10 مورد از غذاهایی که برای کودکانتان مفید است

مجموعه : تغذیه سالم
10 مورد از غذاهایی که برای کودکانتان مفید است

غذاهای مفید کودک

کودکان هر لحظه رشد میکنند برای رشد مثبت آنها همۀ وقت سعی کنید برترین غذاها را به انها بدهید .

 

پدر یا مادر بودن، نگرانی هاي بزرگی مثل اطمینان از رژیم خوراکی پر از مواد مغذی برای کودک را به همراه دارد. رژیم خوراکی ایده آل برای یک کودک شامل سطوح مناسبی از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر، آهن و غیره هست که کمبود حتی یک ماده خوراکی ضروری می‌تواند موجب کاهش سرعت رشد در کودک شما و یا حتی مانع رشد مناسب او شود.

 

آهن یکی از این مواد مغذی ضروری هست که در اغلب موارد در رژیم هاي خوراکی هندی «به خصوص برای کودکان» فقدان این ماده ي حیاتی دیده می‌شود. سطح پایین آهن در کودکان میتواند باعث مریضی کم خونی در انها شود، که اکثر با علائمی همچون استرس، خستگی، رنگ پریدگی و ضعف معلوم میشود،کمبود آهن کافی در رژیم غذای کودک شما می‌تواند مانع رشد جسمی و ذهنی او شود.

 

10 مورد از غذاهایی که برای کودکانتان مفید است

اهمیت وجود آهن در غذای کودک:

آهن برای تشکیل سلول هاي قرمز خون، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن و استقامت در کودک شما ضروری هست. مهم تر از آن، وجود آهن در رژیم غذای کودکان، به تقویت عملکرد مغز آنها کمک خواهد کرد. از این رو برای پدران و مادران دقت به نیازهای آهن کودکان با دقت به سن انها و ایجاد یک رژیم خوراکی غنی از آهن برای کودکان بسیار ضروری هست.
دو نوع آهن وجود دارد:

۱. Heme: این نوع آهن، به طور طبیعی از هموگلوبین به دست می‌آید و در نتیجه، در منابع حیوانی مثل گوشت، ماهی و مرغ قابل دسترس هست.

 

۲. Non-Heme: از ۶۰ درصد از آهن موجود در بافت هاي حیوانی و آهن موجود در گیاهان «میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل» را تشکیل میدهد،که کمتر جذب میشوند.

بعضی از رژیم هاي خوراکی سالم برای افزایش آهن در وعده هاي هرروز ي کودکان عبارتند از:

۱. آجیل غنی از آهن برای کودک:

دانه هاي آجیل، مملو از آهن، پروتئین ها، چربی هاي سالم و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ ضروری برای بدن کودکان میباشند. یک رژیم خوراکی شامل انواع گوناگون آجیل، مثل پسته، بادام زمینی، گردو، بادام، و غیره، یک روش مناسب برای فراهم سازی مواد مغذی مورد نیاز کودکان هست. بنابراین، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که قرار دادن آجیل به طور روزمره در رژیم غذای کودک، آهن مورد نیاز بدن وی را به صورت کامل فراهم سازی میکند.

۲. تخم مرغ سرشار از آهن برای کودکان:

تخم مرغ سرشار از تمام مواد مغذی ضروری و از جمله منابع غنی از آهن برای کودکان هست. تفاوت اساسی که تخم مرغ با سایر مواد خوراکی دارد، این هست که میتوان آن را از همان ۴ ماهگی کودکان، در رژیم خوراکی انها گنجاند. یک وعده خوراکی با تخم مرغ به حفظ سطح هموگلوبین در بدن کودکان و بالا رفتن استقامت بدن او کمک میکند. قرار دادن یک عدد تخم مرغ در رژیم هرروز کودکان، تمامی نیازهای بدن او به آهن را فراهم سازی می‌کند.

 

بنابراین، شما باید تخم مرغ را بعنوان یکی از برترین مواد خوراکی فراهم سازی آهن برای کودکان خود در نظر بگیرید. با بهرهگیری از ۱۰ دستور غذا هاي تخم مرغی مخصوص کودکان میتوانید رغبت کودکانتان را به خوردن تخم مرغ افزایش دهید.

۳. گوشت قرمز و جذب سریع آهن:

گوشت قرمز یک منبع غنی از آهن هست، آهن موجود در گوشت قرمز به راحتی توسط خون جذب شده و توزیع بیشتری در بدن شما دارد. گوشت بره، گوشت گاو و غیره، حاوی سطح بسیار بالایی از آهن میباشند و از این رو، باید در رژیم غذای کودکان گنجانده شوند.

 

نتیجه تحقیقات پزشکان تغذیه بیان می‌کند که مصرف دو وعده گوشت قرمز، با حتی یک وعده، حاوی حدود ۵/۳ میلی گرم آهن بوده و این مقدار آهن برای کودکان، ایده آل هست.

