جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

زلزله کرمان 6.1 در منظقه هجدک 

 

تا کنون این زمين لرزه مرگی نداشته هست ولی بعضی از خانه ها اسیب هایي دیده اند. زمين لرزه اي 6.1ریشتری در ساعت 6 و 2 دقیقه صبح امروز بخش‌هایي از استان کرمان را لرزاند.

 

به گزارش تالاب ، کانون زمين لرزه منطقه “هجدک ” از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بودو در شهر های زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.

 

 38 مصدوم

به نوشته ایسنا، سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد:‌ تمام مناطق دارای سکنه شهرستان هاي راور – شهداد – کرمان – کوهبنان – گلباف از طریق 10 تیم به صورت زمینی محاسبه گردید و تا کنون 38 مصدوم « با ترومای قشری حین فرار » به مراکز درمانی مراجعه کرده اند .

 

تخریب 30 واحد مسکونی

جمعیت هلال احمر اعلام کرد: تا کنون حدود ٣٠ باب خانه مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده هست.

 

هلال احمر از اعزام ٦ تیم ارزیاب، تیم هاي آنست « سگ هاي تجسس»، اعزام تیم هاي اسکان اضطراری به منطقه و اعزام هلیکوپتر جهت محاسبه هوایی خبر داد.

 

جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

زلزله 6.1 ریشتری کرمان

 

زمين لرزه اي 6.1ریشتری در ساعت 6 و 2 دقیقه صبح امروز بخش‌هایي از استان کرمان را لرزاند.

 

به گزارش ایسنا، کانون زمين لرزه منطقه “هجدک ” از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بودو در شهر های زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.

 

***17:15

رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از برپایی اسکان اضطراری برای ۷۵ نفر در مناطق زمين لرزه زده کرمان خبر داد و گفت:‌ تا این لحظه ۸۵ پس لرزه رخداد افتاده هست. نیروهای امدادرسانی نیز با بهرهگیری از ۱۵ دستگاه چادر برای ۷۵ نفر اسکان اضطراری برقرار کرده‌اند.

 

***16:58

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان گفت: به دستور استاندار کرمان، مسجدی درروستای گورک بعنوان اردوگاهی در نظر گرفته شده و حدود 100 تخته چادر با همه ی تجهیزات به آن منطقه انتقال داده شده هست. 30 خانه مسکونی در مناطق زمين لرزه‌زده بطور کامل تخریب شده‌اند و به 15 درصد از واحدهای مسکونی روستایی نیز ضرر وارد هست ضمن آنکه باید تاکید کرد که خوشبختانه هیچگونه خسارتی به واحدهایی که مستحکم و ایمن سازی شده بودند وارد نشده هست..

 

****16:06

مدیر بنگاه مدیریت حوادث و فوریت‌هاي دکتری دانشگاه علوم دکتری کرمان اظهار کرد: دو نفر از مصدومین در بیمارستان پیامبر اعظم«ص» و 4 مجروح در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری میباشند.

دراین زمين لرزه از مجموع 51 مصدوم، تنها 6 نفر بخاطر ریزش آوار گریبانگیر مصدومیت شدند و سایر مصدومان به علت آسیب‌هاي غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار گریبانگیر جراحت شده اند.

 

***15:53

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: برآورد نهایی از ضرر زمين لرزه ۶.۱ ریشتری امروز کرمان ساعت ۱۸ اعلام میشود؛ با این حال تخمین میزنیم که به حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی ضرر وارد شده هست.

 

***15:36

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد: در زمين لرزه صبح امروز ـ جمعه ۱۰ آذر _ دربخش کوهساران شهرستان «راور کرمان» که عمق زمين لرزه و پس لرزه‌هاي آن تا کرمان نیز احساس شده‌ هست؛  ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه‌هاي روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته دراین مسیر مصدوم‌اند.

