10 نکته آسان برای ایجاد یک برنامه روزانه برای کودکان

10 نکته آسان برای ایجاد یک برنامه روزانه برای کودکان

داشتن یک برنامه مشخص برای کودکان، از بیدار شدن تا خوابیدن، باعث ارتقای نظم و انضباط میشود. ما در این قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شما همراهان عزیز لیستی از برنامه های‌ برنامه ریزی برای کودکان را منتشر کرده ایم.

 

10 نکته برای ایجاد یک برنامه روزانه برای کودکان

چگونه یک برنامه روزانه برای بچه ها تنظیم می‌کنید؟ بهترین برنامه باید به گونه ای باشد که برای انها و شما کارساز باشد. این باید به فرزندان شما کمک کند که مولد، منضبط باشند و به انها کمک کند تا برخی از مهارت های‌ مهم تصمیم گیری را ایجاد کنند.

 

همچنین باید عادت های‌ خوب را در انها ایجاد کند و آرامش را به ذهن و خانه خود دعوت کند. در این پست، برخی از فواید یک روال سالم برای کودکان را به همراه نکاتی که به شما در تنظیم آن عاقلانه کمک میکند، آورده ایم.

 

اهمیت برنامه ریزی مناسب برای کودکان

ایجاد یک برنامه روزانه برای فرزندانتان درست از زمانی که از خواب بیدار می شوند تا دوباره بخوابند، بسیار مهم است، زیرا به آنها یاد میدهد زمان را مدیریت کنند و به انها اعتماد به نفس میدهد تا وظایف روزانه را به طور مستقل انجام دهند. علاوه بر این، یکنواختی را نیز به زندگی روزمره شما می آورد. تنظیم یک برنامه ثابت همچنین به کودکان کمک می‌کند تا احساس امنیت و نظم پیدا کنند.

 

در ادامه بخوانید و به شما میگوییم که چرا باید فرزندتان را تشویق کنید تا یک برنامه روزانه تنظیم کند.

 


مطالب مشابه: چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟


 

1. به کودکان کمک می کند تا عادات سالم را درک کنند

به کودکان کمک می کند تا عادات سالم را درک کنند

ایجاد یک برنامه منظم روزانه به فرزندان شما کمک میکند تا عادات سالمی مانند شستن دست ها، مسواک زدن، شانه کردن موها، انجام تکالیف، تمیز کردن اتاق و لباس پوشیدن را در خود داشته باشند.

 

ایجاد یک عادت مستلزم تمرین و تکرار است و اغلب باید از انها التماس کنید تا وظایفشان را انجام دهند. بنابراین، تنظیم یک روال آن‌ها را تشویق و راهنمایی میکند که این کارها را انجام دهند یا عادت‌های‌ خاصی را که تا بزرگسالی با آن‌ها باقی می‌مانند، بجویند.

 

2. خستگی والدین را کاهش می دهد

وقتی یک خانواده یک روال را تنظیم میکند، زندگی راحت تر می گذرد و خانواده زمان بیشتری برای پیوند می‌یابد. تنظیم یک برنامه روتین در خانه می‌تواند به همه ی ي اعضا کمک کند تا سازماندهی بیشتری داشته باشند و سطح استرس شما را کاهش دهند. همچنین به کودکان و والدین این امکان را میدهد که وقت آزاد برای بازی، استراحت یا خلاقیت پیدا کنند.

 

تفریح یا گذراندن وقت با هم مانند زمان ناهار و شام باعث تقویت حس تعلق و بهبود روابط خانوادگی می شود. یک روال ثابت همچنین به فرزند شما کمک میکند تا زمانی که عادت به پیروی از آن را با نظارت یا کمک کمتر از سوی والدین یا بزرگترها ایجاد کرد، مستقل تر شود.

 

3. به مدیریت زمان صفحه نمایش کمک می کند

به مدیریت زمان صفحه نمایش کمک می کند

استفاده کمتر از رسانه‌های‌ اجتماعی و کاهش زمان نمایش صفحه میتواند به کودکان زمان بیشتری برای شرکت در بازی‌های‌ خارج از منزل و انجام فعالیت‌های‌ بدنی بدهد. همچنین میتوانید سعی کنید آنها را به خواندن کتاب تشویق کنید.

