گران ترین استادیوم های ورزشی جهان (30 استادیوم)

مجموعه : اخبار ورزشی
گران ترین استادیوم های ورزشی جهان (30 استادیوم)

 فوتبال یکی از جذاب ترین ورزش هایی که نیاز به استادیوم ورزشی بزرگ دارد. استادیوم های ورزشی مدرن یک سرمایه گذاری مهم برای یک کشور است . در این قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز گران ترین استادیوم های ورزشی جهان را معرفی می‌کنیم.

 

گران ترین استادیوم ورزشی دنیا

در حالی کـه ورزشکاران میلیونر دوست دارند در خانه هاي‌ شیک ولگردی کنند، مالکان میلیاردر ترجیح می دهند در استادیوم هاي‌ شیک ولگردی کنند. برخی از چشمگیرترین و مجلل ترین آثار معماری در جهان استادیوم هاي‌ ورزشی هستند. ودر طول سال‌ها با افزایش پیشرفت هاي‌ مهندسی و فناوری، این استادیوم ها بیشتر و بیشتر گران شده اند.

 

اما گران‌ترین مکان‌هاي‌ ورزشی کدامند؟ ما گران‌ترین انها را پیدا کردیم و مجموعاً حدود 36.6 میلیارد دلار یا حدود 3.5 برابر دارایی خالص جری جونز هزینه داشتند. این استادیوم ها در سراسر جهان هستند ودر پنج قاره مختلف قراردارند. ایالات متحده با 21 استادیوم پیشتاز اسـت، اما همه ی جا از انگلیس گرفته تا ژاپن و برزیل نیز دراین فهرست قراردارند. در واقع، 17 مورد از 30 مورد در درجه اول دارای ورزش هایي غیر از فوتبال آمریکایی هستند.

 

30. ورزشگاه پل براون

ورزشگاه پل براون

هزینه: 619 میلیون دلار

مکان: سینسیناتی، اوهایو، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2000

ورزش: فوتبال

مستاجران: سینسیناتی بنگالز

 

بر خلاف خانواده براون کـه با استادیوم پل براون انجام دادند، حتی جری جونز هم هوس نداشت کـه یک استادیوم را بـه نام خودش نامگذاری کند. پل براون موسس بنگال ها اسـت و پسرش مایک مالک فعلی و کسی اسـت کـه استادیوم را بـه نام پدرش نامگذاری کرده اسـت. اما هیچکس نباید تعجب کند، زیرا پل براون نیز کلیولند براونز را تأسیس کرد و کل فرنچایز را بـه نام خود نامگذاری کرد.

 

در مورد استادیوم پل براون، این یکی از معدود سالن‌هاي‌ NFL اسـت کـه از هردو طرف باز اسـت. گوشه هاي‌ باز اجازه می‌دهد تا از بیرون بـه ورزشگاه مناظر شود.

 


مطالب مشابه: ساخت بزرگترین استادیوم جهان در سنگاپور + تصاویر


 

29. ورزشگاه NRG

گران ترین استادیوم های ورزشی جهان

هزینه: 624 میلیون دلار

مکان: هیوستون، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2002

ورزش: فوتبال، رودئو

مستاجران: هیوستون تگزاس، هیوستون لیستاک شو و رودئو

 

خانه تگزاسی ها از این نظر منحصر بـه فرد اسـت کـه سقف جمع شونده ان از وسط جدا می شود و سپس بـه هر ناحیه انتهایی جمع می شود. این ان را از بسیاری از استادیوم‌هایي کـه سقف ان‌ها بـه سادگی از یک سر استادیوم بـه ان سر دیگر می رود، متفاوت میکند.

 

در حالی کـه بازی‌هاي‌ تگزاس سالانه بیش از نیم میلیون طرفدار را جذب میکنند، در مقایسه با هیوستون Livestock Show و Rodeo کمرنگ اسـت. این رویداد سه هفته‌اي، بزرگ ترین نمایشگاه دام و رودئو در جهان اسـت و سالانه بیش از 2.5 میلیون نفر در ماه مارس را بـه خود جذب میکند.

 

28. فورد فیلد

فورد فیلد

هزینه: 658 میلیون دلار

مکان: دیترویت، میشیگان، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2002

ورزش: فوتبال، کشتی

مستاجران: شیرهای دیترویت

 

دو سال قبل از افتتاح فورد فیلد، جایزه Super Bowl بـه ان تعلق گرفت. این همان میزانی بود کـه NFL میخواست بـه غرب میانه بازگردد و برای اینکار بـه یک استادیوم گنبدی مانند این نیاز داشت. اما باوجود این کـه یک گنبد اسـت، فورد فیلد از این نظر منحصر بـه فرد اسـت کـه دارای نورگیرهای بزرگ و پنجره هایي اسـت کـه نور خورشید را بـه استادیوم می‌دهد.

 

همچنین منحصر بـه فرد این اسـت کـه سطح بازی 45 فوت زیر سطح دریا قرار دارد. محل برگزاری تا حدی زیر ارتفاع ساخته شده اسـت تا تمرکز را از بقیه خط افق شهر دور نکند.