 

***15:29

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به این که 68 روستای بخش کوهساران، 10 هزار نفر جمعیت دارای سکنه دارند، افزود: دراین منطقه بیش از 108 چشمه و قنات وجوددارد که 90 درصد قنوات در اثر زمين لرزه جدید ریزش کرده اند که طی بازدید می‌دانی عوامل جهاد کشاورزی، لایه روبی قنوات صورت می پذیرد.

وی با اشاره به این که پس از زمين لرزه 6.1 ریشتر صبح امروز، 53 پس لرزه به وقوع مستمر هست، افزود: راه هاي مسدود شده، با کمک اداره راهداری بازگشایی شده و همینطور قطع برق در دو روستا نیز با هماهنگی هاي صورت گرفته، وصل شده هست و الان مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.

 

جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

زلزله 6.1 ریشتری کرمان

 

***15:24

استاندار کرمان با تاکید براینکه اگر خانه ها منطقه بخش کوهساران با تسهیلات دولتی بازسازی و مقاوم سازی نشده بود، آمار تلفات زمين لرزه امروز چندان بود، یادآورشد: در ساعات اولیه وقوع زمين لرزه، وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور به رغم حضورشان در روسیه، وزیر بهداشت، درمان و تعليم دکتری و هم چنین وزیر راه و شهرسازی طی برقراری رابطه تلفنی برای کمک رسانی ضروری به استان کرمان، دستورات مخصوصاً اي صادر کردند.

 

رزم حسینی از تجهیز اردوگاه موقت از طریق جمعیت هلال احمر استان در منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق گزارش ها کارشناسان، پس از وقوع زمين لرزه، پس لرزه هایي به وقوع می پیوندد که روال پس لرزه هاي زمين لرزه جدید استان کرمان خوش خیم هست و جای هیچگونه دلواپسی و نگرانی وجود ندارد.

 

***14:54

آخرین حالات راه‌هاي استان کرمان پس از زمين لرزه

پس از زمين لرزه‌اي که صبح امروز استان کرمان را لرزاند و به بعضی از مناطق و روستاهای این استان خساراتی وارد کرد، حالات فعلی جاده‌هاي این استان عادی گزارش میشود.

 

***14:30

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان اعلام کرد: فقط به خانه ها مسکونی ضرر وارد شده هست و گزارشی مبنی بر این که خسارتی به اماکن عمومی«بیمارستان ها و مدارس» وارد آمده هست، نداشته ایم.

 

***14:13

استاندار کرمان از ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان مردم در مناطق زمين لرزه زده این استان خبر داد و گفت‌: بنیاد مسکن در حال آمارگیری از حالات خانه‌هاي مناطق زمين لرزه زده هست. در حال حاضر ۱۴ اکیپ هلال احمر نیز در منطقه حضور دارند ودر مجموع همه ی دستگاه‌هاي امدادی به هنگام در منطقه حاضر شدند.

 

***13:52

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر بااشاره به امدادرسانی به مناطق زمين لرزه‌زده کرمان گفت: چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتندکه با هماهنگی هاي انجام شده اسکان اضطراری انها تا گذشته از ساعت ۱۵:۳۰ تمام می شود.

 

رئیس سازمان امدادونجات تاکید کرد: محاسبه 70 روستا به آخر رسیده هست و منتشر اقلام موجود در منطقه با نظر استاندار و مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان به صورت اردوگاهی در هر روستا شروع شده هست که اقلام در روستاهای متفرقه هم بر حسب دستور منتشر شده هست.

 

***13:31

به دنبال وقوع زمين لرزه ۶.۱ ریشتری در کرمان، رییس سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور دستورداد کارگروهی فنی و مهندسی برای محاسبه خسارات احتمالی وارد شده به مدارس این استان تشکیل شود.

 

***13:20

سازمان اروژانس کشور بااعلام مصدومیت 51 تن در زمين لرزه کرمان تا این لحظه اعلام کرد: از این شمار 41 نفر به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند  و 10 نفر همان‌ گونه در بیمارستان‌هاي باهنر و پیامبر اعظم بستری شدند.

