آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

درباره کرونا ویروس بیشتر بدانید

کرونا ویروس کـه اینروزها بحث داغ جامعه شده اسـت آیا خطرناک تر از ویروس آنفلوآنزا اسـت ؟ اگر نیست پس چرا اینقدر بیشتر اهمیت بـه این ویروس داده شده اسـت.

 

در این جا با کرونا ویروس بیشتر آشنا شوید.

 

هرساله، از ماه اکتبر تا می، پوشش بین المللی بهداشت و سلامت در درجه نخست بر آنفلوآنزا متمرکز می شود و این دلیل خوبی دارد: بـه گفته مرکز نظارت و پیش گیری از بیماری کشور آمریکا، آنفلوآنزا یک بیماری بسیار عفونی اسـت و می‌تواند هرساله تا 45 میلیون نفر را بیمار کند. اما امسال، شیوع کروناویروس جدید کـه بـه نام کووید-19 شناخته می شود، تیتر اخبار را بـه خود اختصاص داده و بیش از 80 هزار نفر را طی دو ماه بیمار کرده اسـت.

 

بـه گزارش تالاب بـه نقل از “هلث”؛ هردو ویروس – آنفلوآنزا و کروناویروس – بیماری هایي بسیار عفونی با علائم، روش هاي‌ انتقال و جلوگیري مشابه هستند اما آیا الزاماً یکی از آن ها بدتر از دیگری اسـت؟ در ادامه جنبه هاي‌ مختلف دو بیماری مقایسه شده اند.

 

برای جلوگیري از ابتلا بـه کرونا، بیشتر آب بنوشیم 👌

🔹دانشمندان ژاپنی معتقدند كه همه ی باید خاطرجمعی حاصل کنند دهان و گلويشان مرطوب اسـت و هرگز نبايد خشک باشد.

🔹بر اساس آخرين دستاوردهای علمی، حتی اگر ویروس وارد دهان شود آب آشامیدنی یا مایعات دیگر باعث از بین رفتن انها از طریق مری و معده میشود و اسيد معده هر ویروسی را از بین میبرد.

🔸اگر بـه طور منظم آب کافی ننوشید این ویروس می‌تواند بـه حلق شـما وارد شود و بـه شش ها وارد شود.

🔸بـه همين علت بايد دائما مقداری آب بنوشيد يا اينكه با جويدن آدامس و آب نبات و قرص هاي‌ مكيدنی بزاق دهان را تحريک كنيد تا دهانتان مرطوب باشد./برنا

 

آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

علائم ویروس های آنفلوآنزا

ویروس هاي‌ آنفلوآنزا فصلی کـه شامل ویروس هاي‌ آنفلوآنزای A و آنفلوآنزای B میشوند و کووید-19 نمونه هایي واگیردار هستند کـه موجب بیماری تنفسی می‌شوند.

 

بـه گفته مرکز بازرسی و پیشگیري از بیماری کشور آمریکا، آنفلوآنزا طبق معمول خودرا با علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد؛ دردهای عضلانی، سردرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی و گاهی اوقات استفراغ و اسهال نشان میدهد کـه دو مورد آخر بیشتر در کودکان شایع هستند. علائم آنفلوآنزا اغلب بـه طور ناگهانی پس از یک دوره نهفتگی دو تا پنج روزه ظاهر می‌شوند.

 

در شرایطی کـه بیشتر افراد مبتلا بـه آنفلوآنزا طی حدود دوهفته بـه طور کامل التیام مییابند، برای برخی دیگر «بیشتر افرادی کـه دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند»؛ آنفلوآنزا می‌تواند بـه عوارضی مانند ذات الریه منجر شود. بنابر داده هایي کـه اخیرا مرکز بازرسی و جلوگیری از بیماری ایالات امریکا ارائه کرده اسـت، امسال یک درصد افراد مبتلا بـه آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شدند.

 

در مورد کووید-19؛ پژوهشگران همان‌ گونه در تلاش برای گرد آوری اطلاعات کامل و دقیق برای درک چگونگی کارکرد بیماری هستند. مطالعه اي کـه شامل 100 فرد مبتلا بـه این ویروس می شد ودر 30 ژانویه در نشریه The Lancet منتشر شد، نشان داد کـه شایع ترین علائم بیماری کووید-19 شامل تب، سرفه و تنگی نفس، 5 درصد گلودرد و آبریزش بینی، و تنها 1 تا 2 درصد اسهال، حالت تهوع و استفراغ را گزارش کرده اند. این علائم طبق معمول بـه تدریج پس از یک دوره نهفتگی 2 تا 14 روزه ظاهر میشوند.

 

همان طور کـه مشخص اسـت علائم این دو بیماری بسیار شبیه بـه یک دیگر هستند و تنها بر اساس علائم تشخیص کووید-19 و آنفلوآنزا میتواند دشوار باشد.