 

27. حوزه مالی لینکلن

گران ترین استادیوم های ورزشی جهان

گران ترین استادیوم های ورزشی جهان

هزینه: 667 میلیون دلار

مکان: فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2003

ورزش: فوتبال

مستاجران: فیلادلفیا ایگلز، جغدهای معبد

 

Linc در ابتدا با کمی بیش از نیم میلیارد دلار ساخته شد، اما بازسازی از سال 2013 تا 2015 هزینه را بـه دو سوم یک میلیارد افزایش داد. این ورزشگاه جای گزین ورزشگاه کهنه سربازان شد، کـه نه تنها بـه خاطر سطح بازی بتونی‌مانندش بلکه بـه خاطر داشتن سلول زندان در روده‌ها نیز شهرت داشت.

 

Linc در ابتدا شامل چهار سلول برای نگه داری هواداران سرکش در طول بازی بود، اما دو سال پس از باز شدن انها حذف شدند. با این حال، پایگاه هواداران پرشور ایگلز باقیمانده اسـت، و استادیوم یکی از بهترین مزیت هاي‌ زمین خانگی در NFL را بـه تیم میزبان می‌دهد.

 

26. Truist Park

ورزشگاه نیسان

هزینه: 672 میلیون دلار

مکان: کامبرلند، جورجیا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2017

ورزش: بیسبال

مستاجرین: آتلانتا بروز

 

پارک Truist کـه درحدود 10 مایلی شمال غربی مرکز شهر آتلانتا واقع شده اسـت، در ابتدا از سال 2017 تا 2020 بـه عنوان پارک سان تراست شناخته می شد. بنابر این، “SunTrust Park” بود کـه درسال 2018 هنگامی کـه جسد یک پیمانکار در فریزر پارک پیدا شد، در عناوین بسیاری ظاهر شد.

 

این مرد در حال کار بر روی نصب فناوری جدید آبجو بود کـه انتظار می رفت زمانی کـه در داخل فریزر گیر می‌کرد، زمان ریزش را کاهش دهد. جسد او توسط یکی از کارمندانش کشف شد و بـه محل برگزاری یک پاورقی ناخواسته در تاریخ استادیومش داد.

 

25. ورزشگاه نیسان

پارک LoanDepot

هزینه: 678 میلیون دلار

مکان: یوکوهاما، استان کاناگاوا، ژاپن

سال افتتاح: 1998

ورزش: فوتبال

مستاجرین: یوکوهاما اف. مارینوس

 

نخستین ورزشگاه از 9 ورزشگاه خارجی دراین فهرست، ورزشگاه نیسان میزبان یکی از محبوب ترین تیم هاي‌ فوتبال ژاپن در جهان اسـت. مارینوها در لیگ J1 ژاپن رقابت میکنند، اما در دیگر رویدادهایی کـه در استادیوم برگزار شده اسـت، عقب می نشینند.

 

این مکان زمانی در ذهن بود کـه ژاپن جام جهانی 2002 را دریافت کرد و ورزشگاه نیسان میزبان فینال ان مسابقات بود. نزدیک بـه 20 سال بعد، ورزشگاه نیسان میزبان فوتبال در المپیک توکیو، از جمله فینال مسابقات مردان و زنان بود.

 

24. پارک LoanDepot

هزینه: 684 میلیون دلار

مکان: میامی، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2012

ورزش: بیسبال

مستاجران: میامی مارلینز

 

این ورزشگاه بـه عنوان بخشی از تغییر برند مارلینز از “فلوریدا مارلینز” بـه “میامی مارلینز” افتتاح شد. این مکان در هاوانای کوچک میامی ودر محل سابق Orange Bowl ساخته شده اسـت. ثابت شده اسـت کـه این زمین بسیار پرهزینه اسـت، زیرا علیرغم این کـه پارک LoanDepot سومین ورزشگاه کوچک MLB از نظر ظرفیت اسـت، اما پنجمین پارک توپ گرانقیمت اسـت.

 

این مکان در هردو سال 2016 و 2020 تحت بازسازی قرار گرفت تا احتمالاً بـه حمله مارلینز کمک کند. ضربه‌زنان احساس می کردند کـه برخی از توپ‌هاي‌ ضربه‌خورده ان‌ها مانند توپ‌هاي‌ دیگر تبدیل بـه دوبل‌ها و بازی‌هاي‌ خانگی نمی شوند، بنابر این فاصله تا دیوار بیرون زمین کوتاه شد و خود دیوار پایین آمد.

