کم نوشیدن آب چه با بدن می کند ؟ (فیلم)

مجموعه : کلیپ و فیلم
کم نوشیدن آب چه با بدن می کند ؟ (فیلم)

مضرات کم نوشیدن آب در بدن

 

بخش زیادی ازبدن ما را آب تشکیل داده است. به هر علتی، از عرق کردن گرفته تا نفس کشیدن، آب بدن‌مان را از دست میدهیم و اگر جبران نشود، گاهی عواقب خطرناکی در پی دارد.

 

دراین پست علائمی که نشان میدهند شما به اندازه‌ي کافی آب مصرف نمی کنید را بازگو میکنیم.

 

دهانتان مدام خشک است

اگر دهانتان مدام خشک می شود احتمالاً به این علت است که به میزان کافی آب میل نمی کنید. اگر متوجه شده‌اید که خیلی زود لب‌هایتان خشک می شود و زبانتان به کامتان می‌چسبد وقت آن رسیده دست از کار بکشید و جرعه‌اي آب بنوشید.

 

البته باید بدانید که مصرف بعضی داروها نیز باعث خشکی دهان میشوند. برای همین احتمال دارد خشکی مداوم دهانتان به علت عوارض جانبی داروهای مصرفی‌تان باشد. سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کنید تا مشکلتان رفع شود.

 

احساس تشنگی امانتان را بریده

مشخص است که هنگام تشنگی باید آب خورد؛ اما حواس تان باشد تشنه شدن علامت این است که شما به اندازه‌ي کافی آب نمی خورید. در واقع نباید کار به جایی برسد که تشنگی هلاکتان کند و بعد به سراغ آب بروید.

 

دقت داشته باشید احساس تشنگی شدید نشان ‌دهنده‌ي این است که بدن‌تان در حال دهیدراته شدن است؛ یعنی آب کم آورده است.

 

بدانید که احساس تشنگی مداوم می تواند علامت ابتلا به دیابت نیز باشد. بطور مرتب آب بخورید تا کارتان به تشنگی زیاد نکشد؛ اما اگر تغییری در وضعیتتان ایجاد نشد به دکتر مراجعه کنید.

 

احساس خستگی مداوم می تواند نشان ‌دهنده‌ي این باشد که به میزان کافی آب نمی خورید. اگر در طول روز مدام خواب‌آلوده هستید و دل تان میـــخواهد چرت بزنید احساس خطر کنید. چون بدن ما از این شیوه یعنی خوابیدن، برای کُند کردن فعالیت‌هایش استفاده میکند تا آب بیشتری در خود ذخیره کند

 کم نوشیدن آب چه با بدن می کند ؟ (فیلم)

سردرد رهایتان نمی‌کند

سرتان بی‌علت تیر میکشد؟ احتمالاً بدن تان این پیغام را مخابره میکند که نیاز به آب بیشتری دارید. مغز نیز مثل تک‌تک اعضای بدن، برای گذران اموراتش به آب نیاز دارد. وقتی نیازش تامین نشود ساز مخالف می‌زند و سرتان درد می گیرد.

 

همیشه یک شیشه آب دم دستتان بگذارید و جرعه‌جرعه بنوشید. احتمالاً با همین کار ساده مشکلتان رفع خواهد شد و نگرانی‌تان از بابت میگرن رفع خواهد شد.

 

رنگ ادرارتان تیره شده است

شاید کمی عجیب باشد اما زمانی که رنگ ادرار عوض شده و زرد تیره می شود، بدن این زنگ خطر رابه صدا در آورده است که به میزان کافی آب میل نمیکنید. حواس تان به رنگ ادرارتان باشد و قبل از این که رنگ آن تیره شود و بدتر ازآن به قهوه‌اي بزند آب بیشتری مصرف کنید.

 

رنگ تیره‌ي ادرار می تواند گویای این باشد که بدن بیابانی شده است. باید بدانید که یبوست و حتی عفونت ادراری نیز میتواند از علائم دیگر کم آبی بدن باشد. پس تا می توانید آب و مایعات مفید از جمله آب میوه‌هاي طبیعی میل کنید.

 

در طول روز مدام چرت می‌زنید

احساس خستگی مداوم می تواند نشان ‌دهنده‌ي این باشد که به میزان کافی آب نمی خورید. اگر در طول روز مدام خواب‌آلوده هستید و دل تان میـــخواهد چرت بزنید احساس خطر کنید.

 

چون بدن ما از این شیوه یعنی خوابیدن، برای کُند کردن فعالیت‌هایش استفاده می کند تا آب بیشتری در خود ذخیره کند. خودتان رابه طور مرتب به یک لیوان آب خنک مهمان کنید تا هشیارتر شوید و خواب از سرتان بپرد.

کم نوشیدن آب چه با بدن می کند ؟ (فیلم)

دنیا دور سرتان می‌چرخد

البته که جهان سر جایش هست و این سر شماست که گیج میرود. سرگیجه و احساس منگی جزو علائم دیگر کم آبی بدن است. ریه‌هاي شما نیاز به آب کافی دارند تا به درستی به وظایفشان عمل کنند.

 

اگر بخش خارجی ریه‌ها خشک شوند تنفس دچار مشکل خواهد شد؛ یعنی به سختی نفس خواهید کشید. دراین صورت نیز میزان اکسیژنی که به مغز می رسد کاهش پیدا میکند.

 

در نتیجه مغز نمیتواند عملکرد درستی داشته باشد و جهان دور سرتان خواهد چرخید. اگر میخواهید از این احساس ناخوشایند خلاص شوید بطور مرتب آب بنوشید.

 

وقت و بی‌وقت گرسنه‌تان می شود

شنیده‌اید که گاهی وقت‌ها بدن احساس گرسنگی و تشنگی را قاطی می کند؟ بله! وقتی به میزان کافی آب ننوشید بدن تان تصور می کند گرسنه است درحالی‌که شما تشنه هستید.

 

این توصیه بیشتر به افرادی که نیت لاغری دارند داده میشود؛ اما اگر شما هم وقت و بی‌وقت گرسنه‌تان میشود بهتر است قبل از غذا خوردن یک لیوان آب میل کنید.

 

اگر چند دقیقه بعد صدای قار و قور شکمتان خوابید معنی‌اش این است که تشنه‌تان بوده نه گرسنه! به بدن‌تان اعتماد کنید و سیگنال‌هایش را درست رمزگشایی کنید.

 

مدام گرمازده میشوید

گرمازدگی نیز یکی ازآن دست مشکلات آزاردهنده و حتی خطرناک است. باید بدانید که بدن ما از آب برای خنک کردن خود استفاده می کند به این ترتیب که ارگان‌هاي داخلی رابه خصوص بعد از یک فعالیت جسمی شدید، در دمای مطلوب نگه می‌دارد.

 

زمانی که آب کافی به بدن نرسد، بخش خنک‌کننده‌ي داخلی به درستی به وظایف خود عمل نمی کند ودر نتیجه شما احساس گرمای شدید میکنید، نبضتان تندتر میزند یا گرمازده می شوید.

 

این حالات حتی گاهی به شرایط بسیار خطرناک نیز منجر می شود. دقت داشته باشید علاوه بر اینها، کم آبی بدن می تواند باعث بروز علائم دیگری مثل تب، سیاهی رفتن چشم، گودی زیر چشم، سردی و رنگ‌پریدگی پوست، خشک شدن اشک و کلی مشکل ریز و درشت دیگر شود. پس در هوای گرم و حین کار یا ورزش حتما بطور مداوم آب بنوشید تا بدن تان دچار کمبود آب نشود.

 

بدانید که یبوست و حتی عفونت ادراری نیز میتواند از علائم دیگر کم آبی بدن باشد. پس تا میتوانید آب و مایعات مفید از جمله آب میوه‌هاي طبیعی میل کنید

 کم نوشیدن آب چه با بدن می کند ؟ (فیلم)

خشکی پوست ربطی به آب خوردن ندارد

یک باور رایجی بین مردم شکل گرفته است که خشکی پوست نتیجه‌ي کمبود آب است. به باور عموم نوشیدن آب زیاد باعث جوانی و شادابی بیشتر پوست میشود؛ اما نتایج تحقیق‌هاي جدید نشان می دهد که میزان آب مصرفی تأثیری در طراوت پوست ندارد.

 

برای همین اگر پوستتان خشک است لازم نیست خودتان رابه آب ببندید چون تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد. خشکی پوست نتیجه‌ي تعداد غدد سبابه و میزان عملکرد آن‌ها و عوامل بیرونی مثل آب و هوا و استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی میباشد.

 

البته حواس تان باشد اگر به میزان کافی آب ننوشید و بدن‌تان مبدل به یک برهوت خشک شود بی شک پوستتان هم آسیب خواهد دید.

 

به عقیده‌ي محققان مصرف میوه و سبزیجات که سرشار از آب و مواد مغذی «به خصوص ویتامین‌هاي A،E و C» هستند بیشتر از نوشیدن آبِ خالی باعث طراوت و شادابی پوست می شود.

 

پس هر 4 تا 5 ساعت یک بار میوه‌هاي مختلف میل کنید.

 

اگر اهل نوشیدن زیاد آب معدنی هستید نیز بدانید که این آب‌ها به علت نداشتن فلوراید باعث آسیب‌پذیر شدن دندان‌ها شده و امکان پوسیدگی آن‌ها را بالا میبرند.

 

آب لوله‌کشی شامل این عنصر استحکام بخش استخوانها و دندان‌ها می باشد و بهمین علت برای سلامت دندان‌ها بهتر از آب معدنی است. اگر عادت به نوشیدن این آب‌هاي داخل بطری دارید به هنگام خرید، محصولاتی را انتخاب کنید که شامل فلوراید باشند و حتما از خمیردندان‌هایي استفاده کنید که شامل این عنصر هستند.

 

دقت دقت

در حالت کلی، بدن انسان به ازای هر کیلو گرم وزن به 30 میلی‌لیتر آب نیاز دارد که باید بطور روزانه با نوشیدن آب و مصرف مواد خوراکی سرشار از آب تامین شود.

 

منبع : asriran.com , tebyan.net

جدیدترین مطالب سایت