 

آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

درمان، واکسن و پیش گیری ویروس کرونا

اولین و مهم ترین تفاوت بین آنفلوآنزا و کروناویروس جدید این اسـت کـه اطلاعات کمی درباره مورد دوم داریم و برهمین اساس در حال حاضر درمان و واکسنی برای کووید-19 وجود ندارد. افراد اغلب آنفلوآنزا رابا کووید-19 مقایسه می‌کنند اما برای پیش گیری از آنفلوآنزا واکسن وجوددارد و همچنین درمان دارویی برای این بیماری در معرض اسـت.

 

بـه عنوان مثال، واکسن آنفلوآنزا برای اولین بار درسال 1945 برای استفاده بین غیرنظامیان مجوز گرفت و اکنون پزشکان دریافت سالانه این واکسن را برای تمام افرادی کـه بیش از شش ماه سن دارند، توصیه میکنند.

 

درمان برای آنفلوآنزا با داروهای ضد ویروس مانند «تامیفلو» کـه مدت زمان بیماری را کوتاه کرده و از عوارض آنفلوآنزا مانند ذات الریه جلوگیری میکند نیز وجوددارد. اما برای این‌که داروی تامیفلو کارایی لازم را داشته باشد باید طی 48 ساعت نخست از زمان ظهور علائم بیماری مصرف شود و بیشتر موارد آنفلوآنزا بـه اندازه اي خفیف هستند کـه ممکن اسـت حتی بـه درمان دیگری جز استراحت و مدیریت علائم نیاز نباشد.

 

در شرایطی کـه دانشمندان روی تولید واکسن کروناویروس کار میکنند، بـه احتمال زیاد این محصول بـه موقع برای مبارزه با شیوع فعلی بیماری آماده نخواهد شد. این بـه دلیل ان اسـت کـه کل فرآیند تولید واکسن از توسعه اولیه تا آزمایش هاي‌ انسانی می‌تواند زمان زیادی طول کشیده و هزینه بسیار زیادی بـه همراه داشته باشد. خوشبختانه، پژوهشگران ممکن اسـت طی روند کار روی تولید واکسن برای کروناویروس جدید ممکن اسـت بـه سرنخ هایي دست یابند کـه بـه درمان یا حتی پیش گیری از شیوع بیماری در آینده کمک کند.

 

در حال حاضر، بهترین گزینه ها برای محافظت از خود در برابر این بیماری رعایت توصیه هاي‌ بهداشتی برای تمام بیماری هاي‌ تنفسی اسـت. این شامل شست و شوی مکرر دستها با آب جاری و صابون برای حداقل 20 ثانیه، لمس نکردن چشم ها، بینی و دهان با دست هاي‌ نشسته، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، ماندن در خانه درصورت ابتلا بـه بیماری، و ضدعفونی کردن مکرر اشیا و سطوحی اسـت کـه زیاد لمس می‌شوند.

 

انتقال ویروس کرونا

پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند کـه مسری بودن کووید-19 در مقایسه با ویروس هاي‌ دیگر تا چه اندازه اسـت اما بـه نظر میرسد بسیار سریع‌تر از آنفلوآنزا گسترش می یابد. میانگین تعداد افرادی کـه توسط یک فرد مبتلا بـه ویروس آلوده می‌شوند کـه بـه نام R0 شناخته می شود برای آنفلوآنزا حدود 1.3 اسـت، یعنی 1.3 نفر ویروس را از هر 10 نفر دارای عفونت دریافت می‌کنند. ما هنوز مطمئن نیستیم کـه R0 برای کروناویروس جدید چند اسـت اما حدود 2.0 بـه نظر می‌رسد کـه تقریباً مشابه با بیماری سارس اسـت. البته این‌ها تخمین هاي‌ اولیه هستند و با کسب داده هاي‌ بیشتر احتمالا تغییر خواهند کرد.

 

با این وجود، هم در آنفلوآنزا و هم کروناویروس، روش اصلی انتقال بـه نظر از فرد بـه فرد از طریق انتقال تنفسی – اساسا تماس نزدیک با قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه افراد آلوده اسـت. آنفلوآنزا و کروناویروس دارای دوره هاي‌ نهفتگی هستند و بـه نظر می‌رسد طی ان افرادی کـه بدون نشانه بیماری هستند همان‌ گونه قابلیت انتقال ویروس بـه دیگران را دارند.

 

شدت عفونت ها و نرخ مرگ و میر کرونا ویروس

بیشتر افرادی کـه بـه آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند طی چند روز تا کمتر از دوهفته التیام می‌یابند اما تعداد کمی از بیماران ممکن اسـت بـه عوارضی دچار شوند کـه عده اي از آن ها زندگی فرد را در معرض خطر قرار میدهند. افرادی کـه در معرض خطر بیشتری برای این عوارض قراردارند شامل افراد بالای 65 سال، هر فرد مبتلا بـه یک بیماری مزمن، زنان باردار و کودکان زیر 5 سال می‌شوند.