 

23. ورزشگاه امارات

ورزشگاه امارات

هزینه: 700 میلیون دلار

مکان: هالووی، لندن، انگلستان

سال افتتاح: 2006

ورزش: فوتبال

مستاجران: آرسنال

 

در حالی کـه بیشتر استادیوم‌ها از امکانات زمینی مانند اتاق‌هاي‌ رختکن و اتاق‌هاي‌ رسانه استفاده میکنند، امارات این تجهیزات را در زیر سطح زمین قرار داده اسـت. ورزشگاه نه یک بلکه دو سطح زیر زمین دارد کـه آرسنال از ان بـه عنوان امکانات پشتیبانی استفاده می کند، بـه این معنی کـه برخی از مطبوعات باید بـه طبقه بالا بروند تا از اتاق رسانه بـه زمین بروند.

 

خود کاسه استادیوم دارای چهار طبقه اسـت و درست مانند استادیوم‌هاي‌ فوتبال آمریکایی، استادیوم‌هاي‌ فوتبال اروپا دارای صندلی‌هاي‌ باشگاهی و صندلی‌هاي‌ جعبه هستند. با درخواست زیاد برای بلیت‌هاي‌ آرسنال و ثروت نسبی هواداران، اینبخش‌هاي‌ سطح بالا هستند کـه بـه باشگاه اجازه می دهند تا واقعاً پول نقد کند. تخمین زده میشود کـه درآمد حاصل از این صندلی‌هاي‌ ممتاز بـه تنهایی تقریبا با درآمدی کـه آرسنال از همه ی صندلی‌ها بـه دست آورده اسـت مطابقت دارد. در استادیوم قدیمی خود در هایبری.

 

22. سزار کوچک آرنا

سزار کوچک آرنا

قیمت: 733 میلیون دلار

مکان: دیترویت، میشیگان، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2017

ورزش: بسکتبال، هاکی

مستاجران: دیترویت پیستونز، دیترویت رد وینگز

 

تاریخچه زمانی ساخته شد کـه Little Caesars Arena درسال 2017 پس از بازی پیستونز و رد وینگز بـه ترتیب در The Palace of Auburn Hills و Joe Louis Arena افتتاح شد. Little Caesars Arena در مرکز شهر دیترویت واقع شده اسـت، بنابر این موتور سیتی بـه نخستین شهری تبدیل شد کـه هر چهار تیم اصلی ورزشی حرفه اي خودرا در مرکز شهر خود دارد.

 

این عرصه هم برای کسانی کـه بومی دیترویت هستند و هم برای بازدیدکنندگان، یک ضربه فوری بود. کمتر از یکسال پس از افتتاح، Little Caesars Arena در جوایز کسب و کار ورزشی 2018 بـه عنوان «مکان ورزشی سال» انتخاب شد.

 

21. ورزشگاه نفت لوکاس

ورزشگاه نفت لوکاس

هزینه: 792 میلیون دلار

مکان: ایندیاناپولیس، ایندیانا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2008

ورزش: فوتبال

مستاجران: ایندیاناپولیس کلتس

 

خانه کلت ها نه تنها دارای سقف جمع شونده اسـت، بلکه دارای یک پنجره جمع شونده در ضلع شمالی ورزشگاه اسـت. منظره اي از مرکز شهر ایندیاناپولیس ارائه می‌دهد و طبق معمولً دریک قسمت از زمین نور خورشید ودر قسمت دیگر سایه ایجاد می کند.

 

اما صحبت از سقف جمع شونده، گاهی اوقات، همه ی چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. این مورد درسال 2015 بود، زمانی کـه دریک بازی پیش فصل، یک پیچ از پشت بام در حال باز شدن بود. سه هوادار مجروح شدند کـه وضعیت هیچ کدام جدی نیست و سقف بـه طور موقت بسته باقی ماند تا مسئولان در حال بررسی علت باشند.

 

20. سیتی فیلد

سیتی فیلد

هزینه: 817 میلیون دلار

مکان: نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2009

ورزش: بیس بال، فوتبال

مستاجرین: نیویورک متس، نیویورک سیتی اف سی

 

این استادیوم کـه در قلب کوئینز قرار دارد، طرفداران را در نخستین بازدید از بروکلین شگفت زده می کند. این بـه این دلیل اسـت کـه فرد ویلپون، مالک متس، بومی بروکلین بودو با بروکلین داجرز بزرگ شده بود.

 

بنابر این، سیتی فیلد با ادای احترام زیادی بـه بروکلین داجرز، مانند یک چرخ دستی برای جکی رابینسون، کـه هرگز برای متس بازی نکرد، مزین شد. ویلپون در نهایت تصاویر متس بیشتری را بـه میدان توپ اضافه کرد تا همه ی چیز را یکنواخت کند و همچنین بعدا گفت: “همه ی چیزهای طفره زن – این یک اشتباه قضاوتی از طرف من بود.”

 

19. پارک ملی

پارک ملی

هزینه: 846 میلیون دلار

مکان: واشنگتن، دی سی، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2008

ورزش: بیسبال

مستاجرین: نشنال واشنگتن

 

بیشتر مکان‌ها دوست دارند بـه شهری کـه در ان زندگی می کنند ادای احترام کنند، بنابر این طبیعتاً پارک ملی باید بـه مردم یادآوری کند کـه در پایتخت کشور هستند. از عرشه فوقانی، می توانید نماهایی از ساختمان کنگره ایالات متحده را ببینید کـه کمی بیش از یک مایل در شمال پارک توپ اسـت.

