بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

بهترین زمان مصرف گلوتامین

در صورتی که مربی ورزشی یا پزشک متخصص ورزشی برای شما مصرف این مکمل را تایید کرد میتوانید صبح بعد از بیدار شدن 5 گرم یا 1 اسکپ میل کنید. بعد از تمرین 5 گرم یا 1 اسکپ میل کنید و قبل از خواب هم 5 گرم یا 1 اسکپ میل نمایید.

 

به گزارش گروه سلامت تالاب گلوتامین، یک آمینو اسید ضروری مشروط است! یعنی بدن ما قادر به تولید ان می باشد، اما با این حال ممکن است همیشه نتواند مقدار کافی از این آمینو اسید تولید کند. در زمان آسیب یا ضربه، مکمل گلوتامین می تواند میزان بهبودی را افزایش دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند.

 

گلوتامین، به‌صورت درمانی برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر دکتری می تواند به درمان زخم معده و بیماری التهابی روده نیز کمک کند.

 

ورزشکاران هم برای کمک به حفظ بافت‌هاي‌ عضلانی‌شان، از گلوتامین استفاده می کنند. مقدار مصرف، با توجه بدلیل استفاده، متغیر است.

 

بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

آشنایی با گلوتامین

گلوتامین رابا نام ال گلوتامین « L-Glutamine» هم می شناسیم. گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در بدن است که حدود ۶۰% عضلات استخوانی «عضلاتی که به تاندون ها متصل و از ان طریق به استخوان متصل هستند» را تشکیل می دهد.

 

بدن شما به طور طبیعی ان را تولید می کند. بهمین خاطر جز آمینو اسید هاي‌ غیر ضروری قرار می گیرد.البته گاهی اوقات همین آمینو اسید غیر ضروری، ضروری می شود!!

 

بعنوان مثال در طول تمرینات پر شدت یا رقابت هاي‌ پر فشار یا حتی در بعضی اختلالات گوارشی وجودش ضروری می شود.گلوتامین برای بدن خیلی کارها می کند.

 

اگر می‌خواهید سطح سلامتی خودرا بالا ببرید بهتر است کمی گلوتامین رابه وعده غذایی خود اضافه کنید.بله گلوتامین را می شود از طریق مواد غذایی دریافت کرد!

 

موادی مثل:

گوشت گاو، پنیر ریکوتا، ماست، مرغ، اسفناج، جعفری و کلم پیدا کنید.

 

اما مهم نیست چه مقدار از این مواد غذایی را میخورید، بدن شما به مقدار کافی گلوتامین دریافت نمی‌کند.

 

مخصوصاً اگر در حال انجام تمرینات پر شدت هستید. بهمین خاطر توصیه می شود از مکمل گلوتامین استفاده کنید.گلوتامین فقط برای ورزشکاران و بدنسازان نیست! افراد عادی نیز می‌توانند از این مکمل بهره مند بشوند. از همه ی باحال تر این است که قیمت این مکمل نسبت به سایر مکمل ها ارزان تر است.

بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

فواید مصرف گلوتامین

مهمترین منفعت ان برای بدنسازان این است که می تواند به رشد عضلات ان ها کمک کند. گلوتامین جلوی شکسته شدن عضلات رابا اثر ضد کاتابولیک «عضلهسوزی» خود می گیرد.

 

بعد از یک تمرین سخت، سطح سلولی گلوتامین در بدن تا ۵۰% پایین می‌آید. وقتی این اتفاق میوفتد بدن وارد شرایط عضلهسوزی می شود. دراین زمان شما باید به بدن گلوتامین را برسانید.

 

گلوتامین باعث افزایش هورمون رشد نیز می شود. هورمونی که در غده هیپوفیز تولید می شود و به سلول ها دستور می دهد تا باز تولید بشوند.

 

گلوتامین باعث التیام ریکاوری نیز می شود به این صورت که با افزایش آب رسانی به عضلات سبب می شود تا تعادل نیتروژن مثبت بشود ودر عوض عضلات شما پس از یک تمرین سخت زودتر ریکاوری می‌شوند.