 

در سطح جهان، سازمان بهداشت جهانی تخمین میزند کـه آنفلوآنزا همه ی ساله جان 290 هزار تا 650 هزار نفر را می‌گیرد.

 

در شرایطی کـه هنوز برآوردهای سالانه برای آمار مرگ و میر کروناویروس جدید را نداریم، گزارش سازمان بهداشت جهانی کـه در 25 فوریه منتشر شد، بیش از 80,239 مورد تایید شده ابتلا بـه کروناویروس جدید در جهان و مرگ 2,700 نفر را نشان داد کـه 2,666 مورد در چین رخ داده اسـت.

 

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد کـه طی یک بررسی توسط مرکز بازرسی و پیشگری از بیماری چین کـه در نشریه JAMA منتشر شد، تجزیه و تحلیل داده هاي‌ کسب شده بین 31 دسامبر 2019 و 11 فوریه 2020 از 44,672 مورد تایید شده نشان داد کـه 80 درصد موارد خفیف و تنها 4.7 درصد بحرانی بوده اند.

 

بـه طور کلی، میزان مرگ و میر افراد مبتلا بـه آنفلوآنزا طی این فصل آنفلوآنزا 0.05 درصد بوده اسـت. بنابر پژوهش انجام شده توسط مرکز بازرسی و جلوگیری از بیماری چین میزان مرگ و میر کروناویروس جدید در چین 2.3 درصد بوده اسـت.

آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

پس به طور کلی کدام بدتر است: کروناویروس جدید یا آنفلوآنزا؟

بـه گفته کارشناسان، پاسخ بـه این پرسش راحت نیست. بستگی بـه این دارد کـه منظور شـما از بدتر چه چیزی باشد. کدام یک راحت‌تر گسترش می یابد؟ بـه نظر می‌رسد کروناویروس اینگونه اسـت. کدام یک موجب موارد بیشتر بیماری جدی می شود؟ آنفلوآنزا گزینه بدتری محسوب می شود.

 

همچنین، ما با موارد ناشناخته بسیاری درباره کروناویروس جدید مواجه هستیم کـه ان را اندکی خطرناک‌تر می سازد. برخلاف آنفلوآنزا کـه برای دهه ها مورد مطالعه قرار گرفته اسـت و بـه رغم عوارض جدی و میزان مرگ و میر بالا، موارد قطعی در مورد این بیماری وجود دارند کـه از انها آگاه هستیم. با ورود بـه بازه زمانی ماه مارس تا آوریل می‌توان گفت کـه موارد آنفلوآنزا کاهش مییابند. شـما می توانید تقریباً بـه صورت دقیق دامنه مرگ و میر و موارد بستری شدن در بیمارستان را پیشبینی کنید. اما در مورد کروناویروس جدید موارد ناشناخته بسیاری وجود دارند.

 

تا زمانی کـه یک واکسن معرفی شود یا عوامل دارویی شناسایی شوند کـه میتوانند کووید-19 را درمان کنند، باید از تاکتیک هاي‌ مشابه کـه برای پیشگیري از آنفلوآنزا استفاده میکنیم برای جلوگیري از ابتلا بـه کووید-19 نیز استفاده کنیم.  

 

آیا کرونا ویروس جدید بدتر از ویروس آنفلوآنزا است؟

در جدول، می توانید نرخ ابتلا بـه کرونا را در هر رده سنی را ملاحظه فرمایید.

 

در تحقیق بزرگی، اطلاعات بیش از ۴۴ هزار بیمار چینی مبتلا بـه ویروس کرونا در ۱۱ فوریه جمع آوری شد و یکی از بزرگ‌ترین تصویرهای موجود در رابطه با نحوه تاثیر بیماری کرونا COVID-19 کـه توسط ویروس ایجاد میشود در بدن را منتشر کرد.بنا بر این تحقیقات، حدود ۸۰ درصد از موارد ابتلا بـه ویروس کرونا تاکنون خفیف بوده‌اند.

 

دراین تحقیقات، مشخص شد کـه هیچ مرگی برای کودکان کمتر از ۱۰ سال گزارش نشده.

 

احتمال مرگ نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله بر اثر کرونا درست مثل یک فرد ۳۰ ساله اسـت اما بیمارانی کـه بالاتر از ۵۰ سال سن دارند ۳ برابر بیشر از بیماران ۴۰ ساله در خطر مرگ بـه دلیل ابتلا بـه کرونا قراردارند.

 

خطر مرگ در بین بیمارانی کـه بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند بـه طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

 

احتمال مرگ بیماران ویروس کرونا کـه مشکلات و بیماری‌هاي‌ قلبی دارند ۱۰ درصد و برای مبتلایان دیابت حدود ۷ درصد اسـت. حدود سه‌چهارم از بیماران چینی مشکلات جسمی خاصی نداشتند.نرخ مرگ و میر برای این گروه پایینتر از یک درصد اسـت.

جدیدترین مطالب سایت