راه حل ساده برای سحر خیز بودن در صبح

راه حل ساده برای سحر خیز بودن در صبح

فواید بیدار شدن در صبح

متاسفانه سحر خیز بودن برای مردمان کشورمون کمی سخت شده هست و برایشان اینکار مشکل هست ولی اگر ما به پدرانمان نگاه بکنیم متوجه می‌شویم که آنها با سن زیادشان باز هم سالم میباشند ، آیا می‌دانید این سلامتی از کجا نشات می گیرد ؟

 

فواید سحرخیزی:

1- سلامتی سحرخیزی پایه زندگی سالم هست. بدن انسان طوری طراحی شده هست که هماهنگ با طبیعت عمل کند.

 

طبق این طراحی ما باید زمان طلوع خورشید از خواب برخیزیم و با غروب خورشید بخوابیم.

 

ولی اغلب آن گونه عمل نمی کنیم و حتی گاهی اوقات کل شب بیداریم و روز‌ها تا ظهر می خوابیم. تمام اینها عادات بدی میباشند که به سلامتی ما ضربه می زنند، ما می‌بایست طبق طبیعت خود رفتار کنیم و سحرخیز باشیم.

 

مطمئناً ایجاد تغییرات اساسی در برنامه خواب آسان نیست و حتی مقداری استرس زاست. بنابراین باید سعی کنید هر روز مقداری زود‌تر از خواب برخیزید و اینکار را به طور مستمر انجام دهید تا بصورت عادت درآید، بدین ترتیب میتوانید سحرخیز باشید.

 

2- مدیریت زمان

هر روز صبح زود از خواب برخیزید و به زودی درمی یابید که به فرد متفاوتی تبدیل شده‌اید. فردی با اعتماد به نفس اکثر و مؤثر‌تر.

 

سحرخیزی انرژی شما را در طول روز افزایش می دهد. زمانی که ساعت زنگ میزند، از رختخواب بیرون بیایید و هیچگاه زنگ ساعت را برای دقایق بعدی تنظیم ننمایید.

 

این بد‌ترین کار برای بدست آوردن عادت سحرخیزی هست. زمانی را برای دوش گرفتن در نظر بگیرید. چای یا قهوه بنوشید و به سمت محل کارتان بروید. الان برای رسیدن به برترین‌ها آماده‌اید.

 

3- استفاده از فرصت ها

به مزیت‌هایي فکر کنید که با سحرخیزی بدست می‌آورید، حتی اگر کوچک باشند. دوست ندارید در ترافیک صبحگاهی بمانید؟ یا شاید از دیدن طلوع آفتاب لذت می برید. صرف یک لیوان قهوه در بیرون از خانه نیز بسیار دل انگیز هست و تعداد زیادی از مزیت‌هاي دیگر. فقط سحرخیز باشید و از فرصت‌ها بهرهگیری کنید.

 

4- در زمان حال زیستن

حال به اموری بیاندیشید که تا آخرین لحظات انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. این امور در ساعات نخست روز نیز قابل انجامند. آیا وزن اضافه کرده‌اید و برای رفتن به سالن بدنسازی فردا را در نظر گرفته‌اید؟

 

ولی تاکنون چند بار این تصمیم خود را فردای آن روز عملی کرده‌اید؟ صبح‌هایتان را در بیرون از خانه بگذرانید و می بینید به سرعت اضافه وزنتان از بین میرود. اگر رفتن به سالن بدنسازی را دوست ندارید، کاری را انجام دهید که مورد علاقه‌تان هست مثلا در هوای آزاد و تازه پیاده روی کنید.

 

5- به حقیقت پیوستن آرزوها

هر فرد آرزوی انجام کارهای زیادی را دارد که هیچگاه وقت کافی برای انجام آن‌ها به دست نمی‌آورد. با سحرخیزی زمانی بدست می‌آورید تا آرزوهای خود را عملی کنید.

 

میتوانید یادگیری زبان‌هاي خارجی را آغاز کنید، شروع به نوشتن کنید و یا به تفریحاتی بپردازید که از مدت‌ها پیش زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید. به یاد داشته باشید که چقدر انجام کارهای مورد علاقه‌تان مفرح و سرگرم کننده هست.

 

راه حل ساده برای سحر خیز بودن در صبح

فواید های خواندنی سحر خیز بودن

 

پنج راه حل آسان برای سحرخیزی

 

1- باید از شب شروع کنید

اغلب مطالعات نشان داده هست که سطح انگیزه افراد با نوع خواب آنها در ارتباط هست. برای مثال، خواب نوع REH «REH مخفف کلمات حرکت سریع مردمک چشم هست و شامل قسمتی از مراحل خوابیدن هست که انسان در حال خواب دیدن هست.»

 

اگر یک استراحت جانانه در طول شب نداشته باشید و در طول مدت زمان خواب چندین بار مرحله REH را تجربه کنید، از ارنژی و انگیزه شما برای برخاستن از رختخواب در یک زمان مشخص کاسته خواهد شد.

 

یکی از روش هایي که میتوان بر این مشکل غالب شد آن هست که انسان برای زمان قبل از خوابیدن خود برنامه ریزی کند. عاملی که باعث میشود کیفیت خواب و استراحت شما بهبود پیدا کند.

 

در ادامه این مقاله شما با استراتژی هایي آشنا می‌شوید که کارآفرینان پیروز برای به خواب رفتن و داشتن یک خواب مفید از آن بهرهگیری می‌کنند.

 

مقدار مصرف روزانه کافئین خود را محدود کنید

آقای الون ماسک موسس شرکت تسلاموتور فاش کرد که او در طول روز قهوه زیادی می نوشیده ولی اکنون مقدار آن را به یک تا دو فنجان در روز محدود کرده هست. با انجام اینکار او دیگر شب ها احساس بی خوابی نمیکند و خواب بهتری هم دارد.

 

از تجهیزات الکترونیکی دوری کنید

آیا می دانستید که روشنایی صفحه موبایل، تبلت یا کامپیوتر همراه «لپ‎تاپ» شما قبل از خوابیدن می‌تواند تاثیر منفی بر عادات خواب شما بگذارد.

 

به همین علت خانم آریانا هافینگتون «موسس و سردبیر نشریه هافینگتون پست» شب ها قبل از خواب موبایل خود را از اتاق خوابش دور نگه می دارد؛ عادی که او پس از گذراندن یک دوره خستگی چندان به دست آورد.

 

کتاب بخوانید

بیل گیتس موسس شرکت بزرگ مایکروسافت هر شب قبل از خواب عادت داشته یک ساعت مطالعه کند و اعتقاد داشت اینکار باعث می شده او زودتر به خواب برود. «کتاب هاي مورد علاقه او شامل زندگینامه ها، کتاب هاي تاریخی و نشریات و مقالات فرهنگی می شد.»

 

ایجاد محیطی که خوابیدن را در شما تحریک کند نیز سودمند هست. برای مثال اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک کرده، صفحه ساعت هشدار دهنده را از جلوی چشمان خود دور کنید یا اگر در محله پر سروصدایی زندگی میکنید، یک آلبوم آهنگ هاي آرام مناسب برای دقایق قبل از خواب تهیه کرده و گوش دهید.

 

2- با خود فکر کنید چرا سحرخیزی برای شما اهمیت دارد

اگر انسان به اهمیت تغییر واقف نباشد، ایجاد هر نوع تغییر در زندگی اش مشکل خواهد بود پس باید از خودتان بپرسید: چرا زود بیدار شدن برای شما مهم هست؟

 

چرا می‌خواهید از صبح خود اکثر بهرهگیری کنید؟

آیا به این مسئله اعتقاد دارید که ایجاد یک برنامه کامل صبحگاهی و تبعیت از آن به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟ که باعث میشود تناسب اندام داشته باشید و در نتیجه اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد و انرژی لازم برای گذراندن روزتان را فراهم می‌کند؟

 

یا شاید فکر میکنید اگر قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید برای انجام کارهایی که به شما احساس رضایت و آرامش میدهند مانند مطالعه، نوشتن یا … وقت لازم را پیدا میکنید؟

 

هر گاه برای شما این نکته روشن شد که چرا میخواهید صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، به این نکته نیز پی خواهید برد که تغییر کار ساده اي هست.

راه حل ساده برای سحر خیز بودن در صبح

چگونه سحر خیز باشیم ؟

3- دکمه چرت زدن «snooze» ساعت را مرتب فشار ندهید شما بعنوان مشابه در یک روز صبح چند بار دکمه چرت زدن یا snooze ساعت خود را میزنید؛ یک‌بار، دو بار، پنج بار، یا اکثر؟ هر چند ممکن هست به نظر برسد چند دقیقه اکثر خوابیدن با هر زمان خاموش کردن صدای زنگ ساعت چیز خوبی هست اما باید بدانید که اینجور نیست. فشردن دکمه چرت زدن باعث خسته شدن اکثر شما شده، سیکل خواب را بر هم می زند و باعث میشود تا طی روز، کارهای خود را با اکراه انجام دهید.

 

از این قبل، هنگامی که این دکمه نخستین قدمی باشد که در صبح برمی دارید، شما در واقع روز خود را با به تعویض انداختن کارها آغاز کرده اید. انجام اینکار به ناخودآگاه به ذهن شما این پیغام را ارسال خواهد کرد که شما حتی آن قدر اعتماد به نفس ندارید که صبح از رختخواب خود بلند شوید. باید گفت اینکار نمی‌تواند آغاز گر یک روز مفید باشد.

 

پس به نظر شما چگونه میشود از عادت چند دقیقه خواب اکثر خلاص شد؟ فرض کنید ساعت یا موبایل خود را دور از تخت خود گذاشته و مجبور هستید برای خاموش کردن زنگ هشدار آن از تخت خود بلند شوید.

 

4- فرآیند بیدار شدن صبحگاهی خود را تغییر دهید تلاش کنید تا در صبح خود یک تحول بنیادی ایجاد کنید، برای مثال با بیدار شدن در ساعت 4 صبح. معمولا اگر عادت دارید تا ظهر بخوابید، اینکار می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد.

 

شما با ایجاد تغییراتی کوچک می توانید به تغییراتی بزرگ برسید. آگاه تر شوید و به سطح بالاتری از شور و شوق برسید. پایبندی به چنین فرآیندهایی توجه شما را در زندگی بالا برده، به شما آرامش داده و کمک می‌کند تا بتوانید روش صحیح را در ایجاد تغییرات پایدار گزینش کنید.

 

برای مثال اگر شما معمولا در ساعت 7 صبح از خواب بیدار میشوید، این فرآیند به شما کمک می‌کند تا از فردا ساعت 6:45 از خواب بیدار شوید. هنگامی که به بلند شدن از خواب در وقت اخیر عادت کردید، ساعت برخاستن خود را به 6:30 تغییر دهید. با هر زمان 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن، تقریبا بدون هیچ گونه تلاشی شما تدریجی به یک فرد سحرخیز تبدیل می‌شوید.

 

5- سعی کنید صبح ها فعالیت هایي را انجام دهید که برای شما لذتبخش میباشند؛ این باعث می‌شود به تکرار آن پایبند شوید برخاستن از خواب در صبح زود به خودی خود دشوار هست؛ حال تصور کنید برای انجام کاری که اصلا علاقه اي به انجام آن ندارید از خواب بلند شده اید… به نظر نمی‌رسد اینکار کمتر از شکنجه باشد.

 

به همین علت شما باید فرآیندی را برای بیدار شدن در صبح گزینش کنید که پر از فعالیت هاي مورد علاقه شما باشد. چیزهایی که حال شما را بهتر میکنند و باعث پیشرفت شما در زندگی میشوند.

 

تعدادی از کارهایی که من با انجام دادن شان در صبح زود بیشترین بهره را از آن لحظات برده ام عبارتند از: انجام تمرینات کششی، نویسندگی و ایجاد فهرست تشکر به خاطر داشته هایم و و گذران اوقاتی خوش با خانواده.

 

حالا شما می توانید فهرستی از کارهای مورد علاقه خود راکه انجام ان در صبح وجود دارد آماده کنید تا مشوقی باشد برای سحرخیزی و شروع یک روز مفید.

 

منبع :jamaran.ir

جدیدترین مطالب سایت