گران ترین ادویه جات در جهان + 10 مورد

گران ترین ادویه جات در جهان + 10 مورد

گرانترین ادویه جات : دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از گرانقیمت ترین ادویه هاي‌ دنیا را منتشر کرده ایم. ادویه هاي‌ موجود دراین فهرست ممکن اسـت خوشمزه باشند، اما بـه شدت گران هستند. در حالی کـه می توانید ان‌ها را برای خودتان بخرید، مطمئناً برای مزیت مزه کردن ان‌ها یک پنی بسیار هزینه خواهند داشت.

 

گران ترین ادویه های دنیا کدامند؟

تصور کنید کـه زمان شام بدون ادویه چقدر کسل کننده خواهد بودو خوب، چیزها را ادویه میکنید! با این حال، در حالی کـه کابینت ادویه جات شـما ممکن اسـت مجموعه اي جامد از تعداد زیادی از ادویه ها داشته باشد، برخی ممکن اسـت هزینه زیادی داشته باشند و فقط ثروتمندترین افراد می توانند انها را بخرند. این‌ها یقیناً ادویه‌هایي نیستند کـه خواه ناخواه بتوان ان را دور ریخت، اما از مجلل‌ترین آن ها هستند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 5 ادویه مفید و پرخاصیت

 

10 گران قیمت ترین ادویه در جهان

 

10. میخک – 133 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

گرانترین ادویه جات

 

با شروع فهرست گرانقیمت ترین ادویه جات، چاشنی جسورانه اي داریم کـه افرادی کـه عاشق ادویه کدو تنبل هستند بسیار با ان آشنا هستند. میخک طعم فوق العاده منحصر بـه فردی دارد و قرن هاست کـه در آشپزی برای طعم دادن بـه گوشت، میوه ها و نوشیدنیها استفاده می شود.

 

این ادویه دارای اهداف دارویی اسـت و بـه دلیل اثر بی حسی کـه می تواند بـه عنوان یک بی حس کننده طبیعی داشته باشد، برای کاهش درد دندان استفاده می شود. با این حال، در حالی کـه میخک اغلب با ادویه هاي‌ دیگر مانند ادویه محبوب پای کدو تنبل مخلوط می شود، بـه تنهایی می تواند بسیار گران باشد.

 

دلیل این امر این اسـت کـه درختان میخک تنها 4 تا 6 پوند درسال تولید می کنند و تعداد ادویه هاي‌ قابل برداشت را محدود می کند. اگر اینکار بـه اندازه کافی دشوار نبود، میخک نیز بـه تغییرات آب و هوایی بسیار حساس اسـت و باید با دست چیده شود.

 

همه ی این عوامل منجر بـه یک ادویه گرانقیمت می شود کـه می تواند تا 133 دلار برای یک پوند قیمت داشته باشد. با کیفیت ترین میخک ها مطمئناً با انچه در لاته ادویه کدو تنبل معمولی خود پیدا می‌کنید متفاوت اسـت، و ما قطعا انها را برای ترکیب با گرانترین قهوه هاي‌ جهان رزرو میکنیم.

 

9. برگ خشک کافیر لیمو – 233 دلار / پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

این ادویه بـه عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در جهان بومی آسیای جنوب شرقی اسـت، این ادویه را میتوان در سوپ‌ها، سرخ‌کرده‌ها، کاری، غذا هاي برنجی و دیگر غذا هاي خوش طعم یافت کرد کـه در ان رایحه مرکبات شدیدی ارائه میکند.

 

اگر چه این ادویه گرانقیمت را میتوان در فروشگاه‌هاي‌ تخصصی برای خرید یافت، اما ارزان نخواهد بود، و اغلب قیمت هر پوند ان 233 دلار اسـت. این بـه این دلیل اسـت کـه برگ ها باید دست چین شوند کـه نسبت بـه تعداد زیادی از ادویه هاي‌ دیگر کار فشرده تر اسـت.

 

همچنین در ایالات متحده بـه طور گسترده کشت نمیشود، فقط در مقادیر کم در فلوریدا و کالیفرنیا کشت می شود. در حالی کـه برای خرید این ادویه نیازی بـه داشتن دارایی خالص ریچل ری ندارید، مطمئناً چیزی نیست کـه تمام شود و از روی هوس خرید کنید.

 

8. دانه زیره سیاه – 250 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

برخلاف زیره اي کـه احتمالاً با ان آشنا هستید و ظاهر قهوه اي دارد، زیره سیاه طعم دودی و خاکی تری دارد کـه باعث محبوبیت ان در هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش و ایران شده اسـت. زیره سیاه کـه گاهی زیره سیاه نامیده می شود، باوجود تفاوت بسیار زیاد، بـه دلیل مقدار محدود قابل برداشت، قیمت فوق العاده خودرا بـه دست می آورد.