 

***12:36

سخنگوی کمپانی ملی گاز ایران با اشاره به وقوع زمین لرزه در استان کرمان، اظهار کرد: کمیته بحران بعد از وقوع زمين لرزه در حالت حاضر‌باش قرار دارد.

 

مجید بوجارزاده در مصاحبه با ایسنا، در مورد آخرین حالات گازرسانی در مناطق زمين لرزه زده کرمان توضیح داد: در شهر و روستاهای اطراف محل زمين لرزه هنوز عملیات گازرسانی کامل نشده و هیچ مشکلی دراین خصوص به وجود نیامده هست و تاسیسات آسیب ندیده‌اند.

 

**** 12:30

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: در پی زمين لرزه ۶.۱ ریشتری امروز استان کرمان حالات برق در شرایط نسبتا مقاومت قرار دارد و برق ۲۵۰ مشترک که اکنون با قطعی روبه‌رو شده‌اند تا غروب امروز وصل می شود.

 

جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

***12:09

رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از اعزام ۹ تیم عملیاتی به مناطق زمين لرزه راور کرمان خبر داد و با اشاره به وقوع ۵۳ پس لرزه از صبح امروز تا کنون، اظهار کرد: ۱۴ روستا دربخش دربخش هجدک شهرستان راور مصدوم‌اند که ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای محاسبه به منطقه اعزام شده‌اند.

 

***11:39

سخنگوی کمپانی ملی پالایش و اکران فرآورده هاي نفتی بااعلام ارسال نفت سفید به مناطق روستایی زمين لرزه زده استان کرمان گفت: مردم به هیچ عنوان نگران فراهم سازی  سوخت نباشند و از ازدحام در جایگاه هاي سوخت خودداری کنند.

 

***11:33

وزیر کشور در رابطه با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات ضروری به غرض هماهنگی و امدادرسانی به هنگام و سریعا به زمين لرزه‌زدگان استان کرمان را صادر کرد.

 

***11:29

رئیس‌جمهور در رابطه تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین حالات زمين لرزه استان کرمان قرار گرفت و دستورات ضروری رابه غرض امدادرسانی و کمک به زمين لرزه زدگان صادر کرد.

 

***11:25

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه بازسازی مناطق زمين لرزه را باید دستگاه مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، افزود: هر کجا که مسئولان نیاز به کمک داشته باشند، سپاه آمادگی ضروری برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زمين لرزه‌زده هجدک کرمان را دارد.

 

***11:19

فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان بااعلام تشکیل جلسه ستاد بحران که از مصوبات آن اعلام حاضر‌باش هلال احمر و ایجاد اردوگاه موقت در منطقه بود، گفت: دراین زمين لرزه بیشترین تلفات برای احشام و بیشترین تخریب مرتبط به خانه‌هاي قدیمی هست.

 

***11:10

سرپرست اورژانس کشور آخرین آمار مصدومان زمين لرزه کرمان را ۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: مهمترین دلواپسی احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی هست که مردم از ترس خارج از خانه حضور دارند.

 

کولیوند با اشاره به اعزام  تیم محاسبه بهداشت و مبارزه با بیمارها به مناطق زمين لرزه زده، ادامه داد:  تا کنون به شبکه آبرسانی آسیبی وارد نشده هست.

 

*** 11:05

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، دمای هوای استان کرمان  از بعد از ظهر امروز جمعه تا روز دوشنبه بین ۴ تا ۷ درجه کاهش مییابد و طی این مدت در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شـدید در ایـن مناطق پیشبینی می شود.

 

***10:40

معاون استانداری کرمان اعلام کرد به علت مقاوم‌سازی خانه‌هاي منطقه زمين لرزه زده در سال ۸۳، تلفاتی نداشته‌ایم.

موسوی با بیان این که مسیرهای مسدود شده روستاهای  زمين لرزه زده بازگشایی شدند، اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله شناسایی هستیم اما با دقت به زمين لرزه سال ۸۳ در منطقه زرند کرمان، خانه‌هاي این مناطق بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند و بهمین علت تلفاتی نداشته‌ایم.