 

هوادارانی کـه در عرشه بالایی پایین قطب خطای زمین راست هستند، میتوانند بنای یادبود واشنگتن و کلیسای جامع ملی را در طول بازی‌هاي‌ روزانه ببینند. اما پدربزرگ همه ی آن ها، کاخ سفید، از استادیوم قابل مشاهده نیست، زیرا حدود 3 مایل دورتر اسـت.

 

18. Estádio Nacional de Brasília «تساوی»

Estádio Nacional de Brasília «تساوی»

هزینه: 988 میلیون دلار

مکان: برازیلیا، برزیل

سال افتتاح: 1974

ورزش: فوتبال

مستاجرین: برازیلیا، لژیائو، کپیتال سی اف

 

این مکان کـه با نام Mané Garrincha نیز شناخته میشود، با قدمتی نزدیک بـه 50 سال، قدیمی ترین مکان دراین فهرست اسـت. مطمئناً زمانی کـه در ان زمان ساخته شد نزدیک بـه 1 میلیارد دلار هزینه نداشت، اما از سال 2010 تا 2013 تحت بازسازی هاي‌ گسترده اي قرار گرفت کـه هزینه کل ان را بـه 988 میلیون دلار رساند.

 

اما بـه طرز عجیبی، هیچ یک از تیم هاي‌ برتر فوتبال برزیل دراین ورزشگاه رقابت نمیکنند، زیرا تمام مستاجران ان از لیگ هاي‌ درجه دوم و سوم هستند. با این حال، این استادیوم میزبان چندین رویداد مهم از جمله بازی هاي‌ جام جهانی 2014 و بازی هاي‌ المپیک تابستانی 2016 بوده اسـت.

 

17. ورزشگاه لندن «تساوی»

ورزشگاه لندن «تساوی»

هزینه: 988 میلیون دلار

مکان: استراتفورد، لندن، انگلستان

سال افتتاح: 2012

ورزش: دو و می‌دانی، فوتبال

مستاجران: بریتیش اتلتیک، وستهام یونایتد

 

استادیوم لندن کـه بـه طور خاص برای بازی هاي‌ المپیک تابستانی 2012 ساخته شده اسـت، نام مستعار استادیوم المپیک نیز دارد. این شهر خانه وستهام لیگ برتر اسـت اما تقریبا میزبان هر رویداد ورزشی و غیرورزشی اسـت کـه قابل تصور اسـت. این میزبان مسابقات راگبی، مسابقات کریکت، رویداد های دو و می داني، کنسرت ها و نخستین بازی هاي‌ MLB در اروپا درسال 2019 اسـت.

 

MLB از ان زمان بـه خارج از کشور بازنگشته اسـت، اما میتوانید انتظار داشته باشید کـه استادیوم لندن بـه خانه لندن تبدیل شود، همانگونه کـه استادیوم ومبلی برای مدت طولانی خانه غیررسمی سری‌هاي‌ بین‌ المللی NFL بود.

 

16. مرکز بارکلیز

مرکز بارکلیز

هزینه: 1 میلیارد دلار

مکان: نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2012

ورزش: بسکتبال

مستاجران: بروکلین نتس، نیویورک لیبرتی

 

زمانی کـه جی زی مالک اقلیت نتز بود، بـه تغییر برند و انتقال تیم از نیوجرسی بـه بروکلین کمک کرد. بنابر این، جای تعجب نیست کـه کنسرت Jay-Z نخستین رویداد در مرکز بارکلیز درسال 2012 بود.

 

در حالی کـه این عرصه مطمئناً اعتبار مدیسون اسکوئر گاردن در منهتن را ندارد، NBA آن قدر از ان خوشش آمده اسـت کـه پس از چندین سال حضور در مرکز احتیاطی نیوجرسی، درفت NBA را بـه بارکلیز منتقل کردند. اما این عرصه همان‌ گونه یک شماره 2 واضح برای MSG اسـت. بـه هرحال، وقتی NBA بازی All-Star 2015 را در نیویورک برگزار کرد، از Barclays برای رویدادهایی مانند Dunk Contest و Rising Stars Challenge استفاده کردند، اما از مدیسون اسکوئر گاردن برای بازی All-Star واقعی استفاده کردند.

 

15. زمین زندگی گلوب «کراوات»

زمین زندگی گلوب «کراوات»

هزینه: 1.1 میلیارد دلار

مکان: آرلینگتون، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاحیه: 2020

ورزش: بیسبال

مستاجران: تگزاس رنجرز

 

در طول تابستان در تگزاس گرم می شود، و این برای گذراندن سه تا چهار ساعت دریک مکان در فضای باز مناسب نیست. بنابر این، رنجرز احساس کرد کـه نیاز بـه ارتقا دارد، بنابر این یک مکان جدید با سقف جمع شونده درست در مقابل خانه اصلی خود ساختند.