 

یک گیاه تنها می تواند 11 تا 17 پوند در هر بار محصول دهد، کـه منجر بـه قیمت این ادویه گرانقیمت در هر 10 گرم ان 2 دلار می شود. بـه‌عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در جهان، یقیناً نمیخواهید این دانه‌ها را بدون دانستن نحوه استفاده از آن ها بخرید، بـه خصوص کـه این ادویه حتی از عده اي از گران‌ترین غذا هاي جهان نیز گران‌تر اسـت.

 

اگر مصمم هستید کـه این ادویه را برای خود بخرید، مراقب باشید کـه Elwendia Persica و اکنون Nigella Sativa را تهیه کنید کـه باوجود متفاوت بودن اغلب بـه ان زیره سیاه می‌گویند.

 

7. دانه های بهشت – 250 دلار / پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

گرانترین ادویه جات

 

دانه هاي‌ بهشت کـه نزدیک بـه هل اسـت و گاهی اوقات فلفل کروکوديل نیز نامیده می شود، دارای طعم فلفل سیاه با کمی مرکبات هستند کـه انها را برای افزودن عمق بیشتر بـه غذا هاي خاص مفید می کند. بومی غرب آفریقا، کـه گاهی اوقات بـه دلیل این ادویه، ساحل فلفل یا ساحل غلات نامیده می شود، این دانه ها برای قرن ها دراین قاره برای آشپزی و طب عامیانه استفاده می شده اسـت.

 

بـه عنوان یک محرک، مشابه کافئین، دانه‌هاي‌ بهشت میتوانند انرژی را نیز افزایش دهند، کـه ان را بـه عنوان یک مکمل تمرینی محبوب کرده اسـت. بـه اندازه کافی عجیب، حتی یک مجسمه 150 ساله در فلوریدا وجوددارد کـه کشت یا فروش الکل رابا دانه هاي‌ بهشت در ان ممنوع می کند.

 

این قانون منسوخ در زمانی تصویب شد کـه تصور می شد این ادویه سمی اسـت و می تواند افراد را بـه خودکشی مجبور کند.

 

خوشبختانه از ان زمان تا کنون چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم و امروزه این ادویه گرانقیمت اغلب بـه عنوان جایگزینی برای دانه‌هاي‌ فلفل استفاده میشود، اما همچنین میتوان ان را در عده اي از جین‌ها، آبجوهای دستی و روح نروژی Akavit نیز یافت.

 

با این حال، اگر میخواهید این ادویه را برای خود بـه دست آورید، بـه ارزش خالص گای فیری نیاز دارید، زیرا یقیناً ارزان نیست.

 

6. هل – 266 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

هل کـه منشا ان سریلانکا و هند اسـت، طبق معمولً در کاری و گارام ماسالا استفاده می شود، اما در تعداد زیادی از کشورها، استفاده از ان در قهوه رایج شده اسـت. در گذشته، هل بـه عنوان طعم دهنده استفاده زیادی می‌کرد و حتی شواهدی از ان در بین آرشیوهای خانه ابوالهول در Mycenae یونان وجوددارد کـه احتمالاً بـه عنوان بخشی از تجارت ادویه بـه آنجا رسیده اسـت.

 

امروزه بزرگ ترین صادرکنندگان هل هند و گواتمالا هستند، اگر چه مانند بسیاری دیگر از ادویه هاي‌ گرانقیمت موجود دراین فهرست، در هر زمان تنها می توان مقادیر کمی از هل را تولید کرد. علاوه بر این، فرآیند باید بـه طور کامل با دست ودر یک فرآیند بسیار زمان بر و پیچیده انجام شود تا کیفیت تضمین شود.

 

نیازی بـه گفتن نیست کـه این برداشت پر زحمت بـه قیمت گزاف این ادویه کمک میکند، همانگونه کـه مقادیر کم ان در مقایسه با تقاضا. مطمئناً احتمال بیشتری وجوددارد کـه این ادویه را در یکی از گران‌ترین پنت‌هاوس‌هاي‌ دنیا بیابید، برخلاف کابینت معمولی ادویه جو.

 

بیشتر بخوانید: ﺍﺩﻭﯾﻪ ﻣﺎﻩ ﺗﻮﻟﺪ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟

 

5. فلفل بلند – 416 دلار / پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

گرانترین ادویه جات

 

فلفل بلند کـه اغلب Pippali نامیده می شود، از یک گیاه گلدار می‌آید و ظاهر مخروطی بسیار مشخصی دارد کـه ان را شبیه بـه یک کاج کوچک و باریک می کند. این ادویه کـه در غذا هاي آفریقایی، اندونزیایی و هندی محبوب اسـت، طعمی مشابه فلفل سیاه دارد اما تندتر اسـت.

