در بهار با این روش ها آلرژی را شکست بدهید !

در بهار با این روش ها آلرژی را شکست بدهید !

روش های مقابله با آلرژی 

آلرژی فصلی اکثر در بهار رخ میدهد و موجب خارج اب ریزش بینی و عطسه و سلفه و … میشود و در موارد حاد باعث تنگی نفس میشود.

 

دکترمحمود موحدی فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی، به گزارش تالاب دلیل اصلی حساسیت هاي فصلی به ویژه در فصل بهار را گرده افشانی گیاهان بیان می کند. وی میگوید:«حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق گوناگون کشورمتفاوت هست.»

 

موحدی با بیان اینکه حساسیت به گرده گیاهان درفصول گوناگون سال نیز متفاوت هست افزود: « گرده افشانی درختان دربهار، علفها و چمنها در تابستان و درختچه ها وعلفهای هرزدرفصل پاییزموجب بروزحساسیتهای فصلی می شود».

 

دکتر مژگان صفری، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در اساس حساسیت فصلی میگوید: «نام دیگر آلرژی فصلی، تب یونجه هست، اما بر خلاف تصور ارتباط مستقیم با یونجه ندارد، بلکه هر نوع علف هرز و یا گیاهی می‌تواند موجب بروز آن شود».

 

دکتر صفری در مورد عوامل آلرژی زا می‌گوید:« مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علائم خود را نشان می‌دهند. در این حالت، نگه داری گلدان هاي کوچک در فضای خانه، پر پرندگان خانگی و نگه داری حیواناتی مثل جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، مریضی را شدت میدهد».

 

وی در ادامه میگوید:« حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن هست آلرژی ظاهر شود. گرده هاي گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن هست منجر به مریضی آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر دکتر مداوا شود».

 

دکتر منصور رضایی ، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید:« بعضی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد؛ به‌عنوان مشابه، از سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی،گوجه سبز، کرفس و بعضی از شکلات‌ها، می توان به‌عنوان بعضی از غذا هاي تشدید‌کننده عوارض ناشی از آلرژی فصلی نام برد».

در بهار با این روش ها آلرژی را شکست بدهید !

علایم و نشانه های آلرژی

تقریبا یک چهارم جمعیت دنیا از عوارض آلرژی رنج میبرند. از سوی دیگر، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن، به‌دلایل گوناگون، باعث افزایش آمار مبتلایان به آلرژی فصلی شده هست.

 

دکتر محمود موحدی ، فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی ، گفت:« نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی شامل ،آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه وعطسه ازجمله علا ئم آلرژی هست که به دلیل مصرفداروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیکی خاص ایجاد می شود».

 

محمود موحدی دراین باره گفت: «آثار ناشی ازحساسیتهای فصلی درچشم ودستگاه تنفسی بروزمی کند».
وی در ادامه گفت: « حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود».

 

روش های مقابله با آلرژی فصلی

نخستین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی هست. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا 3 به رژیم خوراکی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می کند. به این ترتیب پیشنهاد میشود که یک رژیم خوراکی مقوی و سالم را دنبال نمایید.

حتما از مکمل‌هاي طبیعی با طیف کامل و طبق تجویز دکتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهره گیری کنید.

با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید.

از مواد خوراکی و مکمل‌هاي حاوی فلاوونوئید اکثر بهره گیری کنید.

برای کاهش التهاب در بدن از مواد حاوی کاروتنوئید مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین اکثر مصرف کنید.

حتما اسیدهای چرب امگا 3 در لیست خوراکی هرروز خود بگنجانید.

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

از مواد هضم کننده طبیعی بهره گیری کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می شوند. با مصرف هضم کننده‌هاي طبیعی مثل مواد خوراکی پروبیوتیک می توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید.

خوراکی‌هایي مثل قند و لبنیات راکه به انها حساسیت دارید، شناسایی کرده و تا حد امکان از مصرف آن ها پرهیز کنید.

حتما هرروز 300 دقیقه ورزش کنید.

 

کاربردی ترین اقدامات طبیعی برای کاهش علائم آلرژی‌های فصلی

سینوس‌هاي خود را هرروز شست و شو دهید. برترین شیوه برای پاک کردن سینوس‌ها شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک هست. با انجام همین اقدام ساده یک یا دو بار در روز میتوانید به میزان چندان و یا حتی به طور کامل علائم آلرژی فصلی را برطرف کنید.

 

در روزهای خشکی که باد می‌وزد حتی‌الامکان در خانه یا سایر فضاهای بسته بمانید و از رفتن به فضای باز خودداری کنید. برای افرادی که آلرژی فصلی دارند برترین زمان برای خارج شدن از خانه پس از یک بارندگی مفید هست چون باران گرده‌هاي موجود در هوا را می شوید.

 

از تهویه کننده‌هاي هوا و فیلترها بهره گیری کنید. در فصل آلرژی پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. – در فضای خیلی مرطوب با بهره گیری از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت چندان باعث رشد هاگ‌ها و قارچ‌ها میشود و آلرژی را تشدید میکند.

 

به جای فرش و قالی از کف پوش بهره گیری کنید. قالی‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و سایرعوامل آلرژی زا میباشند. – کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

جدیدترین مطالب سایت