درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک

درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک

در این بخش روش های ساده و سریع برای درمان و بندآوردن اسهال را بصورت کامل توضیح داده شده است. روش های درمان سریع اسهال را تا آخر دنبال کنید تا سریع درمان شوید.

 

گروه سلامت تالاب: طبق معمولً اسهال بدلیل وجود ویروس یا باکتری بروز می کند و مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آورد. برای متوقف کردن سریع این مشکل میتوان به مواد غذایی، دارو و عده اي از داروهای پیشنهادی مادربزرگ‌ها اعتماد کرد.با ما باشید تا روش‌هایي را برای درمان سریع مشکل بیرون‌روی بازگو کنیم.

 

مواد غذایی: انتخاب‌هاي‌ مناسب

از همان روز اول شروع اسهال از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری کنید.سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌هاي‌ مناسبی است.

روز دوم علاوه بر این مواد غذایی، گوشت‌هاي‌ سفید، ماهی و تخم‌مرغ را دریابید.ماست نیز گزینه‌ی خوبی است به خاطر این که میتواند تعادل فلور روده را حفظ کند.

 

به مدت چند روز اینها را نخورید

محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل‌ها که باعث حساسیت روده‌ها میشوند.

 

بطور مرتب مایعات بنوشید

مایعاتی مانند آب، سوپ و دمنوش‌هاي‌ شیرین را دریابید.به میزان کم و بطور مرتب از این نوشیدنی‌ها بنوشید.برای تنظیم کار روده‌ها لازم است که بطور مرتب آب، قند و نمک به بدن‌تان برسد.

 

توجه داشته باشید که بیرون‌روی به خصوص اگر شدید باشد میتواند آب بدن را از بین ببرد.این مسئله به خصوص برای بچه‌ها و افراد مسن بیشتر رخ میدهد.برای همین لازم است که به فکر تامین آب و املاح از دست رفته‌ی بدن‌تان هم باشید.از نوشیدن زیاد قهوه و چای بپرهیزید.

 

از همان روز اول شروع اسهال از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری کنید.سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌هاي‌ مناسبی است

روش‌های مادربزرگ‌ها برای درمان بیرون‌روی

مادربزرگ‌ها نوشیدن نوشابه‌ی کولا را توصیه میکنند.این نوشیدنی خیلی شیرین است و باعث تامین دوباره‌ی آب بدن شده و قند لازم را برای حفظ تعادل بدن تامین می کند.البته این نوشیدنی‌ها فاقد نمک هستند.بدن ما هنگام بیرون‌روی به نمک نیز نیاز بیشتری پیدا میکند.بنظر می رسد بجای کولا خوردن یک لیوان آب به همراه چند حبه قند و چند شماره بیسکویت شور نیز تأثیر خوبی در رفع مشکل داشته باشد.

 

یکیدیگر از توصیه‌هاي‌ مادربزرگ‌ها برای درمان اسهال خوردن یک قاشق چای‌خوری خاک رس حل شده دریک لیوان آب است!!! به عقیده‌ی متخصصان این روش نه اثبات شده و نه مضر تشخیص داده شده است.

 

اگر دچار این مشکل شده‌اید حتما بطور مرتب قبل و بعد از غذا دست‌هایتان را بشویید.دست‌شویی‌تان رابه طور مرتب با آب ژاول ضدعفونی کنید.

 

داروهای مفید

کافی است سری به داروخانه‌ی محله‌تان بزنید تا کلی دارو و شربت در اختیارتان بگذارند.داروهای ضد اسهال لوپرامید مانند ایمودیوم ضد اسهال‌هاي‌ خوبی هستند که علاوه بر رفع اسهال باعث افزایش جذب مایعات میشوند.

 

مایعاتی مانند آب، سوپ و دمنوش‌هاي‌ شیرین را دریابید.به میزان کم و بطور مرتب از این نوشیدنی‌ها بنوشید.برای تنظیم کار روده‌ها لازم است که بطور مرتب آب، قند و نمک به بدن‌تان برسد

 

علاوه بر این تیورفان برای تنظیم کار روده‌ها مفید است و آب ترشح شده از روده‌ها را بازرسی میکند.اگر دل درد هم داشته باشید میتوانید از داروهای ضداسپاسم استفاده کنید.درصورت حالت تهوع و استفراغ نیز به سراغ موتیلیوم بروید.

 

البته توجه داشته باشید که بدون تجویز دکتر نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و دارو خورد.باید بدانید که مصرف بیش از اندازه‌ی این داروها نیز مشکل‌ساز شده و باعث یبوست می شود.درصورت داشتن تب یا مشاهده‌ی خون در مدفوع از مصرف این داروها خودداری کرده و حتما به دکتر مراجعه کنید.