 

***10:23

سخنگوی ارتش از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌هاي مستقر در استان کرمان از سمت فرمانده کل ارتش برای هر گونه کمک رسانی در مناطق زمين لرزه زده این استان خبر داد.

 

**** 10:20

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعلام حاضر باش به پنج استان و  ارسال اقلام امدادی به منطقه زمين لرزه زده کرمان خبر داد.

مرتضی سلیمی در مصاحبه با ایسنا با اشاره به  اعلام حاضر باش به استان‌هاي خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان یزد، هرمزگان و فارس بیان کرد: تا کنون ١٢ روستا محاسبه شده‌ هست و طبق محاسبه‌ها نشان می دهد روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخریب داشته ‌هست.

 

****10:18

بعضی راه‌هاي روستایی منطقه که بعلت زمين لرزه مسدود شده بود، در حال بازگشایی هست و برق بعضی مناطق روستایی نیز در حال وصل شدن هست.

فرماندار راور نیز اعلام کرد: معادن اشکیلی، اسدآباد، باب‌نیزو و هجدک دربخش کوهساران راور به علت زمين لرزه صبح امروز تعطیل شد. تمامی معادن زغال‌سنگ دربخش کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعطیل هست.

 

***10

مصدومیت 42 تن حین فرار  از زمين لرزه/ اعزام گشت هوایی اورژانس

رئیس دانشگاه علوم دکتری کرمان آخرین با اعلام اعزام گشت هوایی اورژانس شمار مصدومان ۶.۱ ریشتری دراین استان را ۴۲ نفر اعلام که حین فرار گریبانگیر مصدومیت شدند و همینطور تاکید کرد: مصدومیت ناشی از ریزش آوار زمين لرزه در روستاها گزارش نشده هست.

 

*****9:55

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از پرواز دو هلیکوپتر بر فراز مناطق زمين لرزه زده کرمان خبر داد تا عملیات رصد و اررزیابی و همینطور امدادرسانی به سرعت بیشتری انجام شود.

 

نجار در مصاحبه با ایسنا باتاکید بر این که شهروندان نباید به شایعات دقت کنند، تصریح کرد: انتشار شایعات در چنین شرایطی میتواند مشکلات زیادی رابه وجود بیاورد، از این رو ضروری هست شهروندان اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

 

****9:26

سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد:‌ تمام مناطق دارای سکنه شهرستان هاي راور – شهداد – کرمان – کوهبنان – گلباف از طریق 10 تیم به صورت زمینی محاسبه گردید و تا کنون 38 مصدوم « با ترومای قشری حین فرار » به مراکز درمانی مراجعه کرده اند .

 

****9:15

جمعیت هلال احمر اعلام کرد: تا کنون حدود ٣٠ باب خانه مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده هست.

 

جزئیات زلزله 6.1 ریشتری در استان کرمان + خسارات

هلال احمر از اعزام ٦ تیم ارزیاب، تیم هاي آنست « سگ هاي تجسس»، اعزام تیم هاي اسکان اضطراری به منطقه و  اعزام هلیکوپتر جهت محاسبه هوایی خبر داد.

 

****9

موسوی معاون عمرانی استانداری کرمان در ساعت 9 صبح در گفت‌وگویی تلویزیونی با اعلام این که همین اکنون در منطقه زمين لرزه زده حضور دارد و   با هلی‌کوپتر نیز از منطقه بازدید کرده هست، گفت: دراین منطقه 50 روستا داری سکنه وجوددارد که 8 روستا درگیر زمين لرزه هست.

 

وی با بیان این که تا این لحظه زمين لرزه تلفات جانی نداشت، گفت: دراین حادثه تعدادی نیز مصدوم شدند که بعضی از آن ها به صورت سر پایی درمان و بعضی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

به گفته  موسوی،  این حادثه سبب تخریب و ویرانی بعضی خانه‌ها خشتی منطقه شده هست.

