شناخت ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

شناخت ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

آشنایی ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

در این مقاله ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت را برای شما بازگومی نماییم تا بتر با ایمن اختلالات آشنا شوید اختلالات شخصیتی نوعی اختلالات ذهنی میباشند که بر نحوه ي مدیریت احساسات، رفتار و روابط افراد تاثیر می گذارند. اختلالات شخصیتی در ۴۰ تا ۶۰٪ مواقع قابل تشخیص میباشند. این اختلالات میتوانند موجب ناهنجاری شده و منجر به مشکلات شخصیتی شوند و در نتیجه ایجاد اضطراب و افسردگی کنند.

 

به گزارش تالاب :باتوجه به راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی، ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت وجود دارد که در ۳ گروه قابل دسته بندی میباشند.

 

دسته ی اول:

اختلال شخصیت پارانویایی- اختلال شخصیتی اسکیزوئید- اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی گونه

 

دسته دوم:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی- اختلال شخصیت مرزی- اختلال شخصیت نمایشی- اختلال شخصیتی نارسیسیتی

دسته سوم:

 

اختلال شخصیت اجتناب پذیر- اختلال شخصیتی وابسته یا غیرمستقل- اختلال شخصیت وسواس فکری عملی

 

۱.اختلال شخصیتی پارانویایی

فرد مبتلا همۀ وقت به همۀ چیز مشکوک هست. فرد به پذیرفته نشدن یا رد شدن بیش از حد حساس هست و به راحتی احساس سرخوردگی میکند. شاید حتی احساس شرم و حقارت نیز کرده و کینه به دل بگیرد. کناره گیری از دیگران در بین انها شایع هست و ایجاد روابط صمیمی و نزدیک برای انها دشوار هست چرا که همواره دیگران را برای مشکلات و اشتباهات سرزنش میکنند.

 

علائم:

عدم اعتماد به دیگران
حساس به واکنش و تصویر العمل دیگران
کینه به دل داشتن برای مدت طولانی

 

شناخت ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

۲.اختلال شخصیت اسکیزوئید

آن ها اکثر درون گرا میباشند و برای خودشان یک دنیای درونی دارند. نظریه اي وجود دارد که عنوان میکند افرادی که اختلال شخصیتی اسکیزوئید دارند به شدت حساس و عاطفی میباشند و زندگی درونی غنی اي دارند، آن ها تمایل به داشتن روابطی صمیمی و طولانی مدت میباشند اما آغاز کردن و حفظ روابط برای انها بسیار دشوار هست و به همین علت هم تمایل دارند که در دنیای درونی خود زندگی کنند. افراد مبتلا به این اختلال به ندرت به دارو احتیاج دارند.

 

علائم:

دور شدن از دوستان
عدم پاسخ عاطفی
عدم حس شوخ طبعی

 

۳.اختلال شخصیتی مرزی

این نام به این علت بر روی این اختلال گذاشته شده هست چراکه تصور می‌شود این اختلال مابین اضطراب و روان پریشی قرار دارد. بی ثباتی عاطفی، انفجار خشم هنگام نقد شدن، خودکشی و خود آزاری در بین این افراد شایع هست. این افراد به شدت حس پوچی میکنند و از ترک شدن و رها شدن واهمه دارند.

 

علائم:

غیرقابل پیش بینی میباشند
موذیانه عمل می‌کنند
بی ثبات میباشند

 

۴. اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی گونه

افرادی که مبتلا به این اختلال شخصیتی میباشند عموما عجیب و غریب توصیف میشوند. انها اغلب روابط صمیمی و نزدیک کمی دارند یا اصلا ندارند. این افراد احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به اسکیزوفرنی دارند.

 

علائم:

اعمال عجیب غریب و غیر معمولی
دوستانه رفتار نمیکنند
از مردم دوری می‌کنند

 

۵. اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که به این اختلال مبتلا میباشند خود را بسیار خوشگل و جذاب میدانند. انها دائما سعی دارند جلب دقت کنند و کلا اعتماد بنفسشان به تایید و جذب دیگران وابسته هست.

 

علائم:

جلب دقت می‌کنند
تمایل به اغوا کردن و فریفتن دارند
به دنبال تحت تاثیرقراردادن واکنش دیگران میباشند

 

شناخت ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

۶. اختلال شخصیت نارسیسیتی

این افراد نوعی حس خود مهمی و خودخواهی داشته و به تحسین دیگران نیاز دارند. انها بر این باورند که از همۀ مهم ترند و به این علت به احساسات دیگران توجهی نمی‌کنند. انها حس دوستی و همدلی ندارند و از دیگران برای به موفقیت رسیدن خودشان سوء بهرهگیری میکنند. در چشم دیگران آن ها اغلب خودشیفته، متعصب، خودخواه و بی عاطفه بنظر می‌آیند. اگر مورد تمسخر یا انتقاد قرار بگیرند ممکن هست رفتارهای خشونت آمیز از خودشان نشان بدهند.

 

علائم:

احساس برتری کردن
گستاخ و متکبر میباشند

 

۷. اختلال وسواس فکری عملی

افراد این دسته اغلب شکاک، محتاط، سخت و جدی و بدن حس شوخ طبعی میباشند. این افراد وقتی حس می‌کنند نظارت شرایط از دستشان در رفته احساس ترس و اضطراب میکنند.

 

علائم:

براین باورند که بینظیر میباشند
انجام رفتارهای خارج از نظارت مانند شستن بیش از حد دست ها

 

۸. اختلال شخصیت اجتناب پذیر

این افراد اعتماد به نفس کمی دارند و دائما از خجالت زده شدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و پذیرفته نشدن واهمه دارند. انها ناخوشانید میباشند و چون می ترسند که افراد از آن ها خوششان نیاید از ملاقات با مردم اجتناب میکنند. آین افراد بیش از حد واکنش ها و تصویر العمل هاي خود و دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهند که اینکار هم باعث می‌شود کم تر در شرایط و موقعیت هاي اجتماعی دخیل شوند.

 

علائم:

اعتماد بنفس پایین
ترس از شکست خوردن

 

شناخت ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت

۹. اختلال شخصیت ضد اجتماعی

افراد مبتلا به این اختلال معمولا بدون درنظر گرفتن دیدگاه دیگران دست به عمل میزنند. این اختلال در بین مردان شایع تر از زنان هست. مشخصه ي آن عدم اهمیت به احساسات دیگران هست. این افراد قوانین و تعهدات اجتماعی رانادیده می‌گیرند، تحریک پذیر و پرخاشگر میباشند، یکهویی عمل می‌کنند و هرگز احساس گناه یا پشیمانی نمی‌کنند.

 

علائم:

بی احترامی به تصمیمات دیگران
براین باورند که فقط حرف و کار خودشان درست هست
از هنجارهای اجتماعی پیروی نمیکنند

 

۱۰. اختلال شخصیتی وابسته یا غیرمستقل

این افراد اعتماد بنفس کمی دارند و بیش از حد نیاز دارند که کسی مراقبشان باشد. این افراد در گرفتن تصمیمان هرروز ي خود به کمک احتیاج دارند. از تنهایی واهمه دارند و هیچ وقت تنها نمیماند.

 

جدیدترین مطالب سایت