فواید و عوارض خوردن بادمجان چیست ؟

مجموعه : تغذیه سالم
فواید و عوارض خوردن بادمجان چیست ؟

بادمجان یا بادنجان یکی صیفی جات پر مصرف و محبوب در جهان اسـت کـه در تمام فصول بـه آسانی یافت می شود و برخلاف تصور خیلی از افراد دارای خواص بی نظیری اسـت کـه می بایست در برنامه غذایی خود از این صیفی جات عالی استفاده کنید. ما در آن قسمت از مجله تفریحی تالاب گلچینی از فواد و معایب خوردن بادمجان را منتشر کرده ام.

 

فواید خوردن بادمجان

بـه‌طورکلی بادمجان حاوی سطوح بالایی از کلسیم، آهن و موادمعدنی اسـت کـه برای رشد بدن ضروری هستند. بـه‌علاوه بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین‌هاي‌ گروه ‌B، پتاسیم، ویتامین A و بتاکاروتن، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین C اسـت و یک منبع ضدویروسی بـه شمار میرود. این در واقع نوعی از سبزی‌هاي‌ پرفایده و پرارزش غذایی اسـت. بنابر این افراد باید آنرا در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن انها همیشه سالم بماند.

 

1. فواید بادمجان برای خواب خوب

فواید بادمجان برای خواب خوب

اگر از بیخوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می‌برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب بـه طور منظم مصرف کنید؛ شـما میتوانید دوباره خوب بخوابید. همان طور کـه میدانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.

 


مطالب مشابه: طرز درست کردن آش بادمجان بروجرد


 

2. بادمجان یک خلط آور خوب است

بادمجان یک خلط آور خوب است

افراد میتوانند خلط اضافی رابا مصرف بادمجان پخته همراه با نمک کم کنند. این موضوع اغلب توسط زنان پیر پیشنهاد می شود.

 

3. جلوگیری از لخته خون

بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می‌توانند بـه محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کنند.

 

4. فواید بادمجان برای بدن سالم

فواید بادمجان برای بدن سالم

بادمجان حاوی سطح بالایی از کلسیم، آهن و موادمعدنی دیگر اسـت کـه برای خاطرجمعی از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی اسـت. بنابر این افراد باید آنرا در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن آن ها همیشه سالم بماند.

 

5. بادمجان برای هضم بهتر

فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد.

 

6. مزایای بادمجان برای مو و پوستی بهتر

مزایای بادمجان برای مو و پوستی بهتر

بادمجان می تواند بـه افزایش رشد مو و افزایش سلامت کلی مو و همچنین بـه لطف محتوای آنزیمی کـه کیسه هاي‌ ترشحی مو را افزایش می دهند، کمک کند. ویتامین و موادمعدنی موجود در بادمجان کـه پوست شـما را تغذیه می کنند، بـه تغذیه سالم کمک می کند. بنابر این، بادمجان را بـه وعده هاي‌ غذایی روزانه خود اضافه کنید تا همیشه در مورد پوست سرتان احساس امنیت کنید.

 

7. بادمجان برای کنترل قند خون

بادمجان برای کنترل قند خون

کسانی کـه از دیابت نوع 2 رنج می‌برند، باید بادمجان را بـه وعده هاي‌ غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل اسـت کـه می تواند جذب گلوکز را محدود کند. انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند کـه افراد باید، بادمجان بیشتری را بـه رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند بازرسی کامل سطح قندخون خودرا با آسانی انجام دهند.

 

8. فواید بادمجان برای پیشگیری از سرطان

فواید بادمجان برای پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی اسـت کـه می تواند بـه مقدار زیادی در خنثی سازی سلول هاي‌ سرطانی کمک کند. بنابر این، مردم می‌توانند با مصرف عصاره بادمجان بـه طور منظم از برخی بیماری هاي‌ لاعلاج جلوگیری کنند.

 

9. بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی اکسیدان هاي‌ متمرکزی اسـت کـه می تواند در کاهش آسیب رادیکال هاي‌ آزاد داخل بدن بسیار کمک کرده و بـه افزایش ایمنی با حمایت فیتو نوتریشن ها کمک کند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

 

10. مزایای بادمجان برای استخوان های محکم

مزایای بادمجان برای استخوان های محکم

سلامت استخوان انسان بـه مس و ویتامین K بستگی دارد. در عین حال، بادمجان منبع عالی از هردو این‌ها اسـت. افراد اغلب پوکی استخوان را در مراحل بعدی زندگی بـه دلیل کمبود مس ایجاد می کنند.

