آشنایی با اشیا های آلوده در فضای پیرامون ما

آشنایی با اشیا های آلوده در فضای پیرامون ما

چه چیزهایی در دورمان آلوده هستند 

 

آلودگی مقدور هست در هر اجسامی باشد باید توجه خودرا بالا ببریم در ادامه میتوانید با با اشیا هاي آلوده در فضای پیرامون ما تالاب را دنبال نمایید. 

 

ما در طول روز، از صبح که بیدار می‌شویم تا شب لوازم و وسایل بیشماری را بهرهگیری می کنیم  که مقدور هست خطرات بیشماری برای سلامتی و بدن ما داشته باشد.

 

به گزارش تالاب در دنیای امروز بنظر میرسد همه ی نگران مواد سمی پیرامون خود در زندگی روزمره‌شان میباشند. از غذاهایی که میخوریم گرفته تا لباس‌هایي که میپوشیم و محصولاتی که بهرهگیری می کنیم.

 

انگار همه ی‌ي ما نسبت به مواد مصرفی‌مان بینهایت حساس و دقیق شده‌ایم. اما محصولاتی میباشند که هرروز از انها بهرهگیری می کنیم و هنوز نسبت به سمی بودن آن ها آگاه نیستیم.

 

تشک‌

فکر می کنید کمرتان تنها چیزی هست که میتواند قربانی یک تشک نامناسب شود؟ این طورجدید ترین نیست، تعداد زیادی از تشک‌ها، مخصوصا قدیمی‌ترها، شامل مواد شیمیایی مضری به نام PBDE میباشند.

 

کم کم دوران این مواد شیمیایی آغاز به خرد شدن و اکران شدن کرده و سبب اختلال در کار هورمون‌ها، عملکرد حافظه، توانایی باروری، سرطان و … می شوند. بعضی از PBDE هاي ناب در ایالات امریکا ممنوع شده اند، اما مقدور هست هنوز در تعداد زیادی از منزل‌ها موجود بوده ودر بدن افراد تجمع یافته باشند.

 

خمیر دندان

اگر تا به حال نگاه دقیقی به خمیر دندان‌تان انداخته باشید حتما متوجه هشدارهایی که درصورت خورده شدن محصول داده هست شده‌اید. اگرچه این ویژگی برای تولیدات پاک کننده و شوینده دقیقا استاندارد هست، اما محصولی که قرار هست درون دهان‌تان را تمیز کند چطور؟! اگر خمیر دندان‌تان شامل فلوراید یا تری کلوزان باشد می تواند بدن‌تان را مسموم کند. هرگز خمیر دندان را نخورید «اگرچه معلوم هست که اینکار را نمیکنید!» و سعی کنید نوع بدون فلوراید یا بدون تری کلوزان را انتخاب کنید.

 

لپ‎تاپ

یک چیز دیگری که می تواند به سلامت تان آسیب بزند، لپ‌ تاپ تان هست. هر چند شواهد قاطعی وجود ندارد که این را اثبات کند، اما نگرانی‌هایي در مورد خطرات بالفعل‌ي ابزار الکترومغناطیسی‌تان وجوددارد. سعی کنید کمتر از این وسایل بهرهگیری کنید.

 

پودر رختشویی

محصول دیگری که می تواند به میزان قابل توجهی سمی باشد، پودر رختشویی هست. مطالعه‌اي نشان داد برند مشهور پودر رختشویی، Tide، شامل مقادیر مشکل سازی از آلاینده‌هاي کارسینوژنیک «سرطانزا» هست. پس بهتر هست انواعی را گزینه کنید که دارای این مواد زیان آور نباشند.

 

دئودورانت

دئودورانت و ضد بوها اخیرا مورد اعتراض قرار گرفته‌اند که علت خوبی هم دارد. بنا بر مطلب‌اي از مجله‌ي Time، شما می توانید عناصر مضری چون پاربِن، آلومینیوم و فتالات را در دئودورانت همیشگی‌تان پیدا کنید.

 

بعضی از این عناصر نه تنها منتهی به سرطان سینه در خانم‌ها می شوند، بلکه معلوم شده که می توانند در تیروئید هم اختلال ایجاد کرده و به توانایی باروری نیز آسیب بزنند. بهتر هست از دئودورانت‌هاي طبیعی بهرهگیری کنید.

 

ضد آفتاب

اگرچه ضد آفتاب میتواند از شما در برابر پرتوهای زیان آور آفتاب تا حدودی پشتیبانی کند، اما ضررهایی برای بدن‌تان دارد. چند ماده‌ي شیمیایی فعال در تولیدات ضد آفتاب وجوددارد، مثل اکسی بنزون و اوکتینوکساد که میتواند عوارضی چون اختلال هورمونی، حساسیت پوستی و … ایجاد کند.

 

سفید کننده و جرم گیر

تعداد زیادی از تولیدات مشهور تمیز کننده شامل ترکیبات سمی میباشند. این ترکیبات سبب مشکلات تنفسی و آسم می شوند. حتی بهرهگیری‌ي چندان از این تولیدات و استشمام مقادیر زیادی از انها میتواند مسمومیت شدید در پی داشته باشد.

 

بهتر هست جای گزین‌هاي طبیعی را برای این شوینده‌هاي شیمیایی انتخاب کنید و یا دست کم همه ی وقت ماسک بزنید تا دهان و بینی تان موقعبهرهگیری دقیقا پوشیده باشد.

 

پرده حمام

پرده‌ي پلاستیکی حمام‌تان می تواند بیشتر زیان آور باشد تا موثر. اگرچه همه ی‌ي انواع پرده‌هاي حمام خطرناک نیستند اما بعضی مقدور هست شامل فتالات باشند که ماده‌اي شیمیایی هست که برای نرم کردن پرده‌هاي پلاستیکی و وینیل پرده حمام کاربرد دارد.

 

اگرچه تاثیرات فتالات بر انسان هنوز دقیقا شناخته شده نیست، اما آنرا سرطانزا می دانند که میتواند منتهی به انواعی از سرطان‌ها و سایر مریضی‌ها در انسان بشود.

 

عطر و ادکلن

عطر مقدور هست بوی خوبی داشته باشد اما روی سلامتی‌تان اثر خوبی ندارد. عطرها شامل عامل سرطان زایی به نام هیدروکسی‌ انیسول بوتیله ‌شده میباشند که سبب رنگ زدایی پوست می شود.

 

اگرچه فقط همین نیست؛ مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده که BHA می تواند سبب سرطان معده، مشکلات باروری، تداخل در هورمون تیروئید و آسیب کبدی شود. این را هم حتما می دانید که بیشتر عطرها از رایحه‌هاي مصنوعی تشکیل شده اند.

 

تولیدات آرایشی و مواظبت پوست

دیگر همه ی می دانند که لوازم آرایشی و تولیدات مواظبت پوست، عناصر خطرناک و مضری در فرمولاسیون خود دارند. باوجود این که جای گزین‌هاي طبیعی بسیار زیادی در حال عرضه شدن هست، اما متاسفانه بیشتر افراد همان‌ گونه مواد شیمیایی زیان آور را انتخاب میکنند.

 

اسپری حشره کُش

شاید اسپری حشره کُش یکی از آشکارترین مواد سمی و خطرناک در این لیست باشد، اما ارزش تکرار کردن را دارد. دی اﺗﯿﻞ ﺗﻮﻟﻮآﻣﯿﺪ «DEET»، عنصر فعالی که دافع حشرات بوده ودر بیشتر حشره کُش‌ها موجود هست، هر چند شهرت بدی پیدا کرده هست اما همان‌ گونه مقادیر زیادی ازآن در این تولیدات وجوددارد.

 

بعضی اعتقاد دارند این ماده می تواند سبب سرطان شود. سعی کنید جای گزین طبیعی برای این تولیدات پیدا کنید.

 

تمیز کننده‌ کاسه توالت

تمیز کننده‌ کاسه توالت مقدور هست توالت‌تان را تمیز و درخشان کند، اما سمی هم هست و اگر از طریق کودک بلعیده شود میتواند سبب سوختگی‌هاي شدید در ناحیه‌ي دهان، حلق و معده شود.

 

بطری هاي پلاستیکی آب

هشدار در مورد بطری‌هاي پلاستیکی آب، چیز تازه‌اي نیست. تعداد زیادی از بطری‌هاي آب دیگر بدون BPA میباشند؛ یعنی سبب ورود مواد سمی به داخل آب نمیشوند.

 

اما به هرحال همه ی وقت شیشه بهتر از پلاستیک هست، هم به نفع شماست و هم به نفع محیط زیست. انتخاب بطری‌هاي شیشه‌اي بشما این کمک را میکند که نسبت به چیزی که وارد بدن‌تان و محیط زیست میکنید، خاطرجمعی بیشتری داشته باشید.

 

جدیدترین مطالب سایت