 

اسهال: کی باید به دکتر مراجعه کرد؟

بیرون‌روی طبق معمولً یکباره شروع می شود و خودبه‌خود بعد از یک تا پنج روز از بین میرود.اما اگر اسهال به همراه تب، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد بود حتما باید به دکتر مراجعه کنید.وجود خون در مدفوع نیز یکی از مواردی است که باید تحت نظر دکتر باشید.امکان دارد این علائم نشان ‌دهنده‌ی مشکلی در روده باشد که از وجود عفونت باکتریایی یا انگلی خبر می دهد که نیاز به درمان فوری دارد.

 

دلایل اصلی اسهال

دلیل گرفتن اسهال چیست  ؟ دلایل  مختلف گرفتن اسهال را بخوانید:

 

1- بیماری‌های روده: ‌

انواع مختلفی بیماری‌هاي‌ روده‌اي وجوددارد که آدم‌ها ازآن‌ها رنج میبرند. یکی از شناخته‌شده‌ ترین نوع آن‌ها آی‌بی‌اس یا سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

 

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می کشد. طبق معمول به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان‌هاي‌ خانگی شوند، ممکن است آن‌قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان سریع اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. اي درمان ها با مواد مغذی ودر معرض در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

 

2- حساسیت غذایی:‌

گاهی اوقات آدم‌ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن‌شان نمی‌پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.

 

3- آب آلوده: ‌

تابه‌حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

 


حتما بخوانید: درمان سریع اسهال


 

محصولات غذایی مایع

ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب باشد زیرا مدفوع بدن به شکل مایع خارج می شود، پس چطور امکان دارد با مصرف مواد غذایی مایع سفت شود؟ یادتان باشد غذای مایع می تواند بهتر جذب شود، بنابر این مواد مغذی آن به هدر نخواهد رفت.

 

آن‌چه نیاز دارید

– غذاساز
– مخلوط‌کن
– محصولات غذایی مختلف
– سوپ‌ها

 

دستورالعمل

خاطرتان باشد که برای خرد کردن برخی موارد خیلی سخت می توانید از غذاساز استفاده کنید. اگر غذاساز کافی نیست، از مخلوط‌کن استفاده کنید.

برای افرادی که نمیخواهند خیلی بخود زحمت دهند، درست کردن سوپ می تواند ایده‌ی خوبی باشد به شرط آن‌که مواد مغذی کافی داشته باشد تا آب بدن افراد را در طول روز تامین کند.

 


 

ماست

خیلیها می دانند ماست ترش است اما بسیاری تعجب می کنند اگر بدانند ماست باکتری‌هاي‌ مفیدی دارد که به درمان سریع و موثر اسهال کمک می کند.

 

آن‌چه نیاز دارید

– ماست
– موز «میوه‌هاي‌ دیگر»

 

دستورالعمل

هنگام خرید ماست از فروشگاه یادتان باشد بهتر است دنبال ماستی باشید که طعم‌دار نباشد، چرا که بهتر علیه اسهال عمل می کند. می توان آن رابا میوه‌هایي چون موز مخلوط کرد تا مزه‌ی بهتری داشته باشد.

 

توجه: مصرف ماست دو بار در روز به التیام موثر اسهال کمک میکند. اضافه کردن یک موز به آن هم ایده‌ی خوبی است.

 


 

۳. رژیم مبست

شاید عده‌اي راجع به این رژیم چیزهایی شنیده باشند اما هرگز آنرا امتحان نکرده‌اند. اگر قبلا اسهال داشته‌اید و آنرا متحان کرده اید، نظرتان چیست؟ فکر می کنید واقعا موثر است؟

 

اگر نمی دانید مبست به چه معناست، باید بگویم این کلمه مخفف کلمات موز، برنج، سس سیب و نان تست است. اگر هنوز هم نفهمیده‌اید، باید بدانید این چهار خوراکی تنها چیزهایی هستند که باید در رژیم‌تان بگنجانید.

 

آن‌چه نیاز دارید؛

– موز
– برنج
– سیب
– تست

 

دستورالعمل

آن‌چه می توانید انجام دهید ترکیب کردن سهم‌هاي‌ کوچکی از هر کدام این محصولات غذایی در هر وعده‌اي است که میخواهید مصرف کنید. یادتان باشد اشکالی ندارد برنج رابا سوپ‌هاي‌ مختلف مخلوط کنید تا کمی مزه بگیرد.

به نان تست‌تان کره نزنید زیرا اینکار ممکن است مشکل‌تان را بدتر کند. خوردن دسرها خیلی ساده‌تر است زیرا موز و سس سیب درکنار هم خیلی خوش‌طعم است.

توجه: یادتان باشد همیشه سهم‌هاي‌ کوچکی بخورید تا معده‌تان را بیش تر آزرده نکنید.