 

مدیریت زمانی که کودکان در شبکه های‌ اجتماعی صرف می کنند ضروری است. زمان مشخصی را به فرزندتان اختصاص دهید تا به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود با تلفن خود بگذرد. به عنوان مثال، میتوانید به انها اجازه دهید این کار را پس از تکمیل تکالیف مدرسه انجام دهند. این به کودک شما اهمیت دوری از صفحه نمایش و ارزش گذاری برای زمانی را که در اختیار دارد می آموزد.

 

هنگامی که یک روال را برای فرزندتان تغییر می‌دهید یا اضافه می کنید، انتظار نداشته باشید که فوراً آن را دنبال کند. در عوض صبور باشید و به انها زمان بدهید تا با آن سازگار شوند.

 

4. کودکان را مسئول می سازد

یک روال منظم، فرزندان شما را عادت میدهد که بدانند چه کاری باید انجام دهند. خواه این یک کار طاقت فرسا باشد مانند کمک به شما در آشپزی یا یک فعالیت، انها باید وظایف خود را بدانند و نیازی به یادآوری مکرر ندارند. این به شما کمک میکند تا حس استقلال را در کودکان ایجاد کنید.

 

5. زمان خواب کودک را آسان می کند

زمان خواب کودک را آسان می کند

به راحتی نمی توانید فرزندان خود را به رختخواب بکشید. برنامه های‌ روزانه و تشریفات قبل از خواب مانند داستان سرایی نقش بسیار زیادی در کمک به خواب خوب و عملکرد انها در بهترین حالت دارند. خواب آلودگی می‌تواند بر توانایی کودک شما برای توجه و انجام فعالیت های‌ روزانه تأثیر بگذارد. یک روال همچنین به تنظیم ساعت بدن کودک شما کمک می‌کند و به بدن کودک شما این امکان را می دهد که بداند زمان خواب چه زمانی است.

 


مطالب مشابه: 10 روش ساده برای موفقیت


 

نکاتی برای تنظیم یک برنامه روزانه برای فرزندتان

نکاتی برای تنظیم یک برنامه روزانه برای فرزندتان

میتوانید از زمانی که فرزندتان هنوز کودک نوپا است شروع به ایجاد یک روال کنید. در اینجا چند نکته برای تنظیم یک برنامه روزانه برای فرزندتان آورده شده است.

 

1. فرزندتان را در تصمیم گیری مشارکت دهید. با آنها بحث کنید و برنامه ای را برنامه ریزی کنید که برای شما و آنها مفید باشد.

 

2. برخی از کودکان ممکن است ایده پیروی از برنامه را دوست نداشته باشند. اگر فرزند شما یکی از آنهاست، او را در برخی از فعالیت های‌ یادگیری سرگرم کننده در طول زمان بازی مشارکت دهید. میتوانید آنها را برای باغبانی یا شنا با خود ببرید. این انها را قادر می سازد تا مهارت های‌ مهم را در حین سرگرمی یاد بگیرند. همچنین میتوانید نمودارهای معمولی دست ساز یا چاپی بسازید که برای انها جذاب باشد.

 

3. مطمئن شوید که روال واقعی و متناسب با سن کودک شماست. این روال را برای فرزندتان توضیح دهید و مطمئن شوید که میداند چه کاری و چه زمانی میخواهید انجام دهد. همچنین، انها را تا زمانی که عادت به انجام آن را به تنهایی ایجاد کنند، در کارهای روزمره خود کمک کنید.

 

4. نمودارها یا کارت های‌ روتین بصری ایجاد کنید که به فرزندتان یادآوری می‌کند که چه کاری باید انجام دهد. انها را در مکان های‌ مناسب یا در هر اتاق قرار دهید تا برای همه ی ي در خانه قابل توجه باشد. انها را تشویق کنید که بعد از هر فعالیت به نمودار مراجعه کنند.

 

5. اگر فرزند شما قادر به انجام یک کار خاص در چارچوب برنامه نیست، فرآیند را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.

 

6. روشی برای نشان دادن زمانی که هر مرحله با استفاده از علامت، برچسب و غیره تکمیل شده است داشته باشید.

 

7. هر زمان که کاری را به اتمام رساندند یا رفتار خوبی از خود نشان دادند، بازخورد مثبت ارائه دهید یا ستایش کنید.

