روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

روش های درمان حساسیت فصلی

حساسیت های‌ فصلی باعث سلفه و آبریزش و سوزش چشم و بینی و …میشود . حساسیت فصلی در فصول بهار و گرم سال بـه اوج خود می‌رسد و برخی ترجیح می‌دهند از طبیعت و فضای آزاد تا حد امکان دوری کنند. موارد یاد شده در این مقاله جای گزین رفتن بـه دکتر نیست و درصورت حساسیت فصلی حتماً بـه دکتر مراجعه نمایید.

 

برای درمان آلرژی فصل بهار

از نشانه های آلرژی فصلی میتوان بـه: آب ریزش بینی و چشم، خارش دست، چشم و گردن و همچنین گرفتگی صدا اشاره کرد. در ادامه با مجله تالاب همراه باشید تا روش های درمان خانگی آلرژی فصلی را مرور کنیم.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

حساسیت فصلی (آلرژی) از کجا می‌آید؟

حساسیت در زمانی بروز میکند که سیستم بدن بـه‌طور اشتباه در برابر ماده‌ای که بنام آلرژن شناخته میشود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار میشود.

 

مجله تالاب : در مواردی که آلرژی ایجاد میشود، هر زمان که ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به کار و جنگ میکند. در برخی موارد این ماده حساسیت‌زا میتواند دانه گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه است که درمان سرفه آلرژیک، درمان آلرژی بینی و بـه‌طور کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم بـه یک دغدغه تبدیل میگردد.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

هیستامین چیست؟

عده ای از سلول‌های ایمنی بدن، زمانی که در تماس با آلرژن ها قرار می‌گیرند، هیستامین ترشح میکنند. در قسمتی از بدن که هیستامین آزاد میشود، علائم التهابی ظاهر میگردند و موجب تورم، قرمزی؛ خارش و خلط میشود.

 

برای خواندن روش های جدید درمانی به لینک زیر مراجعه نمایید:


حتما بخوانید:  جدیدترین روش های موجود برای درمان کامل آلرژی


 

استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین برای درمان حساسیت فصلی

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده بـه دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله درمان را آغاز کرده‌اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین که بنام‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌ شوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند.

 

درمان سریع آبریزش بینی و عطسه چیست؟

باید صادقانه گفت که راحت‌ترین و سریع‌ترین روش درمان حساسیت فصلی استفاده از داروهای ضد حساسیت است.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

مسلماً دکتر برای رفع مشکل حاد شما استفاده از دارو را پیشنهاد میکند، ولی میتوانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری بـه تغذیه خود داشته باشید.

 

یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند. یک رژیم غذایی سالم علائم حساسیتی را کمتر می‌کند.

 

بیشتر امگا ۳ بخورید

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

امگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا ۳ بـه اندازه‌ای مفید است که مصرف ان در هر سنی پیشنهاد میشود و از آنجایی که دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای آلرژی فصلی باید به طور جدی‌تری مصرف شود. می‌توانید قرص روغن ماهی را هم به‌ صورت آزاد ولی بـه میزان مشخص مصرف کنید.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند که موجب حفاظت از میکروبیوم روده میشود. این ماده ضد التهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

از خوردن میوه‌ های آلرژی‌ زا اجتناب کنید

مصرف برخی میوه و مواد غذایی میتواند آلرژی‌زا بوده و علائم حساسیتی را تشدید کند. مصرف این خوراکی‌ها موجب خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی میشود. حساسیت بـه مواد خوراکی بـه این دلیل حاصل میشود که پروتئین موجود در ان ها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده است.

 

افراد حساس بـه گرده افشانی گیاهان، ممکن است بـه خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم علائم نشان بدهند. کسانی که بـه سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی میشوند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید

بـه غیر از موارد بروز حساسیت بـه مواد خوراکی که در نکته قبل اشاره شد، خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی بـه شمار میرود و ان هم به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در ان ها است.

