آیا راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی وجود دارد؟

آیا راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی وجود دارد؟

پیشگیری از سرماخوردگی با توجه به شایع بودن این بیماری می‌تواند دغدغه‌ی همه‌ی ما باشد. به‌خصوص که علائم آن باعث بروز مشکل در عملکرد کار و زندگی ما می‌شود. سرماخوردگی معمولا با احساس خستگی و ضعف در بدن، همچنین درد خفیف در گلو و گرفتگی بینی شروع شده و علائم آن با گذشت مدت کوتاهی شدید می‌شود. این موضوع بسیار آزاردهنده است و اهمیت پیشگیری را برای ما بیشتر می‌کند. برای پیشگیری از سرماخوردگی مقاله اینجا را ببینید و با ما همراه باشید.

 

پیشگیری از سرماخوردگی بهتر است یا درمان آن؟

پیشگیری از ابتلا به بیماری نسبت به درمان آن ساده‌تر و بهتر است. این موضوع در تمامی امراض صدق می‌کند. سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

از آنجایی که علائم سرماخوردگی و خستگی ناشی از آن می‌تواند شما را تا چند روز از کار و زندگی بیندازد، بهتر است روش‌ها و مواد غذایی را در برنامه‌ی روزانه خود قرار داده تا باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به این بیماری شوید.

 

رعایت بهداشت و شستن دست‌ها

شستن دست‌ها با آب و صابون از راه‌های مهم رعایت بهداشت و حفظ سلامتی است. از آنجایی که ویروس سرماخوردگی می‌تواند تا چند روز روی اجسام زنده بماند و دستان شما نیز مدام در تماس با اشیاء است، احتمال آلودگی آن‌ها بالا رفته و برای جلوگیری از این اتفاق شستن مداوم دست‌ها یک راه‌کار ساده و ایمن است.

این موضوع به‌خصوص حین تماس با افرادی که با بیماری درگیر هستند اهمیت دارد. همچنین باید از تماس دست آلوده به صورت خودداری کنید. احتمال ورود ویروس به بدن از راه دهان و بینی بسیار بالا است.

 

به‌موقع بخوابید و خوب استراحت کنید

بدن خاصیت خوددرمانی داشته اما این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که شما خواب باشید. فعالیت زیاد و عدم استراحت کافی باعث ضعف بدن می‌شود. میزان خواب کافی برای هر فرد حدود 7 تا 9 ساعت در طول شبانه‌روز است.

 

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

شاید برای شما هم سوال پیش آمده که برای پیشگیری از سرماخوردگی چه بخوریم؟ باید بدانید که داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی شما بسیار اهمیت دارد.

از غذاهای فاقد مواد مغذی مورد نیاز بدن دوری کنید. زیرا هیچ منفعتی برای شما ندارد. البته برخی غذاهای دارای چربی و قند زیاد باعث ایجاد اضافه‌وزن و بیماری‌های دیگری نیز می‌شود.

 

مایعات بنوشید تا بدن دچار کم آبی نشود

کم آب شدن بدن و احتیاج آن به مایعات معمولا در حن بیماری رخ می‌دهد. اما قبل از سرماخوردگی نیز می‌توانید با مصرف آب کافی باعث دفع ویروس و میکروب‌های موجود در بدن شوید. این کار باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

 

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه ویتامینی بخوریم

ویتامین ماده‌ای است که در چند نوع و عملکردهای مختلف وجود دارد. دریافت ویتامین برای بدن ضروری است و معمولا از طریق مصرف غذا و میوه تامین می‌شود.

ویتامین‌ها هرکدام وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارند اما کدام ویتامین برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است؟

 

ویتامین ‌سی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

ویتامین ‌سی در تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر عوامل ویروسی نقش اساسی دارد. برای اینکه بدن توانایی مقابله با ویروس را درهمان ابتدای ورود به مجراهای تنفسی داشته باشد، مصرف ویتامین‌ سی خود را افزایش دهید. مرکباتی مانند پرتقال، لیموشیرین، انبه، توت‌فرنگی و… منابع غنی از این ویتامین است.

آیا راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی وجود دارد؟

ویتامین‌ دی در پیشگیری از سرماخوردگی

مصرف ویتامین ‌دی به میزان کافی و مورد نیاز بدن، علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی به درمان علائم آن نیز کمک می‌کند. این ویتامین از طریق نور خورشید و مصرف مواد غذایی مانند عدس و سویا تامین می‌شود.