 

اما از آنجایی کـه Globe Life Field در طول فصل متاثر از همه ی‌گیری MLB افتتاح شد، سالن تا سال دوم فعالیت خود در فصل 2021 خانه کاملی نداشت. با این حال، همان‌ گونه باید بیسبال فوق العاده اي را بـه خود اختصاص دهد، زیرا Globe Life Field میزبان مسابقات جهانی 2020 بود.

 


مطالب مشابه: استادیوم با سقف تاشو + عکس


 

14. ورزشگاه کرستوفسکی «تساوی»

ورزشگاه کرستوفسکی «تساوی»

هزینه: 1.1 میلیارد دلار

مکان: جزیره کرستوفسکی، سن پترزبورگ، روسیه

سال افتتاح: 2017

ورزش: فوتبال

مستاجرین: اف سی زنیت سن پترزبورگ، تیم ملی فوتبال روسیه

 

این ورزشگاه کـه با نام استادیوم سن پترزبورگ نیز شناخته می شود، بـه دلیل مشکلات مالی هشت سال طول کشید تا تکمیل شود. درسال 2008 شروع بـه کار کرد اما تا سال 2017 بـه طور رسمی افتتاح نشد. خوشبختانه این زمان بیش از اندازه کافی بود تا برای آنچه در ابتدا درنظر گرفته شده بود آماده شود: جام جهانی 2018.

 

از ان زمان این ورزشگاه تبدیل بـه استادیوم مورد علاقه مسابقات فوتبال بزرگ روسیه شده اسـت، زیرا در طول یورو 2020 «کـه درسال 2021 برگزار شد» نیز میزبان چندین بازی بود. همچنین قرار اسـت میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا درسال 2022 باشد.

 

13. استادیوم بانک ایالات متحده «تساوی»

استادیوم بانک ایالات متحده «تساوی»

هزینه: 1.1 میلیارد دلار

مکان: مینیاپولیس، مینه سوتا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2016

ورزش: فوتبال

مستاجران: مینه سوتا وایکینگز، تیم بیسبال گلدن گوفرز مینه سوتا

 

از سال 2003 تا 2014؛ شش استادیوم جدید NFL افتتاح شد و همه ی انها یا سقف جمع شونده داشتند یا اصلاً سقف نداشتند. استادیوم بانک ایالات متحده بـه دلیل داشتن سقف ثابت این رشته را شکست «زمستان هاي‌ مینیاپولیس شوخی نیست». این استادیوم میزبان یک سوپربول و یک فینال فور بوده اسـت، اما مردم محلی ان را بـه دلیل مرگ پرندگان متعدد نیز می شناسند.

 

شیشه هاي‌ بسیار بازتابنده روی استادیوم باعث شده اسـت کـه پرندگان زیادی با ان برخورد کنند ودر نتیجه اتلاف شوند. حتی یک مطالعه در مورد مرگ پرندگان انجام شد و مقامات 74 پرنده – 60 مرده و 14 مجروح – را در اطراف محل برگزاری یافتند. در مقایسه، میزان مرگ و میر قبلی برای ساختمانی در مینیاپولیس در طول مهاجرت پاییزی 42 پرنده بود کـه ورزشگاه بانک ایالات متحده را تقریبا دو برابر خطرناک تر می کند.

 

12. ورزشگاه اپتوس

ورزشگاه اپتوس

هزینه: 1.27 میلیارد دلار

مکان: Burswood، استرالیای غربی، استرالیا

سال افتتاح: 2017

ورزش: استرالیا، فوتبال، کریکت، اتحادیه راگبی

مستاجران: وست کوست ایگلز، باشگاه فوتبال Fremantle، تیم ملی کریکت استرالیا، تیم کریکت استرالیای غربی، پرث اسکورچرز، زنان پرث اسکورچرز، تیم ملی راگبی استرالیا

 

این مکان کـه بـه عنوان استادیوم پرث نیز شناخته می شود، بـه وضوح یک استادیوم چند منظوره اسـت کـه بـه طور منظم میزبان سه ورزش اسـت. دارای امکانات رفاهی در سطح جهانی با بیش از 1000 صفحه تلویزیون در داخل سالن، از جمله یک جفت صفحه نمایش 3700 فوت مربعی در دو انتهای ورزشگاه اسـت.

 

هواداران برای یافتن گزینه هاي‌ غذایی نیز وادار نیستند خیلی دور بروند زیرا هر جایی در داخل استادیوم Optus بیش از 130 فوت دورتر از یک فروشگاه غذا نیست. همچنین یک میکروابجوسازی بـه نام The Camfield درست درکنار Optus وجوددارد کـه هفت روز در هفته باز اسـت.

