. بخور دادن صورت در شل شدن احتقان مخاطی کاربرد دارد. همچنین هوای مرطوب گرم، التهاب و تورم در بینی و ریه‌ها را تسکین میدهد. استنشاق بخار برای تسکین سرفه خشک، تحریک بینی و سفتی قفسه سینه «احساس فشار روی قفسه سینه» مفید اسـت.

 

از بخور گرفتن با آب در حال جوش خودداری کنید. قبل از تنفس، دمای بخار را آزمایش کنید. صورت و دستان خودرا بـه اندازه کافی دور نگه دارید تا از پوسته پوسته شدن یا سوختگی با بخار جلوگیری کنید. چند قطره اسانس گیاهی با خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی بـه آب اضافه کنید.

 

9. رژیم غذایی مناسب بگیرید

رژیم غذایی مناسب بگیرید

یکی از راه‌هاي‌ موثر درمان خانگی آنفولانزا توجه بـه رژیم غذایی اسـت. در این جا منظور از رژیم غذایی مناسب، مصرف غذا هاي نرم، کم کالری، کم فیبر، پخته «نه خام» و بدون ادویه اسـت. اگر مبتلا بـه آنفولانزای گوارشی هستید، در هر وعده غذای کمتری بخورید.

 

این نوع آنفولانزا می تواند موجب حالت تهوع، دل پیچه و اسهال شود. هضم کردن غذا هاي نرم برای معده آسان‌تر بوده و بـه کاهش مشکلات معده کمک می کند. غذاهایی کـه راحت تر هضم می شوند:

  • رژیم غذایی BRAT «موز، برنج، پوره سیب، نان تست»
  • کراکر
  • غلات پخته شده «جو دوسر و خامه گندم»
  • ژلاتین
  • سیب زمینی آب پز
  • مرغ کبابی یا آب پز
  • سوپ و آبگوشت
  • نوشیدنی‌هاي‌ غنی از الکترولیت

 

از غذاهایی کـه ممکن اسـت معده و هضم غذا را تحریک کند، خودداری کنید. غذاهایی کـه در زمان ابتلا بـه آنفولانزای گوارشی نباید مصرف کنید:

  • شیر
  • پنیر
  • کافئین
  • انواع گوشت
  • غذا هاي ادویه دار
  • غذا هاي سرخ شده
  • غذا هاي چرب
  • الکل

 


مطالب مشابه: با آنفولانزا خوکی یا h1n1 بیشتر آشنا شوید


 

در پایان

علاوه بر سرماخوردگی آنفولانزا نیز یکی از رایج ‌ترین بیماری‌هاي‌ فصل زمستان اسـت. این دو بیماری علائم مشابهی دارند و هر دو توسط ویروس‌ها ایجاد میشوند. متاسفانه ابتلا بـه این بیماری در کودکان نیز رایج اسـت.

جدیدترین مطالب سایت