علت عدم کاهش وزن چیست؟ + روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

علت عدم کاهش وزن چیست؟ + روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

علت عدم کاهش وزن چیست؟

اگر برنامه اي را دنبال میکنید ولی با عدم کاهش وزن مواجه شده اید بهتر است بدانید یکی از دلایل زیر ممکن است دلیل عدم کاهش وزن شما دراین مدت بوده باشد. در آخر می‌توانید روش هایي برای کاهش وزن سریع را بخوانید.

 

سبک زندگی و شغل شما

اگر فروشگاه ها و رستوران هایي که به محل زندگی یا کار شما نزدیک هستند، گزینه هاي‌ غذایی سالم زیادی ارائه نمیکنند، احتمالا غذا هاي سالم کمتری را خریداری و مصرف می‌کنید.

 

اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید باید یک رویکرد سیستمی را مدنظر قرار دهید. برای درک این‌که چرا وزن کم نمی‌کنید، سیستم هاي‌ اطراف خود راکه ممکن است دراین زمینه موثر باشند، بررسی کنید.

 

زمانی که محاسبه هاي‌ لازم را انجام دادید میتوانید چگونگی بهینه سازی شرایط و زیر نظارت گرفتن ان را مشخص کنید. بعنوان مثال، یک پیاده‌روی کوتاه در زمان ناهار، آوردن غذا از خانه بجای خرید ان از رستوران، یا خوردن صبحانه تغییرات کوچکی هستند که میتوانند تفاوت هاي‌ چشمگیری را ایجاد کنند.

 

رژیم غذایی، فعالیت جسمانی و سوخت و ساز، سه عامل تاثیر گذار بر وزن شما هستند. این احتمال وجوددارد که تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید که بر هر سه مورد اثرگذار باشند. اما زیاد بخود سخت نگیرید.

 

برای کاهش وزن کمک نیاز دارید

خبر خوب این است که لازم نیست به تنهایی همه ی کارها را انجام دهید. زمانی که موضوع تغییر عادات مطرح می‌شود، افراد دیگر نیز می‌توانند به ایجاد تغییر کمک کنند. اگر شما و افرادی که بطور منظم با آن ها در ارتباط هستید، گزینه هاي‌ غذایی سالم‌تر را مصرف کرده یا به همراه هم ورزش کنید به نتایج بهتری در زمینه کاهش وزن نیز دست خواهید یافت.

 

رژیم غذایی یا برنامه ورزشی شما مناسب نیست

شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و این مساله در مورد کاهش وزن نیز صادق است. رژیم هاي‌ غذایی و برنامه هاي‌ ورزشی مختلفی وجود دارند. دلیل این‌که یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی واحد برای همه ی موثر نیست، این است که شرایط و نیازهای بدن هر فرد منحصر بخود اوست.

 

شما باید برنامه ورزشی و غذایی را بر اساس شرایط خود تنظیم کنید. بجای دنبال کردن کردن یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خاص، از امتحان کردن گزینه هاي‌ مختلف برای شناسایی مواردی که کارایی لازم را برای شما دارند، هراس نداشته باشید.

 

خوراکی و مواد غذایی مصرفی شما مناسب نیست

کاهش وزن تنها با انجام ورزش حاصل نمیشود و انچه میخورید نیز باید مدنظر قرار بگیرد. با این وجود، همان‌ گونه افراد بسیاری به مواد غذایی مصرفی و اندازه وعده هاي‌ غذایی خود توجهی ندارند.

 

بدون تحت نظارت گرفتن رژیم غذایی، موفقیت در کاهش وزن پایدار حاصل نمیشود و این دو دلیل دارد. نخست، بدون سوخت مناسب، ورزش و انجام فعالیت هاي‌ دیگر دشوار شده و به اسانی خسته خواهید شد.

 

دوم، رژیم غذایی و ورزش دو عوامل موثر در روند کاهش وزن هستند، اما باید به رژیم غذایی توجه بیشتری داشته باشید. برهمین اساس، برای برنامه ریزی وعده هاي‌ غذایی خود ممکن است به صرف وقت بیشتر نیاز داشته باشید.