 


 

زنجبیل

در حالیکه تعداد زیادی از افراد میدانند زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا استفاده میشود، بیش‌تر آن‌ها نمیدانند برای مشکلات شکم هم بکار می رود. علاوه‌بر اسهال، می تواند برای تسکین گرفتگی و درد شکم هم استفاده شود.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– زنجبیل
– رنده
– عسل

 

دستورالعمل

آن‌چه باید انجام دهید این است که ابتدا یک تکه‌ی کوچک زنجبیل برداری. می توانید آنرا رنده کنید، خیلی خوب رنده می شوند. آن رابا یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

یادتان باشد اگر چه ممکن است طعم آن کمی برایتان قوی باشد، از نوشیدن آب خوددای کنید تا اثرات مثبت آن رابه اسانی احساس کنید.

توجه: برای کسانی که زنجبیل تند نمیخورند، پودر زنجبیل هم میتواند استفاده شود. بعد از مصرف مقدار کمی از این پودر آب ننوشید.

 


 

نعناع فلفلی

خیلیها نعناع فلفلی را فقط به خاطر استفاده در آبنبات‌ها می‌شناسند. گاهی اوقات می توان برای مزه‌دار کردن نوشیدنی هاي‌ مختلف هم ازآن استفاده کرد. نعناع فلفلی ماده‌ی خوبی است که به تسکین مشکلات شکمی کمک می کند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– برگ‌هاي‌ نعناع
– آب داغ

 

دستورالعمل

قبل از هر چیزی مطمئن شوید برگ‌هاي‌ نعناع مورد استفاده تمیز باشند. می توانید مقداری برگ نعناع را چند دقیقه در آب داغ غوطه‌ور کنید. وقتی احساس کردید دمای آب به حدی نیست که زبان‌تان را بسوزاند، می توانید آنرا بنوشید.

 


 

دانه‌ی شنبلیله

دلیل اصلی آن‌که دانه‌هاي‌ شنبلیله گزینه‌ی خوبی برای رهایی از اسهال شناخته میشوند آن است که سرشار از لیزاب است. حتما میگویید لیزاب چیست، لیزاب ترکیبی است که می تواند اثرات بد اسهال را سریعا متوقف کند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– دانه‌هاي‌ شنبلیله
– ماست
– دانه هاي‌ زیره

 

دستورالعمل

اگر مواد دیگر در معرض نیستند که اثر بهتری داشته باشد، می توان دانه‌هاي‌ شنبلیله رابه تنهایی جوید و خورد؛ می توان یک قاشق چایخوری ماست رابا دانه‌هاي‌ شنبلیله ترکیب کرد. کمی دانه‌ی زیره هم می تواند به التیام مزه‌ی کلی آن کمک کند.

هشدار: یادتان باشد این ترکیب را باید سه بار در روز مصرف کرد تا سرع از دست اسهال خلاص شوید.

 


 

چای بابونه

اگر چه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین دردهای ناشی از اسهال استفاده میشود و آن چای بابونه است. نکته‌ی عالی درباره‌ی این چای آن است که بخش‌هاي‌ ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می شود.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– چای بابونه
– لیمو
– آب تمیز

 

دستورالعمل

ظرف چند دقیقه چای بابونه رابا آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.

هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌تان آب‌لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را دریک لیوان آب بریزید و بخورید. اینکار به تسکین دردهای اسهال کمک می کند.

 


 

درمان سریع اسهال با سرکه سیب

بررسی درمان هاي‌ خانگی همیشه به سرکه‌ی سیب ختم می شود. این ماده به خواص فراوانش مشهور است و می توانید برای درمان مشکلات مختلف بدن‌تان ازآن استفاده کنید. همین حالا می توانید از سرکه‌ی سیب برای کمک به درمان اسهال کمک کنید. این ماده با باکتری‌هایي مبارزه میکند که احتمالا مسبب این مشکل هستند.

 

آن‌چه نیاز دارید؛

– یک لیوان سرکه سیب
– یک لیوان آب

 

دستورالعمل

می توانید یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب بخورید، و اگر از طعم آن خوش‌تان نیامد بعد ازآن یک لیوان آب بنوشید. هم‌ چنین ممکن است بخواهید یک قاشق چایخوری ازآن رابا یک لیوان آب ترکیب کرده و بنوشید.

توجه: باید دو بار در روز این ترکیب را استفاده کنید تا وقتی که شرایط‌تان بهتر شود.

 


 

درمان سریع اسهال با برنج سفید

برخی افراد مثل طاعون از مصرف برنج سفید می‌گریزند زیرا طعم خیلی متمایزی ندارد. برنج میتواند با محصولات خوراکی دیگر خیلی خوب باشد اما هنگام اسهال، ترکیب کردن آن با مواد دیگر شاید عاقلانه نباشد.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– برنج سفید ساده

 

دستور العمل

دلیل اصلی که برنج سفید میتواند در درمان اسهال مفید باشد، آن است که احتمالا برنج می تواند به سفت شدن مدفوع کمک کند. برنج سفید را بدون هیچ سس دیگری یا ادویه‌ی دیگری مصرف کنید تا مطمئن شوید بعداً مشکلی پیش نخواهد آمد.