بهترین زمان مصرف گلوتامین

تحقیقات بیشمار نشان می دهد که مصرف ۵ گرم گلوتامین دقیقا قبل از خواب به طور قابل توجهی باعث افزایش هورمون رشد می شود.همچنین بهترین زمان دیگر برای مصرف گلوتامین بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب میباشد دراین زمان عضلات شما به مدت ۶ تا ۸ ساعت فاقد مواد مغذی بوده است.

 

بهترین زمان مناسب برای مصرف گلوتامین حدود نیم ساعت تا حداکثر یک ساعت بعد از تمرین میباشد. با اینکار شما کمک شایانی به فرایند ریکاوری و بازسازی عضلات میکنید.

 

درمورد کراتین به مقدار ۵ گرم ۴۵ دقیقه همراه با یک نوشیدنی شیرین یا کربوهیدرات سریع الجذب قبل از تمرین و یا بلافاصله بعد از تمرین باید مصرف کرد.

 

بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

چطور گلوتامین مصرف کنیم؟

برای جلوگیري از عوارض جانبی بالفعل، با یک دوز کم روزانه شروع کنید، و به تدریج ان را افزایش دهید. مقدار توصیه شده را تقسیم کنید تا چند بار در روز، از ان استفاده کنید.

 

مرکز دکتری دانشگاه مریلند گزارش میدهد که گلوتامین به احتمال زیاد در دوز ۱۴ گرم یا بیشتر در روز، بی خطر است؛ اما توصیه میشود که از این دوزها، تنها با کنترل پزشکتان استفاده کنید.

 

همیشه گلوتامین رابا مایعات یا غذا هاي سرد یا در دمای اتاق مصرف کنید. هرگز گلوتامین رابه نوشیدنی‌هاي‌ گرم اضافه نکنید، زیرا گرما گلوتامین را از بین میبرد. فراموش نکنید که افراد مبتلا به بیماری کبدی، کلیوی یا «سندرم ری»؛ نباید از گلوتامین استفاده کنند.

 

بهترین زمان مصرف گلوتامین | نحوه مصرف گلوتامین

گلوتامین فقط برای ورزشکاران

مرکز دکتری دانشگاه مریلند گزارش می دهد که مطالعات نشان داده‌اند استفاده از گلوتامین، همراه با سایر مواد مغذی میتواند به افزایش وزن و افزایش جذب مواد مغذی در مبتلایان به HIV و ایدز کمک کند، اما هیچ دوز خاصی برای این کاربرد، توصیه نشده است.

 

مطالعه‌اي که در ان ۴ هفته درمان با گلوتامین با دوز ۳۰ گرم در روز انجام شد، فواید بالینی در کاهش حساسیت اکسیداتیو گلبول‌هاي‌ قرمز داسی شکل خون را نشان داده است.

 

اگر چه برخی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده میکنند برنشمرده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز دکتری دانشگاه مریلند می گویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، میتواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری‌هاي‌ متداول، کمک کند.

 

در حالی‌که گلوتامین، فراوان‌ترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار ان در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد. شاید بهمین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده میکنند.

 

اگر چه هیچ داده‌ي علمی وجود ندارد که از استفاده‌ي گلوتامین برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین بدنسازان و ورزشکاران است.

 

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌اي برای عضله سازی وجود ندارد، اما اکثر تولیدکنندگان این مکمل، طبق معمول ۵ گرم از ان را دو یا سه بار در روز توصیه میکنند.

 

گلوتامین مفید برای بیماری التهابی روده و زخم معده

بیماری التهابی روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است. مرکز دکتری دانشگاه مریلند می گوید: گلوتامین میتواند به حفاظت از پوشش داخلی دستگاه گوارش کمک کند. از طرفی برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که استفاده از گلوتامین برای بیماری التهابی روده، فایده‌اي ندارد.

 

به طور کلی به نظر میرسد که تحقیقات بیشتری در مورد گلوتامین و بیماری التهابی روده مورد نیاز است. وب‌سایت Harvard Gazette گزارش میدهد که مصرف گلوتامین اضافی می تواند در برابر آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که باعث زخم معده می شود، ازبدن محافظت کند.

 

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌اي برای بیماری التهابی روده یا زخم معده وجود ندارد، با این حال مرکز دکتری دانشگاه مریلند توصیه می کند که بزرگسالان، سه بار در روز، ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتامین مصرف کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت