حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه

حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه

پاک شدن واژه طلاق از شناسنامه زنان

طلاق از شناسنامه‌ها حذف میشود مشابه از متن درخواست رئیس سازمان ثبت احوال ایران حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه؛ ‌این پیش‌نویس طرحی هست که به گفته رئیس سازمان ثبت‌احوال تهیه شده هست، طرحی که پیش از این هم یک‌بار حتی در بهارستان مطرح شد و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.

 

قانون فعلی این‌گونه هست که فقط واژه طلاق از شناسنامه خانم‌هایي که عقد کرده‌اند، اما دوشیزه میباشند حذف میشود. این در حالی هست که حالا سازمان ثبت احوال در پی آن هست که این واژه را از شناسنامه زنان مطلقه هم حذف کند؛ شاید به این باور که ترغیبی باشد برای ازدواج مجدد زنان مطلقه.

 

هر چند هنوز جزئیات این پیش‌نویس مشخص نیست، اما واکنش‌هایي هم به همراه داشته هست. بعضی بر این باورند که این اتفاق منجر به مخفی‌کاری زوجین در ازدواج می شود و بعضی دیگر بر این باورند که این تصمیم میتواند تصمیمی درست و تاثیرگذار باشد. هر چند در قانون موجود، امکان حذف نام همسر اول وجود دارد گرچه با شرط به ثبت ازدواج مجدد.

 

یاسر میرزاجعفری، حقوقدان در این رابطه می گوید:‌ در قانون فعلی حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می گیرد، بنابراین همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد.

 

سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری تلاش دولت برای ارائه لایحه حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه، می گوید: یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان، واژه طلاق در شناسنامه هست که گرچه واقعیت را کتمان نمیکند و در ازدواج‌هاي مجدد اثر منفی ندارد.

طلاق از شناسنامه‌ها حذف می‌شود

به گفته او، حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به منزله کتمان ازدواج نیست و این امکان وجود دارد تا در صورت لزوم از ثبت‌احوال استعلام صورت گیرد.

 

خدادادی به مهر گفت:‌ دولت درصدد ارائه لایحه‌اي هست که زمانی که ازدواج منجر به طلاق شد، واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد.

 

وی یادآور شد: زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند، بنابراین لزومی برای ذکر نام همسر در شناسنامه انها وجود نخواهد داشت، بر این زمینه می توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد هست نبود واژه طلاق اثرات مثبت روحی و روانی زیادی دارد و به نظر می رسد اقدام دولت در ارائه لایحه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه تصمیم درست و تاثیرگذاری هست.

 

از سوی دیگر، یاسر میرزاجعفری می گوید:‌ اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه اضافه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت‌تر شناسنامه در جاهای گوناگون هست، چه این‌که عمدتا مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد هست و دلیلی ندارد که همگان از انها با خبر باشند. این در حالی هست که با صدور گواهی تجرد باید بیان کرد که زن و مرد پیش از ازدواج می توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

جدیدترین مطالب سایت