با بوی بد دهان خداحافظی کنید

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

قطعا شـما هم در طول روز بـه صورت ناشتا یا قبل و بعد وعده هاي‌ غذایی احساس کردید کـه اطرافیان تان از بوی بد دهان شـما رنج می برند و خودتان هم از این موضوع خجالت زده شدید دراین پست قصد داریم پانزده روش خانگی و موثر را برای رفع بوی بد دهان بـه شـما نشان دهیم.

 

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

بهترین روش ها برای درمان بوی دهان

 

بـه گزارش تالاب بوی بد دهان، کـه بـه ان هالیتوزیس «halitosis» نیز گفته میشود، دلایل زیادی دارد. تجزیه بقایای ذرات مواد غذایی و باکتری‌هاي‌ درون و اطراف دندان‌هاي‌ شـما میتواند بوی نامطبوعی ایجاد کند.

 

اگر دهانتان خشک شود، سلول‌هاي‌ مرده می توانند روی زبان، لثه‌ها و داخل گونه‌هایتان جمع شده، تجزیه شوند و ایجاد بو کنند. مصرف مواد غذایی حاوی روغن‌هایي با بوی قوی مانند پیاز و سیر نیز می تواند منجر بـه بوی بد دهان شوند.

راهکار های موثر برای جلوگیری از بوی بد دهان:

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

۱. مسواک زدن بعد از وعده های غذایی

یکی از ساده ترین راهکار‌ها برای کاهش بوی بد دهان رعایت بهداشت ان اسـت. بدین منظور مسواک و نخ دندان بسیار کمک‌کننده هستند. مسواکی را برای محل کارتان درنظر بگیرید تا بعد از غذا از ان استفاده کنید.

بـه طور معمول مسواک‌ها هر سه تا چهار ماه یک‌بار فرسوده می شوند، ان رابا مسواک جدیدی جای گزین کنید.

 

هنگام خرید مسواک، مسواک‌ هاي‌ با برس نرم را انتخاب کنید. حداقل دو بار در روز، مخصوصاً بعد از غذا، از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. بررسی‌ها نشان داده‌اند خمیردندان با خاصیت آنتی‌باکتریال باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

۲. از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان باعث جدا شدن ذرات غذا و پلاک از بین دندان‌هایتان میشود.
جعفری، ریحان، نعنا یا برگ گشنیز همه ی بـه عنوان درمان‌هاي‌ بوی بد تنفس عمل می کنند؛ زیرا این سبزیجات خوشبو حاوی کلروفیل هستند؛ رنگ‌دانه‌اي کـه باعث خنثی شدن بو‌ها میشود

با بوی بد دهان خداحافظی کنید
۳. زبانتان را هم مسواک بزنید

زبان شـما بـه دلیل پرز‌هایي کـه دارد میتواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد؛ بنابر این مسواک زدن ان باعث کم شدن بو می شود. افرادی کـه بـه دلیل رشد زیاد باکتری‌ها در نتیجه‌ي سیگار کشیدن یا خشکی دهان، زبانشان بـه اصطلاح باردار شده اسـت، احتمالاً لازم اسـت از اسکارپر یا تمیزکننده‌ي زبان و یا از مسواک‌هایي کـه دارای پاک کننده زبان هستند، استفاده کنند.

۴. با پروتز یا دیگر لوازم دندان پزشکی دندان های تان را تمیز کنید

اگر دندان مصنوعی دارید، شب‌ها ان را از دهانتان خارج کنید و هرروز قبل از استفاده ان‌ها را بـه خوبی تمیز کنید تا از بـه وجود آمدن باکتری‌هاي‌ بدبو پیشگیری کنید. اگر نگهدارنده دندان یا محافظ دهان دارید نیز هر بار قبل از گذاشتن ان در دهانتان تمیزش کنید.

۵. آب به مقدار کافی میل کنید

این جا آب اسـت کـه کمک‌کننده اسـت نه قهوه یا نوشابه کـه می توانند منجر بـه خشکی دهان شوند. جویدن آدامس نیز باعث تحریک بزاق می شود. خشکی دهان رابا آب‌رسانی بـه موقع مخصوصاً پس از بیدار شدن از خواب و هنگام ورزش برطرف کنید. در مورد خشکی مزمن دهان نیز دندان پزشک یا پزشکتان ممکن اسـت یک بزاق مصنوعی یا داروی خوراکی تجویز کند کـه جریان بزاق را تحریک کند.