 

قدیمی‌ترین سابقه شناخته شده از این ادویه مربوط بـه هند باستان اسـت، جایی کـه از ان برای پخت و پز و اهداف دارویی استفاده می شد. در قرن پنجم یا ششم قبل از میلاد، فلفل بلند راه خودرا بـه دنیای یونان باستان باز کرد، جایی کـه بقراط در مورد ان بـه عنوان ماده اي برای درمان هاي‌ دکتری صحبت کرد و از مزایای سلامتی ان سخن گفت.

 

تا زمانی کـه فلفل چیلی در قاره کشور آمریکا کشف شد، استفاده از فلفل بلند شروع بـه از بین رفتن کرد، و امروزه یافتن ان در غذا هاي خارج از آفریقا، هند و اندونزی بسیار نادر اسـت. همانگونه کـه گفته شد، این ادویه خوشمزه اسـت، حتی اگر برای خرید یک پوند از ان بـه ارزش خالص گوردون رمزی نیاز دارید.

 

اگر بـه دنبال دستیابی بـه این ادویه هستید، یک فروشگاه مواد غذایی هندی یا بازار تخصصی بهترین گزینه برای شـما خواهد بود. مطمئناً ان را در وال مارت محلی خود پیدا نخواهید کرد!

 

4. گرده رازیانه ارگانیک – 416 دلار / پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

اگر چه تقریبا تمام گران‌ترین ادویه‌ها در مقادیر کم کشت می شوند، گرده رازیانه ارگانیک عملکرد بسیار کمی دارد و تنها حدود یک گرم در هر بوته اسـت و باید با دست جمع‌آوری شود. از نظر فنی، اگر مایل بـه پرورش گیاهان رازیانه خود هستید، می توانید گرده‌ها را خودتان با تکان دادن گل‌هاي‌ زرد در کیسه‌اي گرد آوری کنید، اگر چه مقدار زیادی بـه دست نمی‌آورید و بـه صبر زیادی نیاز دارید.

 

از نظر تجاری، بیشتر گرده رازیانه در توسکانی کشت می شود و طعم بسیار منحصر بـه فردی دارد کـه جایی بین شیرین بیان، فلفل سیاه، زعفران و بادیان اسـت. جدا از گرده، خود رازیانه از دیرباز تا یونان و روم باستان مورد استفاده قرار می گرفته اسـت، جایی کـه از ان بـه عنوان دافع حشرات و دارو نیز استفاده می شده اسـت.

 

در خاورمیانه، طبق معمولً در آشپزی و پخت و پز استفاده می شد و هنوز هم می شود. اگر می خواهید گرده رازیانه را بـه کابینت ادویه خود اضافه کنید، بهترین کار این اسـت کـه خودتان گل ها را پرورش دهید و برای برداشت انها وقت بگذارید، البته بـه شرطی کـه در آب و هوای مناسب زندگی کنید. در غیر این صورت، قیمت بسیار بالایی برای یکی از گرانترین ادویه جات در جهان خواهید داشت.

 

3. دانه وانیلی – 566 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

لوبیا وانیل ممکن اسـت رایج بـه نظر برسد، اما خرید ان ها با پوند قطعا برای کسانی کـه با بودجه کم غذا می پزند مناسب نیست. دلیل این کـه این ادویه گرانقیمت دارای چنین برچسب قیمتی اسـت بـه این دلیل اسـت کـه اکثر غلاف ها از ماداگاسکار می‌آیند.

 

در حالی کـه این طبق معمولً مشکل چندانی نخواهد داشت، این کشور گاهی تحت تأثیر طوفان هایي قرار میگیرد کـه بر تولید محصول تأثیر می‌گذارد و یافتن حبوبات را سخت تر می کند. بلوغ تاک هاي‌ وانیلی نیز تا چهار سال طول میکشد و هر سال فقط یک روز شکوفا می شود. اگر دراین روز گرده افشانی نشوند، دانه وانیل تولید نمی‌کنند.

 

اگر این کافی نبود، این ادویه نیز از سرقت هاي‌ زیادی رنج می‌برد، کـه باعث می شود کشاورزان نیاز بـه چیدن محصول قبل از رسیدن داشته باشند و کیفیت ان پایین می‌آید. این واقعیت کـه تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان در دهه 1980 از طعم‌دهنده‌هاي‌ مصنوعی وانیل استفاده کردند، بـه کمبود افزوده می شود، کـه باعث شد تعداد زیادی از کشاورزان وانیل بـه دلیل کاهش تقاضا، تولید ان را متوقف کنند.