۴. کلم بروکلی منبع آهن برای کودک:

اضافه بر این که، کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان هاي ضروری، الیاف، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن کودکان هست، این سبزی خوب، یک منبع غنی از آهن نیز می باشد. مصرف کلم بروکلی در حفظ جریان خون مناسب و فراهم سازی سطح اکسیژن لازم در بدن خوب هست، همین طور مصرف آن به رشد سالم مغز و عملکرد مناسب آن در کودکان کمک میکند. نتیجه تلاش محققان نشان میدهد که مصرف نیم کاسه کلم بروکلی در روز آهن مورد نیاز در رژیم غذای کودک شما را فراهم سازی خواهد کرد.

۵. میوه ها و دانه های خشک شده :

میوه ها و دانه هاي خشک شده یک منبع خوراکی بسیار مغذی بوده و همین طور تعداد زیادی از کودکان میل و علاقه ي فراوانی به میوه ها و دانه هاي خشک شده دارند و از خوردن انها در هر سنی لذت میبرند.

 

میوه ها و دانه هایي مثل زردآلو، دانه کدو تنبل، آلو، و غیره به صورت خشک شده منابع غنی از آهن برای کودکان میباشند. مصرف هرروز نصف فنجان از میوه هاي خشک شده یا دانه ها، سالم بودن رژیم غذای کودک شما را تضمین خواهد کرد.

 

10 مورد از غذاهایی که برای کودکانتان مفید است

غذای مناسب برای کودک

 

۶. ضرورت استفاده از غلات در غذای کودک :

غلات یک گروه از مواد خوراکی هست که حامل مواد مغذی ضروری مورد نیاز در رژیم خوراکی هر کودکی می-باشد. غلاتی مثل جو دو سر، جو، گندم، و غیره برای رشد تمامی اعضای بدن و عملکرد مناسب بدن کودک شما مهم میباشند. غلات غنی شده با دوز معمولی، آهن مورد نیاز بدن کودک شما را برای اطمینان از جریان مناسب خون، رشد مغز و پیشگیری از کم خونی ارائه خواهد داد.

 

مصرف یک کاسه از غلات و حبوبات هرروز، برای فراهم سازی آهن مورد نیاز کودک شما کافی هست.

۷. سبزیجات دارای برگ هاي سبز مغذی ترین غذای کودک:
سبزیجات دارای برگ هاي سبز یکی از مغذی ترین مواد خوراکی در رژیم غذای کودک، به ویژه برای گیاه خواران هست. این سبزیجات حاوی تمام ویتامین هاي ضروری، کلسیم، مواد معدنی، فیبر بوده و یک منبع غنی از آهن هم میباشند. اسفناج و کلم پیچ قطعا باید در رژیم غذای کودک گنجانده شود. به پیشنهاد متخصصان تغذیه، مصرف یک فنجان سبزیجات برگ سبز در روز میتواند تمام آهن مورد نیاز کودک شما را فراهم سازی کند.

۸.حبوبات فراهم سازی کننده آهن کودک:
حبوبات به همان اندازه غلات در رفع نیازهای هرروز بدن کودک شما به آهن خوب هست. برای این منظور، لوبیا قرمز، لوبیا، لوبیا سیاه و سفید، سویا، نخود، و غیره باید در رژیم خوراکی هرروز کودکان قرار داده شوند. مصرف یک فنجان از حبوبات در هر روز، ۴ میلی گرم از آهن مورد نیاز برای بدن کودک شما را فراهم خواهد کرد.

۹. مرکبات افزایش دهنده جذب آهن:
این خانواده میوه ها، یک منبع مستقیم از آهن نیست، اما به بهبود ظرفیت جذب آهن در کودک شما کمک خواهد کرد. خوردن میوه هاي خانواده مرکبات مثل پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، نارنگی، و غیره، ویتامین C موردنیاز برای بدن کودکان را فراهم سازی کرده و به طور فزاینده اي به جذب آهن مواد خوراکی توسط بدن آنها کمک میکند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که برای حفظ سطح مناسب هموگلوبین سالم در کودکان، حداقل ۱ میوه از خانواده مرکبات را هرروز در رژیم غذای کودکان قرار دهید.

۱۰. ماهی ،ضروری برای فراهم سازی آهن کودک:
این یک واقعیت شناخته شده ي جهانی هست که ماهی غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ هست. اسیدهای چرب امگا ۳ به جلوگیري از لخته شدن خون، در نتیجه، سکته مغزی و ترویج جریان خون در بدن به طور منظم کمک می‌کند. ماهی هایي مثل سالمون، ماهی روغنی کوچک، ماهی قزل آلا، و غیره دارای ارزش خوراکی بالایی بوده و از منابع بزرگ آهن میباشند.

 

شما میتوانید در رژیم غذای کودک خود ۲ وعده ماهی در هر هفته قرار دهید تا نیازهای بدن او به آهن و سایر مواد مغذی را فراهم سازی کنند.

امیدواریم که فهرست دقیق غذا هاي غنی از آهن به داشتن یک رژیم خوراکی سالم برای خانواده و کودک شما کمک کند، به یاد داشته باشید که غذا هاي معرفی شده برای جلوگیري از کمبود آهن در کودکان خوب میباشند. اگر کودک شما دچار فقر آهن هست، ممکن هست با خوردن کامل مواد خوراکی بالا درمان نشود. در مورد چنین کودکانی برای برترین نتایج، پیشنهاد میشود که به دنبال پیشنهاد هاي پزشکی باشید.

 

منبع :niniban.com

جدیدترین مطالب سایت