 

ویتامین سی در واقع یک آنتی هیستامین طبیعی است که بـه بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی دور می‌دارد.

 

عسل بخورید

عسلی برای بدن مفید است که کاملاً طبیعی باشد. در همین عسل طبیعی هم به دلیل حضور زنبور در فرآیند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درون ان وجود دارد که تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن بـه دانه گرده میشود.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

البته گرده‌ای که در عسل طبیعی دیده میشود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌های گرده موجود در درختان و سبزه‌زار که بیشتر افراد بـه آنها حساسیت نشان میدهد، متفاوت است. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید که بـه همان دز پایین از گرده هم حساسیت نشان نمی‌دهید.

 

روش‌ هایی برای مبارزه با آلرژی قبل از شروع

بـه مرور زمان و با گذشت سال ها از داشتن حساسیت فصلی، خود فرد متوجه میشود که در چـه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز میشود. درست است که نمیتوان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد، ولی میتوان با رعایت برخی راهکارها از بروز حساسیت پیشگیري کرد و یا میزان آن را تخفیف داد.

 

زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید

اخبار را پیگیری کنید و میزان گرده‌های موجود در هوا را در ذهن داشته باشید. در روزهای آلوده از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز از غلظت مواد آلاینده موجود در هوا آگاهی پیدا کرده و در وضعیت ناسالم بـه هیچ عنوان از خانه خارج نشود.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

ترجیحاً از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح بیرون نروید و اگر برایتان مقدور است، کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر یعنی زمانی که سطح دانه‌های گرده پایین می‌آید، موکول کنید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس است.

 

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

دانه گرده‌ای که این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تا حد ممکن بـه فضایی که این درخت یا گیاه در ان زندگی می‌کند، نروید. تا حد ممکن در ان فصل بـه خصوص، بـه طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌ای جز رفتن ندارید، حتماً از ماسک استفاده کنید.

 

به نظافت خانه اهمیت بدهید

تمیز کردن خانه را به‌طور مرتب انجام دهید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. برای خشک شدن لباس‌های شسته شده، ان ها را در هوای آزاد پهن نکنید.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

درون خانه از دستگاه تهویه کننده هوا استفاده کنید تا آن چه تنفس می کنید، پاکیزه باشد. اگر استعداد حساسیتی بالایی دارید، ملحفه و روتختی‌های خود را هفته‌ای یک بار بشویید. از فرش‌هایی که پرز زیادی دارند، پرهیز کنید. در طول فصل حساسیت پنجره‌های خانه و ماشین را بسته نگه دارید.

 

برنامه دارویی را جدی بگیرید

دو هفته پیش از شروع موعد مشخص، توصیه‌های پیشگیري یا مصرف دارو را آغاز کنید. تزریق برخی داروها برای یک فصل کامل شما را از داشتن علائم آزاردهنده خلاص میکند داروهای ضد حساسیت در بسیاری از مواقع خواب آور هستند. اگر نمی‌خواهید دچار رخوت و خواب‌آلودگی شوید، حتماً در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آن را جویا شوید.

 

بهداشت فردی را رعایت کنید

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

در حین حساسیت فصلی از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه گرده در زیر لنز بـه دام بیفتد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. دانه‌های گرده فقط بـه لباس نمی‌چسبند بلکه روی مو و پوست بدن هم می‌نشینند. مشکل این است که این دانه‌ها، ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی‌شود. بعد از بازگشت بـه خانه و صبح بعد از بیدار شدن، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید.

 

رطوبت محیط را کم کنید

قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آنجایی که قارچ یکی از عوامل حساسیت‌زا است، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می‌شود. در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر میشود، ذرات قارچ ظهور پیدا میکنند. پس سطح رطوبتی محل زندگی را پایین نگه دارید.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

از استرس جلوگیری کنید

شاید برایتان جالب باشد که استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم شما را رها نمی‌کند. مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایی که سطح استرستان را کم میکند، اگر هم باعث کاهش حساسیت فصلی نشود، حداقل سلامت بدن تان را حفظ می‌کند.

