معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

10 مورد از کتاب های برتر کودکان

برای کودکان کتاب هایي را جمع آوری کرده ایم که اضافه بر بالابردن فکر کردن کودکان میتواند بسیار ثمره داشته باشد .

 

با نظرسنجی از ده‌ها منتقد ادبی از سراسر دنیا از نشریاتی چون تایمز، ساندی تایمز و همین طور «دنیل هان» نویسنده نسخه اخیر راهنمای ادبیات کودک آکسفورد، بهترین آثار در این ژانر ادبی معرفی شده‌اند.

 

منتقدان در این نظرسنجی بی‌بی‌سی به 151 اثر مربوط به ادبیات کودک رای داده‌اند که شاید حضور بعضی از آن‌ها در بین 10 اثر برتر دیدنی دقت باشد.

 

«چین و چروک زمان»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

1. رمان «چین و چروک زمان» رمانی علمی-تخیلی و فانتزی نوشته «مدلین لانگل» نویسنده آمریکایی برای نخستین بار در سال 1963 منتشر شد و داستان آن درمورد دختر کوچکی به نام «مگ» هست که پدرش که مشغول کار در یک پروژه مرموز هست ناگهان ناپدید می شود. این رمان کودک و نوجوان پیروز به کسب چندین جایزه ادبی از جمله جایزه «لوئیس کارول» شد و در جوایز«هانس کریستین اندرسن» نیز نامزد کسب جایزه بود.

 

در سال 2003 یک کمپانی فیلمسازی کانادایی اقتباسی تلویزیونی از این رمان ساخت که توسط دیزنی در ایالات امریکا توزیع شد اما کمپانی دیزنی در سال 2010 اعلام کرد که حق ساخت این رمان را به دست آورده و قرار هست فیملی با بودجه 35 میلیون دلار براساس آن ساخت کند.

 

«جادوگری از دریای زمین»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

2. «جادوگری از دریای زمین» نوشته «اورسولا لوگوئین» نویسنده آمریکایی فرانسوی هست که برای نخستین بار در یک نشریه کوچک در سال 1968 منتشر شد. داستان این رمان کلاسیک و فانتزی در مجمع‌الجزایری خیالی به نام «Earthsea» «دریا زمین» روی می دهد که روایتگر ماجرای پسری به نام «گد» هست که برای آموزش به مدرسه جادوگری میرود و در این راه با اژدهای درون خود روبه‌رو میشود و سرانجام به دانایی میرسد.

 

«اورسولا گوئین» بعدها رمان‌هاي دیگری به نام‌هاي «مقبره آتوان»«1971»،«دورترین ساحل»«1972»،«تهانو»«1990» و همین طور «بار دیگر»«2001» را در دنباله رمان «جادوگری از دریا زمین» نوشت. «مارگارت اتوود» رمان «جادوگری از دریا زمین» را بعنوان یکی از منابع ادبیات فانتزی معرفی کرده هست. این رمان با آثار مطرحی چون «ارباب حلقه‌ها» و «جادوگر شهر اوز» مقایسه می شود.

 

«چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

3. «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» به قلم «رولد دال» نویسنده انگلیسی یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان هست که روایتگر ماجراهای کودک فقیری به نام «چارلی» در یک کارخانه شکلات‌سازی هست که متعلق به شخصی به نام «ویلی وانکا» هست.

 

«رولد دال» در سال 1972 دنباله رمان خود را در کتابی تحت عنوان «چارلی و آسانسور شیشه‌اي بزرگ» منتشر کرد و حتی قصد داشت قسمت سوم این رمان را نیز منتشر کند اما هرگز آن را به اتمام نبرد. دو فیلم «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» «1972» به کارگردانی «مل استوارت» و «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» «2005» به کارگردانی «تیم برتون» بر زمینه این رمان به سینما آمده‌اند.

 

«وینی دپو»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

4. «وینی دپو» نخستین کتاب از سری رمان‌هاي «وینی دپو» نوشته «اي.اي میلن» نویسنده انگلیسی هست که در سال 1926 به بازار آمد. داستان این رمان درمورد یک خرس قهوه‌اي به نام «وینی دپو» و دوستان او «پیلگت»، «ایور» و «اول» و همین طور یک خرگوش زنده به نام «رابیت» هست.

 

فصل‌هاي این کتاب را می توان به‌صورت جداگانه خواند چرا که از لحاظ داستانی به هم وابسته نیستند. بعدها کمپانی دیزنی آلبوم داستان‌هاي «پو» را در قالب یک انیمیشن درآورد که با استقبال مفید مخاطبان روبه‌رو و به یکی از پیروز‌ترین فیلم‌هاي دیزنی بدل شد.

 

«شازده کوچولو»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

5. «شازده کوچولو» سرآمد تمام رمان‌هاي «آنتوان دوسنت‌اگزوپری» نویسنده مشهور فرانسوی هست که به بیش از 250 زبان ترجمه شده هست. متن اصلی این اثر به زبان انگلیسی در سال 1943 در نیویورک منتشر شد و سال بعد نسخه ترجمه‌شده آن به کتاب‌فروشی‌هاي فرانسه راه یافت و چیزی نگذشت

 

که این کتاب به زبان‌هاي گوناگون ترجمه شد و در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفت. در این داستان «اگزوپری» به شیوه‌اي سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می پردازد. طی این داستان «سنت اگزوپری» از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام “ب۶۱۲” آمده، پرسشگر سؤالات تعداد زیادی از آدم‌ها و کارهای‌شان هست.