 

11. بادمجان مناسب برای ترک سیگار

بادمجان مناسب برای ترک سیگار

این یکی از فواید بسیار عالی بادمجان اسـت کـه هر کس باید از همین امروز امتحان کند. این یک واقعیت مشهور اسـت کـه سیگار کشیدن قاتل سلامت انسان اسـت. بنابر این، اگر شـما میخواهید سیگار را ترک کنید، پس باید بـه بادمجان معتاد شده باشید. میزان نیکوتین در بادمجان باعث کاهش مصرف دخانیات می شود.

 

12. مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست

مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست

ما میدانیم کـه آب برای سلامت انسان، بـه ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم اسـت. مقدار آب بادمجان، بـه مقدار زیادی برای التیام پوست و موی ما کمک می کند. شـما میتوانید از بادمجان بـه طور روزانه برای درمان پوست چرب، زگیل و یا لک استفاده کنید. بنابر این، اگر میخواهید پوست خشک و بدتان را التیام دهید، بادمجان را در وعده هاي‌ غذایی روزانه خود بـه کار ببرید.

 

13. بادمجان برای کاهش وزن

بادمجان برای کاهش وزن

اگر شـما واقعاً می‌خواهید چربیتان را بـه طور طبیعی و مؤثر از دست بدهید، بادمجان را باید بـه ناهار یا سر صبحانه اضافه کنید. در واقع، سطح بالای فیبر موجود دراین گیاه می تواند فضای بزرگی را در معده اشغال کند ودر نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود کرده و یا گرسنگی را تسکین دهد. فیبر نیز می تواند افراد را وادار کند کـه برای مدتی طولانی هضم کنند. افراد رژیمی قادر بـه احساس سیری بیشتری برای دوره زمانی طولانی تر هستند و غذایی را مصرف نمیکنند… تا مصرف کالری را بعد از وعده هاي‌ غذایی کاهش دهند.

 

14. بادمجان برای نیروبخشی مغز

بادمجان برای نیروبخشی مغز

مغز، دومین عضو مهم بدن، می تواند بـه لطف ناسونین و فیتو نوتریشن هاي‌ موجود در بادمجان، حافظه را حفظ کرده و آنرا احیا کند. آن ها وظایف حافظه رابا حفظ غشا سلولی از هر نوع آسیبی، حفظ و تقویت می کنند. در واقع، این یکی از بهترین و شگفت انگیز ترین فواید بادمجان اسـت کـه ما می‌خواهیم شـما و سایر خوانندگان یاد بگیرند و هر چه زودتر ازآن استفاده کنند.

 

15. فواید سلامتی بادمجان برای داشتن قلبی سالم

فواید سلامتی بادمجان برای داشتن قلبی سالم

بسیاری از ما می دانیم کـه امروزه بیماری هاي‌ قلبی خیلی زیاد اسـت. افراد یقیناً میتوانند با مصرف بادمجان بـه طور منظم قلب خودرا سالم نگه دارند. زیرا بتا-کاروتن، فیبر و سایر آنتی اکسیدان ها میتوانند بـه کاهش سطح کلسترول کمک کنند و سطوح فشار خون را تثبیت کنند ودر نتیجه خطرات بیماری هاي‌ قلبی را تسکین دهند، در بادمجان وجوددارد. مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6؛ ویتامین B3؛ پتاسیم و اسید فولیک بـه جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کنند.

 

16. بادمجان برای افزایش ایمنی

بادمجان برای افزایش ایمنی

بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد کـه می تواند بـه کل سیستم بدن در شکست دادن شرایط کمک کند و مقدار ویتامین C آن می تواند بـه افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

 

17. مقدار آهن بادمجان

مقدار آهن بادمجان

بادمجان دارای مقادیر آهن بالایی اسـت کـه در بدن برای تولید خون و انتقال اکسیژن بسیار ضروری اسـت. اما سطح بالای آهن در داخل بدن می تواند منجر بـه مواد سمی و مواد زائد شود. بادمجان می تواند در از بین بردن آهن بیش از حد ازبدن ما کمک کند و سموم را از سیستم بدن دفع کند. این سموم می‌توانند منجر بـه بیماری هاي‌ مزمن نظیر بیماری هاي‌ قلبی و سرطان شوند.

 

18. بادمجان برای دیابت

بادمجان برای دیابت

مقدار فراوان، کربوهیدرات کم و فیبرهای قابل حل در بادمجان باعث می‌شوند کـه یک انتخاب سالم برای افرادی باشند کـه از دیابت نوع 2 رنج می‌برند. بادمجان می تواند بـه بازرسی سطح قندخون و تنظیم جذب گلوکز در جریان خون کمک کند کـه برای افرادی کـه مبتلا بـه دیابت هستند بسیار خوب و ضروری هستند.

 

19. بافت مو

بافت مو

افرادی کـه مو هاي خشک و زبر دارند، باید از بادمجان بیشتری استفاده کنند. می تواند کمک کند تا مو هاي ما سالم تر و درخشان تر و بافت موی بهتری داشته باشیم. در حقیقت، این یکی از بهترین مزایای بادمجان اسـت کـه می‌خواهیم امروز دراین مقاله، آنرا افشا کنیم و از خوانندگان دیگر میخواهیم تا هر چه زودتر ازآن استفاده کنند.

 

20. مزایای بادمجان برای رشد مو

مزایای بادمجان برای رشد مو

بادمجان حاوی آنزیم هایي اسـت کـه بـه تحریک کیسه هاي‌ ترشحی مو کمک می کنند. این باعث رشد مو خوب می شود و باعث می شود موی شـما سالم تر شود.

 


مطالب مشابه: طرزتهیه خورش بادمجان


 

21. بادمجان برای هیدراته کردن پوست سر

بادمجان مقدار زیادی ویتامین و موادمعدنی دارد کـه پوست سر شـما را تغذیه می کند. بنابر این، بـه کاهش نشانه ها و علائم مشکلات مربوط بـه پوست سر کمک می کند.

 

22. بادمجان برای داشتن موهای محکم

بادمجان برای داشتن موهای محکم

سطح آب موجود در بادمجان می تواند بـه تغذیه ریشه هاي‌ موی شـما از داخل بدن کمک کند. در نتیجه می تواند کمک زیادی کند تا مو هاي شـما را قوی و سالم تر نگه دارد.

 

23. بادمجان کم کالری است

بادمجان کم کالری است

این یکی از بهترین فواید سلامتی بادمجان اسـت کـه مردم باید بادقت درباره آن یاد بگیرند و از این مواد طبیعی استفاده کنند. بادمجان غنی از فیبر محلول اسـت و حدود 100 گرم بادمجان 24 کالری فراهم می کند و خوب اسـت در رژیم غذایی گنجانده شود. حاوی کالری بالایی نمی باشد و بـه افرادی کمک می کند کـه میخواهند وزن کم کنند.

 

24. بادمجان برای کمک به تولید آهن

بادمجان برای کمک به تولید آهن

انسانها همه ی بـه آهن نیاز دارند، تا بدن خوب و درست در طول روز فعالیت داشته باشد. با این حال مقدار زیاد آهن در بدن اصلاً خوب نیست. محتوای ناسونین بادمجان می تواند در حذف آهن بیش از حد ازبدن کمک کند. این می تواند بـه کاهش خطرات ناشی از حملات قلبی کمک کند، زیرا می تواند بـه وجود رادیکال هاي‌ آزاد در کل سیستم بدن آسیب برساند.

 

25. بادمجان ضد پیری است

پوست بادمجان مقادیر بالایی از آنتوسیانین دارد. این آنتی اکسیدان ها میتوانند بـه عنوان، عامل ضد چروک بـه طور مؤثر عمل کنند.

 

26. بادمجان برای داشتن پوست نرم و خوب

بادمجان برای داشتن پوست نرم و خوب

مقدار بالای آب بادمجان می تواند در حفظ نرمی و زیبایی پوست شـما کمک زیادی کند.

 

27. پوست درخشان با بادمجان

بادمجان مقدار بسیار زیادی آب دارد. همچنین می تواند بـه سالم نگه داشتن بدن ما کمک کند و توانایی جلوگیری از بیماریها را بـه طور مؤثر داشته باشد.

 

28. بادمجان برای جلوگیری از بیماری های مزمن

بادمجان برای جلوگیری از بیماری های مزمن

این همچنین می تواند بـه کاهش خطر سکته و بیماری هاي‌ قلبی و عروقی کمک کند.

 

29. ویژگی های ضد باکتریایی بادمجان

بادمجان حاوی مقادیر بسیار عالی از ویتامین C اسـت و آنرا یک منبع ضد ویروسی مؤثر و ضد باکتریایی می سازد.

 

عوارض خوردن بیش از حد بادمجان

 بـه عنوان سبزی شناخته می شود اما از نظر گیاه‌شناسی میوه اسـت! بادمجان بومی هند اسـت اما در بسیاری از قسمت‌هاي‌ جهان می روید. از آنجاکه منبع خوب تعدادی از ویتامین‌ها، موادمعدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیبرهای رژیمی و سایر ترکیب‌ّ‌ها اسـت برای سلامتی ما مفید اسـت و فایده‌هاي‌ زیادی برای سلامتی و زیبایی‌مان بـه همراه دارد. باوجود این، خوردن بیش از حد بادمجان نیز عوارض بدی بـه همراه دارد.

 

1. می‌تواند باعث تحریک قاعدگی بشود

می‌تواند باعث تحریک قاعدگی بشود

فواید و عوارض خوردن بادمجان

بادمجان ماهیتی ادرار آور دارد و بـه خاطر همین، توصیه میشود زنان باردار بـه صورت منظم ازآن استفاده نکنند چون میتواند باعث تحریک قاعدگی در آن‌ها بشود. علاوه بر این، بادمجان منبع خوب فیتوهورمون‌ها نیز هست کـه بـه درمان سندرم پیش از قاعدگی و آمنوره کمک می کند. هرچند این از فایده‌ّهاي‌ بادمجان بـه حساب می آید اما همین فایده برای زنان باردار زیان دارد.

 

2. ممکن است به سقط جنین منجر شود

ممکن است به سقط جنین منجر شود

بادمجان منبع خوب تعدادی از ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبرها و … اسـت و حضور این ترکیب‌ها در آن، باعث میشود برای سلامتی‌مان بسیار مفید باشد اما بادمجان برای زنان باردار مفید نیست چون حاوی ترکیب‌هایي اسـت کـه موجب قاعدگی در آن‌ها میشود. با مصرف بادمجان بـه خاطر همین قاعدگی‌شان ممکن اسـت دچار سقط جنین بشوند، لذا بـه زنان باردار توصیه می شود زیاد بادمجان مصرف نکنند ودر این باره با دکتر‌شان مشورت کنند.

 

3. ممکن است باعث مشکلات اسیدی بشود

ممکن است باعث مشکلات اسیدی بشود

مصرف بادمجان ممکن اسـت باعث مشکلات اسیدی شود و بـه همین خاطر توصیه می شود در طول دوران بارداری از مصرف آن اجتناب شود.

 

4. می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک بشود

می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک بشود

بادمجان برای ما بسیار مفید اسـت و فایده‌هاي‌ زیادی برای سلامتی‌مان بـه همراه دارد. اما، ممکن اسـت در بعضی از افراد باعث واکنش‌هاي‌ آلرژیک بشود. بعضی از واکنش‌هاي‌ رایج آلرژی بـه بادمجان عبارتند از ورم گلو، حالت تهوع، خارش و راش.

 

بادمجان بـه خانواده‌ي بادنجانیان تعلق دارد و بـه خاطر ایجاد واکنش‌هاي‌ آلرژیک شدید مشهور اسـت اما واکنش آلرژیک بـه وجود آمده بـه خاطر مصرف بادمجان بـه شدت تعداد دیگری از آلرژی‌ها بـه سایر اعضای این خانواده مانند بادمجان و فلفل دلمه‌اي نیست. واکنش‌هاي‌ آلرژیک ناشی از مصرف بادمجان را میتوان با آنتی هیستامین‌هاي‌ معمول درمان کرد، اما اگر بـه بادمجان آلرژی دارید بهتر اسـت کلا از خوردن آن صرفنظر کنید.

 

5. ممکن است نیکوتین داشته باشد

ممکن است نیکوتین داشته باشد

طبق گزارشی کـه درسال 1993 در ژورنال دکتری نیوانگلند منتشر شد، بادمجان مقدار بسیار زیادی نیکوتین دارد. نیکوتین همان ماده‌ي اعتیاد آوری اسـت کـه در تنباکو یافت می شود و باعث می شود آدم‌ها بـه استعمال دخانیات اعتیاد پیدا کنند. باوجود این، طبق تحقیقات منتشر شده در نیویورک تامیز، بادمجان نیکوتین ندارد بلکه نیکوتین اسید دارد کـه ساختار مولکولی آن شبیه نیکوتین اسـت اما اعتیادآور نیست و با نیکوتین تفاوت زیادی دارد.

 

بر خلاف نیکوتین، این ماده بـه بدن‌مان آسیبی نمیزند، و منبع عالی نیاسین اسـت کـه ویتامین حیاتی لازم برای عملکرد مغز و بدن بـه حساب می آید. هردو بادمجان و تنباکو بـه خانواده‌ي بادنجانیان تعلق دارند و بادمجان ممکن اسـت حاوی نیکوتین باشد. محض احتیاط بهتر اسـت در مصرف بادمجان زیاده روی نشود.

 

6. مصرف بیش از حد پتاسیم و فیبر خوب نیست

مصرف بیش از حد پتاسیم و فیبر خوب نیست

بادمجان منبع خوبی برای بسیاری از ترکیب‌ها مانند فولات، پتاسیم، فیبر،‌و … بـه شمار می آید و وجود این ترکیب‌ها در آن باعث می شود برای سلامتی‌مان مفید باشد. باوجود این، میزان بیش از حد این ترکیب‌ها نیز بد اسـت چرا کـه عوارض جانبی بـه همراه دارد.

 

مصرف بیش از حد پتاسیم میتواند باعث ناراحتی معده، استفراغ و همینطور قندخون بشود. بـه همین نحو، مصرف بیش از حد فیبر نیز می تواند باعث یبوست، استهال، مشکلات جذب مواد مغذی و … بشود. بـه همین خاطر، توصیه می شود در مصرف بادمجان زیاده‌روی نکنید.

 

7. می‌تواند سبب مسمومیت شود

می‌تواند سبب مسمومیت شود

بادمجان منبع خوبی از نیترات اسـت کـه بـه طور طبیعی در معده بـه نیتریت تبدیل می شود. سپس، این نیترات‌ها با آمینو اسیدهای پروتین‌ها واکنش نشان و تشکیل نیتروسامین‌ می دهند. این نیتروسامین‌هاي‌ طبیعی تبدیل شده برای سلامتی یک فرد بزرگسال خطر آفرین نیستند.

 

باوجود این، پختن سبزیجات سرشار از نیترات مانند بادمجان و سپس خنک شدن آن تا بـه سطح دمای اتاق، نرخ کار کردن آنزیم‌هاي‌ باکتریایی بر روی آنرا افزایش می دهد و نیترات‌ها را بسیار سریع‌تر بـه نیتریت تبدیل می کند. خوراکی کـه سرشار از نیترات باشد برای اطفال خطرناک اسـت و باعث مسمویت می شود.

 

8. با داروهای ضد افسردگی تداخل پیدا می‌کند

با داروهای ضد افسردگی تداخل پیدا می‌کند

اگر داروهای ضد افسردگی یا ضد فشار خون مصرف می کنید، پس بهتر اسـت مصرف بادمجان را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. چون بادمجان حاوی مقدار اندکی تیرامین اسـت کـه یک آمین پرسور بـه حساب می آید و رگ‌هاي‌ خونی را تنگ میکند و باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

 

داروهای ضد افسردگی جلوی فعالیت آنزیم‌هایي کـه تیرامین را تجزیه میکنند و آنرا ازبدن می‌زدایند میگیرد. مصرف بادمجان با قرص‌هاي‌ ضد افسردگی ممکن اسـت در فرایند حذف و دفع اختلال ایجاد کند.

 

9. ممکن است در آزمایش‌های تومور کارسینوئید باعث نتیجه مثبت اشتباهی شود

ممکن است در آزمایش‌های تومور کارسینوئید باعث نتیجه مثبت اشتباهی شود

بادمجان در نتیجه‌ي آزمایش مربوط بـه تشخیص تومورهای کارسینوئيد اختلال ایجاد میکند و توصیه می شود دستکم 72 ساعت پیش از انجام چنین آزمایشی از خوردن بادمجان اجتناب کنید. چون بادمجان حاوی سروتونین اسـت کـه از تومورهای کارسینوئید نیز ترشح میشود. توقف مصرف بادمجان 72 ساعت پیش از انجام آزمایش باعث میشود میزان واقعی سروتونین در نتیجه‌ي آزمایش نشان داده شود و هیچ سروتونین اضافه‌اي در آن دخیل یا تاثیر گذار نباشد.

 


مطالب مشابه: طرز تهیه بادمجان پلوی قزوینی


 

در پایان

بادمجان یک عضو از خانواده گیاهانی مانند سیب زمینی ؛ فلفل شیرین و گوجه فرنگی می‌باشد. از غذا هاي محبوبی کـه با بادمجان آماده میشود می توان بـه کشک و بادمجان ؛ میرزا قاسمی ؛ حلیم بادمجان و خورش بادمجان اشاره کرد.

جدیدترین مطالب سایت