مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

مجموعه : دعاها
مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

دعا چگونه برآورده میشود و چگونه باید دعا کرد و دعا هایی که اجابتش قطعی است و دعا برای ازدواج و چرا برخی دعا ها برآورده نمی شود.

 

رازهای مهم دعا :

 

نکات مهم برای مستجاب شدن دعا

انسان باید به کمک عقل و فکر خدادادی خود و مشورت با افراد آگاه و متخصص در هر کاری اقدام نماید. هم زمان از آغاز هر کار تا پایان آن با دعا و توسل به لطف و عنایتهای خداوند امیدوار باشد و از او بخواهد اقداماتش رابه هدف و نتیجه مطلوب برساند.

 

مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه، نوعی از دعا را معرفی فرمودند که در مستجاب شدن آن تردیدی نیست. دراین گزارش قصد داریم به معرفی ویژگی هاي‌ این دعا از زبان این عارف جلیل القدر بپردازیم.

مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

استجابت دعا

این عالم بزرگوار، رحمةالله علیه، می فرمایند:برخی گمان میکنند که دعا، کار پیرزن ها و پیرمردها و ناتوانان است، انها که نمی‌توانند در میدان جنگ و جهاد شمشیر بزنند؛ ولی معلوم می‌شود مسئله از این بالاتر است! در روایت درباره شرایط استجابت دعا آمده است:«من دعا و هو لایحس سوی الاجابة استجیب له»، یعنی هر کس دعا کند و جز اجابت احساس نکند، دعایش مستجاب میشود.
 
 
ایشان در ادامه می فرمایند:گویا حالتی در ما پیدا شده شبیه به یاس از اجابت، که دعای ما فقط به زبان و لقلقه لسانی است؛ نه دعای برخواسته از دل مطمئن و امیدوار به اجابت. قلب متیقن و دل شکسته اي می‌خواهد تا دعا مثل تیر به هدف برسد، به گونه اي که دعا کنیم و اجابت آنرا بفهمیم و یا حداقل به ما وعده استجابت آنرا بدهند، ولو بعد از چهل سال، همان‌ گونه که درباره حضرت یعقوب علیه السلام محقق شد.
 
 
بنابر این به فرموده آیت الله بهجت، آن دعایی مستجاب است که دعاکننده در آن مطمئن به اجابت باشد و این امر به قول ایشان قلب متقین و دل شکسته می خواهد.
 
 
دراین رابطه در حدیث قدسی آمده است که چون موسی«ع» از خدا پرسید در کجا بیشتر می‌توان پروردگار را یافت؟ در جواب آمد:«انی عند القلوب المنکسره و القبور المندرسه؛ من در دل هاي‌ شکسته و نزد قبرهای کهنه ام.»

 


حتما بخوانید:   این دعا اجابتش قطعی است


چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود؟

مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

چرا دعایمان برای ازدواج نمی گیرد

برخی افراد فکر می‌کنند دعایشان مستجاب نمی‌شود، از این موضوع گله دارند و حتی گاهی تا مرز ناامیدی و بی ایمانی و ترک نماز و مانند آن پیش میروند و پرسش هاي‌ فراوانی هم دراین زمینه مطرح میکنند. این موضوع، ناشی از نگرش ناصحیح انها به موضوع دعا و اجابت است.

 

دختر خانمی دانشجو، سؤال می‌کند سن ازدواج من از خط قرمز هم عبور کرده، خواستگار برایم نمی‌آید اگرهم گاهی خواستگاری می‌آید، کلی ایراد دارد. هر چه دعا میکنم که خداوند همسری در شأن و مقام من نصیبم کند، گویی خدا اصلاً توجهی به من ندارد و مرا فراموش کرده است.

