امسال کدام شهرهای ایران دچار بحران آب خواهند بود؟

امسال کدام شهرهای ایران دچار بحران آب خواهند بود؟

بحران آبی در ایران

چنین خشکسالی دراین 50 سال اخیر در ایران نداشتیم . « افزایش گرمای زمین و کاهش بارش باران و افزایش مصرف آب » بحران آبی را در ایران رقم زده است.

 

به گزارش تالاب بر اساس برآوردهای صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در دسترس تنش آبی قرار خواهند داشت که از این تعداد ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قراردارند و پیش‌بینی می‌شود که استان هاي‌ اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند.

 

به گزارش تالاب به نقل از ایسنا ، براساس آمارهای وزارت نیرو ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قراردارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

 

از سوی دیگر میزان بارندگی‌ها در فلات مرکزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه اي که در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز با جمعیت هفت میلیون نفر ۱۱۸ شهر در دسترس تنش آبی قراردارند.

 

همچنین آمارها نشان می دهد که بدترین وضعیت در حوضه فلات مرکزی است و بعد ازآن حوضه خلیج فارس و دریای عمان با چالش‌هاي‌ جدی دست و پنجه نرم میکند.

 

علاو بر این کاهش بارندگی‌ها موجب شده تا شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان‌آب در کشور باشیم که طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است و براساس مطالعات پایه‌اي شرکت آب و فاضلاب باید گفت که درسال جاری بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه می کنیم؛ تا جاییکه به گفته شاهین پاکروح – معاون راهبری و کنترل بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب – بدترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر سال آبی ۱۳۸۶ – ۱۳۸۷ بود که میزان بارندگی‌ها ۱۴۶ میلیمتر ثبت شده، این در شرایطی است که امسال میزان بارندگی‌ها تنها ۱۲۰ میلی ‌متر است.

 

وی با اشاره به آمار پایه وزارت نیرو در خصوص میزان بارندگی‌ها، گفت: سهم زمستان ۴۶ و سهم پاییز ۲۶ درصد است؛ یعنی ۷۱ درصد از بارندگی‌هاي‌ یکسال باید در پاییز و زمستان اتفاق بیفتد که متاسفانه از مهر ماه ۱۳۹۶ تا پایان اسفندماه تنها شاهد ۱۰۰ میلیمتر بارندگی در کشور بودیم که این میزان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش را نشان میدهد.

 

پاکروح با بیان اینکه علاوه بر این ۲۴ درصد بارندگی‌ها در بهار و پنج درصد در تابستان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌هاي‌ فصلی در ماه‌هاي‌ فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز نسبت به ماه‌هاي‌ نرمال میزان بارش‌ها کمتر خواهد بود.

 

وضعیت فعلی بیانگر تابستانی سخت در حوزه منابع آبی است؛ تا جاییکه اگر از الان تدابیر مدیریتی دراین حوزه اتخاذ نشود، به گفته تعداد زیادی از کارشناسان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد؛ لذا انتظار میرود دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این مساله داشته باشد.

 


امسال کدام شهرهای ایران دچار بحران آب خواهند بود؟

کم‌آبی اصفهان به شرایط بی‌سابقه رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر وضعیت آبی در کل کشور بسیار پرمخاطره است؛ چرا که شرایط خشک و کم‌آبی را در طول ۵۰ سال اخیر تجربه می کنیم.

 

 جهانگیر حبیبی در خصوص وضعیت منابع آبی در استان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر استان اصفهان شرایط بدتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه می کند؛ به گونه‌اي که کم‌آبی دراین استان نسبت به سال‌هاي‌ گذشته بسیار بی‌سابقه است.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایي که برای رسیدگی به این مساله در حال انجام است، گفت: چند روز است که با حضور قائم مقام وزیر نیرو و مسئولان ارشد حوزه آب جلسات متعددی را در استان اصفهان برای حل بحران آب برگزار می کنیم که امیدواریم بتوانیم با بررسی چالش‌ها مشکلات را پشت سر بگذاریم.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: به دنبال این هستیم تا برنامه‌هایي را برای حل این بحران تدوین و آن ها را وارد مرحله اجرا کنیم؛ چراکه در حال حاضر شرایط منابع آبی ناگوار است و باید برای حل این مساله گام‌هاي‌ بزرگی برداشت.

 

حبیبی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در تابستان استان اصفهان دچار جیره‌بندی آب شود، گفت: امیدواریم چنین مشکلی به وجود نیاید و تمام تلاش خودرا برای این منطقه انجام خواهیم داد. در مورد سایر استانها هم باید گفت که تاکنون برنامه‌اي برای جیره بندی درنظر گرفته نشده و امیدواریم که چالش آبی امسال بدون مشکل سپری شود.

 

بحران آبی و خشکسالی در ایران را باید جدی گرفت و بفکر روش های جدید برای کاهش مصرف آب در صنعت و کشاورزی و مصرف خانگی شد.

 


حتما بخوانید:   عکس هایی دیدنی از دوران خشکسالی زمین


 

گروه اخبار تالاب

جدیدترین مطالب سایت