 

از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید

استفاده از عطر یا هر چـه رایحه اضافی را در خانه پخش میکند مانند شمع و عود، میتواند برای حساسیت فصلی مضر باشد. حداقل در طول زمانی که حساسیت فصلی بـه سراغتان می‌آید، از این مواد خوشبوکننده در خانه دوری کنید.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

عروسک‌های پشمالو بامزه هستند و البته محبوب همه ی ي! ولی باید بدانید که ان ها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده بـه شمار می‌روند. حداقل در فصل حساسیت این عروسک‌ها را از جلوی چشم دور کرده یا بـه خیریه‌ها اهدا کنید.

 

با کلر بجنگید

هوا گرم شده است و تب شنا کردن و استخر روز بـه روز داغ‌تر میشود. ولی نکته منفی در مورد استخر وجود کلر آب است. این ماده هم برای آلرژی مضر است و میتواند اوضاع را وخیم‌تر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد. استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت بـه استخرهای روباز دارند چرا که گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می‌شود.

 

از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

در مورد مواد پر شده درون بالش، لحاف و تشک تحقیق کنید. عده ای از ان ها از پر طبیعی پرندگان ساخته شده است، در این حالت شکستن پرهای درون رختخواب و خرد شدن ان باعث بروز حساسیت می‌شود. برای افراد حساس، بهتر است از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شود.

 


 

حقایقی درباره آلرژی های فصلی

در ۲۰۱۹؛ محققان نتایج یک مطالعه جالب را منتشر کردند. این نتایج، ان‌ها را نیز متعجب کرده بود. این پروژه، ۴۰۰۰۰ فرد را در ایالات متحده مورد مطالعه قرار داد.

 

آزمایش‌ها و پرسش‌نامه‌ها نشان داد که از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر بـه یک یا چند آلرژی غذایی دچار است. حدود ۱۹ درصد فکر می‌کردند آلرژی دارند در حالی‌که نداشتند. این معمولاً نتیجه خود- تشخیصی بعد از مصرف یک غذای خاص بود.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

بـه هرحال، مطالعه نشان داد که این افراد احتمالا تحمل غذایی نداشتند و آلرژیک نبودند. عدم تحمل، در اصل، عدم توانایی در گوارش نوعی غذای خاص بوده و خطرناک نیست. یک واکنش آلرژی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی، یک چیز را به اشتباه به عنوان یک تهدید در نظر میگیرد و بـه شدت پاسخ میدهد که خطرناک است.

 

افسانه گربه هایپوآلرژنیک

زندگی برای عاشقان گربه که بخاطر داشتن آلرژی بـه گربه مجبورند از این حیوان خانگی دوری کنند، سخت میشود. ملاقات با دوستانی که گربه دارند میتواند باعث عطسه، آبرزیش بینی و خارش چشم شود بـه گونه‌ای که انگار فردایی را نخواهید دید. بر اساس این باور که موی گربه‌ها دلیل اصلی مشکل است، نژادهای مانند کورنیش رکس که مو های فر و کوتاهی دارد، حیوان خانگی بدون آلرژی محسوب می‌شدند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

بـه هرحال، گربه هایپوآلرژنیک وجود ندارد – البته تا زمانی که محققان بتوانند کاری درمورد بزاق گربه کنند. مشکل در موی ان‌ها نیست بلکه از آب دهان‌شان است. گربه‌ها تنها حیواناتی در دنیا هستند که پروتئینی بنام Fel d 1 دارند. وقتی کسی میگوید بـه گربه آلرژی دارد درواقع بـه این پروتئین آلرژی دارد. خاص بودن Fel d1 باعث میشود که افراد بـه حیوانات دیگر، واکنش‌های آلرژیک شدید نشان ‌ندهند.