 

برای شروع، شما میتوانید طی چند هفته آنچه میخورید را یادداشت کنید. سپس، کالری هاي‌ غیر ضروری و این‌که از کدام بخش رژیم غذایی عادی خود میتوانید آن ها را حذف کنید، مشخص سازید. در شرایطی که سالم غذا خوردن ممکن است پر هزینه باشد، این روش می‌تواند به کاهش هزینه هاي‌ شما نیز کمک کند.

 

فقط در باشگاه ورزش می کنید

زمانی که در باشگاه ورزش میکنید بی تردید برای کاهش وزن مفید است. اما ورزش و فعالیت جسمانی خارج از باشگاه نیز به ایجاد تغییرات بلند مدت برای کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک خواهد کرد. زمانی که موضوع ورزش مطرح می‌شود، اگر نتوانید یک برنامه منظم را دنبال نمایید، به نتایج دلخواه نیز دست نخواهید یافت.

 

زندگی روزمره شما می‌تواند حاوی فرصت هاي‌ زیادی برای ورزش باشد که از ان جمله می‌توان به استفاده از پله بجای آسانسور، پیاده‌روی بجای رانندگی، یا اختصاص زمانی برای بازی با فرزندانتان اشاره کرد. اگر حتی برای رفتن به باشگاه وقت نداشته باشید،؛ این قبیل فعالیت ها درکنار هم میتواند به کاهش وزن شما کمک کند.

علت عدم کاهش وزن چیست؟ + روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

شاید در پی تغییر سریع شرایط هستید

افراد بسیاری که وزن کم می‌کنند، نمی‌توانند وزن سالم را حفظ کرده و دوباره چاق میشوند. زمانی که وزن کم می‌کنید، میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت «مقدار کالری که برای حفظ عملکرد بدن در حالت استراحت نیاز است» کاهش مییابد. زمانی که وزن زیادی را طی یک بازه زمانی کوتاه کاهش میدهید، میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت بطور قابل توجهی کاهش مییابد.

 

این به معنای ان است که باید سخت‌تر از گذشته تلاش کنید تا وزن خودرا پایین نگه دارید. زمان عامل کلیدی در کاهش وزن پایدار است. انچه باید انجام دهید تمرین دادن بدن برای سازگاری آرام با شرایط جدید است.

 

در مسیر کاهش وزن دچار ایستایی شده اید

در مسیر تحقق اهداف کاهش وزن خود ممکن است با ایستایی و عدم پیشرفت مواجه شوید و کنار آمدن با این شرایط بشما بستگی دارد. صبور باشید، و اهداف خودرا رها نکنید زیرا حرکت آرام و پایدار کلید موفقیت برای کاهش وزن پایدار است. اگر مدتیست که تغییری در وزن شما ایجاد نمی‌شود، ممکن است به ایجاد تغییر در رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود نیاز داشته باشید.

 

دراین میان، نشانگرهای دیگر را می‌توانید برای بررسی ارتقا سلامت خود مدنظر قرار داده و برای حفظ انگیزه استفاده کنید که از ان جمله میتوان به اندازه دور کمر اشاره کرد.

 

چربی شکم، که به نام چربی احشایی نیز شناخته میشود، اندام هاي‌ داخلی شما را فرا میگیرد و از ناسالم‌ترین انواع چربی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با دنبال کردن تغییرات اندازه دور کمر و این‌که شکم شما چگونه بنظر می‌رسد، انگیزهای هاي‌ خود در راستای تحقق اهداف کاهش وزن را حفظ کنید.

 

خواب مناسبی ندارید

خواب برای سلامت روانی و جسمانی انسان ضروری است. جدا از مدت زمان هفت تا هشت ساعت که برای خوابیدن توصیه شده است، کیفیت خواب نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. شرایط مکان خواب خودرا التیام بخشیده و عاداتی مانند استفاده از تلفن همراه در تختخواب که می‌توانند کیفیت خواب را کاهش دهند، کنار بگذارید.

 

سلامت روانی خود را مد نظر قرار دهید

سلامت روانی میتواند به روش هاي‌ مختلف بر وزن شما تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال، استرس میتواند موجب تغییر در هورمون ها شود، و افسردگی میتواند موجب گوشه گیری و عدم مراقبت از خود شود.