 

11. ورزشگاه Levi’s

ورزشگاه Levi’s

هزینه: 1.3 میلیارد دلار

مکان: سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2014

ورزش: فوتبال

مستاجران: سانفرانسیسکو 49ers

 

استادیوم Levi’s کـه درست خارج از سن خوزه قرار دارد، کاملاً در دره سیلیکون واقع شده اسـت. در ارتباط با 49ers، این استادیوم اپلیکیشنی را ایجاد کرد کـه بـه طور خاص برای بازی هاي‌ خانگی طراحی شده بود. از این برنامه رایگان، یک طرفدار می تواند تحویل روی صندلی، پخش زنده و حتی مشاهده مسیریابی داشته باشد تا بـه انها کمک کند هر انچه را کـه بـه دنبال ان هستند پیدا کنند.

 

این استادیوم همچنین از محیط زیست آگاه اسـت و دارای مزرعه اي روی پشت بام بـه مساحت 13000 فوت مربع اسـت. این نخستین مزرعه روی پشت‌بام دریک استادیوم NFL اسـت و گیاهان، سبزیجات، گل‌ها و سایر محصولات را برای غذاهایی کـه در داخل استادیوم سرو می شود، برداشت می کند.

 

10. استادیوم ملی سنگاپور

استادیوم ملی سنگاپور

هزینه: 1.31 میلیارد دلار

مکان: Kallang، سنگاپور

سال افتتاح: 2014

ورزش: کریکت، فوتبال

مستاجران: تیم ملی فوتبال سنگاپور، تیم ملی کریکت سنگاپور

 

استادیوم ملی سنگاپور با مساحت 1017.1 فوت مربع بزرگ ترین گنبد جهان را دارد. این ورزشگاه AT&T در دالاس رابا کمی بیش از 100 فوت مربع شکست می‌دهد کـه مطمئناً جری جونز را ناراضی خواهد کرد.

 

سقف جمع شونده حدود 25 دقیقه طول میکشد تا کاملاً باز یا بسته شود و از فلز عایق ساخته شده اسـت تا نور خورشید را منعکس کند. حتی اگر بخشی از سقف نیمه شفاف اسـت، مواد هنوز هم برای کسانی کـه در داخل هستند سایه ایجاد می کند. در شب، سقف می تواند بـه عنوان یک صفحه نمایش غول پیکر پروژکتور – هم در داخل و هم در خارج – عمل کند و تقریبا شامل 3000 چراغ LED اسـت.

 

9. ورزشگاه تاتنهام هاتسپر

ورزشگاه تاتنهام هاتسپر

هزینه: 1.33 میلیارد دلار

مکان: تاتنهام، لندن، انگلستان

سال افتتاحیه: 2019

ورزش: فوتبال

مستاجران: تاتنهام هاتسپر

 

خانه اسپرز دارای نخستین زمین جداکننده و جمع شونده جهان اسـت. در بالا یک زمین فوتبال – یا زمین فوتبال – برای تاتنهام لیگ برتر انگلیس قرار دارد. و هنگامی کـه باز شد، یک چمن مصنوعی زیر ان قرار می‌گیرد و برای بازی هاي‌ NFL لندن استفاده می شود.

 

زمین NFL 1.6 متر زیر زمین فوتبال اسـت کـه از آنجایی کـه پرسنل تیم NFL درکنار زمین ایستاده اند، ایده آل اسـت. بدون ان ارتفاع کمتر پرسنل مستقر پایین تر، هواداران در چند ردیف اول بازی هاي‌ NFL نمی‌توانند زمین را ببینند.

 

8. استادیوم AT&T

استادیوم AT&T

هزینه: 1.48 میلیارد دلار

مکان: آرلینگتون، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2009

ورزش: فوتبال

مستاجرین: دالاس کابوی

 

این ورزشگاه کـه قبلاً بـه عنوان استادیوم کابوی ها شناخته می شد و طبق معمولً بـه ان جری ورلد میگفتند، بزرگ ترین مکان در NFL اسـت. ظرفیت صندلی ها 80000 نفر اسـت، اما میتوان ان را طوری پیکربندی کرد کـه بیش از 100000 طرفدار را در خود جای دهد. این دقیقاً همان کاری اسـت کـه برای نخستین بازی فصل عادی خود درسال 2009 انجام داد، زمانی کـه 105121 طرفدار شاهد شکست کابوی ها از جاینت بودند.

 

این بزرگ ترین جمعیتی اسـت کـه تا بـه حال یک بازی فصل عادی NFL را دیده اسـت، اما بیشترین جمعیتی کـه تا بـه حال در ورزشگاه AT&T وجوددارد بـه یک بازی بسکتبال می رود. دالاس درسال 2010 میزبان بازی ستارگان NBA بودو 108713 نفر در سالن حضور داشتند و این بازی را بـه پربازدیدترین بازی بسکتبال تاریخ بر اساس رکورد های جهانی رکورد های گینس تبدیل کرد.