توجه: با التیام اسهال، سعی کنید بیش‌تر و بیش‌تر برنج سفید ساده بخورید.

 


 

سوپ هویج

هویج به داشتن بینایی واضح و بی‌نقص چشم کمک می کند اما بجز این، خواص دیگری نیز دارد که می تواند برای تعداد زیادی از افراد مفید باشد.

هویج، نه تنها به درمان سریع‌تر اسهال کمک میکند، بلکه تعداد زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای التیام سریع‌تر تامین میکند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– هویج
– نصف فنجان آب
– نمک

 

دستورالعمل

باید هویج‌ها رابا نصف فنجان آب بپزید. در حین پختن هویج‌ها، کمی نمک به آن‌ها بزنید تا سوپ‌تان مزه‌ی بهتری بگیرد.

توجه:‌ برای گرفتن نتایج بهتر، این سوپ را باید تا چند روز پس از اسهال مصرف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با مایعات شفاف

گاهی اوقات آدم‌ها فراموش میکنند نوشیدن آب چقدر در آغاز اسهال مهم است. توصیه می شود افرادی که چیزی حس نمی کنند روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و کسانی که از اسهال رنج میبرند باید روزانه حدود ده لیوان آب بنوشند تا از کم‌آب شدن بدن‌شان پیش گیری کنند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– آب
– سایر مایعات شفاف

 

دستورالعمل

برای آدم‌هایي که خیلی آب نمی نوشند، سایر مایعات شفاف به صورت سوپ و آب‌گوشت هم مفید است و میتوان در خانه تهیه کرد.

هشدار: یادتان باشد مواد سالم به آن بیفزایید تا علائم اسهال را برطرف کند و آن‌ها را بدتر نسازد.

مطلب مرتبط : طبع گرم و طبع سرد: فهرست ۱۵۷ غذا برای افراد گرم مزاج و سرد مزاج

 

 

درمان سریع اسهال با سیب

سیب ترد و خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و عده اي از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می توانند وضعیت سلامتی بدن را التیام بدهند و از برخی بیماری‌ها مانند اسهال پیشگیری کنند. سیب را میتوانید برای تهیه‌ی سرکه استفاده کنید، به صورت خام بخورید یا با آن خوراکی‌هاي‌ خوشمزه تهیه کنید. این میوه دارای فیبر فراوانی است و بخشی از رژیم مبست که در بالا ذکر شد، است.

 

سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می توانید سیب رابه اسانی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیش‌تری دریافت کنید. بهتر است ۲ تا ۳ سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند التیام و خلاص شدن سریع از شر اسهال مصرف کنید.

 

درمان سریع اسهال با موز

قبلا هم ذکر کردیم، که موز با مواد دیگری ترکیب میشود تا مشکلات شکمی از جمله اسهال را برطرف کند. اگر هیچ کدام از مواد ذکر شده در بالا را ندارید، خوردن یک شماره موز می تواند مفید باشد زیرا پکتین فراوانی دارد که به توقف اسهال کمک میکند.

 

آنچه نیاز دارید:

– موز

 

دستورالعمل

می توانید موز رابه تنهایی و بعنوان میان وعده بخورید یا آن رابا مواد دیگری مثل ماست ساده یا تعدادی از مغزها ترکیب کنید. یادتان باشد موز باید رسیده باشد تا کاملا تاثیر گذار باشد.

هشدار: موز نارس می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دستگاه گوارش شود.

 


 

درمان سریع اسهال با پرهیز از لبنیات

آدم‌هاي‌ زیادی عاشق محصولات خوراکی لبنی مثل شیر، کره و پنیر هستند اما باوجود آن‌که مزه‌ی خوبی دارند، بهتر است در آغاز اسهال ازآن‌ها پرهیز کرد چراکه وضعیت را ناگوار‌تر می کنند. به خصوص افرادی که از عدم‌تحمل لاکتوز رنج می برند، باید ازآن‌ها دوری کنند.

 

موادی که باید از آن‌ها پرهیز کنید

– شیر
– کره
– پنیر
– دیگر محصولات لبنی

توجه: پس ازآن‌که به حالت عادی برگشتید و مشکل اسهال‌تان برطرف شد می توانید دوباره محصولات لبنی را مصرف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با آب انار

انار یک میوه‌ی مقوی برای سلامتی است. این میوه به میزان فراوانی دارای ترکیبات فیتوشیمیایی، پلی‌فنل‌ها و فلاونوئیدها است که می توانند بیماری قلبی را درمان کنند و از سرطان به خوبی پیش گیری کنند. انار در مقایسه با بلوبری، کرنبری، ‌چای سبز و آب انگور قرمز آنتی‌اکسیدان بیش‌تری دارد و برای التیام سلامت قلب و التیام رگ‌هاي‌ خونی مفید است.