 

غلاف‌هاي‌ وانیلی واقعی مملو از دانه‌هاي‌ ریز هستند کـه طعمی غنی بـه دسرها اضافه می کنند، اما ان‌طور کـه تعداد زیادی از ما میخواهیم مقرون بـه صرفه نیستند. در حالی کـه وانیل مصنوعی بـه اندازه کافی کار می کند، پس از این کـه طعم واقعی را چشید، شروع بـه پس انداز برای ذخیره خود خواهید کرد.

 

2. مهلب – 716 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

گرانترین ادویه جات

 

رتبه دوم ما بـه عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها، مهلب اسـت، ادویه‌اي غیرعادی کـه از دانه‌هاي‌ گیلاس سنت لوسی درست می شود، کـه طبق معمولً قبل از استفاده آسیاب میشوند. طعم این دومین ادویه گرانقیمت، ترکیبی از گیلاس و بادام تلخ اسـت، شبیه بـه مارزیپان.

 

این ادویه کـه اغلب برای افزودن کمی تند بودن بـه شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده میشود، قرن‌هاست در خاورمیانه و مناطق اطراف ان؛ بـه‌ویژه در پخت دسرها استفاده می شود. مهلب بـه عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در فرآیندی طولانی برداشت میشود کـه شامل شکستن هسته‌هاي‌ سخت گیلاس برای رسیدن بـه دانه‌هاي‌ نرم داخل ان اسـت.

 

سپس این دانه ها برای استفاده در پخت و پز آسیاب می شوند. با این حال، اگر دانه ها را بخرید و خودتان انها را آسیاب کنید، طعم بسیار بیشتری را حفظ می کنند و اگر می خواهید بهترین طعم کلی را داشته باشید، توصیه می شود.

 

اگر چه احتمالاً فقط در عده اي از گران‌ترین رستوران‌هاي‌ جهان با این دومین ادویه گرانقیمت روبه‌رو می شوید، اما اگر می خواهید خودتان با ان آشپزی کنید، باید مقداری خمیر جدی را چنگال کنید.

 

1. زعفران – 2336 دلار/پوند

گران ترین ادویه جات در جهان در سال 1402

در صدر فهرست ما بـه عنوان گرانترین ادویه جهان از نظر وزن، زعفران اسـت. این چاشنی زنده کـه از گل کروکوس زعفران گرفته شده اسـت، گرانترین ادویه اي اسـت کـه می توانید با ان بپزید، و اگر بخواهید حتی یک اونس هم بخرید، پول خوبی خواهید پرداخت.

 

زعفران رایحه اي شیرین دارد و برای همه ی چیز از دارو و آشپزی گرفته تا عطرسازی و رنگ استفاده می شده اسـت. علت گرانی زعفران بـه دلیل نحوه برداشت ان اسـت. حدود 40 ساعت کار برای چیدن 150000 گل زعفران نیاز اسـت کـه معادل یک کیلو گرم یا 70000 گل در هر پوند اسـت.

 

یک گل تنها 30 میلی گرم زعفران تازه تولید می کند کـه درصورت خشک شدن بـه 7 میلی گرم کاهش مییابد. همان طور کـه میبینید، تعداد زیادی از کارهای پر زحمت حتی بـه چند گرم نیاز دارند، چه برسد بـه یک پوند.

 

پیچیده‌تر کردن همه ی چیز این اسـت کـه همه ی زعفران‌ها کیفیت یکسانی ندارند و انواع مختلف ان میتواند در کشورهایی کـه در ان رشد می کنند متفاوت باشد، کـه اگر با انواع ان آشنایی ندارید، انتخاب ادویه عالی را پیچیده‌تر می کند!

 

اساساً؛ اگر یکی از ثروتمندترین سرآشپزهای معروف جهان نباشید، احتمالاً بـه این زودی ها با این گرانترین ادویه آشپزی نخواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: تعبیر خواب ادویه در غذا | تعبیر خواب خوردن ادویه

 

در پایان

امیدواریم از فهرست گرانقیمت ترین ادویه جات در جهان لذت برده باشید! اگر چه ما عاشق پختن غذا هاي خوش طعم هستیم، اما یقیناً نمی خواهیم ریسک پرداخت این ادویه‌هاي‌ گران‌قیمت را بپذیریم تا در نهایت با مهارت کم‌شکل خود انها را از بین ببریم.ما فکر می‌کنیم کـه این ادویه ها را بـه متخصصان واگذار می‌کنیم.

جدیدترین مطالب سایت