خرید طلا و سکه با کارت ملی به مالیات ربطی دارد؟

خرید طلا و سکه با کارت ملی به مالیات ربطی دارد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از الزامی شدن ارائه کارت ملی زمان خرید طلا و سکه از واحدهای طلافروشی خبر داد و گفت: این بخشنامه در راستای مبارزه با پولشویی از یکسال و نیم قبل ابلاغ شده اسـت. ما دراین قسمت از مجله تالاب بـه جزئیات بیشتری از این خبر پرداخته ایم.

 

بخشنامه سازمان امور مالیاتی چه بود؟

بخشنامه سازمان امور مالیاتی چه بود؟

حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در مصاحبه با «اعتماد» در خصوص این بخشنامه می گوید: بخشنامه‌اي بـه شماره 1699/200 از سوی سازمان امور مالیاتی در خصوص مبارزه با پولشویی برای تمامی فعالان اقتصادی صادر و ابلاغ شد کـه بر اساس این بخشنامه از ابتدای فروردین ماه مقرر شد تا کلیه معاملات بالای 15 میلیون تومان شفاف‌سازی و بر اساس کد ملی خریدار ثبت شود.

 

رستگار ادامه می دهد: بر این اساس کلیه جریانات مالی و اقتصادی افراد و گردش مالی انها برای ارقامی بالاتر از 15 میلیون تومان باید مشخص باشد. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می گوید: البته در ماده 169 نیز گفته شده مبدا و ماخذ منابع مالی و هویت افراد باید ثبت شود و این بخشنامه نه تنها برای صنف فولاد و آهن بلکه برای همه ی صنوف ارسال شده اسـت.

 

اما رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص الزامی شدن ارایه کارت ملی زمان خرید طلا و سکه از واحدهای طلافروشی میگوید: این بخشنامه در راستای مبارزه با پولشویی از یک‌سال و نیم قبل ابلاغ شده اسـت.

 

ارایه کارت ملی برای خرید طلا و سکه بـه منظور جلوگیری از پولشویی بوده و این تصمیم نیز در راستای بخشنامه‌هاي‌ ابلاغی اتاق بازرگانی بـه اتحادیه‌ها اتخاذ شده اسـت. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این کـه بعضا دیده شده کـه سارقان با کارت‌هاي‌ مسروقه بانکی اقدام بـه خرید سکه و طلا کرده کـه موجب بروز مشکلاتی برای فروشندگان و همکاران صنفی ما شده اسـت،

 

بخشنامه سازمان امور مالیاتی چه بود؟

 

میگوید: در زمان ابلاغ این دستورالعمل، 15 میلیون تومان حدودا برابر با 120 گرم طلا بود، اما در حال حاضر این مبلغ کمتر از 15 گرم طلا میشود؛ لذا لازم اسـت مسئولان امر میزان سقف خرید طلا با کارت ملی رابا توجه بـه شرایط روز افزایش دهند.

 

عبادالله محمدولی در خصوص ارایه کارت ملی مشتریان برای خرید طلا و سکه بـه خبرنگار اعتماد می گوید: این بخشنامه از سوی دستگاه‌هاي‌ بالادستی ابلاغ ودر ان تاکید شده پس از این کـه این بخشنامه در سایت اتحادیه طلافروشان قرار گرفت باید نسبت بـه ان اقدام شود و فروشندگان طلا از مشتریان‌شان زمان خرید طلا تقاضای ارایه کارت ملی کنند.

 

این فعال حوزه طلا و جواهر ادامه میدهد: البته خرید زیر 15 میلیون تومان مشمول این بخشنامه نیست و تنها افرادی کـه بیش از 15 میلیون تومان طلا خریداری کنند باید احراز هویت شوند. محمدولی میگوید: همان‌گونه کـه آدرس و مشخصات طلافروشان مشخص اسـت باید مشخصات خریدار هم مشخص باشد و این مسائل در جهت شفاف‌سازی دربخش طلاست.

 

او در پاسخ بـه این پرسش کـه آیا این اقدام در جهت شفاف‌سازی برای اخذ مالیات از این افراد اسـت؟ میگوید: تا کنون کـه چنین موضوعی مطرح نشده و تصمیم درباره دریافت مالیات با سازمان مالیاتی اسـت و شاید این موضوع بـه مرور باعث عدم اعتماد مشتریان در بازار طلا شود. اکنون با توجه بـه شرایط اقتصادی کشور این قانون بار دیگر ابلاغ شد.