 

کم نیستند کسانی که این سؤال را طرح و تکرار میکنند که علی رغم تأکیدات فراوانی که در آموزه هاي‌ دینی ما بر دعا و راز و نیاز شده است، چرا این همه ی آن هم در بهترین مکان ها و بهترین و عارفانه ترین حالات دعا می‌کنیم، دعای ما مستجاب نمی‌شود؟ مگر خداوند در قرآن نفرموده، «ادعونی استجب لکم» دعا کنید تا اجابت کنم شما را؟ پس چرا دعای ما اجابت نمی‌شود، حتی گاهی اوضاع و شرایط ما بدتر میشود؟

 

دختر خانمی دانشجو، سؤال می‌کند سن ازدواج من از خط قرمز هم عبور کرده، خواستگار برایم نمی‌آید اگرهم گاهی خواستگاری می‌آید، کلی ایراد دارد. هر چه دعا می‌کنم که خداوند همسری در شأن و مقام من نصیبم کند، گویی خدا اصلاً توجهی به من ندارد و مرا فراموش کرده است.
برای پاسخ به شبهات طرح شده دراین زمینه نکات ذیل رابا هم مرور می‌کنیم!

1- دعا نوعی پرستش است، همه ی موجودات عالم در حال تسبیح و پرستش خدا هستند. ما که اشرف مخلوقاتیم نباید از این قافله عقب بمانیم. این‌که همه ی آسمان و زمین و نبات و حیوان و جماد و … برای پرستش و کمال ما آفریده شده اند، آیا پرهیز از دعا «پرستش» کفران نعمت نیست؟ عقب ماندن از حیوانات و نباتات و جماد است که تسبیح خدا را می‌گویند نیست؟

پس دعای واقعی، پرستش و شکر نعمت و تعظیم و خشوع و خضوع در برابر آفريننده هستی است.

 

خداوند در سوره ي غافر آیه 60 می فرماید:«وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ يَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ »؛ مرا بخوانید تا اجابتتان کنم و بدانید کسانی که از پرستش من استکبار می ورزند و ازآن عار دارند، بزودی با کمال خواری داخل جهنم خواهید شد.

 

دراین آیه دعا مصداقی از پرستش خوانده شده. پس طبق آیه مذکور ترک دعا در واقع ترک پرستش و گناهی است که مرتکبش به عذاب دوزخ تهدید شده است. ضمناً پرستش و دعا، امری فطری است. اگر پیامبران و اولیاء خدا ما رابه سمت دعا و ارتباط با آفريننده هستی هدایت و راهنمایی نمی‌کردند به پرستش اموری مادی و ساخته دست خود می پرداختیم که نمونه هاي‌ آن در تاریخ کم نبوده است.

 

گناه، ترک واجبات و انجام محرمات، هم چون سمومی کشنده مانع استجابت دعا میشوند. در ظرف نشسته و آلوده غذای پاک و سالم نمی ریزند. اگرهم ریخته شود غذا هم آلوده شده و قابل خوردن نیست.

 

مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

عدم استجابت دعا

2- دعا و رسیدن به مقام سخن گفتن با خدا، خود مقام بسیار والایی است که به هر شخصی داده نمیشود لذا همین که مالک و ملک و صاحب اصلی ما به ما اجازه حضور در محضرش و ارتباط کلامی با خودش را داده باید شاکر بوده و از فرط خوشحالی به سجده بیفتیم. این مژده اي به همه ی آنانی است که به مقام دعا میرسند. حتی اگر به ظاهر خواسته شان اجابت نشود.

 

3- استفاده ابزاری از دعا و دین، امری باطل و گاهی موجب وهن دین می‌شود. لذا گاهی بدون مطالعه، مشاوره «با اهل فن»، مشاهده «آزاد موفق و ناموفق» و مجاهده «در راه رسیدن به هدف» و بر اساس تنبلی و سستی دست به دعا میشویم. در نماز دعا میکنیم:خدایا ما رابه راه راست هدایت کن و فقط از تو یاری میخواهیم. اما از کار و تلاش فکری و جسمی دراین راه سر باز می‌زنیم.” از دیگران بیش از خدا انتظار تأمین نیازهای خودرا داریم” و بدون ایمان و باور قلبی به دعا میپردازیم و انتظار اجابت هم داریم.

