زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

مجموعه : تغذیه سالم
زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

زمان مناسب برای خوردن خوراکی

زمان مناسب در مصرف خوردن خوراکی ها بسیار مهم است. اگر بدانید که چه خوراکی را چه زمانی باید بخورید بهتر می توانید به جذب آن خوراکی در بدن کمک کنید . پس برای سلامتی و تغذیه بسیار زمان مصرف خوراکی مهم است.

 

قبل از خوردن غذا چه بخوریم و چه نخوریم؟

قبل از خوردن غذا باید میوه‌هاي‌ ترش مانند انار بخورید و از خوردن موز خودداری کنید. بهتر است از خوردن محصولات غذایی سنگین و دسر بعد از غذا یا پرهیز کنید یا تا جاییکه میتوانید در اندازه‌اي اندک و محدود میل کنید اما بعنوان مثال توت را می توانید قبل و بعد یا با غذا میل کنید.

 

1- زمان مصرف موز

ناهار؛ تقویت سیستم ایمنی و مفید برای پوست
شام؛ تشکیل مخاط و اختلال در هضم

 

2- زمان مصرف سیب

صبحانه؛ کاهش قندخون و کلسترول
شام؛ دشواری در هضم و افزایش اسید معده

بهترین وقتی که می توانید سیب بخورید صبح است زیرا پکتین سیب به روده‌ها کمک کرده و از نوعی سرطان پوست «کارسینوما» پیشگیري میکند. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است میوه‌ نخستین چیزی باشد که صبح زمانی که معده‌تان خالی است می خورید، در غیر این صورت میتوانید میوه‌ها را بین صبحانه و ناهار بخورید.

 

3- بهترین زمان برای مصرف پرتقال

عصرانه؛ کمک به هضم و افزایش متابولیسم
صبحانه؛ سوزش و تورم معده

زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

 

4- زمان مناسب خوردن سیب زمینی

صبحانه؛ کاهش کلسترول و افزایش موادمعدنی
شام؛ افزایش وزن

سیب زمینی را باید صبح‌ها بخورید چرا که مثل سوخت شما را در ابتدای روز روشن میکند و آب بدن را حفظ می کند. سیب‌زمینی سرشار از موادمعدنی است، اما از آنجا که کالری زیادی دارد از خوردن ان برای شام پرهیز کنید.

 

5- زمان مناسب برای خوردن شکلات تلخ

صبحانه؛ تولید آنتی اکسیدان، کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و جوان سازی
شام؛ افزایش وزن

بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ صبح‌ها است. شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان و موادمعدنی است. از این رو برای قلب مفید است و از پوست شما در مقابل اشعه‌هاي‌ زیان آور ماورای بنفش محافظت میکند.

 

شکلات تلخ استرس را کاهش می دهد، موجب احساس سیری می شود، از میل به خوردن چیزهای شیرین کم می کند و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

 

6- برنج

ناهار؛ افزایش متابولیسم
شام؛ افزایش وزن

برنج دارای شاخص گلیسمیک بالایی است بنابر این باید ان را هنگام ناهار بخورید. از خوردن برنج در هنگام شب بپرهیزید زیرا هضم ان برای معده مشکل است. توصیه ما این است که سنگین‌ترین وعده غذایی شما ناهار باشد تا بدن زمان کافی برای هضم و سوخت و ساز داشته باشد.

 

زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

7- مصرف شیر

صبحانه؛ هضم سخت «درصورت فعالیت زیاد مشکلی ندارد»
شام؛ آرامش بدن و خواب آسان

نوشیدن شیر قبل از خواب موجب آرامش ذهن و جسم شما میشود. بهترین زمان برای نوشیدن شیر زمانی است که انرژی خودرا از دست داده‌اید و میخواهید از فعالیت و جنب و جوش روز وارد سکون و آرامش شب شوید.

 

در حالی‌که شب هنگام خواب بدن شما استراحت می کند، فشارها و خستگی‌هاي‌ روز را بهبود می‌بخشد. نوشیدن شیر غنی شده، که اثری چند برابر شیر معمولی دارد نیروی شما را احیا میکند.

 

مصرف شیر پر چرب برای کسانی که در مناطق سرد زندگی می کنند بسیار مناسب و برعکس برای کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند یا طبع گرم دارند توصیه نمیشود.

 

8- انجیر و زردآلو

صبحانه؛ افزایش متابولیسم و هضم غذا
شام؛ اختلال در هاضمه

 

9- زمان مناسب مصرف مغزها

ناهار؛ کاهش ریسک فشار خون
شام؛ افزایش وزن

 

10- خوردن گوجه فرنگی

صبحانه؛ کمک به هضم و افزایش متابولیسم
شام؛ تورم معده

 

11- ماکارونی، پاستا و…

تحقیقات نشان می دهند که مصرف منظم غلات کامل مساوی با پایین آمدن فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی، سکته، دیابت و سرطان است. فکر خوردن ماکارونی و انواع پاستا را برای شام از سرتان بیرون کنید.

 

12- مواد غذایی که نباید صبح‌ها بخورید

میوه‌هایي مثل آلو، نارگیل، انبه، موز و گوجه سبز را نباید صبح و بعنوان خوراکی‌هاي‌ صبحانه بخورید.

 

13- آب گرم نخورید

هنگام خوردن غذا باید از نوشیدن آب گرم به مقدار زیاد خودداری کنید. برای کمک به گوارش، بهتر است آب گرم را بین هر قاشق و با جرعه‌هاي‌ کوچک بنوشید. نوشیدن آب قبل از طلوع خورشید با معده خالی حرارت گوارش شما را بالا می برد و برای سلامت عمومی شما مفید است.