البته توجه داشته باشید مصرف زیاد از حد ویتامین می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

 

از عوامل استرس‌زا دوری کنید

در بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌شود که قوای ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و درنتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌شود.

اگر فرد در معرض عوامل استرس‌زا قرار گیرد بدن ترشح این هورمون را کاهش داده و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی تحلیل می‌رود.

با انجام ورزش و مدیتیشن یا وقت‌گذرانی با افراد مورد علاقه تا حد زیادی استرس را از خود دور کنید.

 

با ضدعفونی کردن سطوح، عوامل بیماری‌زا را نابود کنید

تمیز و ضدعفونی کردن سطوح علاوه بر از بین بردن آلودگی و میکروب‌ها، باعث نابودی ویروس‌های عامل سرماخوردگی نیز می‌شود.

برای این کار می‌توان از محلول‌های ضدعفونی مخصوص یا الکل استفاده کرد.

 

با مصرف پروبیوتیک به افزایش ایمنی بدن خود کمک کنید

پروبیوتیک درواقع میکروبی است که در روده وجود دارد. وظیفه‌ی این میکروب افزایش قوای ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری است. محصولاتی مانند ماست پروبیوتیک، دوغ کفیر، ترشی خانگی، کیمچی و… دارای این میکروب مفید می‌باشد.

 

ورزش را در برنامه‌ی روزانه خود قرار دهید

ورزش علاوه بر تناسب‌اندام و کاهش وزن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی مفید است. اگر می‌خواهید زندگی شاد و بدون استرسی داشته و کم‌تر بیمار شوید ورزش به شما کمک می‌کند.

 

از بخور استفاده کنید تا کم‌تر سرما بخورید

خشک بودن مجرای تنفسی، ورود ویروس‌های عامل بیماری به بدن را آسان می‌کند. این موضوع سبب تسریع در ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان از دستگاه بخور سرد به‌خصوص در وقت استراحت استفاده کرد. همچنین روش‌های قدیمی بخور دادن نیز باعث مرطوب شدن راه تنفس و از بین رفتن ویروس می‌شود.

 

از ملاقات با افرادی که سرماخورده‌اند بپرهیزید

ویروس سرماخوردگی از طریق سرفه، عطسه و تنفس به‌راحتی منتقل می‌شود. بهترین راه دوری از افراد مبتلا است.

کودکان معمولا بدن ضعیف‌تری دارند و بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند پس اگر شما به این بیماری دچار شدید در ملاقات با آن‌ها فاصله را حفظ کرده و موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک و.. را رعایت کنید.

لازم به ذکر است روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی کودکان و زنان باردار نیز شامل موارد گفته شده می‌باشد و تفاوت چندانی با هم ندارند.

 

غرغره آب نمک در صورت بروز اولین علائم

معمولا قبل از شدت گرفتن علائم سرماخوردگی احساس درد خفیف یا خارش در گلو ایجاد می‌شود. به محض مشاهده این علامت با ترکیب آب و نمک، محلولی فوق‌العاده تهیه کنید و از آن برای از بین بردن عفونت‌های احتمالی استفاده کنید.

 

از ترکیب آب و نمک چند بار در روز غرغره کنید و سپس بینی را بشویید. این محلول بعد از ملاقات با شخص بیمار و احتمال ورود ویروس به مجرای تنفسی نیز کاربرد دارد.

 

پیشگیری از سرماخوردگی قطعا روشی مطمئن و آسان‌تر نسبت به درمان این بیماری است. سرماخوردگی معمولا در اثر ویروس به وجود می‌آید و برای جلوگیری از آن باید تا حد امکان از محیط‌هایی که احتمال وجود آلودگی در آن‌ها بالا است دور بمانیم.

 

همچنین با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توانیم تا حد زیادی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شویم.

 

روش‌های فوق در کنار ورزش، مرطوب نگه‌داشتن محیط، شستشوی مرتب دست‌ها، مصرف زیاد مایعات و دمنوش‌های گیاهی در کنار هم می‌تواند تاثیر زیادی در عدم ابتلا به سرماخوردگی داشته باشد.

جدیدترین مطالب سایت