 

علاوه بر این، انار فشار خون و کلسترول را کاهش میدهد، خطر بیماری‌هاي‌ قلبی عروقی را کم میکند، روند پوکی استخوان را کند می کند و حتی افسردگی را کاهش می دهد.

 

خیلی سادن=ه، هرروز ۳ تا ۴ شماره انار را برای تسکین علائم اسهال مصرف کنید. با میتوانید انار را بشویید، آن رابا کمی آب دریک مخلوط‌کن بریزید، سپس صافش کنید و بلافاصله آنرا بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با سوپ مرغ

زمانی که مبتلا به اسهال هستید، مواد مغذی و آب بدن‌تان را از دست می دهید. در نتیجه، باید مایعات بیش‌تری به بدن‌تان برسانید برای اینکه انرژی و قدرت بیش‌تری به‌دست بیاورید و سریع‌تر با بیماری مبارزه کنید.

 

با این حال، شما نباید از مرغ در غذا هاي چرب استفاده کنید زیرا ممکن است اسهال شما ناگوار‌تر شود. سوپ مرغ بسیار خوشمزه و سالم است و برای همه ی، از جمله کودکان و بزرگسالان مناسب است.

 

این روش درمانی بسیار ساده است و شما می توانید این سوپ را در خانه میل کنید. برای به‌دست آوردن بیش‌ترین فایده از این سوپ، میتوانید هویج هم به آن اضافه کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با سیب‌زمینی

سیب‌زمینی بدلیل خواص ضد التهابی شگفت‌انگیزی که دارد، یک ماده‌ی خوراکی مفید است. این ماده‌ی غذایی همچنین بدن رابه خوبی قلیایی می کند و باعث کاهش درد پشت، درد مفاصل و اگزما میشود، فرآیند از دست دادن وزن را پشتیبانی میکند، کلسترول را کاهش میدهد، سلامتی را التیام میدهد، نقرس را درمان می کند و سبب زهر‌زدایی بدن‌تان می شود. سیب‌زمینی مقدار فراوانی نشاسته دارد و سیستم گوارشی را التیام می­بخشد، مدفوع را غلیظ میکند و از اسهال پیش گیری می کند. برای استفاده از سیب‌زمینی جهت درمان اسهال مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

 

– ۲ شماره سیب‌زمینی را شستشو دهید، ‌آن‌ها را پوست بکنید و سپس به صورت مکعب‌هاي‌ ریز خرد کنید.
– سیب‌زمینی رابا کمی آب می‌ جوشانیم.
– سپس ترکیب را صاف کنید، اجازه بدهید بطور طبیعی خنک شود، کمی نمک اضافه کنید و نوشیدنی حاصل را در طول روز بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با ترکیب نمک و شکر

در هنگام اینکه به دنبال کشف داروهای خانگی برای اسهال هستید، باید شکر و نمک را نیز به فهرست‌تان اضافه کنید، چرا که این محلول میتواند به فرآیند هضم کمک کند. محلول آب و شکر و نمک می تواند آب بدن را حفظ کند، و الکترولیت‌ها را در زمانی که دچار اسهال هستید، متعادل نگه دارد. چه‌طور می توانی= با استفاده از شکر و نمک اسهال را درمان کرد؟ برای اینکار مراحل زیر را دنبال نمایید:

 

– یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه بدهید در دمای اتاق سرد شود.
– ۱/۲ قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری شکر رابه این آب اضافه کنید.
– خوب ترکیب را هم بزنید تا زمانی که نمک و شکر حل شود.
– محلول به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید و روزی چند بار ازآن استفاده کنید.

 


 

درمان سریع اسهال دمنوش پوست پرتقال

این دمنوش دارای فواید زیادی است و میتواند اسهال را درمان کند و همچنین سبب میشود که سلامتی و طراوت بیش‌تری را احساس کنید. نوشیدن یک فنجان دمنوش قبل از کار، بشما کمک می کند تا بطور موفقیت‌آمیزی کار کنید و همچنین می تواند به درمان عده اي از مشکلات مانند اسهال کمک کند. این دمونش یک درمان قدیمی برای اسهال است که مدت‌ها قبل توسط تعداد زیادی از آدم‌ها استفاده می ‌شد.