 

آلرژی گوشتی ناشی از کنه تک ستاره

کنه تک ستاره در ایالات متحده بـه ویژه در سواحل شرقی وجود دارد. زمانی که این حشره، انسانی را نیش می‌زند، عده ای از این افراد دیگر از خوردن استیک لذت نمی‌برند. این مشکل با چیزی بنام «آلفا – گال» شروع می‌شود. این قند بعد از مکیدن خون، وارد شکم کنه تک ستاره میشود. گفته می‌شود کنه، آلفا-گال را وارد جریان خون فرد میکند و پس از آن سیستم ایمنی علیه ان پادتن تولید میکند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

این مسئله بـه خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. بـه هرحال، حالا سیستم ایمنی، آلفا-گال را در فهرست دشمنان خود دارد و گوشت قرمز نیز حاوی این قند است. افرادی که هرگز با کنه تک ستاره مواجه نشده‌اند بـه راحتی میتوانند یک برگر بخورند اما افرادی که دچار نیش این حشره شده‌اند، در عرض ۶-۴ ساعت با علائم روبرو میشوند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

متاسفانه این یک وضعیت نادر نیست و واکنش آلرژیک ان‌قدر شدید است که تقریبا با آلرژی خطرناک بادام زمینی برابری میکند. در حال حاضر، راهی برای متوقف کردن یک واکنش وجود ندارد که می‌تواند شامل کهیر، مشکلات تنفسی و شوک آنافیلاکسی شود. افراد دچار بـه آلرژی آلفا-گال باید داروی اپی‌پن را همراه خود داشته باشند تا در شرایط اضطراری تزریق کنند.

 

آلرژی ورزش

افرادی که تمام مدت پای تلویزیون نشسته‌اند در خطر این مورد قرار ندارند. بـه هرحال، افرادی که عاشق ورزشند یا بـه ان نیاز دارند با این خطر غیرطبیعی مواجه میشوند.

 

حدود ۲ درصد مردم بـه واکنش آلرژیک بـه ورزش دچارند. بنابر برخی دلایل، فعالیت جسمی، سیستم ایمنی ان‌ها را تحریک میکند. سیستم ایمنی، پادتن آزاد میکند که بـه ایجاد علائم خفیف تا شدید منجر میشود.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

افرادی که درجه پایین‌تری از این حساسیت دارند دچار کهیر، آبریزش بینی و مشکلات گوارشی می‌شوند. زمانی که خطرناک‌تر میشود، ممکن است گلو منقبض شده و فشار خون تا درجه اختلال گردش خون افت کند. این وضعیت که بـه ان آنافیلاکسی ناشی از ورزش «EIA» می‌گویند می‌تواند به دلیل شدت ورزش بـه وجود بیاید.

 

وای فای

برخی افراد ادعا می‌کنند که حساسیت الکترومغناطیسی «EHS» دارند. در ۲۰۱۵؛ یک دختر ۱۵ ساله خودش را کشت. پس از آن، خانواده او در دادگاه توضیح دادند که سیگنال‌های وای فای مدرسه او را مریض کردند، در توانایی تمرکز او اختلال ایجاد کردند و باعث بروز سردردهای بسیار شدید در او شدند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

والدین یک پسر ۱۲ ساله اصرار داشتند که وای فای که اخیرا در موسسه نصب شده بود، مضر است. علائم او شامل سرگیجه، تحریکات پوستی و خون دماغ می‌شد. در یک مورد دیگر، یک زن فرانسوی، در پرونده پرداخت ناتوانی و از کارافتادگی برنده شد و اگر چـه دادگاه، پذیرفت که این علائم، زندگی او را مختل کرده بود اما این به طور کامل نشان دهنده EHS نبود.

 

همچنین سازمان بهداشت جهانی «WHO» اعلام می‌کند که این یک «مشکل پزشکی» نیست. علائم EHS میتواند نشانه هر چیزی باشد.

