جلوگیری از مسمومیت غذایی

جلوگیری از مسمومیت غذایی

جلوگیری از مسمومیت غذایی

 
برای کنترل درجه حرارت از دماسنج یخچال استفاده کنید . فاسدشدنی ترین مواد غذایی را در سردترین قسمت یخچال قرار دهید .
برای آنکه یخچال در تمام اوقات سرد باقی بماند ، از پرکردن بیش از حد آن بپرهیزید .
 
در یخچال را طولانی تر از مدت لازم باز نگه ندارید . ذوب کردن یخ یخچال به طور منظم موجب خنک نگه داشتن آن و کاهش مصرف برق خواهد شد .
 
 
تکثیر اغلب باکتریها در یخچال ، کند و در فریزر ، متوقف می شود . اما یخچال یا فریزر نمی تواند باکتریها را نابود کند . بنابراین ، باید از پخش و انتقال آنها از یک ماده غذایی به ماده غذایی دیگر جلوگیری کنید .
 
گوشت خام و غذاهایی را که از حالت انجماد خارج می شوند ، باید در ظرف دردار نگهداری کنید . با این کار ،‌تراوش حاصل از آنها باعث آلودگی سایر مواد غذایی نمی شود .
 
جلوگیری از مسمومیت غذایی
 
اگر از گوشت خام یا غذایی که از حالت انجماد در آمده ، مایعی تراوش می شود . آنها را در طبقه ای پایین تر از ماده غذایی پخته شده ( که حتماً درپوش محافظ دارد ) نگهداری کنید . همچنین باید از وارد شدن مایع تراوش شده به داخل سبزی و سالاد جلوگیری کرد .
 
 
در صورت امکان ، هنگامی فریزر را خاموش و برفک زدایی کنید که ذخیره مواد غذایی داخل آن کم باشد . قبل از این کار ، ترتیبی بدهید تا مواد غذایی داخل فریزر را سرد نگه دارید .
 
 
برای مثل : استفاده از فریزر همسایه یا جعبه های عایق یا پیچیدن مواد غذایی منجمد در تعداد زیادی روزنامه یا پتوی تمیز به سرد نگه داشتن مواد غذایی منجمد برای مدت کوتاهی کمک خواهد کرد .
 
 
تخم مرغ را در یخچال نگهداری کنید . معمولاً تخم مرغ را از زمان تولید تا هنگام فروش در دمای ثابت و خارج از یخچال به نحو مطلوب نگهداری می شود . اما در خانه تخم مرغ در معرض تغییرات درجه حرارت است و بهتر است که در یخچال نگهداری شود ( ترجیحاً در بسته بندی اصلی تاریخ دار ) تا از رشد باکتریها جلوگیری به عمل آید .
 
جلوگیری از مسمومیت غذایی
 
▪ بهتر است تخم مرغهای شکسته یا ترک دار را دور بریزید .
مواد غذایی را به روشهای مختلف بسته بندی می کنند ، مانند کنسرو کردن ، استفاده از پوششهای پلاستیکی ، بسته بندی تحت خلاء و بسته بندی در اتمسفر تغییر یافته ( که بسته ها به جای هوا حاوی گازهای دیگر مانند نیتروژن و یا دی اکسید کربن هستند )‌.
 
 
بسته بندی از هر نوع که باشد ، باید دستوراتی که در مورد شرایط نگهداری ، کنترل دما و مدت زمان نگهداری در برچسب آن نوشته شده رعایت شود ؛ بویژه از زمانی که بسته ، باز می شود . غذایی که تاریخ مصرف آن گذشته است ، دور بریزید .
 
 
جدیدترین مطالب سایت