 

«زنان کوچک»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

 

6. رمان مشهور «زنان کوچک» نوشته «لوئیس می الکات» نویسنده آمریکایی در سال‌هاي 1868 و 1869 در قالب دو جلد روانه بازار ادبیات شد. این رمان روایتگر داستان زندگی چهار خواهر به نام‌هاي «مگ»، «بت»، «جو» و «امی» از دوران کودکی تا بزرگسالی هست و تا حدودی بر زمینه زندگی خود نویسنده و سه خواهرش نوشته شده هست.

 

رمان «زنان کوچک» به سرعت مورد اقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و همین امر موجب شد که «لوئیس الکات» به سرعت دنباله داستان را در رمان یگری با عنوان «زنان مفید» نیز منتشر کرد که بعدها و در سال 1880 این دو کتاب در یک جلد و با همان نام «زنان کوچک» ادغام شد.

 

دو رمان «مردان کوچک» «1871» و «پسران جو» «1886» نیز در دنباله این داستان‌ها به قلم نویسنده به این آلبوم اضافه شد. البته «زنان کوچک» یک رمان دخترانه هست اما با آن‌چه امروز بعنوان ادبیات کودک و نوجوان می‌شناسیم تفاوت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دارد و به سه مضمون اصلی “زندگانی خانگی”، “کار” و “عشق واقعی” میپردازد. «زنان کوچک» تا کنون در سینما، تئاتر، تلویزیون و اپرا مورد اقتباس قرار گرفته هست.

 

«آلیس در سرزمین عجایب»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

آشنایی با برترین کتاب های کودکان

 

7. «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته «لوییس کارول» یکی از ماندگارترین کتاب‌هاي دوران کودکی هست. این رمان تخیلی که حتی برای بزرگسالان هم شگفت‌انگیز هست‌، جلد دومی دارد به نام «آن‌سوی آینه». لوییس کارول با کشاندن خوانندگانش از لانه خرگوش به دنیای جادویی‌اش‌، شاهکاری خلق کرده با موجوداتی عجیب و باورنکردنی که تا ابد در یادها باقی میماند.

 

«آلیس در سرزمین عجایب» و ادامه آن که «آن‌سوی آینه» «۱۸۷۲» نام دارد طی یک قرن و نیم تجدید چاپ شده و نه تنها در عرصه چاپ و نشر کتاب و تصویرگری بلکه در دیگر عرصه‌هاي هنر نظیر انیمیشن، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌ هست.

 

«جایی که موجودات وحشی هستند»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

آشنایی با بهترین کتاب های کودکان

 

8. «جایی که موجودات وحشی میباشند» کتابی مصور و از کلاسیک‌هاي ادبیات کودک به نویسندگی و تصویرگری «هوریس سنداک» هنرمند آمریکایی هست.

 

این فیلم تاکنون چندین بار مورد اقتباس قرار گرفته هست که مشهور‌ترین آن‌ها فیلم بلندی به همین نام به کارگردانی «اسپایک جونز» محصول سال 2009 هست. این رمان تا سال 2009 میلادی 19 میلیون کپی در سراسر دنیا فروخته که 10 میلیون نسخه آن در ایالات امریکا به فروش رفت.

 

«شیر، کمد و جادوگر»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

معرفی بهترین کتاب های کودکان

 

9. رمان فانتزی «شیر، کمد و جادوگر» نوشته «سی. اس. لوئیس» در سال 1950 منتشر شد و بعنوان نخستین کتاب از آلبوم هفت رمان «نارنیا» یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان‌هاي تاریخ به حساب می آید.

 

تخیل پررنگ قصه‌هاي «نارنیا» آن‌چنان شیرین هست که خواننده دلش میخواهد باور کند یک کمد یا یک نقاشی میتواند دری باشد برای ورود به دنیایی دیگر. جهانی که لوییس خلق کرده خواننده را به ماجراجویی‌هاي بی‌پایانی در نقاط گوناگون تاریخ تخیلی‌اش می برد و با خود همراه میکند.

 

«دنیای شارلوت»

معرفی 10 کتاب برتر برای کودکان و نوجوانان

بهترین کتاب های کودکان

 

10. رمان مصور «دنیای شارلوت» نوشته «اي.‌بی. وایت» نویسنده آمریکایی هست که در 15 اکتبر 1952 منتشر شد و «گرث ویلیامز» تصویرگری آن را بر عهده داشته هست. کتاب داستان دوستی یک خوک به نام «ویلبور» و یک عنکبوت به نام «شارلوت» را روایت میکند.

 

این رمان متعلق به ادبیات کودک و نوجوان در نظرسنجی‌اي که با بهرهگیری از نظرات منتقدان این حوزه صورت گرفته در صدر بهترین آثار ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته هست و تقریبا بیشتر منتقدان آن را ستوده‌اند.

 

در سال 2000 مجله «ویکلی پابلیشرز» رمان «دنیای شارلوت» راکه با عنوان «تار شارلوت» نیز شناخته می شود بعنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هاي کودک و نوجوان در تمام دوره‌ها معرفی کرد.

 

منبع : ایسنا

جدیدترین مطالب سایت