 

7. UBS Arena «تساوی»

UBS Arena «تساوی»

هزینه: 1.5 میلیارد دلار

مکان: Elmont، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاحیه: 2021

ورزش: هاکی

مستاجرین: ساکنان جزیره نیویورک

 

تنها مکان دراین فهرست کـه بـه طور خاص برای هاکی ساخته شده اسـت، UBS Arena نیز جدید ترین استادیوم فهرست شده اسـت. در نوامبر 2021 افتتاح شد و زمانی کـه مقامات متوجه شدند کـه مرکز بارکلیز برای میزبانی هاکی راه اندازی نشده بود، ضروری شد. جزیره‌اي‌ها از سال 2015 تا 2020 در آنجا بازی می کردند و تعداد زیادی صندلی با دید مانع وجود داشت. Business Insider حتی یک بخش را “بدترین صندلی در ورزش حرفه اي آمریکا” نامید.

 

موقعیت مکانی UBS Arena در المونت ان را در نیمه غربی لانگ آیلند قرار می‌دهد. بنابر این، این تنها مکان نیویورک از چهار ورزش اصلی اسـت کـه در یکی از پنج ناحیه شهر نیویورک «یا نیوجرسی» قرار ندارد.

 

6. استادیوم مرسدس بنز «تساوی»

استادیوم مرسدس بنز «تساوی»

هزینه: 1.5 میلیارد دلار

مکان: آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2017

ورزش: فوتبال، فوتبال

مستاجران: آتلانتا فالکونز، آتلانتا یونایتد اف سی

 

نباید با مرسدس بنز Superdome «در حال حاضر Caesars Superdome» کـه خانه نیواورلئان سنتز اسـت، اشتباه گرفت، “Benz” خانه حریف Saints در Falcons اسـت. درسال 2017 افتتاح شد، درسال 2018 میزبان مسابقات قهرمانی ملی CFP بود، درسال 2019 میزبان Super Bowl 53 بودو اگر همه ی‌گیری ان را از بین نمیبرد، میزبان چهار فینال 2020 بود.

 

یکی از امضاهای استادیوم یک شاهین غول پیکر از جنس استنلس استیل درست بیرون دروازه اسـت. این بزرگ ترین مجسمه پرنده مستقل در جهان اسـت و یک شاهین 41 فوتی را در بالای یک توپ فوتبال با ارتفاع 13 فوت قرار داده اسـت. طول بال هاي‌ شاهین 70 فوت اسـت و وزن کل مجسمه بیش از 73000 پوند اسـت.

 

5. استادیوم ومبلی «تساوی»

استادیوم ومبلی «تساوی»

هزینه: 1.5 میلیارد دلار

مکان: ومبلی، لندن، انگلستان

سال افتتاح: 2007

ورزش: فوتبال

مستاجران: تیم ملی فوتبال انگلیس

 

این استادیوم ومبلی کـه در همان محل استادیوم اصلی ومبلی، کـه درسال 1923 افتتاح شد، ساخته شده اسـت، بهترین مکان فوتبال در جهان اسـت. این استادیوم بزرگ ترین ورزشگاه انگلستان و دومین ورزشگاه بزرگ در تمام اروپا پس از نیوکمپ در بارسلونا اسـت.

 

این کشور میزبان همه ی رویداد های مهم فوتبال انگلیس، از جمله فینال جام حذفی و جامعه شیلد اسـت، در حالی کـه درسال 2007 میزبان بازی هاي‌ NFL لندن نیز بود. همچنین این افتخار را داشت کـه میزبان مسابقه نهایی ولادیمیر کلیچکو، قهرمان دو بار بوکس سنگین وزن باشد. زمانی کـه درسال 2017 مقابل آنتونی جاشوا مقابل 90 هزار نفر شکست خورد.

 

4. استادیوم یانکی «تساوی»

استادیوم یانکی «تساوی»

هزینه: 1.5 میلیارد دلار

مکان: نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2009

ورزش: بیس بال، فوتبال

مستاجرین: نیویورک یانکیز، نیویورک سیتی اف سی

 

استادیوم اصلی یانکی درسال 1923 افتتاح شد ودر سال 2009 تخریب شد، همان سالی کـه جای گزین ان یک بلوک دورتر افتتاح شد. این کمی کوچک تر از نسخه اصلی اسـت، زیرا حدود 6000 طرفدار کمتری در خود جای می‌دهد، اما این بـه دلیل افزایش اسانی اسـت. صندلی ها تا 2 اینچ پهن تر و همچنین تا 10 اینچ بلندتر هستند و 4300 صندلی باشگاهی وجوددارد. نسخه اصلی صفر بود اندازه باشگاه یانکی ها نیز بیش از دو برابر شد.

 

اما یکی از چیزهایی کـه باقیمانده اسـت، Monument Park اسـت، یک موزه در فضای باز کـه بـه همه ی بزرگان یانکی احترام می‌گذارد. همچنین یک بنای یادبود غیر یانکی وجوددارد کـه بـه قربانیان و نخستین پاسخ دهندگان حملات 11 سپتامبر اختصاص دارد.