 

این قبیل عوامل نامشهود میتوانند اثر چمشگیری بر سلامت شما داشته باشند. اگر در کاهش وزن با دشواری مواجه هستید، شاید باید ابتدا شرایط سلامت روانی خودرا محاسبه کرده و ان را التیام ببخشید.

 

باید به پزشک مراجعه کنید

در برخی موارد، شرایط زمینه اي که دکتر می‌تواند انها را تشخیص داده و درمان کند، ممکن است دلیل ناتوانی شما در کاهش وزن باشد. داروهایی که مصرف میکنید، مانند آنتی بیوتیک ها، ممکن است بر تلاش هاي‌ شما برای کاهش وزن تاثیر گذار باشند.

 

علت عدم کاهش وزن چیست؟ + روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

اگر در تلاش هستید تا وزن خودرا با کمک رژیم غذایی و ورزش کاهش دهید، نوسانات وزنی روزانه می‌تواند موجب نگرانی و ناامیدی شما از میزان تاثیر تلاش هاي‌ صورت گرفته شود.

 

زمانی که با این شرایط مواجه هستید، بیان این‌که برنامه کاهش وزن کارایی لازم را دارد یا خیر دشوار میشود. اما این تغییرات وزنی روزانه اغلب به واسطه احتباس آب در بدن رخ می‌دهند.

 

غذایی که مصرف میکنید می‌تواند موجب تغییر وزن روزانه شما شود. بنابر نتایج یک مطالعه، حدود 22 درصد از آب دریافتی ما از غذا هاي مصرفی سرچشمه می‌گیرد، اگر چه این رقم میتواند با توجه به نوع و میزان میوه ها و سبزی هاي‌ مصرفی فرد متفاوت باشد. همچنین، افزایش مصرف کربوهیدرات میتواند موجب احتباس مایع در بدن شود.

 

حساسیت انسان به نمک یکیدیگر از مواردی است که می‌تواند موجب افزایش وزن آبی بدن شود. درصورت ابتلا به مقاومت به انسولین نیز ممکن است احتباس مایع را هرچه بیشتر تجربه کنید.

 

از آنجایی که احتباس آب یک مساله رایج است، روش هاي‌ مختلفی نیز برای کاهش وزن آبی وجود دارند. در ادامه با عده اي از بهترین گزینه ها دراین زمینه بیشتر آشنا می‌شویم.

 

کاهش مصرف سدیم

نمک همانند یک آهنربا برای جذب آب در بدن انسان عمل کرده و موجب احتباس مایع میشود.

 

حتی زمانی که فکر میکنید میزان مصرف سدیم روزانه شما کمتر از مقدار توصیه شده 2,300 میلی گرم است، این امکان وجوددارد که در محاسبات خود اشتباه کرده باشید. نمک در محصولات مختلفی پنهان شده است و بدون این‌که متوجه باشید ممکن است این ماده را بیش از حد مصرف کنید.

 

برخی افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری نسبت به نمک دارند. برای تشخیص این شرایط میتوانید حدود یک ساعت پس از مصرف غذا هاي شور به انگشتان دست خود نگاه کنید.

 

آیا حلقه شما روی انگشت رد انداخته یا احساس می‌کنید انگشتانتان کمی ملتهب شده اند؟ بروز تورم در دستها ممکن است نشانه اي از حساسیت به نمک باشد.

 

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

همانند نمک، کربوهیدرات ها می‌توانند موجب احتباس آب در بدن شوند. درصورت مصرف کربوهیدرات ها و عدم استفاده به موقع از آن ها بعنوان سوخت، بدن کربوهیدرات هاي‌ اضافه رابه گلیکوژن تبدیل میکند. گلیکوژن برای تامین انرژی در ماهیچه ها ذخیره میشود.

 

تقریباً یک درصد از توده ماهیچه اي و هشت درصد از وزن کبد انسان از گلیکوژن تشکیل شده است. هر گرم گلیکوژن ذخیره شده با حدود سه گرم آب همراهی میشود.  