 


مطالب مشابه: 50 تا از بهترین شغل ها در ایران در سال 1403


 

انتقاد طلافروشان به بخشنامه سازمان امور مالیاتی چه بود؟

انتقاد طلافروشان به بخشنامه سازمان امور مالیاتی چه بود؟

محمدولی در پاسخ بـه این پرسش کـه طلا فروشان و مشتریان در مورد این بخشنامه چه نظری دارند؟ میگوید: طلافروشان بـه این بخشنامه در ابتدا انتقاداتی داشتند و یکی از انها هم دلخوری مشتریان‌شان از انها و بـه هم خوردن معامله بود.

 

این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در خصوص وضعیت این روزهای بازار طلا هم می گوید: در حال حاضر بازار طلا در رکود بـه سر می برد و مصرف طلای نو هم پایین آمده و اغلب خریداران باوجود ممنوعیت‌ها بـه سمت خرید طلای دست دوم و طلای آب شده میروند کـه اجرت کار ندارند.

 

محمدولی در خصوص قیمت طلای آب شده هم میگوید: این طلا فاقد اجرت ساخت اسـت و هر گرم یک‌ میلیون و 45 هزار تومان بـه فروش می رود در حالی کـه طلای ساخته شده از 50 تا 150 هزار تومان اجرت ساخت دارد کـه این موضوع هم بـه هنر ساخت طلا و کیفیت ان برمی‌گردد.

 

او ادامه میدهد: متاسفانه در شرایط کنونی اگر 100 مشتری وارد بازار طلا شود 90 مشتری بـه سمت خرید طلای آب شده میرود و 10 مشتری طلای ساخته شده نو تهیه میکند.

 

این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در پاسخ بـه این پرسش کـه آیا با ریزش‌هاي‌ اخیر بورس مردم برای سرمایه‌گذاری بـه سمت بازار طلا می آیند یا خیر؟ می گوید: در وضعیت اقتصادی کنونی کـه بازار مسکن در رکود اسـت و تولید خودرو هم کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها بسیار بالا رفته اسـت بـه نظر میرسد پس از بورس تنها بازاری کـه بتواند ارزش افزوده برای افراد داشته باشد،

 

بازار طلا و سکه باشد کـه با حجم نقدینگی کم هم قابل خرید اسـت. بـه نظر میرسد هدف از اجرای طرح این اسـت کـه ماموران مالیاتی دریابند کـه این تراکنش‌هاي‌ مالی بابت چه موضوعاتی توسط مردم جابجا شده اسـت، اما این سوال مطرح می شود کـه آیا این موضوع بـه معاملات زیرزمینی منجر نخواهد شد؟

 

همه خریداران طلا و سکه مشمول پرداخت مالیات نمی شوند

همه خریداران طلا و سکه مشمول پرداخت مالیات نمی شوند

عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تبعات اخذ مالیات بر عایدی سرمایه کـه مشمول معاملات طلا می شود، همچنین تاکید بر انجام معاملات این کالا با ثبت ان در سامانه جامع تجارت، گفت: بحث اخذ مالیات از خریداران طلا فقط محدود بـه سری افرادی اسـت کـه مبالغ بالایی را بـه خرید طلا و سکه اختصاص میدهند.

 

بـه طور مثال خرید طلا تا 150 گرم برای هر فرد مشمول مالیات نمی‌شود هر چند این معامله نیز باید در چنین سامانه اي ثبت شود، با این وجود افرادی کـه با هدف سرمایه گذاری اقدام بـه خرید سکه هاي‌ فراوان یا طلا با وزن بالا می نمایند چون نام آن ها از طریق کد ملی در سامانه جامع ثبت خواهد شد مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

 

وی با بیان این کـه ثبت معاملات طلا و سکه بـه منظور شناسایی معامله گران و چگونگی نحوه سرمایه گذاری انها دراین بازار با هدف رعایت قانون برای پرداخت مالیات، همچنین ممانعت از سوداگری اسـت، گفت: بیش از ۸۰ درصد طلا فروش ها الان معاملات طلا را در سامانه جامع ثبت می کنند.

