مولتی‌ ویتامین بارداری را چگونه انتخاب کنیم؟

مولتی‌ ویتامین بارداری را چگونه انتخاب کنیم؟

باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید؟ احتمالا نام مولتی ویتامین بارداری به گوشتان خورده باشد.

 

ویتامین‌های دوران بارداری برای یک بارداری سالم مهم هستند اما برندها و انواع مختلفی در بازار وجود دارد که انتخاب بهترین مولتی‌ویتامین را سخت می‌کنند.

 

برای این که انتخاب راحت شود، باید در ابتدا بدانید چه ویتامین‌هایی در دوران بارداری لازم دارید.

 

مولتی‌ویتامین‌های دوران بارداری چیست؟

ویتامین‌های دوران بارداری به طور خاص برای رفع نیازهای زنان باردار و کسانی که قصد باردار شدن دارند طراحی شده است. این مولتی‌ویتامین‌ها معمولا حاوی ترکیبی از اسید فولیک، آهن و سایر مواد مغذی هستند که رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند تامین کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب ویتامین دوران بارداری باید به آن توجه کرد اسید فولیک است. اسید فولیک یک ماده مغذی مهم است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی و سایر نقایص جدی مادرزادی در جنین کمک می‌کند. بیشتر ویتامین‌های دوران بارداری حاوی 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک هستند.

 

سایر مواد مغذی مهم موجود در مولتی‌ویتامین دوران عبارتند از آهن، کلسیم و ید. وجود آهن برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری و اطمینان از وجود گلبول‌های قرمز کافی برای انتقال خون به جنین ضروری است.

 

کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین مهم است و ید می‌تواند به جلوگیری از برخی اختلالات مادرزادی کمک کند.

 

هنگام انتخاب مولتی‌ویتامین بارداری، مهم است که نیازهای بهداشتی شخصی و هر گونه شرایط پزشکی موجود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر سابقه مشکلات گوارشی دارید یا مستعد کمبود اسید فولیک هستید، انتخاب مولتی‌ویتامین بارداری حاوی مواد مغذی اضافی مانند آهن و کلسیم باشد، بهتر است.

مولتی‌ ویتامین بارداری را چگونه انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین مولتی‌ویتامین بارداری را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین ویتامین‌های دوران بارداری می‌تواند یک فرآیند گیج‌کننده و طاقت‌فرسا باشد. انواع و برندهای مختلفی از مولتی‌ویتامین بارداری وجود دارد، که هر کدام ادعا می‌کنند مزایای منحصر به فردی دارند.

 

هدف اصلی مصرف مولتی‌ویتامین، تامین مواد مغذی لازم برای رشد جنین و جلوگیری از بروز نقص‌های مادرزادی است. این مواد مغذی ضروری شامل فولات، آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B12 و ریبوفلاوین است.

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب ویتامین دوران بارداری باید در نظر گرفت میزان اسیدفولیک موجود در مولتی‌ویتامین بارداری است. کمبود اسیدفولیک در مادر و جنین باعث ایجاد نقص لوله عصبی در سه ماهه اول باردرای می‌شود.

 

علاوه بر ا‌ین، نبود اسیدفولیک به میزان کافی، باعث کند شدن روند رشد جنین و رشد نکردن برخی از قسمت های بدن جنین می‌شود.

 

علاوه بر این، باید به میزان دوز توصیه شده روزانه هر ماده مغذی موجود در مولتی‌ویتامین انتخابی خود توجه کنید. برخی از مولتی‌ویتامین‌ها دارای دوز بیشتری از موادمعدنی خاص هستند. درصورتی که به ماده خاصی حساسیت دارید یا با داروهای دیگر تداخل دارد، با مشورت پزشک، آن را با نسخه بهتری از مولتی‌ویتامین باردرای تعویض کنید.

 

هنگام انتخاب قرص پر‌یناتال، مهم است که سایر مواد موجود در آن را نیز در نظر بگیرید. برخی از برندها ممکن است حاوی مواد مغذی اضافی یا عصاره‌های گیاهی باشند که می‌تواند به رفع علائم خاص یا برخی از عارضه‌ها در دوران بارداری کمک کند.