 

3. استادیوم MetLife

استادیوم MetLife

هزینه: 1.7 میلیارد دلار

مکان: ایست رادرفورد، نیوجرسی، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاح: 2010

ورزش: فوتبال

مستاجران: نیویورک جاینتز، نیویورک جتز

 

استادیوم MetLife کـه در 5 مایلی غرب شهر نیویورک واقع شده اسـت، مانند استادیوم پیشین خود، جاینتز، محل استقرار جاینتز و جت اسـت. از آنجایی کـه دو مستأجر NFL دارد، بـه جای این کـه لوگوی یک تیم در خط میانی نقاشی شود، سپر NFL در آنجا نقاشی می شود. این امکان تغییر سریع‌تر از جابجایی بین لوگوهای Jets و Giants را فراهم می کند.

 

یکیدیگر از ویژگی هاي‌ مربوط بـه خط 50 یاردی فاصله بین صندلی ها و زمین اسـت. فقط 46 فوت ردیف اول را در خط 50 یاردی جدا می کند، کـه ان را بـه کوتاه ترین فاصله در NFL تبدیل می کند. حتی اگر ان تیم ها لوگوی خودرا در خط 50 یاردی دریافت نمیکنند، انها اتاق هاي‌ رختکن خودرا دارند. استادیوم مت‌لایف دارای چهار اتاق رختکن اسـت – یکی برای جت‌ها، یکی برای غول‌ها و دو باشگاه بازدیدکنندگان.

 

2. استادیوم Allegiant

استادیوم Allegiant

استادیوم های ورزشی مدرن

 

هزینه: 1.9 میلیارد دلار

مکان: پارادایس، نوادا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاحیه: 2020

ورزش: فوتبال

مستاجران: مهاجمان لاس وگاس، شورشیان UNLV

 

در جولای 2020 افتتاح شد، تا سپتامبر 2021 بود کـه طرفداران نخستین بازی Raiders خودرا از داخل استادیوم Allegiant بـه لطف همه ی‌گیری دیدند. اما ارزش این را داشت کـه برای مکانی کـه ستاره مرگ نامگذاری شده بود منتظر بمانید.

 

استادیوم Allegiant دارای 10 سطح در داخل ان اسـت و نمای بیرونی ان بـه رنگ هاي‌ نقره اي و مشکی مشهور Raiders اسـت. ویژگی بارز محل برگزاری، مشعل 85 فوتی با شعله در ان اسـت کـه ادای احترام بـه مالک فقید ال دیویس اسـت. این بزرگ ترین شی پرینت سه بعدی در جهان اسـت و قبل از هر بازی خانگی، Raiders از یک فارغ التحصیل، سلبریتی یا طرفدار دعوت می کند تا مشعل را بـه افتخار دیویس روشن کند.

 

1. استادیوم SoFi

استادیوم SoFi

هزینه: 5.5 میلیارد دلار

مکان: اینگلوود، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

سال افتتاحیه: 2020

ورزش: فوتبال

مستاجران: لس آنجلس رامز، لس آنجلس شارژر

 

شـما می توانید هزینه هاي‌ دومین، سومین و چهارمین استادیوم گرانقیمت را گرد آوری کنید، و هنوز هم با گرانترین مکان ورزشی در جهان برابری نمیکنند. استادیوم SoFi درحدود 10 مایلی جنوب غربی مرکز شهر لس آنجلس اسـت و دارای یک مرکز نمایش بـه نام YouTube Theater اسـت کـه میزبان 6000 نفر اسـت، کـه حتی در ظرفیت 70240 صندلی نیز لحاظ نمی‌شود.

 

در مورد هزینه گزاف ساخت استادیوم SoFi، در ابتدا 2.66 میلیارد دلار برای ساخت ان تخمین زده شد. با این حال، یکسال و نیم پس از ساخت، اسناد لیگ تهیه شده توسط NFL نیاز بـه افزایش سقف بدهی محل برگزاری را بـه 4.963 میلیارد دلار ذکر کردند. سپس، چهار ماه دیگر قبل از افتتاح، نیم میلیارد دلار وام اضافی توسط NFL و مالکان تایید شد. اما در نهایت ارزش ان را داشت و NFL حتی دفتر مرکزی شبکه NFL را بـه یک ساختمان جدید 200000 فوت مربعی کـه در مجاورت استادیوم SoFi قرار دارد منتقل کرد.

 


مطالب مشابه: عکس های دیدنی از استادیوم باستانی ورونا آرنا


 

در پایان

محبوب ترین شکل هاي‌ سرگرمی برای مدت طولانی تماشای رقابت تیم هاي‌ ورزشی حرفه اي بوده اسـت. از این رو تعجب آور نیست کـه صنعت ورزش تا این حد سودآور اسـت. ارزش تخمینی فعلی ان بیش از 500 میلیارد دلار اسـت.

 

با میلیونها طرفدار برای تحت تاثیر قرار دادن و پول زیادی برای خرج کردن، امتیازات ورزشی و صاحبان انها شروع بـه ساخت استادیوم هاي‌ ورزشی بسیار بزرگ تر و مدرن تر در سراسر جهان کرده اند.

جدیدترین مطالب سایت