 

زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

14- زمان مناسب برای مصرف محصولات گوشتی

زمان مناسب برای خوردن گوشت و فرآورده‌هاي‌ گوشتی ناهار و نامناسب‌ترین زمان شب‌ها است زیرا گوشت برای هضم شدن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

 

میوه‌جات کالری بسیار کمی دارند، در عوض موادمعدنی و املاح ان‌ها مانند سودیم و پتاسیم زیاد است و سوزش ناگهانی معده بر اثر گرسنگی را برطرف میکنند. چه قبل یا چه بعد از غذا، بین خوردن یک وعده غذا و میوه باید 30 دقیقه فاصله زمانی باشد. بیماران مبتلا به دیابت بهتر است این مدت زمان رابه دو ساعت افزایش دهند.

 

15- حبوبات

شاید باور نکنید، اما بهترین زمان برای خوردن حبوبات شب‌ها است. حبوبات مواد غذایی هستند که از قلب شما محافظت میکنند و دارای مقادیر زیادی پروتئین و چربی حاوی اسیدهای غیر اشباع هستند.

 

همچنین دارای مواد مغذی دیگری از جمله ترکیبات فنولیک، فیتوسترول، فیبر غذایی، ویتامین‌هایي مثل فولیک اسید، نیاسین، توکوفرول و ویتامین B6 و موادمعدنی هم چون کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

 

16- بهترین زمان مصرف سالاد

مصرف سالادهایی که کالری پایینی دارند، 15 دقیقه قبل از شروع غذای اصلی باعث می شود کالری کم‌تری دریافت کنید. پس از مدتی تاثیر خوب ان را روی اندام خود خواهید دید.

 

17- زمان مصرف پنیر

بله، بهترین صبحانه پنیر است و بهترین زمان برای خوردن پنیر همان  صبح است زیرا پنیر جلوی نفخ شکم را می گیرد اما در عوض هرگز برای شام پنیر نخورید چرا که سنگین است و دچار سوءهاضمه می شوید و روی وزنتان هم تاثیر میگذارد.

 

18- زمان مصرف شیرینیجات

محصولات شیرینی را بهتر است صبح‌ها و برای صبحانه بخورید تا بتوانید کالری ان‌ها را در طول روز بسوزانید. از خوردن شیرینی در شب پرهیز کنید.

 

زمان مناسب برای خوردن خوراکی های مختلف در طول روز

 

19- بهترین زمان خوردن میوه

بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم و یا این‌که راه صحیح خوردن میوه‌ها چیست؟ به یاد داشته باشید که میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است.

 

اگر میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدن تان خواهند داشت، دراین حالت بدن‌تان با مقدار زیادی انرژی روبه‌رو میشود که این انرژی بجای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت‌هاي‌ زندگی می شود.

 

برای مثال در نظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده‌اید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده‌تان و سپس روده‌تان شود اما بدلیل ان دو تکه نان، از ورود سریع ان به معده پیشگیری میشود.

 

دراین بین همه ی غذا فاسد شده، تخمیر می شود و به اسید تبدیل می شود و به محض این‌که درون معده، میوه با غذا و آنزیم‌هاي‌ گوارشی تماس پیدا می کند، همه ی حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن میکند . پس لطفا میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد.

 

شما بارها شنیده‌اید که بسیاری شکایت می کنند که هر زمان که هندوانه میخوریم، غذا بالا می آید، و یا زمانی که موز میخوریم احساس می کنیم باید فورا به دستشویی برویم.

 

در حقیقیت همه ی اینها اتفاق نخواهند افتاد اگر میوه را زمانی بخورید که معده تان خالی است در غیر این صورت میوه‌ها با غذای فاسد شده ترکیب میشوند و گاز تولید میکنند و درنتیجه شما بالا می‌آورید.

 

سفیدی مو، تاس شدن، عصبانیت و گودی‌هاي‌ سیاه زیر چشم، همه ی‌شان اتفاق نخواهند افتاد اگر با معده خالی میوه میل کنید. باید بدانیم که چنین موضوعی صحیح نیست که بعضی از میوه‌ها مانند پرتقال، نارنج و لیمو خودشان اسیدی هستند چرا که همه ی میوه‌ها در بدن قلیایی میشوند.

 

اگر شما روش صحیح میوه خوردن را کاملا بیاموزید شما به راز زیبایی، عمر طولانی، سلامت، انرژی، شادابی و وزن طبیعی دست پیدا خواهید کرد. از خوردن میوه‌هاي‌ پخته شده بپرهیزید

 

زمانی که نیاز دارید آب میوه بنوشید فقط آب میوه تازه بنوشید نه آب میوه کنسروها. حتی آب میوه‌هایي که بسیار غلیظ هستند را ننوشید. میوه‌هاي‌ پخته شده را نخورید چرا که هرگز ماده مغذی میوه‌ها را دریافت نخواهید کرد تنها مزه‌شان را دریافت می کنید.

 

به خاطر داشته باشید که پختن میوه، تمام ویتامین‌ها را از بین می برد اما به هر حال خوردن میوه کامل بهتر از نوشیدن آب ان است. اگر باید آب میوه بنوشید طوری بنوشید که دهانتان پر شود و ان را آرام آرام فرو دهید، چرا که باید اجازه دهید که آب میوه با بزاق دهانتان قبل از فرو دادن ان کاملا ترکیب شود.

 

می توانید برای پاک سازی بدن تان 3 روز روزه میوه بگیرید. به مدت 3 روز فقط میوه بخورید ودر آخر متعجب می شوید از این‌که دوستانتان بشما میگویند که چقدر پوستتان درخشان و صاف شده است.

 

زمان تغذیه نقش مهمی در سلامتی دارد. پس سعی کنید همیشه شام را دیر وقت میل نکنید .

جدیدترین مطالب سایت