 

شما باید مقداری پوست پرتقال در خانه ذخیره کنید تا هر زمان که دچار اسهال شدید بتوانید با استفاده ازآن مشکل را سریعا رفع کنید. روش استفاده از پوست پرتقال به ترتیب زیر است:

 

– پوست پرتقال رابه صورت قطعات کوچک خرد کنید و آن ها را داخل یک قوری بریزید.
– یک فنجان آب جوش روی پوست‌هاي‌ پرتقال داخل قوری بریزید ودر قوری را بگذارید تا آب خنک شود.
– ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید تا یک نوشیدنی شیرین داشته باشید.
– نوشیدنی به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با آرد

آرد یک ماده‌ی خوراکی نیرومند است و می توان آنرا از ریشه‌ها، دانه‌ها و دانه‌هاي‌ غلات تهیه کرد. این ماده بطور شایعی در درست کردن انواع غذاها، کیک‌ها استفاده می شود و تقریباً در تمام قسمت‌هاي‌ شمال افریقا، هند، خاورمیانه، امریکای شمالی و اروپا و غیره استفاده می شود. در واقع، آرد بعنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال محسوب میشود و سلامتی شما را التیام می‌بخشد. اما این ماده باید پردازش شود. برای استفاده از آرد جهت درمان اسهال باید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

– یک فنجان آب رابا کمی آرد مخلوط کنید. کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– بلافاصله آنرا بنوشید تا علائم اسهال کاهش بیابد.

 


 

درمان سریع اسهال با روغن سیاه‌دانه

گاهی اوقات روغن سیاه‌دانه برای درمان مشکلات گوارشی دیگر استفاده میشود. تعجبی ندارد که می تواند برای کمک به برطرف شدن اسهال هم استفاده شود.

 

آن‌چه نیاز دارید:

– روغن سیاه‌دانه
– ماست ساده

 

دستورالعمل

انچه باید انجام دهید ترکیب کردن مقدار اندکی روغن سیاه‌دانه با یک فنجان پر ماست بدون‌طعم است. یادتان باشد که باید کاملا با هم مخلوط شوند.

توجه: باید روزی دوبار مصرف شود تا وقتی‌که علائم اسهال تا حدود زیادی برطرف شود.

مطلب مرتبط: ۹ فایده موز که شگفت انگیز هستند

 


 

غذای‌تان را به صورت وعده‌های کوچک بخورید.

برای اینکه معده‌تان شادتر باشد، باید وعده‌هاي‌ غذایی خود رابه وعده‌هاي‌ غذایی کوچک‌تر تقسیم کنید، ‌به این دلیل که وعده‌هاي‌ غذایی بزرگ به معده‌تان فشار وارد خواهد کرد و باعث ناراحتی دستگاه گوارش خواهند شد.

 

خوردن وعده‌هاي‌ غذایی بزرگ ممکن است باعث استفراغ یا بروز حالت تهوع شود و ممکن است معده‌تان را بیمار کند. به منظور اینکه سریعا و بطور طبیعی اسهال را درمان کنید و علائم این بیماری را کاهش بدهید، باید وعده‌هاي‌ کوچک غذایی را در زمان‌هاي‌ مختلف در طول روز بخورید و از خوردن غذا نزدیک به زمان خواب پرهیز کنید.

 


 

از خوردن میوه‌های غنی از فروکتوز پرهیز کنید.

گرچه میوه‌ها مقدار قابل‌توجهی آب برای بدن تامین میکنند، اما هنگامیکه دچار اسهال هستید نباید هر نوع میوه‌اي بخورید. دلیل این امر این است که میوه‌هاي‌ غنی از فروکتوز سیستم گوارش شما را بیمار می کنند. تعدادی از میوه‌هاي‌ غنی از فروکتوز عبارتند از آلو خشک، هلوی خشک، کشمش، مویز، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، کارامبولا «میوه‌ی ستاره‌اي» و غیره.

 

به هر روی، شما باید یک فهرست از سالم‌ترین غذاها برای خود داشته باشید. بدیهی است، هر زمانی که دچار هرگونه اختلالی از جمله اسهال شدید، نمیتوانید هر چیزی راکه میل دارید، ‌بخورید. به خواندن این مقاله ادامه بدهید و داروهای خانگی بیش‌تری را برای درمان اسهال کشف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با رعایت نظافت

برای پیشگیری از اسهال، رعایت نظافت بسیار مهم است ودر واقع این یکی از ساده ترین درمان‌هاي‌ خانگی برای اسهال است. اسهال میتواند توسط باکتری‌هاي‌ موجود در غذاها ایجاد شود. خاطرجمعی حاصل کنید که غذا هاي آلوده نخورید و غذا هاي خام مانند سبزیجات خام، غذا هاي دریایی و غذا هاي خیابانی را نخورید. قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به دستشویی دست‌هاي‌‌تان را بشورید و هرروز از آب تازه برای پختن غذاها استفاده کنید.

 

اسهال یک بیماری مسری است بنابر این شما باید از انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر پیشگیری کنید. اگر مشکل شما کاهش نیافت، باید بلافاصله و قبل از اینکه دیر شود، به دکتر مراجعه کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با استراحت کردن

احتمالا استراحت کردن، اصلی‌ترین کاری است که افراد باید برای درمان اسهال انجام دهند اما بدلیل زندگی‌هاي‌ پرمشغله گاهی فراموش میکنند چطور باید استراحت کنند.