 

بنا  بر اعلام بنگاه لرزه نگاری کشوری این زمين لرزه در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست و تا ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز بیش از 30 پس‌لرزه ثبت شده هست.

 

موسوی در گفتگو با ایسنا،  با  اشاره به اعزام اکیپ هاي ستاد بحران، نیروی انتظامی، بخشداری و دهیاری ها به منظقه تصریح کرد: در حال بررسی خسارات احتمالی در منطقه هستیم .

 

***8:45

استاندار کرمان به تشریح آخرین حالات زمين لرزه 6.1 ریشتری هجدک کرمان پرداخت.

“علیرضا رزم‌حسینی” در گفتگو با خبرنگار ایسنا ، با اشاره به زمين لرزه 6.1 ریشتری صبح امروز دهم آذرماه در هجدک کرمان، گفت: همه ی شهرستان‌هاي استان کرمان این زمين لرزه را احساس کردند.

وی از تشکیل ستاد  بحران استان در لحظات اولیه، خبر داد و عنوان کرد: بي درنگ پس از وقوع زمين لرزه تیم‌هاي اجرایی، جمعیت هلال احمر و … برای رسیدگی به حالات زمين لرزه بسیج شدند.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که ستادهای بحران در سراسر استان فعال شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه این زمين لرزه تا کنون تلفات جانی در بر نداشته هست، اما اندکی خسارات به دام‌ها و خانه هاي قدیمی وارد شده هست که در حال برآورد کردن خسارات زمين لرزه هستیم تا به ستاد بحران کشور اعلام کنیم.

وی با اشاره به رابطه پزشک «نجار» رییس مدیریت حوادث غیر مترقبه‌ي کشور، تصریح کرد:گروهی متشکل از معاونت عمرانی و سایر مسئولین مربوطه از طریق هلیکوپتر به منطقه زمين لرزه زده اعزام شدند، شایان یاد هست که علوم دکتری کرمان و اورژانس استان هم آمادگی کامل برای امدادرسانی را دارند.

 

***8:25

مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ ضرر جانی نداشته ایم، اظهار کرد: خانه هاي روستایی که مستحکم نبوده اند خرابی دیوار داشته ایم اما خانه هاي قدیمی دو روستای گورک و هنک تخریب شدند و قطعی برق و تلفات دامی دراین دو روستا گزارش شده هست.

“هادی شهسوارپور” در گفتگو با خبرنگار ایسنا ، با اشاره به آخرین حالات زمين لرزه گفت: از ابتدای وقوع زمين لرزه شوراها و دهیاری هاي مناطق زمين لرزه زده را مامور  بررسی میزان خسارات کردیم.

مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ ضرر جانی نداشته ایم.

 

در پی این زمين لرزه معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام تیم‌هاي ارزیاب به مناطقی از استان کرمان که زمين لرزه رخ داده هست خبر داد وگفت: بر زمینه گزارش دریافتی از بنگاه ‎ بازرسی و هماهنگی عملیات استان کرمان تا کنون حدود ٣٠ باب خانه مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده هست.

 

 بنا به اعلام مدیر بنگاه حوادث و فوریت هاي دکتری دانشگاه در پی وقوع زمين لرزه 6.1 ریشتری هجدک کرمان پنج تیم از پایگاههای چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سیرچ به بنگاه وقوع زمين لرزه اعزام شدند.

 

 همینطور  بنگاه مدیریت بحران«EOC» دانشگاه علوم دکتری کرمان با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال حاضر باش قرار گرفتند.

 

پزشک صادبری رییس دانشگاه علوم دکتری کرمان نیز اعلام کرد:  روستاهای هجدک، هروز، گورک، زمان، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همینطور شهر های گلبافت و شهداد، از طریق هشت تیم ارزیاب اعزامی بطور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده هست.

 

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

منبع : ایسنا isna.ir

جدیدترین مطالب سایت