پروتئین وی چیست و چگونه باید مصرف شود؟

مجموعه : تغذیه سالم
پروتئین وی چیست و چگونه باید مصرف شود؟

پروتئین وی چیست ؟ اگر تا کنون رژیم غذایی خاصی گرفته یا بـه سراغ تناسب اندام و بدنسازی رفته باشید، احتمالا از محبوبیت فوق‌العاده‌ي پودرهای پروتئینی خبر دارید و میدانید کـه ورزشکاران زیادی از ان‌ها استفاده میکنند. دراین میان پودر پروتئین وی از بقیه پرطرفدارتر اسـت ودر ایران هم تولید میشود. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات بیشتری از پروتئین وی پرداخته ایم.

 

پروتئین وی چیست؟

شیر از 2 پروتئین بـه نام‌هاي‌ کازئین و وی «whey» تشکیل شده اسـت. بـه پروتئین وی، پروتئین آب پنیر هم میگویند زیرا در واقع در فراید ساخت پنیر از شیر بـه دست می آید. پروتئین او را بـه اسانی میتوان از کازئین جدا کرده ودر قالب پودر، بـه عنوان مکمل ورزشی مورد استفاده قرار داد.

 

پروتئین وی هر 9 اسید آمینه ضروری برای بدن را شامل شده و مقدار لاکتوز در ان بسیار اندک اسـت. مکمل پروتئین وی بـه عضله‌سازی کمک کرده، از تحلیل ماهیچه‌ها پیشگیری میکند و ریکاوری را تسریع می‎نماید.

 

پروتئین وی کاله چیست؟

پروتئین وی کاله چیست؟

پروتئین whey کاله حاوی پودر پروتئین وی اسـت و برای ورزشکارانی کاربرد دارد کـه بـه دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند. در هر وعده روزانه از این مکمل 24 گرم پروتئین وجوددارد. مصرف پروتئین وی کاله از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و بافت چربی را در بدن کاهش می دهد.

 

این مکمل 1800 گرم وزن دارد و برای آقایان و خانم‌ها قابل استفاده اسـت. پروتئین وی کاله ساخت شرکت کاله بوده ودر ایران بـه تولید رسیده اسـت. قیمت پروتئین وی کاله بـه طعم ان بستگی دارد. قیمت طعم وانیلی از دو طعم شکلاتی و کوکی کمی بیشتر اسـت.

 


مطالب مشابه: بهترین زمان مصرف وی پروتئین + انواع پروتئین وی


 

ارزش غذایی پروتئین وی

ارزش غذایی پروتئین وی

هر اسکوپ 28 گرمی پروتئین وی حاوی 80% پروتئین، 20% کربوهیدرات و 0% چربی اسـت. ارزش غذایی دریک اسکوپ پروتئین او را بـه صورت دقیق در جدول زیر مشخص میکنیم.

 

  • کلسیم 94.7 میلی‌گرم
  • آهن 0 میلی‌گرم
  • سدیم 140 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات 5 گرم
  • فیبر 1 گرم
  • شکر 3.5 گرم

 

انواع پروتئین وی

انواع پروتئین وی

پروتئین وی از اسیدآمینه تشکیل شده‌اند. این اسیدهای آمینه کار تولید انرژی در بدن را دارند. بـه همین دلیل پروتئین‌ها با تولید انرژی در بدن فعالیت را افزایش داده و باعث افزایش حجم توده عضلانی و قدرت بدنی میشود. در ادامه با انواع پروتئین وی آشنا میشویم.

 

1. کنستانتره

این نوع پروتئین وی حاوی مقادیر کمی چربی و کربوهیدرات اسـت. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره بـه میزان غلظت ان بستگی دارد. کنسانتره‌هاي‌ سطح پایین دارای 30 درصد پروتئین و انواع بالاتر تا 90 درصد پروتئین نیز هستند. از بین انواع پروتئین وی، کنستانتره، طعم و مزه بهتری دارد. از آنجا کـه با فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید شده‌اسـت، نسبت بـه انواع دیگر قیمت مناسب‌تری هم دارد.

 

2. ایزوله

بیشتر مکمل‌هاي‌ وی ایزوله، فاقد چربی و لاکتوز هستند و حاوی بالاترین درصد پروتئین هستند. پروتئین وی ایزوله، خالص‌ترین شکل پروتئین وی موجود اسـت و حاوی حدود 90_95% پروتئین اسـت. از آنجا کـه مقدار لاکتوز پایینی دارد «یا حتی می شود گفت اصلا لاکتوز ندارد» یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی اسـت کـه بـه لاکتوز حساسیت دارند. قیمت این وی بـه دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتر از وی کنسانتره اسـت.

 

3. هیدرولیزه

اگر دنبال یک نوع قابل هضم‌تر از انواع پروتئین وی هستید. میتوانید از نوع هیدرولیزه استفاده کنید. این نوع یکی از زود هضم‌ترین و جاذب‌ترین ماده پروتئینی وی اسـت. این پروتئین بـه محض مصرف قابل جذب اسـت و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت. هیدرولیزه همچنین پتانسیل کمی برای بروز آلرژی و حساسیت دارد.

 

اگر بخواهید بین این سه نوع از پروتئین وی یکی را انتخاب کنید. بهتر اسـت از نوع کنستانتره استفاده کنید. چرا کـه این نوع قیمت مناسب، طعم خوب و ماده مغذی بیشتری نسبت بـه انواع دیگر دارد.

 

مزایای پروتئین وی کاله چیست؟

مزایای پروتئین وی کاله چیست؟

مهم ترین مزایای پروتئین وی کاله بـه شرح زیر اسـت:

 

1. وی کاله برای عضله سازی

مصرف پروتئین وی کاله بـه تحریک سنتز پروتئین در عضلات کمک کرده و حجم ماهیچه‎‌هاي‌ بدن را افزایش می دهد. درکنار ورزش‌هاي‌ مقاومتی می‌‎توان از این مکمل بهره گرفته و رشد عضلات را التیام بخشید. هر وعده روزانه از این مکمل 48% از نیاز روزانه بـه پروتئین را برطرف خواهد کرد. بافت‌هاي‌ بدن انسان بـه طور دائم در حال تخریب و ساخت هستند. استفاده از پروتئین وی کاله کمک می کند تا بـه حفظ سلامت بافت‌هاي‌ بدن کمک شود.

 

2. پیشگیری از تحلیل عضلات از خواص پروتئین وی کاله

وقتی شـما ورزش میکنید، مقدار پروتئین در عضلات شـما کاهش مییابد و بلافاصله باید جای گزین شود تا دچار تحلیل عضلانی نشوید. یکی از مزایای پروتئین وی کاله این اسـت کـه نیاز بدن ورزشکار بـه پروتئین را برطرف کرده و از تجزیه شدن پروتئین موجود در ماهیچه‌ها ممانعت بـه عمل می‌آورد.

 

3. تسریع ریکاوری

بعد از ورزش، عضلات و بافت‌هاي‌ بدن شـما نیاز بـه استراحت دارند تا بازیابی شوند. مصرف پروتئین وی کاله میتواند ریکاروی را سرعت بخشیده و موجب شود تا ماهیچه‌ها زودتر بازسازی شوند. بـه این ترتیب بدن فرد ورزشکار یا بدنساز خیلی زود آماده ورزش دوباره خواهد شد.

 

از دیگر مزایای پروتئین وی کاله بـه موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • کاهش بافت چربی در بدن
  • کمک بـه افزایش تولید انرژی در بدن
  • کمک بـه حفظ تعادل آب و الکترولیت‌‎ها در بدن
  • تامین برخی از ویتامین‌ها و موادمعدنی مثل ویتامین دی، کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم.

 

همچنین در هر وعده روزانه از پروتئین وی کاله 3 گرم کربوهیدرات وجوددارد کـه باعث افزایش انرژی در بدن ورزشکار میشود. پروتئین وی کاله فاقد لاکتوز بوده و بنابر این افرادی کـه بـه لاکتوز حساسیت دارند با خیال راحت میتوانند از ان بهره بگیرند.

 


مطالب مشابه: بهترین زمان برای مصرف پروتئین وی | فواید و مضرات پروتئین وی «Whey»


 

معایب پروتئین وی کاله چیست؟

معایب پروتئین وی کاله چیست؟

خوشبختانه موردی را بـه عنوان معایب پروتئین وی کاله نمیتوانیم مطرح کنیم. این مکمل بیشتر دارای مزیت اسـت نه عوارض. اما بـه این موارد کـه در واقع موارد منع مصرف پروتئین وی کاله هستند، توجه کنید:

 

  • افرادی کـه بیماری‌هاي‌ خاص دارند یا داروهای خاصی را مورد استفاده قرار میدهند، تنها درصورت تائید دکتر مجاز بـه استفاده از پروتئین وی کاله هستند.
  • اشخاص زیر 18 سال نباید از این مکمل استفاده کنند؛ مگر این کـه دکتر توصیه کرده باشد.
  • خانم‌هاي‌ باردار و شیرده فقط درصورت تائید دکتر مجاز بـه مصرف این مکمل هستند.
  • افرادی کـه بـه ترکیبات موجود دراین مکمل حساسیت دارند باید از مصرف ان بپرهیزند.

 

مکمل وی کاله در اکثر موارد هیچ نوع عارضه جانبی ندارد؛ بـه شرط آنکه بـه مقدار توصیه شده توجه کنید و فراتر از ان نروید. در موارد نادر با خوردن این مکمل در برخی از افراد ممکن اسـت عوارض زیر مشاهده شود:

  • عوارض گوارشی
  • آسیب بـه کبد و کلیه
  • افزایش وزن
  • افزایش اسیدیته خون
  • آکنه و مشکلات پوستی
  • افزایش احتمال پوکی استخوان و نقرس
  • احساس خستگی و کرختی

 

یادآور میشویم کـه این عوارض بر اثر مصرف مکمل وی کاله رایج نیستند و اغلب درصورت مصرف، بیش از حد مجاز در برخی از افراد مشاهده می شوند.

 

آب پنیر بهتر است یا پروتئین وی

آب پنیر بهتر است یا پروتئین وی

پروتئین وی کـه اینروزها ورزشکاران سراغش می روند، تنها آب پنیر نیست. بعد از جدا شدن در روند تولید پنیر، آب پنیر در چرخه تولید وی تغییرات زیادی را تجربه میکند ودر نهایت، بـه پودر یا مایعی برای تولید شیک‌هاي‌ انرژی‌زا و پروتئین‌بارها تبدیل می شود. اما بـه‌طور کلی میتوان منبع پروتئین او را لبنیات دانست و مکمل‌هاي‌ او را محصول فراوری درست آن ها بـه‌شمار آورد.

 

آب پنیر، بـه خودی خود طعم خوبی ندارد و بـه همین دلیل، در چرخه تولید با طعم‌دهنده‌ها برای تغییر مزه ان تلاش میکنند. اضافه شدن اسانس شکلات، وانیل یا توت‌فرنگی، پودر او را طعم‌دار میکند. اگر می خواهید از فواید وی بهره‌ببرید، حتماً برچسب ارزش غذایی محصولی کـه تهیه کرده اید را بخوانید. بعضی از محصولات موجود در بازار، ترکیبات مضری مثل شکر تصفیه شده را در خود دارند.

 

چه وقت چقدر وی مصرف کنیم؟

چه وقت چقدر وی مصرف کنیم؟

پروتئین‌ها، ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل میدهند و مصرف پروتئین وی، راه خوبی برای اضافه کردن ۲۵ تا 50 گرم پروتئین بـه رژیم غذایی روزانه‌تان اسـت. پروتئین آب پنیر، پروتئین با کیفیتی اسـت کـه بـه افزایش حجم عضلات و بیشتر شدن قدرت مصرف‌کنندگانش کمک میکند.

 

برای گرفتن بیشترین بهره از پروتئین وی، بهتر اسـت ان را در زمان ورزش یا درست قبل یا بعد از تمرین مصرف کنید. یادتان نرود کـه سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین‌هاي‌ ورزشی بـه حداکثر میرسد.

 

چرا باید سراغ پروتئین وی برویم؟

چرا باید سراغ پروتئین وی برویم؟

اگر ورزشکار باشید، این پروتئین خستگی شـما را در جریان تمرین‌هاي‌ سخت کمتر میکند و اگر فرد عادی با کمبود پروتئین بوده یا بـه دنبال کاهش وزن باشید هم میتوانید از این پروتئین کمک بگیرید. البته شـما منابع دیگری را هم برای تامین پروتئین بدن تان در اختیار دارید و از مواد غذایی حاوی پروتئین و شیر پروتئین گرفته تا پروتئین سرم شیر و دیگر مکمل‌ها را برحسب شرایط و نیازتان میتوانید بـه خدمت بگیرید.

 

وی بـه‌طور کلی، پروتئین زود هضمی اسـت اما اگر بـه فراورده‌هاي‌ لبنی آلرژی داشته باشید یا این کـه بـه عدم تحمل لاکتوز دچار باشید، بعید اسـت کـه بتوانید پروتئین او را مصرف کنید.

 

پروتئین آب‌پنیر، زودجذب اسـت و بـه فاصله کوتاهی از زمان مصرف، فوایدش را بـه بدن می رساند. این پروتئین اسید‌آمینه‌اي‌هایي را تولید می کند، کـه باعث رشد عضلات می شوند. گذشته از این، پروتئین وی، بـه آزاد شدن هورمون‌هایي در بدن کمک میکند کـه زمینه‌ساز رشد عضلات میشوند.

 

برخی از محققان معتقدند مصرف پروتئین وی در درازمدت، باعث کاهش فشار خون و قندخون شده و علائم استرس و افسردگی را هم کمتر میکند. بـه گفته آن ها این پروتئین تراکم استخوان را بیشتر می کند.

 

طریقه و نحوه مصرف پروتئین وی

طریقه و نحوه مصرف پروتئین وی

برای تهیه‌ي وی بدنسازی، کافیست کـه بادقت مراحل زیر را بخوانید و طبق دستور عمل کنید. البته دوز مناسب خودتان را باید با مشورت دکتر یا مربی‌تان بـه دست بیاورید.

 

موادلازم

  • یک اسکوپ پودر پروتئینی وی – 30 گرم پروتئین
  • یک قاشق عسل یا دکستروز
  • یک و یک دوم لیوان شیر کم‌چرب
  • یک گرم کراتین مونوهیدرات «دلخواه»
  • یک گرم گلوتامین «اختیاری»

 

دستور تهیه

  • تمام مواد را در مخلوط‌ کن بریزید و ترکیب‌شان کنید.

 

درصورت دلخواه میتوانید چند تکه یخ در ان بریزید یا این مواد را تغییر دهید؛ همچنین بعد از مصرف این شیک پروتئینی، صبحانه‌ي پروتئینی و کربوهیدرات مصرف کنید.

 

مقایسه پروتئین وی کاله و پروتئین وی پگاه

حالا کـه با پروتئین وی آشنا شدید میتوانیم بـه تفاوت این دو برند بپردازیم. برای مقایسه این دو پودر پروتئین، ان‌ها را تک تک بررسی میکنیم.

 

بررسی پروتئین وی کاله

بررسی پروتئین وی کاله

پروتئین وی کاله، پروتئین وی از نوع کنسانتره اسـت اما در عین حال فاقد لاکتوز نیز هست. بنابر این برای افراد دارای حساسیت بـه لاکتوز نیز قابل استفاده اسـت. از مهم ترین مزایای این محصول قابلیت حلالیت بالای ان اسـت کـه خیلی راحت و با چند تکان کاملا در آب یا شیک حل می شود و از گلوله شدن و چسبیدن بـه دیواره‌ها خبری نخواهد بود.

 

این پودر پروتئین کـه یکی از انواع با کیفیت موجود در بازار ایران اسـت حاوی 75% پروتئین خالص اسـت. ۲۵% باقی مانده نیز حاوی گلوتامین، BCAAs و سایر اسید آمینه‌ها اسـت کـه توضیح کوچکی راجع بـه ان‌ها میدهیم:

 

BCAA حاوی آمینو اسیدهای ضروری لوسین، ایزولوسین و والین اسـت کـه حدود 35% از پروتئین عضلانی بدن شـما را تشکیل میدهند. این اسیدآمینه‌ها ضروری نامیده می شوند زیرا بدن شـما ان‌ها را بـه تنهایی نمی‌سازد و باید ان‌ها را از غذا و مکمل‌هاي‌ تمرینی دریافت کنید.

 

گلوتامین نیز یکیدیگر از 20 اسید آمینه‌هاي‌ طبیعی موجود در پروتئین رژیم غذایی اسـت کـه جزو اسیدآمینه‌هاي‌ ضروری بـه حساب می آید. گلوتامین یک ترکیب بسیار موثر برای سلامت روده و سیستم ایمنی اسـت، زیرا این سلول‌ها از گلوتامین بـه عنوان منبع سوخت ترجیحی بـه جای گلوکز استفاده میکنند.

 

وزن کلی پروتئین وی کاله 1800 گرم اسـت. اگر مانند خود کاله هر وعده مصرفی یا هر اسکوپ را 32.5 گرم درنظر بگیریم، می توانید برای 55 وعده روی پودر پروتئین وی کاله حساب کنید. برای مصرف نیز می‌‌توانید هر اسکوپ را داخل 130 میلی‌لیتر آب یا هر گونه نوشیدنی دیگری کـه دوست دارید حل و نوش جان کنید.

 

بررسی پروتئین وی پگاه

بررسی پروتئین وی پگاه

پودر پروتئین پگاه از دیگر برندهایی اسـت کـه محبوبیت زیادی پیدا کرده اسـت و حریف پروتئین وی کاله محسوب میشود. از لحاظ میزان و نوع پروتئین وی، هردو محصول شبیه بـه هم هستند. در مورد پروتئین وی پگاه نیز حدود 24 گرم وی در هر سروینگ وجوددارد کـه نیاز عضلانی شـما را برطرف می کند. اما این دو محصول تفاوت‌هایي نیز باهم دارند کـه بـه ان‌ها می پردازیم.

 

  • پودر پروتئین پگاه وزن بیشتری نسبت بـه پودر وی کاله دارد و 2000 گرمی اسـت.
  • قیمت پودر پروتئین وی کاله کمی کمتر از پگاه اسـت.
  • میزان کربوهیدرات در هر اسکوپ پودر پروتئین پگاه نسبت بـه پروتئین وی کاله بیشتر اسـت و چربی بیشتری نیز دارد.
  • پودر وی پگاه دارای مقادیری از ویتامین‌ها حاوی ویتامین‌هاي‌ گروه ب اسـت. این ویتامین‌ها بـه هضم و جذب سریع‌تر کربوهیدرات و پروتئین‌ کمک میکنند و همین هم سبب شده این پودر نسبت بـه کاله زودجذب‌تر باشد.
  • پودر پروتئین پگاه حاوی مکمل BCAA و گلوتامین نیست، در عوض آمینواسیدهای دیگری مانند ال کارنتین، اینوزیتول و تائورین دارد.

 


مطالب مشابه: برترین مکمل های افزایش عضله سازی چیست؟ + قیمت روز در پارسی پودر


 

در پایان

باوجود مصرف پروتئین وی، شـما بـه انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین هم نیاز دارید. اگر کمبود پروتئین جدی داشته باشید و غذاهایتان هم خالی از پروتئین باشند، بدن‌تان او را بـه خوبی جذب نخواهد کرد. ورزشکارانی کـه در طول روز گوشت، ماهی و تخم‌مرغ می خورند، از مصرف آب‌پنیر نتیجه بهتری می گیرند.

جدیدترین مطالب سایت