نشانه های مشکلات کارکرد در تیروئید

نشانه های مشکلات کارکرد در تیروئید

نشانه های مشکلات کارکرد در تیروئید

تیروئید یکی از بیماری هایی ست که باعث میشود به صورت آرام نشان دهد و بروز رسانی کند در ادامه مطلب نشانه های مشکلات کارکرد در تیروئید با سایت تالاب همراه باشید.

 

شایع ترین نشانه اختلال در کارکرد تیروئید خواب آلودگی واحساس خستگی دائم است. مورمور شدن بدن نیز می تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد. هایپرتارودیزم (hyperthyroidism) و هایپوتارودیزم (hypothyroidism) که به ترتیب به پرکاری و کم کاری غده تیروئید معروف اند و یا افزایش قشرهای سلولی در این غده که از آن به تومور(a nodule or tumor) یاد می شود،

 

هرکدام ممکن است دلیلی برای ظاهر شدن نشانه های عجیبی در بدن باشند. برخی از این نشانه ها را با هم مرور می کنیم.

 

۱- تغییر ناگهانی وزن

انجمن تیروئید آمریکا (American Thyroid Association) معروف به ای تی ای (ATA) اذعان می کند، به دلیل آنکه تنطیم متابولیسم بدن بر عهده غده تیروئید است، ترشح هورمون های بیش از اندازه آن نوعی سرعت غیرمعمول را در جریان متابولیسم بدن به وجود می آورد. بنابریان به نظر می رسد که همین امر سبب کاهش ناگهانی وزن می شود و این اتفاق در زمان پرکاری این غده روی می دهد.

 

از طرفی اگر تعداد دفعاتی که دوش می گیرید، بیشتر شده، می تواند یکی از دلایل عدم عملکرد نرمال غده تیروئیدتان باشد. البته در بسیاری موارد، تعرق زیاد می تواند به علت اضافه وزن باشد. دکتر لئونارد وارتُوفسکی (Leonard Wartofsky) از دانشکده پزشکی داشنگاه جورج تون (Georgetown University) و رئیس سابق انجمن غدد

 

(Endocrine Society) می گوید، تغییر وزنی که اتفاق می افتد عمدتا بین ۲٫۵ تا ۷٫۵ کیلوگرم است. وی اشاره می کند که عواملی چون سبک زندگی، میزان فعالیت جسمی هم از سایر عواملی هستند که می توانند در روند تغییر وزن تاثیر داشته باشند. سبک زندگی می تواند تاثیر زیادی در روند فعالیت متابولیسم داشته باشد.

 

۲- احساس رخوت و خواب آلودگی

اگر میزان خواب و استراحت تان کافی است اما باز هم احساس خستگی می کنید، ممکن است یکی از دلایل این امر کم کاری غده تیروئیدتان باشد. دکتر رابین میلر (Robin Miller) در مصاحبه ای با مجله سلامت (Health) می گوید، “احساس خستگی یکی از نشانه هایی است که در بسیاری از بیمارانی که مشکل تیروئید دارند دیده می شود.”

 

دکتر لئونارد وارتُوفسکی (Leonard Wartofsky) هم در این باره می گوید: “منظور از این خستگی نوعی رخوتی است که بعد از خواب و استراحت کافی هنوز هم وجود دارد. چرا که ممکن است دلیل آن کم کاری غده تیروئید باشد.” او ادامه می دهد: “بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، نیز انواع دیگری از خستگی را تجربه می کنند.” البته همواره دلایل دیگری هم برای خستگی مداوم می تواند وجود داشته باشد.

 

۳- احساس سرما در وسط تابستان و عرق ریختن در چله زمستان

دکتر آلن پی. فرول (Alan P. Farwell)، رئیس بخش دیابت، تغذیه و کلینیک غدد بیمارستان مرکزی بُوستن (Boston Medical Center)، می گوید، اگر در تابستان آنقدر سردتان می شود که طی هفته های متمادی، احتیاج به پوشیدن ژاکت دارید، می تواند دلیل خوبی باشد که آزمایش غده تیروئید بدهید.

 

برعکس اگر وسط زمستان تی شرتی که پوشیده اید خیس عرق است، زمان آن است که به پرکاری غده تیروئیدتان شک کنید. یکی از بیماران دکتر فرول، از شدت تعرق آن هم وسط زمستان مجبور است که تاپ و شلوارک بپوشد و علت اصلی آن پرکاری تیروئید اوست. این همان چیزی که میزان تعرق بدنتان در مورد سلامتی تان می گوید.

 

۴- اختلالاتی در عادت ماهانه و در دوران بارداری

دکتر فرول می گوید، در زنان، اختلالاتی که در عادت ماهانه روی می دهد، می تواند یکی از دلایل کم کاری یا پرکاری تیروئید تلقی شود. در زنانی که تیروئید کم کار دارند عمدتا عادت ماهانه طولانی تر و شدیدتر از حالت معمول آن است و در زنانی با تیروئید پرکار، کوتاهتر و میزان خونریزی کمتر است.

 

که البته هر دو این اختلالات می توانند در ناباروری زنان تاثیرگذار باشند. اما دلیل آن چیست؟ علت اصلی آن تاثیری است که بر مراحل تخمک گذاری گذاشته می شود. همچنین بر وضعیت شکل گیری مغز جنین نیز موثر است. به زنانی که در اعضای خانواده شان، تاریخچه ای از ابتلای به اختلالات غده تیروئید وجود دارد، توصیه می شود که در دوران بارداری، سطح هورمون های این غده را بررسی کنند.

 

۵- از کوره در رفتن و افسردگی

طبق نظریات ارائه شده انجمن غدد، پرکاری غده تیروئید، باعث عصبی و تحریک پذیرشدن فرد مبتلا به این اختلال می شود. دکتر فرول می گوید: “تحریک پذیر شدن، زود از کوره در رفتن از جمله نشانه های داشتن تیروئید پرکار است.” برعکس، با کاهش میزان ترشح هورمون های این غده، فرد مبتلا، احساس افسردگی می کند

 

و فراموشکار می شود. فرول ادامه می دهد، زمانی که اختلالات غده تیروئید تشخیص داده نشود، افسردگی که بسیار هم در این روند شایع است، ادامه پیدا می کند.

نشانه های مشکلات کارکرد در تیروئید

۶- خشکی پوست و ریزش مو

دکتر لئونارد وارتُوفسکی، می گوید، خشکی پوست در طول تابستان، در مقایسه با خشکی پوست در زمستان که رایج تر نیز است، می تواند تفکربرانگیز باشد. این امر می تواند یکی از دلایل متابولیسم آرام و در نتیجه کاهش میزان تعرق باشد. بنابریان، اگر بیش از اندازه در تابستان مجبور هستید که از کرم های مرطوب کننده

 

استفاده کنید و این نشانه همراه با ریزش موهای تان هم است، می تواند دلیلی برای کم کاری تیروئید باشد. کم کاری تیروئید معمولا همراه ریزش مو است که گاهی می توان سبب ریزش کل موهای سر هم بشود.

 

۷- به وجود آمدن توده جدید در گردن

انجمن غدد یکی از نشانه های سرطان تیروئید را به وجود آمدن توده و یا ورم غیرمعمول در گردن می داند. زمانی که سایر نشانه های ذکر شده، درکنار تورم و درد در ناحیه گردن وجود داشته باشد و یا صدای فرد بدون آنکه بهبودی پیدا کند به طور مداوم گرفته و خشک باشد، می تواند از نشانه های سرطان تیروئید به شمار آید.

 

۸- و بسیاری عوامل دیگر

دکتر مایکل تاتل (Michael Tuttle)، رئیس مرکز سرطان کترینگ (Memorial Sloan Kettering Cancer Center) می گوید، مشکلات غده تیروئید می تواند با نشانه های متعددی همراه باشد که از آن جمله می توان به کاهش و افزایش وزن، احساس خستگی، استرس، دعوا و مرافعه با اعضای خانواده، و سایر موارد می توان اشاره کرد. از سایر نشانه می تواند یبوست، افزایش میزان کلسترول، مشکلاتی در حافظه، تعرق، ضربان زیاد قلب و سایر موارد باشد.

 

دکتر تاتل از بیمارانش می خواهد که چنین نشانه هایی را فقط علایم افزایش سن یا تغییر خلق و خوی خود تلقی نکنند بلکه از پزشک خود بخواهند که برایشان یک سری آزمایش بنوسید تا از چگونگی عملکرد غده تیروئید خود آگاه شوند. وی اضافه می کند: “تمامی این نشانه ها تنها با دادن یک آزمایش ساده قابل بررسی هستند.

 

” وی اضافه می کند: “وقتی که مشکلاتی این چنینی به راحتی قابل درمان هستند، چرا فرد باید بدون اینکه اقدامی برای بهبود وضعیت کند، با چنین نشانه هایی دست و پنجه نرم کند.” اینها نشانه های خاموش مشکلات تیروئید به شمار می آیند.

 

جدیدترین مطالب سایت