 

اگر همین هم اکنون از آدم‌هاي‌ زیادی بپرسید طبق معمول چند ساعت می خوابند، تعداد زیادی از آن‌ها می گویند خواب کافی ندارند. نداشتن خواب کافی بدن را در برابر مشکلات و شرایطی که می توانند بدن را تضعیف کنند، آسیب‌پذیرتر می‌سازد. استراحت کردن همیشه لازم است به ويزه وقتی از اسهال رنج مي‌برید.

 

آن‌چه نیاز دارید:‌

– مکانی آرام برای استراحت

توجه: وقتی افراد استراحت میکنند، بدن شانس آنرا دارد که خودرا احیا و درمان کند. استراحت، همراه با درمان‌هاي‌ خانگی ذکرشده به برطرف شدن اسهال افراد کمک میکند.

چیزی که باید به خاطر داشته باشید آن است که اسهال فقط چند روز طول میکشد و اگر بیش از ۳-۴ روز طول کشید، بهتر است با دکتر‌تان صحبت کنید.

باید دلایل احتمالی اسهال‌تان را یادداشت کنید تا دکتر‌تان بهتر بتواند داروهای موردنیاز را تجویز کند.

یادتان باشد که گاهی اسهال نشانه‌ی مشکلات بنیادی است. بازهم با کمک دکتر ممکن است در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

 


 

درمان سریع اسهال : آب و هیدراته نگه داشتن بدن

کم آب شدن بدن یکی از عوارض اصلی اسهال است. برای پیشگیری ازآن، شما باید مایعات سبک بنوشید نوشیدنی‌هایي مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب. برای پیشگیری از کم شدن الکترولیت بدن، میتوانید نوشیدنی الکترولیتی بنوشید. از دادن نوشیدنی‌هاي‌ شیرین پرهیز کنید، زیرا اسهال ممکن است بدتر شود.

 


 

درمان سریع اسهال : چربی و فیبر

در مواقع اسهال، باید میزان چربی و فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. شما میتوانید لوبیا، غلات، نان کامل، سبزیجات تازه، میوه‌ها و غیره مصرف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال سیب‌زمینی

سیب‌زمینی نیز یک ماده‌ی غذایی موثر دیگر است که برای مبارزه با اسهال استفاده می شود. خوردن سیب‌زمینی آب‌پز برای بازیابی مواد مغذی از دست رفته مفید است. سیب‌زمینی همچنین معده‌ی تحریک‌شده را آرام می کند.

 


 

درمان سریع اسهال با پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

همراه با غذا هاي سالم مانند موز، برنج، سیب، هویج، که می توانند به التیام سلامت شما کمک کنند و مشکلات گوارشی از جمله اسهال را درمان کنند، باید از نوشیدنی‌هاي‌ الکلی، نوشیدنی‌هاي‌ دارای کافئین و خوردن عده اي از غذاها مانند غذا هاي چاشنی‌دار، غذا هاي چرب، غذا هاي دارای فیبر زیاد و محصولات لبنی پرهیز کنید.

 

مطمئن باشید که اسهال یک مسئله‌ی حساس در سیستم گوارش شما است و میتواند در اثر آلرژی به عده اي از غذاهایی که هرروز مصرف میکنید ایجاد شده باشد. بعضی از مواد غذایی دیگر که باعث شدیدتر شدن اسهال می شوند، عبارتند از گل کلم، پنیر نرم، شیر، نخود، پیاز، کلم برگ، بستنی، کره، کلم بروکسل، لوبیا و نوشابه‌ی رژیمی.

 


 

درمان سریع اسهال با نوشیدنی‌های ورزشی را انتخاب کنید.

نوشیدنی‌هاي‌ ورزشی در طعم‌هاي‌ مختلف در معرض هستند و برای درمان اسهال موثر هستند به این دلیل که این نوشیدنی‌ها حاوی نمک و قند هستند و به این ترتیب می توانند آب بدن‌تان را جذب کنند.

 

شما میتوانید با ترکیب آب سیب و یک قاشق چایخوری نمک نوشیدنی ورزشی تهیه کنید. نمک به جذب مایعات بدن شما کمک می کند و همچین طعم نوشیدنی‌ها را التیام می دهد. شما می توانید نوشیدنی‌ها را در دمای اتاق نگه دارید. بهتر است نوشیدنی‌هاي‌ گرم را بیش‌تر از نوشیدنی‌هاي‌ خنک استفاده کنید.

 

اگر میخواهید با استفاده از نوشیدنی‌ها مایعات بیش‌تری به بدن‌تان برسانید، نوشیدنی‌هاي‌ ورزشی را انتخاب کنید و با انها از شر اسهال خلاص شوید.

 


 

درمان سریع اسهال با بلوبری

بلوبری میوه‌اي است پر از مواد مغذی و واقعا برای درمان اسهال بسیار عالی است. این میوه مزایای شگفت‌انگیزی برای التیام سلامتی دارد و میتواند تعداد زیادی از بیماری‌ها از جمله اسهال را درمان کند.