 

افراد مبتلا، علائم کلی مانند سردرد، سرگیجه، راش و تهوع را گزارش می‌کنند. با این که افراد مبتلا اصرار میکنند که دور شدن از سیگنال‌های الکترومغناطیسی حال ان‌ها را بهتر میکند اما محققان در این زمینه بسیار محتاطند.

 

بیماری پس از ارگاسم

در ۲۰۰۲؛ یک وضعیت خاص تشخیص داده شد. این مشکل که سندرم بیماری پس از ارگاسم «POIS» نام دارد، ریشه در آلرژی منی دارد.

دانشمندان از دلیل این مشکل مطمئن نیستند زیرا یک مورد نسبتا جدید است، مطالعات کمی در این رابطه وجود دارد و مردان زیادی نیز برای ان اقدام نکرده‌اند. محققان فکر میکنند که افراد مبتلا بـه این مشکل بـه منی خودشان آلرژی دارند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

POIS با انزال تحریک میشود و علائمی مانند علائم آنفولانزا «خستگی و ضعف شدید» بـه دنبال ان می‌آید. علائم در عرض چند ثانیه یا چند ساعت ظاهر می‌شوند و گاهی وقت‌ها تا یک هفته ادامه پیدا میکنند.

 

عده ای از ان‌ها مانند اختلال در حافظه و زدن حرف‌های بی‌ربط می‌توانند ترسناک باشند. مسئله بدتر این است که این مشکل، مزمن است.

 

چون فقط ۵۰ مورد شناخته شده‌اند، ابین اختلال یک اختلال نادر محسوب میشود. ممکن است مردان بیشتری بـه ان دچار باشند اما احتمالا از وجود ان آگاهی ندارند یا مشکل‌شان بـه درستی تشخیص داده نشده است.

 

بـه هرحال به نظر میرسد که همین ماده میتواند درمان این مشکل باشد. یک مطالعه دریافت که دو داوطلب پس از تزریق منی غلظت یافته خود، کاهش علائم را تجربه کردند.

 

آلرژی‌ها می‌توانند اهدا شوند

زمانی که یک بیمار عمل پیوند انجام میدهد، یک اندام جدید گرفته و شانس جدیدی دریافت میکند. بـه هرحال، برخی افراد چیزی بیشتر از چیزی که خواسته‌اند دریافت میکنند – آلرژی‌های غذایی اهدا کننده. در ۲۰۱۸؛ یک زن این مسئله را پس از یک دوران سخت متوجه شد. در تمام طول زندگی، او بدون هیچ مشکلی از مغزها مصرف کرده بود. پس از ۶۸ سال، یک ریه جدید دریافت کرد تا آمفیزم خود را درمان کند.

روش های درمان حساسیت فصلی (درمان آلرژی فصلی)

پس از عمل دوست داشت ساندویچ کره بادام زمینی و ژله بخورد. خوشبختانه او هنوز دوره نقاهت بعد از عمل پیوند را در بیمارستان می‌گذراند و زمانی که دچار اولین شوک بادام زمینی شد، پزشکان در دسترس بودند.

 

این اتفاق، شدید بود اما او زنده ماند. زمانی که پزشکان، سابقه فرد اهدا کننده را بررسی کردند، متوجه شدند که او بـه مغزها آلرژی داشته است.

 

این آلرژی‌های اهدا شده نادر هستند اما اتفاق می‌افتند. حدود 4 یا 5 مورد دیگر نیز وجود دارند که در ان پیوند ریه، واکنش منفی اهداکننده بـه مغزها را به دریافت کننده منتقل کرده است.

 

ریه تنها اندامی نیست که میتواند آلرژی‌های غذایی را به یک فرد جدید منتقل کند. مواردی از اهدای مغز استخوان، کلیه و قلب نیز مشاهده شده‌ است اما بنا بـه دلایلی، پیوند کبد ریسک بالاتری دارند.

جدیدترین مطالب سایت