ورزش در آب چه فوایدی دارد ؟

ورزش در آب چه فوایدی دارد ؟

فواید خواندنی ورزش کردن در آب 

 

از قدیم گفته اند آب مایع حیات است ، سلامتی در آب هست در روز هم آب زیاد میل کنید هم در آب ورزش کنید . 

 

فواید ورزش در اب , هر نوع ورزشی برای سلامت بدن انسان خوب است، و ورزش هایي که با آب سر و کار دارند، در زمره تمرینات کم فشار قرار می‌گیرند، که می‌تواند از بسیاری جهات برای انسان مفید باشد.

ورزش در آب چه فوایدی دارد ؟

ورزش در اب

 

به گزارش تالاب به نقل از “ان‌سی‌بی‌آی”، هنگامیکه در آب هستید، بدن حدود 90 درصد سبک‌تر احساس می‌شود. این به معنای آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثری نظیر با ورزش در خشکی را تجربه نمی‌کند.

 

همینطور، ورزش در آب شما را از روتین هاي یکنواخت در باشگاه دور می‌کند. با انجام ورزش هاي آبی، شما می‌توانید طی مدت دوران انجام تمرینات ورزشی شادابی خودرا حفظ کنید، در شرایطی که یک روتین تمرینات ورزشی در خشکی می‌تواند بطور متداول با خستگی و افت سطوح انرژی همراه باشد. افزون بر این، ورزش در آب سرگرم کننده و لذت بخش است.

 

ورزش در آب برای تمام گروه هاي سنی – از کودکان تا افراد سالمند – مفید است. حتی افرادی که با آسیب دیدگی هاي عضلانی، تاندون یا استخوان روبه‌رو شده اند و همینطور افراد دارای اضافه وزن و زنان آبستن می‌توانند ورزش در آب را امتحان کنند.

 

همینطور، این نوع از ورزش طبق معمول به تجهیزات اضافه خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است تا در استخر شنا کرده و آماده جلسه تمرینی خود شوید.

 

ورزش کردن در آب یک نوع فعالیت درمانی است که هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. در ادامه با بعضی از فواید ورزش در آب بیشتر آشنا میشویم.

 

کمک به کاهش وزن

ورزش هاي آبی می‌توانند به کاهش وزن سریع کمک کنند. در ورزش هاي آبی، تمرینات قدرتی و هوازی با مقاومت آب ترکیب میشوند. این به معنای آن است که کل بدن به فعالیت مجبور میشود.

 

با دقت به شدت تمرینات و وزن شما، زمانی که روزانه برای حدود 30 تا 60 دقیقه ورزش آبی انجام می‌دهید، شما می‌توانید 300 تا 500 کالری در روز بسوزانید.

 

مطالعه اي که درسال 2010 در نشریه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دویدن در آب میتواند به کاهش چربی بدن و اندازه دور کمر و همینطور التیام تناسب هوازی و کیفیت زندگی کمک کند.

 

مطالعه اي دیگر که درسال 2014 در نشریه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نیز نشان داد که ورزش آبی منظم می‌تواند به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.

 

التیام سلامت مفاصل

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، ورزش هاي آبی در دسته ورزش هاي کم فشار قراردارند، که به التیام سلامت مفاصل کمک میکنند. هنگام انجام یک ورزش آبی، شناوری در آب سبب می‌شود تا فشار زیادی روی مفاصل وارد نشود. همینطور، این شرایط اثرات منفی مثل درد و خستگی رابه حداقل می‌رساند.

 

این برای افرای که از بعضی بیماری هاي مرتبط با مفاصل، مثل آرتریت، رنج میبرند یا افرادی که دوره توانبخشی جسمانی را پشت سر می گذارند، بسیار مفید است.

 

التیام انعطاف پذیری و تحرک

طی انجام ورزش هایي که در خشکی انجام میشوند حرکات بدن به واسطه اثرات نیروی گرانش زمین و نگرانی از زمین خوردن محدود میشوند. اما هنگام ورزش در آب، قرار گرفتن بدن در مقابل مقاومت آب به انعطاف پذیری بیشتر و افزایش دامنه حرکت مفاصل کمک میکند.

 

ورزش هاي آبی برای التیام انعطاف پذیری پشت و قسمت پایین بدن مفید هستند. انعطاف پذیری عنصری مهم برای تناسب اندام قلمداد میشود، زیرا انعطاف پذیری کم میتواند دامنه حرکت و تحرک را محدود کرده، تعادل و هماهنگی را کاهش دهد.

 

آب گرم برترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است، زیرا به انعطاف بیشتر عضلات کمک میکند. از این رو، برای افزایش انعطاف پذیری و تحرک انتخاب استخرهای آب گرم برترین گزینه است.

 

کاهش فشار خون

هنگامیکه در آب ورزش می‌کنید، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن کمک می‌کند. این شرایط فشار خون را کاهش میدهد ودر بلند مدت، نرخ تپش قلب در حالت استراحت را نیز کاهش می‌دهد.

 

بطور هم زمان، ورزش هاي آبی روشی خوب برای تقویت استقامت قلبی هستند.

 

مطالعه اي که درسال 2017 در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که مشابه ورزش در خشکی، ورزش آبی نیز اثر مثبتی در زمینه کاهش فشار خون دارد.

 

افزایش قدرت عضلانی

به علت این‌که آب بطور مداوم در جریان است و تغییر جهت میدهد، در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری ایجاد می‌کند. برهمین اساس است که یک مایل شنا کردن در آب به دوران بیشتری نسبت به یک مایل پیاده روی در خشکی نیاز دارد.

 

به گزارش تالاب هنگامیکه در آب ورزش می‌کنید، عضلات شما به صورت جدی درگیر فعالیت می‌شوند. همان گونه که برای غلبه بر مقاومت آب تلاش می‌کنید، عضلات رشدکرده و قوی تر میشوند. این شرایط به التیام انعطاف پذیری و چالاکی عضلانی نیز کمک میکند.

 

کاهش استرس

هر نوع ورزش آبی میتواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فعالیت در آب میتواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت هایي باشد که به کاهش استرس کمک می‌کند. قرار گرفتن در آب برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است. در حقایق، از صدای آب برای مدیتیشن نیز استفاده می‌شود.

 

تمرینات ورزشی آبی مغز را برای ترشح هورمونهای احساس خوب که به اسم اندورفین شناخته می‌شوند، تحریک می‌کند، که این شرایط استرس را کاهش داده و سبب شکل‌گیری احساسی خوب در شما می‌شود.

 

همینطور، انجام ورزش در آب جریان اکسیژن به عضلات را التیام بخشیده و تنفس را تنظیم می‌کند.

 

عدم نیاز به تجهیزات اضافی

تمرینات ورزشی در آب میتوانند بدون استفاده از هیچگونه وسیله یا تجهیزات جانبی انجام شوند. مقاومت آب می‌تواند بعنوان وزنه یا عامل مقاومت درونی برای انجام تمرینات هوازی و قدرتی عمل کند.

 

مقاومت آب سبب میشود تا عضلات سخت‌تر کار کنند. این شرایط تسهیل چربی سوزی، کمک به کاهش وزن، و التیام انعطاف پذیری را در پی دارد.

 

ورزش هاي آبی، زمانی که بدون وزنه انجام می‌شوند، میتوانند بطور ناب برای افرادی که از دردهای مفصلی، یا بعضی آسیب دیدگی ها که امکان کار با وزنه رابه انها نمیدهد، رنج میبرند، مفید باشد.

 

با این وجود، اگر از نظر کار با وزنه محدودیت ندارید، میتوانید برای کسب برترین نتیجه هنگام انجام ورزش هاي آبی از آن ها استفاده کنید. کار با وزنه برای پیشگیری از کاهش تراکم توده استخوانی و پوکی استخوان بسیار مهم است.  

 

جدیدترین مطالب سایت