 

بهترین برنامه صبحگاهی چیست؟

 

8. وقتی برنامه ای تنظیم می‌کنید، مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند که در هر قسمت از روز چه کاری انجام دهد. مثلاً باید هر روز صبح مسواک بزنند، حمام کنند، لباس بپوشند، مو های خود را شانه کنند، صبحانه بخورند و غیره.

 

اهمیت و فواید پیروی از عادات خوب را به فرزندان خود بیاموزید، راهنمایی مناسبی به انها ارائه دهید و اجازه دهید فرزندتان کنترل وظایف مراقبت از خود را در دست بگیرد.

 

9. مطمئن شوید که روال عصرگاهی شامل مرتب کردن تخت، بستن چمدان، مرتب کردن لباس ها و چیدمان لباس های‌ مدرسه برای صرفه جویی در وقت صبح است.

 

10. در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات مدرسه نسبت به کارهای معمول انعطاف پذیر باشید. میتوانید به انها اجازه دهید کمی دیرتر بخوابند، زمان بیشتری را با دوستان خود بگذرانند، یک میان وعده اضافی بخورند و غیره.

 

1. بهترین برنامه صبحگاهی چیست؟

بهترین برنامه صبحگاهی برای بچه ها شامل صبح زود بیدار شدن، ورزش یا یوگا برای مدت کوتاهی و سپس شروع آماده شدن برای مدرسه است. از سنین پایین به فرزندان خود اجازه دهید یا انها را تشویق کنید تا مراسم صبحگاهی خود را به طور مستقل انجام دهند، مانند استفاده از دستشویی، مسواک زدن، حمام کردن، پوشیدن لباس فرم خود و خوردن صبحانه.

 

2. چگونه می توانم برنامه روزانه فرزندانتان را بهبود بخشم؟

اگر برنامه روزانه شما برای فرزندانتان طبق برنامه پیش نمی رود، سعی کنید علت این مشکلات را دریابید و انها را برطرف کنید. برای مثال، اگر زود بیدار شدن چالش برانگیز است، خود و فرزندانتان را در شب زود بخوابانید. اگر تهیه صبحانه دردسرساز است، بر اساس ترجیحات فرزندانتان، در مورد منوی صبحانه برای کل هفته تصمیم بگیرید.

 

همچنین ساعات مطالعه و زمان نمایش صفحه نمایش را تعیین کنید و سعی کنید در ساعات مطالعه در کنار فرزندان خود باشید. این روال ممکن است گاهی اوقات مختل شود، اما این نباید یک مشکل مداوم باشد.

 

3. آیا نوزادان باید هر چه زودتر در برنامه های معمول قرار گیرند؟

نوزادان میتوانند از برنامه های‌ روتین بهره ببرند زیرا به آنها حس قابل پیش بینی، امنیت و ثبات میدهد. در حالی که برنامه خواب و تغذیه نوزادان در چند ماه اول نامنظم است، با افزایش سن، انها تمایل دارند به الگوهای منظم تری بپردازند. نوزادان میتوانند عادات غذایی سالم و خوابیدن را با روتین های‌ ملایم ایجاد کنند. اما مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و خواسته های‌ انها ممکن است تغییر کند.

 


مطالب مشابه: چگونه باهوش، دقیق و متمرکز موفق باشیم؟


 

در پایان

ایجاد یک برنامه روزانه برای بچه ها به انها این امکان را میدهد که منظم بمانند، مستقل کار کنند و وظایف خود را به موقع انجام دهند. همچنین استرس شما را کاهش میدهد و زمان آزاد بیشتری برای شما فراهم میکند.

 

گرچه برخی از کودکان از پیروی از یک روال بدشان می آید، اما میتوانید با پرسیدن نظر انها در حین انجام برنامه، شرکت دادن انها در فعالیت های‌ سرگرم کننده یا تفریحی و استفاده از نمودارهای روتین جذاب بصری آنها را تشویق کنید.

 

هنگامی که کودکان شروع به پیروی از کارهای روزمره کنند، مسئولیت های‌ خود را بهتر درک خواهند کرد. علاوه بر این، کمتر احساس خستگی خواهید کرد و زمان کافی برای ارتباط با فرزندان و سایر اعضای خانواده خواهید داشت.

جدیدترین مطالب سایت