غذایی مفید برای بهبود سرماخوردگی

مجموعه : تغذیه سالم
غذایی مفید برای بهبود سرماخوردگی

غذایی مفید برای بهبود سرماخوردگی

 

درمان و بهبود سرماخوردگی با تغذیه و خوراکی های مفید

 

پروپیول: پروپیول ماده صمغی است که توسط حشرات از جوانه های برگی شکل و پوست درختان جمع آوری می شود خصوصا از درختان صنوبر و کاج. عصاره پروپیول می تواند در پیشگیری و کوتاه کردن مدت سرماخوردگی موثر باشد.

 

مطالعات بالینی نشان داد، عصاره پروپیول عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را در کودکان کاهش می دهد. تولیدکنندگان این محصول توصیه می کنند، فرآورده های خوراکی پروپیول به میزان ۵۰۰ میلی گرم، یک یا دوبار در روز مصرف شوند.

 

 ▪ ویتامینC :بررسی ۲۱ مطالعه نشان داد مصرف ۱ تا ۸ گرم ویتامین C در روز، مدت و شدت سرماخوردگی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. مقدار مناسب ویتامین C برای درمان سرماخوردگی معلوم نیست، ولی ممکن است حداکثر ۱ تا ۳ گرم در روز باشد; با توجه به اینکه مقدار بیشتر از ۱۲۰تا۲۰۰ میلی گرم در روز، بعنوان مقدار مناسب و کافی برای افراد سالم در نظر گرفته می شود.

 

بررسی ۲۳ مطالعه نشان داد مکمل دهی ویتامین C در کودکان اثرات بهتری نسبت به بزرگسالان دارد. همان مطالعه ثابت کرد مصرف ۲ گرم یا بیشتر ویتامین C در روز، در کاهش مدت سرماخوردگی موثرتر از ۱ گرم در روز است.

 

▪ روی(Zn): مصرف روی(Zn) در زمان سرماخوردگی بصورت مکمل به افراد، ثابت کرده که این عنصر باعث کاهش قدرت ویروس ها برای احاطه سلول های بدن و کمک به سلول های ایمنی برای مبارزه با سرماخوردگی می شود و علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد.

 

قرص روی مدت سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش داد ولی در کودکان اثری نداشت. قرص های حاوی گلوکونات روی، گلسین گلوکونات روی واستات روی در بهبود موثرند، ولی مصرف روی به صورتهای دیگر و قرص هایی که حاوی اسیدسیتریک، اسیدتارتاریک، سوربیتول و مانیتول هستند اثری ندارند.

 

برای بهبود سرماخوردگی ، قرص هایی که حاوی ۱۳تا۲۵گرم گلوکونات روی، گلسین گلوکونات روی یا استات روی می باشند، هر ۲ ساعت یکبار برای چند روز مختلف استفاده می شوند. اگر این قرص ها با بروز اولین علامت سرماخوردگی مصرف شوند، بهترین اثر را دارند.

 

مطالعات بیان می کرد دلایل کافی برای اثر روی وجود ندارد و از نظر آماری، معنی دار نیست. اما مقایسه ۶ آزمایش ثابت کرد، در کسانیکه در زمان سرماخوردگی قرص روی مصرف کرده بودند بعد از یک هفته، در مقایسه با افرادیکه مصرف نکرده نبودند، علائم سرماخوردگی کاهش یافته بود و معنی دار نبودن از نظر آماری به دلیل کافی نبودن تعداد افراد یا روی مصرفی بود.

 

اسپری بینی روی نسبت به قرص روی در بهبود سرماخوردگی موثرتر است، زیرا طبق یک بررسی، میزان سرماخوردگی در افرادی که ۴ بار در روز این اسپری را بکار برده بودند ۷۴ درصد کم شده بود، درصورتیکه با مصرف قرص روی ۴۲ تا ۵۳ درصد کاهش یافته بود.  

 

جدیدترین مطالب سایت