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

۶. رعایت مصرف مواد غذایی که میکنید

غذا‌هایي مانند سیر و پیاز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. از مصرف زیاد غذا‌هاي‌ قندی کـه با بوی بد دهان مرتبط اسـت، خودداری کنید. غذا‌هایي کـه بسیار اسیدی یا پُرفروکتوز هستند، تولید باکتری‌ها را تحریک می کنند.

۷. از دهان‌شویه‌های مناسب استفاده کنید

اگر چه دهان‌شویه باعث تازه شدن نفس و رفع بوی نامطبوع دهان بـه‌طور موقت می شود؛ اما اگر می خواهید از دهان‌شویه بـه عنوان راه‌حلی برای رفع بوی بد دهان استفاده کنید، محصولی را انتخاب کنید کـه با پلاک‌هاي‌ دندانی مبارزه می کند تا از رشد باکتری‌ها پیشگیري کند.

 

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

درمان بوی بد دهان

 

بدین منظور می توانید یک دهان‌شویه راحت و بدون الکل در خانه تهیه کنید: یک فنجان آب رابا یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و چند قطره روغن نعناع مخلوط کنید. جوش شیرین با تنظیم pH دهانتان باعث سرکوب شدن بو و نعناع باعث افزایش طراوت می شود.

«فقط مراقب باشید کـه این ترکیب را نبلعید.»

۹. میخک بجوید

این ادویه سرشار از اوژنول اسـت؛ روغن زرد کم‌رنگی کـه دارای خواص ضد باکتریایی اسـت. برای بـه دست آوردن فواید ان؛ چوب میخکی را در دهانتان بگذارید و ان را گاز بزنید. روغن ان ممکن اسـت دهانتان را اندکی بسوزاند، بنابر این را روی زبان خود حرکت دهید.

هنگامی کـه سطح دهانتان را کامل با ان پوشاندید، میخک را بیرون آورید. از مصرف روغن میخک یا پودر ان خودداری کنید؛ زیرا می تواند دهانتان را بسوزاند.

با بوی بد دهان خداحافظی کنید
۱۰. چوب دارچین بمکید

دارچین مانند چوب میخک و دانه رازیانه، یک ضدعفونی‌کننده مؤثر اسـت. بـه علاوه، دارای روغن‌هاي‌ اساسی اسـت کـه میکروب‌ها را از بین می برد و بوی خوبی را در دهان باقی می گذارد.

۱۱. جویدن پوست لیمو یا پرتقال

پوست یک لیمو یا پرتقال ارگانیکی را بـه خوبی بشویید و سپس ان را در دهانتان بگذارید و بجوید. اینکار باعث میشود نفس شـما از طراوت تازه‌اي برخوردار شود و اسیدسیتریک موجود در ان غددتان را بـه تولید بزاق بیشتر تشویق کند.

با بوی بد دهان خداحافظی کنید
۱۲. سبزیجات تازه بخورید

جعفری، ریحان، نعنا یا برگ گشنیز همه ی بـه عنوان درمان‌هاي‌ بوی بد تنفس عمل می کنند؛ زیرا این سبزیجات خوشبو حاوی کلروفیل هستند؛ رنگ‌دانه‌اي کـه باعث خنثی شدن بو‌ها می شود.

 

۱۳. میان وعده های سبک و خوشبو را انتخاب کنید

برای انتخاب یک میان وعده سریع و راحت کـه بـه مهار بوی بد دهان کمک کند، سیب یا مقداری ماست گزینه‌هاي‌ خوبی هستند. سیب حاوی فیبر و پکتین زیادی اسـت کـه تولید بزاق را تحریک می کند. پروبیوتیک‌هاي‌ ماست هم باعث کاهش باکتری‌هاي‌ مولد بوی بد در دهان میشوند.

با بوی بد دهان خداحافظی کنید

۱۴. معاینات منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید

بـه طور معمول دو بار درسال باید بـه دندان پزشک مراجعه کنید تا از پوسیدگی‌هاي‌ احتمالی، جرم‌هاي‌ دندان و… آگاه شوید.

 

تمام موارد نام برده شده در بالا اگر بـه طور صحیح و منظم رعایت شوند میتوانند بـه سالمی دندان شـما طی سال هاي‌ دراز مدت کمک شایانی بکنند بـه شرطی کـه این روند را کاهش ندهید و منظم برای داشتن دندان و دهانی سالم و خوشبو این روند را منظم انجام بدهید.

جدیدترین مطالب سایت