 

درمان اسهال با بلوبری بسیار ساده است. شما فقط باید هرروز از این میوه بخورید تا بتوانید معده‌تان را تسکین بدهید زیرا بلوبری منبع خوبی از آنتوسیانوزیدها است. بلوبری دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضد باکتری و تانن‌هایي است که میتوانند بطور موفقیت‌آمیزی با اسهال مبارزه کنند.

 


 

درمان سریع اسهال با گواوا

میوه‌ی گواوا بطور معمول برای درمان درد معده و اسهال استفاده میشود و برای کودکان و بزرگسالان مناسب است.

– هر زمانی که دچار اسهال شدید، می توانید برگ‌هاي‌ خشک گواوا، پوست نارنگی خشک، برگ چای سبز و زنجبیل تازه را آماده کنید، آن ها را در آب بجوشانید و نوشیدنی حاصل را چندین بار در روز بخورید.

– شما همچنین میتوانید پوست ماندارین خشک، برگ خشک گواوا، زنجبیل برشته شده را آماده کنید. آن ها را در آب بجوشانید و نوشیدنی به‌دست آمده را دو بار در روز بنوشید.

– روش دیگر این است که برگ‌هاي‌ تازه‌ی گواوا را بشویید و آن ها را بجوید. این درمان میتواند بدن‌تان را هیدراته نگه دارد و اوضاع معده‌تان رابه سرعت متعادل کند.

– خوردن میوه‌ی گواوا نیز انتخاب خوبی برای درمان اسهال است.

 


 

درمان سریع اسهال با سرخالو

سرخالو یک درخت میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری است که در تابستان میوه‌ی بسیار شیرینی میدهد. سرخالو در ساخت داروها برای درمان بیماری‌هاي‌ مختلف از جمله اسهال استفاده میشود.

 

این نوع میوه در تعداد زیادی از کشور های جهان رشد می کند. سرخالو را نه تنها میتوانید بعنوان میوه برای التیام وضعیت سلامتی‌تان استفاده کنید، بلکه میتوانید آنرا برای از بین بردن مشکلات سلامتی بطور طبیعی بکار ببرید. برای التیام اسهال، میتوانید مقداری از دانه‌هاي‌ خشک سرخالو را بردارید، انها را آسیاب کنید و بعد داخل آب بجوشانید و نوشیدنی حاصل را بنوشید.

 

این درمان ساده می تواند برای کودکان و بزرگسالان استفاده شود. بدیهی است، هنگام خوردن میوه‌ی سرخالو نباید دانه‌هاي‌ آنرا بیرون بریزید. این میوه را امتحان کنید و با دیدن مزایای این میوه حتما شگفت‌زده خواهید شد.

 


 

درمان سریع اسهال با ترگیل

ترگیل یک درخت گرمسیری بومی اندونزی، جزایر سوندا است. این درخت در تعداد زیادی از کشور های آسیا و مناطق جنوب امریکا رشد میکند. ترگیل فیبری، آبدار، دارای مزه‌اي قوی و خوشایند و شیرین است. نام علمی ترگیل گارسیانیا مانگوستانا ال است و برای تولید میوه پرورش داده میشود. میوه‌ی ترگیل برای سلامتی مفید است. برای استفاده از میوه‌ی ترگیل جهت درمان اسهال می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید:

– ما می توانیم پوست درخت ترگیل را برداریم، آنرا خرد کنیم، و درون قوری بریزیم و آن ها رابا چند فنجان آب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانیم.

– برای رسیدن به بهترین نتیجه نوشیدنی حاصل را چند بار در روز بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با چیکو

استفاده از داروهای خانگی برای رفع اسهال واقعا بی‌خطر و موثر است و شما حتما باید آن ها را امتحان کنید. میوه‌ی چیکو شیرین، تازه و ملین است که میتواند برای درمان اسهال استفاده شود. شما میتوانید از این میوه برای درمان مشکلات معده هنگام مصرف پروتئین و چربی بیش‌تر استفاده کنید. برای استفاده از این میوه مطابق با روش‌هاي‌ زیر عمل کنید:

 

– ۱۵ گرم میوه‌ی سبز چیکو را بردارید و انها را در آب قرار دهید. ترکیب را بجوشانید و سپس صاف کنید. نوشیدنی حاصل را دو بار در روزبعد از غذا بخورید. مصرف این نوشیدنی رابه مدت ۳ تا ۵ روز ادامه بدهید تا نتایج مورد نظر رابه‌دست آورید.

 

– شما می توانید بجای میوه‌ی چیکو از پوست درخت آن استفاده کنید. به این ترتیب که آن رابا آب شستشو بدهید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. برای از بین بردن اسهال، نوشیدنی به‌دست آمده را دو بار در روز بنوشید.

 

گروه سلامت و بهداشت تالاب

جدیدترین مطالب سایت