روشن بودن تلویزیون در زمان صرف شام در خانه

روشن بودن تلویزیون در زمان صرف شام در خانه
برنامه های تلویزیون گاه حتی برنامه های کاری و خانوادگی ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. ساعت مهمانی ها و رفت و آمدمان را طوری تنظیم می کنیم که با زمان پخش سریال یا فیلم محبوبمان تداخل نداشته باشد.

 

اما آیا تا به حال فکر کرده ایم که از این همه تاثیری که تلویزیون روی زندگی ما میگذارد، کدامش درست و کدامش نادرست است؟

 

به تازگی محققان مرکز بهداشت نیویورک به نتایج جالبی در همین رابطه دست یافته اند. این محققان متوجه شده اند روشن بودن تلویزیون زمان صرف شام در خانه، باعث می شود خیلی از فایده هایی که یک غذا در جمع خانوادگی می تواند داشته باشد، از دست برود؛ فایده هایی مثل خوردن غذاهای سالم تر.

روشن بودن تلویزیون در زمان صرف شام در خانه

محققان آمریکایی با بررسی حدود 1300 خانواده با درآمد پایین که یک کودک در سنین پیش دبستانی داشتند، دریافتند که اگر این خانواده ها شام را با هم صرف کنند، احتمال این که 2 واحد میوه یا 3 واحد سبزی مصرف کنند، بیشتر از سایر خانواده هاست، اما به شرطی که موقع صرف شام، تلویزیون روشن نباشد!

 

یک یافته دیگر محققان این بود که در خانواده هایی با سطح تحصیلات بالاتر، کمتر از سایر خانواده ها این تمایل وجود داشت که شام خود را همراه با برنامه های تلویزیون صرف کنند. بنابراین چنین خانواده هایی نشان می دهند که چگونه تحصیلات بالاتر والدین می تواند به سطح بهداشت بالاتر خانواده ها منجر شود.

 

این مطالعه، که خبرگزاری رویترز آن را گزارش کرده است، در آخرین شماره نشریه انجمن تغذیه آمریکا چاپ شده است.درباره تاثیر نامطلوب تلویزیون بر شیوه غذا خوردن و رفتارهای تغذیه ای، پیش از این نیز تحقیقات متعددی انجام شده بود.

روشن بودن تلویزیون در زمان صرف شام در خانه

کارشناسان می گویند خوردن تنقلات گوناگون پای تلویزیون، از نوشیدنی های ناسالمی مثل نوشابه های گازدار و قندی گرفته، تا خوراکی های شور و پُرکالری، شیوع زیادی به خصوص در بین نوجوانان دارد و متاسفانه موقع تماشای برنامه های جالب تر و مهیج تر، خودآگاهی فرد نسبت به چیزی که می خورد یا می نوشد کمتر است و شاید متوجه نشود که در موقع تماشای 90 دقیقه بازی فوتبال یا دو ساعت تماشای یک فیلم سینمایی، چند تا پاکت چیپس و پفک خورده یا چند کاسه تخمه و پسته را خالی کرده است.

 

بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که در کشورهای مختلف به انجام رسیده است، سطح قند خون در کودکان دیابت ی، ارتباط قابل توجهی با مدت زمان نشستن پای گیرنده‌های تلویزیون دارد بنابراین پژوهشگران، این یافته خود را دلیل دیگری برای مقابله با تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از سوی بچه‌ها می‌‌دانند…

 

در کنار این موضوع که برای ما به اثبات رسیده تماشای بیش از حد تلویزیون موجب بروز چاقی در بچه‌ها و دور ماندن آنها از فعالیت‌های مفید روزانه‌شان می‌شود و با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت تماشای تلویزیون به افزایش دیابت ، خصوصا در بچه‌ها نیز منجر می‌گردد.

 

به علاوه کنترل دیابت در بچه‌هایی که وقت بیشتری را نسبت به بقیه افراد به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، مشکل‌تر می‌باشد.

 

حتما می‌دانید که دیابت در بچه‌ها و نوجوانان به طور معمول از نوع یک یا همان نوع وابسته به انسولین است و بیشتر پزشکان و پژوهشگران معتقدند که هر چه کاهش فعالیت بدنی بچه‌ها بیشتر شود، احتمال عدم کنترل قند خون هم بالاتر می‌‌رود. این ارتباط بسیار قوی‌ است، به طوری که هر چه ساعات نشستن پای تلویزیون بیشتر باشد، سطح قند خون کودک دیابت ی هم بالاتر می‌رود.

 

با توجه به اهمیت بیماری دیابت در بچه‌ها، به نظر می‌رسد باید به هر شکل ممکن کنترل قند خون در این کودکان را بهبود بخشید.

روشن بودن تلویزیون در زمان صرف شام در خانه

طبق آمار، تنها در کشور نروژ 25 هزار کودک و نوجوان به این بیماری مبتلا هستند. این رقم در سطح جهان به حدود 30 میلیون نفر می‌‌رسد. دکتر فرانسیس کوفمن، یکی از اساتید بیمارستان کودکان لس‌آنجلس هم در تأیید یافته‌های این مطالعه بزرگ نروژ می‌گوید: “ما مدت‌هاست که خاموش ‌کردن تلویزیون را به عنوان یک درمان کم‌هزینه به خانواده کودکان دیابت ی توصیه می‌کنیم.

 

ما معتقدیم افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود کنترل دیابت حتی در کودکان و نوجوانان و مبتلایان به نوع یک دیابت می‌شود. به همین دلیل حتی در بیمارستان خودمان یک تیم بسکتبال نوجوانان تشکیل داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم فعالیت بدنی آنها را افزایش دهیم.”

 

توصیه ما به خانواده‌های ایرانی نیز تاکید بر همین موضوع است که تماشای طولانی‌مدت تلویزیون و بی‌‌حرکت‌ شدن در جلوی گیرنده‌ها، برای این کودکان بسیار مضر است و خانواده‌ها باید با این پدیده مضر مقابله کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت