بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

مجموعه : سلامت مو
بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

هر زمان کـه از یک خرده‌فروشی بزرگ خرید میکنم، دوست دارم مکمل‌هاي‌ غذایی آن ها را مرور کنم تا از محصولات جدید آگاه باشم. بـه‌طور فزاینده‌اي متوجه محصولات بیشتری شده‌ام کـه راه‌حل‌هاي‌ سلامت هدفمند، بـه ویژه در مورد رشد و ضخامت مو را ارائه میدهند. اکثر محصولات حاوی چندین ماده هستند. بیوتین، یک ویتامین B محلول در آب، تقریباً همیشه یکی از آنهاست.

 

بـه طور مشابه، تعداد زیادی از شامپوها و نرم کننده ها کـه وعده مو هاي پرپشت تر و ضخیم‌تر را می دهند، اغلب حاوی این ویتامین B هستند. موضوعی کـه در این جا تکرار می شود این اسـت کـه بیوتین، چه بـه عنوان مکمل مصرف شود و چه در مو هاي شـما کف شود، ظاهرا برای رشد مو مفید اسـت. این مقاله از مجله تفریحی تالاب ارتباط بین بیوتین و سلامت مو و این کـه آیا این ویتامین برای رشد مو یا پیشگیری از ریزش مو موثر و بی خطر اسـت را توضیح می دهد.

 

آنچه تحقیقات در مورد بیوتین و رشد مو می گوید

بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

بیوتین فواید زیادی برای بدن شـما دارد. نقش اصلی ان کمک بـه تبدیل غذایی کـه می‌خورید بـه انرژی اسـت. بدن شـما همچنین برای تولید کراتین بـه ان نیاز دارد، نوعی پروتئین کـه مو، پوست و ناخن ها را می سازد. تعداد زیادی از غذاها حاوی بیوتین هستند، بـه این معنی کـه کمبود ان در افراد سالمی کـه رژیم غذایی متعادلی دارند، نادر اسـت.

 

اگر چه نادر اسـت، اما کمبود بیوتین می تواند باعث بثورات پوستی، شکنندگی ناخن ها و همچنین نازک شدن و ریزش مو شود. این بـه دلیل نقش ویتامین در تولید کراتین اسـت. بـه این ترتیب، مکمل‌هاي‌ بیوتین و محصولات موی افزوده شده بـه بیوتین طبق معمولً برای حمایت از رشد موی سالم یا تقویت مو هاي ضخیم‌تر و حجیم‌تر تبلیغ میشوند.

 

با این حال، باوجود این ادعاها، شواهد محدودی وجوددارد کـه نشان می دهد مصرف مکمل بیوتین یا کف کردن ان از طریق مو باعث رشد مو در افراد بدون کمبود میشود. دریک مطالعه قدیمی‌تر درسال 2012؛ زنانی کـه مو هاي نازک خود تصور میکردند بـه‌طور تصادفی برای 6 ماه مکمل رشد موی چند عنصری حاوی بیوتین یا دارونما دریافت کردند.

 

کسانی کـه مکمل رشد مو را دریافت کردند، پس از دوره درمان، افزایش قابل توجهی در حجم کلی مو، پوشش پوست سر و ضخامت آن ها گزارش کردند. در همین حال، هیچ تغییر قابل توجهی در گروه دارونما مشاهده نشد. با این حال، از آنجایی کـه مکمل رشد مو حاوی ترکیبات متعددی از جمله روی و آهن اسـت کـه برای رشد مو نیز ضروری هستند، نمی توان یافته‌هاي‌ این مطالعه را بـه تنهایی بـه بیوتین نسبت داد.

 

علاوه بر این، مطالعه کوچک بودو ممکن اسـت شرکت‌کنندگان دریک یا چند ماده مغذی موجود در مکمل کـه بر سلامت مو تأثیر میگذارد کمبود داشته باشند. چنین کمبودی می‌توانست در طول دوره مطالعه اصلاح شود و منجر بـه رشد مو شود.

 

دریک مطالعه متفاوت، محققان دریافتند کودکانی کـه پس از مصرف مکمل‌هاي‌ بیوتین رشد یا کیفیت مو را التیام می‌بخشند، همگی دارای یک بیماری زمینه‌اي هستند کـه باعث کمبود بیوتین میشود. خارج از این مطالعات، هیچ مدرک قوی برای حمایت از مصرف مکمل هاي‌ بیوتین یا استفاده از محصولات موی افزوده شده با بیوتین برای تقویت رشد مو وجود ندارد.

 

خلاصه این کـه مکمل بیوتین می تواند بـه اصلاح کمبود بیوتین و بازیابی سلامت و رشد مو کمک کند. هیچ شواهد قوی از استفاده از مکمل هاي‌ بیوتین یا محصولات موی حاوی بیوتین برای تقویت رشد مو در افراد غیرکمبود حمایت نمی کند.

 

بیشتر بخوانید: 5 راه مفید برای داشتن ناخن‌ هایی سالم‌ و زیبا

 

آیا بیوتین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

اگر چه شواهد حمایت از بیوتین بـه تنهایی برای رشد مو ضعیف و محدود اسـت، شواهد برای پیش گیری از ریزش مو کمی قوی‌تر اسـت. با این حال، مکمل‌هاي‌ بیوتین تنها از ریزش مو پیش گیری میکنند و رشد مو را در افراد مبتلا بـه کمبود بیوتین افزایش میدهند.

 

دریک مطالعه، کمبود بیوتین در 38 درصد از زنانی کـه از ریزش مو شکایت داشتند، مشاهده شد. از این شرکت کنندگان، 11٪ سابقه عوامل خطر کمبود، مانند بیماری التهابی روده «IBD» یا استفاده از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها را داشتند. در حالی کـه این مطالعه اثرات مکمل‌هاي‌ بیوتین یا محصولات موی افزوده شده با بیوتین را در پیشگیری از ریزش مو محاسبه نکرد، ارتباط بین ریزش مو و سطوح ناکافی بیوتین را نشان داد.

 

سایر دلایل ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی آندروژنتیک کـه بـه عنوان طاسی الگوی زنانه نیز شناخته می شود

کاهش وزن سریع

سایر کمبودهای تغذیه اي مانند آهن، روی یا پروتئین

برخی بیماری هاي‌ هورمونی مانند اختلال تیروئید

با توجه بـه عوامل متعددی کـه در ریزش و نازک شدن مو دخیل هستند، مصرف مکمل بیوتین بدون تعیین علت می تواند از درمان مناسب در مواردی کـه کمبود بیوتین مقصر نیست، پیش گیری کرده یا ان را بـه تاخیر بیندازد. حتی در مواردی کـه کمبود بیوتین وجوددارد، مکمل‌هاي‌ بیوتین الزاماًً نمیتوانند از ریزش مو جلوگیري کنند.

 

بـه عنوان مثال، محققان دریک مطالعه مکمل بیوتین را برای 22 بیمار با سطوح پایین بیوتین برای ریزش مو پس از جراحی اسلیو معده تجویز کردند. پس از 3 ماه، 5 نفر از بیماران کاهش قابل توجهی در ریزش مو، 14 نفر گزارش یک اثر کوچک، و 3 مورد بدون تاثیر گزارش کردند، کـه نشان می دهد عوامل دیگری نیز ممکن اسـت در مورد ریزش مو و پیشگیری از ان نقش داشته باشند.

 

خلاصه این کـه از آنجایی کـه ریزش مو گاهی با کمبود بیوتین همراه اسـت، اصلاح کمبود با مکمل ها می تواند از ریزش مو در برخی افراد پیشگیري کند. با این حال، ریزش مو می تواند نتیجه چندین عامل دیگر نیز باشد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع غذاهای سالم برای سلامت و نرمی مو

 

نیازهای روزانه و غذاهای غنی از بیوتین

بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

 

بـه طور معمول، هیئت غذا و تغذیه در آکادمی هاي‌ ملی علوم، مهندسی و دکتری، میزان توصیه شده رژیم غذایی «RDA» را برای هر ماده مغذی تعیین می کند. هنگامی کـه داده هاي‌ کافی برای تعیین RDA برای یک ماده مغذی وجود ندارد، کـه در مورد بیوتین صدق می کند، هیئت مدیره در عوض میزان مصرف کافی «AI» را تعیین می کند. این سطح مواد مغذی اسـت کـه فرض می شود برای اکثر مردم کافی اسـت.

 

هوش مصنوعی برای بیوتین 30 میکروگرم برای بزرگسالان و 35 میکروگرم برای زنان شیرده اسـت. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل میتوانید بـه اسانی بـه این توصیه ها عمل کنید.

 

بهترین منابع بیوتین آورده شده است :

جگر گاو، 3 اونس «85 گرم» 30.8 103٪ از DV

تخم مرغ، 10 33 درصد از DV

ماهی قزل آلا، 3 اونس «85 گرم» 5 17٪ از DV

گوشت خوک، 3 اونس «85 گرم» 3.8 13 درصد DV

پتی همبرگر، 3 اونس «85 گرم» 3.8 13 درصد از DV

تخمه آفتابگردان، 1/4 فنجان «33.2 گرم» 2.6 9٪ از DV

سیب زمینی شیرین، 1/2 فنجان «76.9 گرم» 2.4 8٪ از DV

بادام، 1/4 فنجان «36 گرم» 1.5 5٪ از DV

 

تخم مرغ منبع خوبی از بیوتین اسـت، اما از مصرف ان بـه صورت خام خودداری کنید تا بیشترین میزان ویتامین را دریافت کنید. سفیده تخم مرغ خام حاوی آویدین، نوعی پروتئین قندی اسـت کـه بیوتین را محکم می‌بندد و از جذب ان در بدن پیشگیری می کند. پخت و پز آویدین را از بین میبرد و بـه شـما اجازه می دهد بیوتین را جذب کنید. بنابر این، بهتر اسـت، هم برای ایمنی و هم برای تغذیه، از تخم مرغ خام خودداری کنید.

 

سازمان غذا و دارو «FDA» تولید کنندگان مواد غذایی را ملزم نمی کند کـه بیوتین را روی برچسب‌هاي‌ خود ذکر کنند، مگر این کـه ان را بـه محصولات خود اضافه کنند. علاوه بر غذا، باکتری هاي‌ موجود در روده شـما می توانند بیوتین بسازند. با این حال، نقش باکتری‌هاي‌ روده بر وضعیت کلی بیوتین انسان ناشناخته باقیمانده اسـت، تا حدی بـه دلیل پیچیدگی میکروبیوتای روده و عواملی کـه بر ترکیب ان تأثیر می گذراند.

 

بیشتر بخوانید: راه هایی موثر برای تقویت موها

 

چه کسی ممکن است در معرض خطر کمبود بیوتین باشد

بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

مکمل‌هاي‌ بیوتین طبق معمولً غیر ضروری هستند، مگر این کـه کمبود بیوتین یا عامل خطری داشته باشید کـه خطر کمبود را افزایش دهد. افرادی کـه بیشتر در دسترس خطر کمبود بیوتین قراردارند عبارتند از: 

 

1. کمبود بیوتینیداز «BTD»: یک اختلال ژنتیکی کـه در ان بدن قادر بـه استفاده مجدد و بازیافت بیوتین نیست. نوزادان در ایالات متحده و تعداد زیادی از کشور های دیگر برای این اختلال غربالگری می شوند.

 

2. مصرف مزمن الکل: از آنجایی کـه الکل جذب بیوتین را مهار می کند، مصرف طولانی مدت الکل با کاهش قابل توجه سطح بیوتین همراه اسـت.

 

3. سوء هاضمه: دریافت ناکافی غذا و مواد مغذی می تواند منجر بـه کاهش سطح مواد مغذی از جمله بیوتین شود.

 

4. بیماری هاي‌ التهابی روده «IBDs»: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می توانند تولید بیوتین توسط باکتری هاي‌ روده را کاهش دهند.

 

5. آنهایی کـه باردار هستند ودر دوران شیردهی هستند نیز علیرغم مصرف طبیعی این ویتامین در رژیم غذایی، ممکن اسـت سطح بیوتین پایینی داشته باشند. این ممکن اسـت بـه دلیل افزایش استفاده از ویتامین، اختلال در جذب یا هردو باشد.

6. افرادی کـه از کلاس هاي‌ خاصی از داروها مانند داروهای ضد صرع و رتینوئیدها استفاده می کنند نیز در دسترس خطر کمبود بیوتین هستند.

 

داروهای ضد صرع طبق معمول برای درمان اختلالات تشنج، درد عصبی و اختلال دوقطبی استفاده می شوند. رتینوئیدها دسته اي از ترکیبات مشتق شده از ویتامین A هستند کـه طبق معمولً برای درمان آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری هاي‌ پوستی استفاده می شوند. خارج از این جمعیت ها، مکمل هاي‌ بیوتین یا محصولات موی اضافه شده با بیوتین بعید اسـت کـه هیچ مزیتی را ارائه دهند.

 

خلاصه این کـه افراد در دسترس خطر کمبود بیوتین شامل افراد مبتلا بـه BTD، مصرف مزمن الکل، سو هاضمه و IBD هستند. افرادی کـه باردار و شیرده هستند و همچنین کسانی کـه از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز در دسترس خطر بیشتری هستند.

 

بیشتر بخوانید: مواقعی که خانم ها دچار ریزش مو می شوند

 

خطرات و هشدارهای مصرف بیش از حد بیوتین

بیوتین برای رشد مو + جلوگیری از ریزش مو

بیوتین مصرف شده بـه عنوان یک مکمل غذایی نسبتاً بی خطر اسـت و بعید اسـت کـه اثرات سمی داشته باشد زیرا محلول در آب اسـت. با این حال، مصرف بیش از حد بیوتین ممکن اسـت باعث بیخوابی، تشنگی بیش از حد و ادرار شود. مصرف ان‌ها همچنین میتواند باعث افزایش سطح بیوتین در خون شود کـه می تواند با برخی آزمایش‌هاي‌ آزمایشگاهی، از جمله آزمایش‌هایي کـه برای اندازه‌گیری هورمون‌هاي‌ تیروئید، ویتامین D و سلامت قلب استفاده می شوند، تداخل ایجاد کند.

 

این بـه این دلیل اسـت کـه تعداد زیادی از آزمایش‌هاي‌ آزمایشگاهی از بیوتین بـه دلیل توانایی ان در اتصال با پروتئین‌هاي‌ خاص و تشخیص برخی شرایط سلامتی استفاده میکنند. بنابر این، همیشه دکتر خودرا از مکمل‌هایي کـه مصرف می کنید یا قصد مصرف ان‌ها حاوی بیوتین را دارید، مطلع کنید. این ها ممکن اسـت شامل عده اي از ویتامین هاي‌ دوران بارداری و مولتی ویتامین باشند.

 

همچنین شایان ذکر اسـت کـه عده اي از داروهای ضد صرع – مانند کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین و فنوباربیتال – می توانند سطح بیوتین را کاهش دهند. اگر هر یک از این ها را مصرف می کنید، با دکتر یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا مطمئن شوید کـه بیوتین کافی دریافت می کنید، چه از طریق رژیم غذایی، چه با مکمل یا ترکیبی.

 

خلاصه این کـه مصرف مکمل‌هاي‌ بیوتین عموماً بی‌خطر هستند، اما میتوانند با نتایج آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشند. بنابر این، ارائه دهنده مراقبت هاي‌ بهداشتی خودرا در جریان هرگونه مکملی کـه ممکن اسـت حاوی این ویتامین باشد، مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین قرص ویتامین برای تقویت مو

 

در پایان

شواهد قوی برای حمایت از استفاده از بیوتین برای رشد مو یا پیش گیری از ریزش مو در افراد بدون کمبود وجود ندارد. از آنجایی کـه نازک شدن مو و رشد ضعیف مو گاهی با کمبود بیوتین همراه اسـت، اصلاح کمبود می تواند بـه بازیابی رشد مو در برخی افراد کمک کند. چندین عامل دیگر نیز می توانند باعث ریزش و نازک شدن مو شوند، از جمله کمبود سایر مواد مغذی مانند آهن و روی.

 

اکثر مردم مقدار زیادی بیوتین را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. با این حال، عده اي از شرایط، عادات سبک زندگی، و داروها می توانند باعث کاهش سطح ان شوند. اگر قصد دارید مکملی با بیوتین مصرف کنید، قبل از انجام هرگونه آزمایش خون بـه دکتر خود اطلاع دهید زیرا این ویتامین می تواند با نتایج آزمایش هاي‌ آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد.

جدیدترین مطالب سایت