 

البته ممکن اسـت برخی ها کـه خریدهای ریزی دارند یا می‌خواهند مصنوعات طلا با وزن کم رابا طلای نو تعویض کنند، از کارت ملی استفاده نکنند، اما همه ی فروشندگان طلا و سکه ملزم بـه رعایت قواعد و مقررات بوده ودر این زمینه با ثبت معاملات چنین کالاهایی در سامانه جامع بـه قانون تمکین می کنند.

 


مطالب مشابه: 5 شغل پردرآمد در امارات مخصوص ایرانیان در ۲۰۲۴


 

استفاده از کارت ملی برای خرید طلا و سکه در بازار

استفاده از کارت ملی برای خرید طلا و سکه در بازار

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: تاکید بر ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت و استفاده از کارت ملی برای درج کد ملی خریدار دراین سامانه موجب شده اسـت تا داد و ستد طلا با وزن بالا در بازار کمتر شود و خریداران بـه سمت خرید طلای سبک و کم وزن بروند، هرچند اینروزها داد و ستد طلا بـه دلیل افت شدید قدرت خرید مردم در بازار نسبت بـه سال های گذشته خیلی گرم و پویا نیست.

 

محمد ولی با بیان این کـه کاسبان و مردم در انجام معاملات خود در بازار طلا و سکه باید تابع قانون و مقررات تعریف شده باشند، افزود: هرچند مقوله ثبت معاملات طلا و سکه و امکان خرید چنین کالاهایی با کارت ملی شاید بـه دلیل عدم فرهنگ سازی و آگاهی مردم در اوایل سخت و خریداران و فروشندگان همان‌ گونه بر انجام معاملات با شیوه هاي‌ سنتی و قدیمی مصر باشند،

 

اما این شیوه با اطلاع رسانی درست از تبعات مثبت چنین اقدامی بی تردید بازار را بـه روال عادی بر می گرداند. موضوعی کـه در تمام دنیا رایج اسـت چرا کـه حرکت دراین مسیر علاوه بر شفافیت معاملات، بازار سفته بازی و سوداگری را نیز از بازار طلا و سکه جمع و از طرفی دولت از محل اخذ مالیات از سرمایه گذاران کلان طلا بهره مند می شود.

 

خرید طلا بیش از 150 گرم حکم سرمایه گذاری را دارد

خرید طلا بیش از 150 گرم حکم سرمایه گذاری را دارد

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: خرید طلا بیشتر از 150 گرم حکم سرمایه گذاری دارد و ماموران سازمان امور مالیاتی با رصد انها از طریق سامانه جامع اقدام بـه دریافت مالیات می کنند اقدامی کـه موجب شده اسـت تاثیر خودرا بر کاهش میزان معاملات در بازار طلا بـه جای گذارد.

 

اظهارات کارشناسان بازار طلا در خصوص تبعات اجرای قانون دریافت مالیات از عایدی سرمایه در حالی مطرح اسـت کـه خریداران طلا از فروشندگان باید فاکتور خرید تهیه کنند، فاکتوری کـه پرینت ان بایستی از سامانه جامع بـه خریدار داده شود.

 

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اخیراً با ارسال پیامک بـه فعالان بازار طلا و اتحادیه هاي‌ فروش ضمن یادآوری الزام ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت نسبت بـه تخلف از ضوابط اختصاصی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار داده اسـت.

 

بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت فرد خاطی بـه ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد. در چنین شرایطی میتوان گفت؛ فروشندگان طلا بـه دلیل کوچ سرمایه گذاران از این بازار تا حدودی با مشکل فروش مواجه شوند و عمده مشتریان آن ها افرادی شوند کـه توان خرید مقدار اندکی طلا را دارند.

 


مطالب مشابه: قیمت هر کیلو آجیل برای شب یلدا اعلام شد


 

در پایان

برخی تصور می کنند دلیل دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه هنگام خرید این اسـت کـه مشخص شود هر کسی چه مقدار سکه و طلا دارد کـه در اصل این مسئله موردنظر ما نیست؛ قصد ما این اسـت چرخه‌اي کـه سکه‌اي از بانک مرکزی خارج میشود یا طلایی کـه در بازار خرید و فروش میشود تا بـه دست مردم برسد، کاملاً رصد شود و جلوی تقلب و قاچاق دراین خصوص گرفته شود.

جدیدترین مطالب سایت