 

 تنها راه پی بردن به محتویات هر ویتامین، خواندن برچسب روی آن‌ها است. همه برندها میزان مواد معدنی موجود در مولتی‌ویتامین را به طور دقیق نوشته‌اند.

 

مکمل یدوناتال ایکس‌مارت مخصوص مادران ایرانی طراحی شده است و تمامی مواد مغذی و معدنی را با دوز متوسط در خود دارد.

 

 این مولتی‌ویتامین دارای میزان کافی از ید، فولیک اسید، آهن به فرم فومارات، ویتامین‌های C، D3، B2، B6 و B12 است و شما را از خرید مکمل‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.

مولتی‌ ویتامین بارداری را چگونه انتخاب کنیم؟

از چه زمانی باید مولتی‌ویتامین بارداری مصرف کرد؟

مصرف مولتی‌ویتامین بارداری برای تامین مواد مغذ لازم برای جنین و کمک به روند رشد جنین ضروری است. با این حال، ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی وجود دارند که باید هنگام مصرف ویتامین‌های دوران بارداری از مصرف آن‌ها اجتناب کرد، زیرا به طور بالقوه می‌توانند به جنین آسیب برسانند.

زنان باردار باید از مصرف مکمل‌ها یا مولتی‌ویتامین‌های حاوی ویتامین A (رتینول) خودداری کنند، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به رشد جنین آسیب برساند. زنان باردار همچنین باید از مصرف محصولاتی که از کبد حیوانات (از جمله روغن کبد ماهی) استخراج می‌شوند، خودداری کنند زیرا دارای سطح بالایی از ویتامین A هستند.

 

اگر در هنگام بارداری مولتی ویتامین مصرف نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

عدم مصرف مولتی‌ویتامین بارداری در دوران بارداری عواقب جدی به دنبال دارد. برخی از عوارض رایج دریافت ناکافی ویتامین در دوران بارداری شامل خستگی، افزایش وزن و مشکل در تمرکز است. در موارد جدی‌تر، حتی ممکن است منجر به عوارضی مانند محدودیت رشد داخل رحمی یا زایمان زودرس شود.

 

برای جلوگیری از اثرات منفی در دوران بارداری، بهتر است هنگام انتخاب مولتی‌ویتامین بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید. نیاز به برخی از مواد معدنی در طول بارداری تغییر می کند.

 

برخی از مواردی که حتما باید در مولتی ویتامین بارداری وجود داشته باشند، اسید فولیک، روی و آهن هستند. از دیگر ویژگی هایی که باید به آن توجه کنید، مواد اضافه و قیمت مکمل است.

مولتی‌ ویتامین بارداری را چگونه انتخاب کنیم؟

تفاوت فولیک اسید و فولات چیست؟

ویتامین‌های دوران بارداری معمولاً حاوی ترکیبی از اسید فولیک و فولات، دو ماده مغذی مهم رشد جنین در دوران بارداری، هستند.

 

 اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و به عنوان یک مکمل‌غذایی در دسترس است.

 

با وجود تشابه اسمی، این دو ماده با یکدیگر متفاوت بوده و فواید متفاوتی دارند.

 

بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری حاوی اسید فولیک هستند. اسید فولیک یک ماده مغذی ضروری برای زنان باردار و نوزادان آنها است.

 

این ماده باارزش می‌تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا و سایر اختلالات لوله عصبی کمک کند.

 

دوز مورد نیاز اسید فولیک در ماه های مختلف بارداری متفاوت است و بهتر است برای مصرف دوز مناسب، با پزشک مشورت کنید.

 

شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر در زمینه تولید مکمل‌های سلامت فعالیت می‌کند. این شرکت از سال 1393 کار خود را با واردات مکمل از کشورهایی چون سوئیس و چک کار خود را آغاز کرد.

 

با گذر زمان و کسب تجربه‌، این شرکت استعدادهای جوان کشور را در یک مجموعه گرد هم آورد، تا محصولی مناسب با شرایط مردم ایران را تولید کند. پس از تلاش‌های فراوان، این شرکت در سال 1397 مکمل‌های خود را تحت دو برند هیرونیک و ایکس مارت به بازار عرضه کرد.

 

این مکمل‌ها برای جنبه‌های مختلف سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست و مو، استخوان و … مناسب هستند و همه گروه‌های سنی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

جدیدترین مطالب سایت