 

از این رو، کاهش مصرف کربوهیدرات ها روشی سریع برای استفاده از ذخایر گلیکوژن است که به معنای کاهش وزن آبی شما نیز است. از جمله کربوهیدرات هاي‌ رایج می‌توان به نان، برنج و پاستا اشاره کرد.

 

مصرف آب بیشتر

در شرایطی که ممکن است توصیه عجیبی بنظر برسد، اما نوشیدن آب به میزان کافی میتواند به کاهش وزن آبی کمک کند. کم آبی بدن می‌تواند بدن رابه نگه داری آب برای جبران کمبود این ماده مجبور کند.

 

همچنین، آب عملکرد کلیه ها را التیام بخشیده و اجازه می‌دهد آب و سدیم اضافه ازبدن خارج شود.

 

توصیه میشود افراد بزرگسال حدود 2 لیتر آب در روز مصرف کنند. جایگزینی نوشیدنی هاي‌ شیرین با آب تصفیه شده روشی خوب برای تامین آب مورد نیاز روزانه بدن است.

 

مکمل ها

ویتامین B6 و اکسید منیزیم میتوانند درمان هاي‌ طبیعی موثری برای مقابله با احتباس مایع باشند. این مکمل ها به التیام عملکرد کلیه ها ودر نتیجه دفع آب و سدیم اضافه ازبدن کمک میکنند.

 

مطالعات نشان داده اند که این دو مکمل در تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی، از جمله احتباس مایع، بسیار موثر عمل می‌کنند. همچنین، آن ها می‌توانند نفخ شکم، تورم در پاها و حساسیت به لمس در پستان ها را کاهش دهند.

 

پیش از استفاده از یک مکمل جدید بهتر است با دکتر خود دراین زمینه مشورت کنید زیرا انها میتوانند با عوارض جانبی یا اختلال در داروهای دیگر همراه باشند.

علت عدم کاهش وزن چیست؟ + روش هایی برای کاهش وزن سریع آبی

افزودن پتاسیم بیشتر به رژیم غذایی

پتاسیم میتواند به کاهش سطوح سدیم در بدن انسان کمک کند، از این رو، در کاهش احتباس مایع و فشار خون نقش دارد.

 

مقدار مصرف توصیه شده پتاسیم در روز 4.7 گرم است، اما افراد بسیاری تنها نیمی از این میزان را دریافت میکنند. از جمله منابع غذایی خوب برای پتاسیم میتوان به موز، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، لوبیا سیاه، لوبیا سفید، و چغندر اشاره کرد.

 

پیاده‌روی

پیاده‌روی روزانه افزون بر کمک به کاهش وزن از طریق چربی سوزی، به کاهش آب اضافه در بدن نیز کمک میکند. نشستن یا ایستادن طولانی مدت میتواند بافت هاي‌ بدن رابه نگه داشتن مایع در خود مجبور کند. بهتر است پس از هر ساعت نشستن، پنج دقیقه پیاده‌روی کنید.

 

ورزش

تعریق ناشی از انجام ورزش به بدن در دفع آب اضافه کمک میکند. این شرایط موجب کاهش وزن آبی بلافاصله پس از انجام ورزش می‌شود.

 

همچنین، ورزش موجب تحریک جریان خون و التیام گردش خون و جریان مایع لنفاوی می‌شود که می‌تواند احتباس مایع در سراسر بدن، به ویژه پاها را کاهش دهد.

 

ورزش موجب کاهش وزن آبی بیشتر از طریق سوزاندن ذخایر انرژی گلیکوژنی نیز می‌شود. با این وجود، جای گزین کردن مایع از دست رفته پس از هر فعالیت جسمانی برای پرهیز از کم آبی بدن ضروری است.

 

داروهای ادرارآور

داروهای ادرارآور که توسط دکتر تجویز می‌شوند میتوانند احتباس مایع خفیف را درمان کنند. این داروها تکرر دفع ادرار را افزایش می‌دهند. دفع ادرار به بدن در خلاص شدن از آب و سدیم اضافه کمک میکند.

 

داروهای ادرارآور برای برای استفاده بلند مدت توصیه نمیشوند. مصرف انها باید زیر نظر دکتر صورت بگیرد تا از کم آبی بدن و کمبود موادمعدنی پرهیز شود.

جدیدترین مطالب سایت