 

4- گناه، ترک واجبات و انجام محرمات، هم چون سمومی کشنده مانع استجابت دعا می‌شوند. در ظرف نشسته و آلوده غذای پاک و سالم نمی ریزند. اگرهم ریخته شود غذا هم آلوده شده و قابل خوردن نیست.

پس قبل از دعا باید توبه کرد، پاک شد، زمینه پذیرش و ارتباط را فراهم ساخت. توبه یعنی پشیمانی از گناه، دادن حق الناس و حق الله، پوشاندن بدیها با خوبی ها «ان الحسنات یذهبن السیئات، همانا حسنات، گناهان را از بین میبرد» تصمیم بر عدم تکرار.

 

مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

ازدواج

5- گاهی دین خدا و دعا و پرستش را وسیله تجارت و تأمین منافع و نوعی بده بستان با خدا قرار میدهیم. یعنی خدا را دوست می داریم و دعا میکنیم به شرط آنکه خواسته ها و آرزوهای ما را برآورده سازد. لذا وقتی به خواسته هایمان دست نمی‌یابیم دست از پرستش و دعا بر می داریم. این هم یکی از موانع استجابت دعاست.

 

6- گاهی اجابت دعا به صلاح دعا کننده نیست. مثل این‌که کودکی بیمار، طعامی را میـــخواهد که تشدید کننده بیماری اوست.

 

7- گاهی دعا در جهان آخرت اجابت می‌شود. و اهل دعا در آن جهان میگویند اي کاش هیچ یک از دعاهای ما در دنیای قبل از مرگ مستجاب نمی شد.
رسول اکرم اسلام «صلی الله علیه و آله» دراین باره می فرماید:

 

“دو نفر در بهشت وارد میشوند که هر دوی انها یکسان عمل کرده اند، ولی یکی ازآن دو دیگری را میبیند که جایگاهش از او بالاتر است! پس می‌گوید:

 

پروردگارا به خاطر چه این جایگاه رابه او دادی با این‌که عمل ما یکسان بود؟ خدای متعال پاسخ میدهد:«به این سبب که» او از من تقاضای کرد «دعا کرد» و تو در خواست نکردی.” «بحارالانوار، ج 93، ص 302»

 

8- در بسیاری مواقع دعا با خلوص نیتّ صورت نمی‌گیرد توجه به اسباب و امور دنیایی و یاری و مساعدت دیگران بیش از یاری خدا مورد توجه و اعتقاد قلبی دعا کننده می‌باشد. بدیهی است این گونه دعاها با مانع عمده استجابت مواجه میشود.

 

9- فراموش نکنیم که بر اساس این اصل مهم که کمال هم نشین در ما اثر میکند، ارتباط با خدا و خلوت و راز و نیاز با خدا نیز زمینه هاي‌ طهارت روح و کسب فضائل و زیبایی هاي‌ اخلاقی و رفتاری را برای ما فراهم خواهد ساخت حتی اگر دعایمان این گونه که ما آرزو کرده ایم مستجاب نگردد.

 

10- ناگفته نماند که تعداد زیادی از ما در زمینه و زمان گرفتاری و قطع امید از اسباب و امور مادی و دنیوی به سوی خدا روی می آوریم و دست به دعا بر می داریم. این حالت و عادت یکیدیگر از موانع استجابت دعا به شمار می‌آید. این حالت رابا انجام واجبات و ترک محرمات ودر مرحله بعد مراقبت در اصلاح اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی و رفع رذایل می‌توان از ذهن و زندگی حذف و به صفر نزدیک نمود. خواندن خدا می بایست بدون شریک دانستن امور مادی و غیر خدایی باشد.
دعا و رسیدن به مقام سخن گفتن با خدا، خود مقام بسیار والایی است که به هر شخصی داده نمیشود لذا همین که مالک و ملک و صاحب اصلی ما به ما اجازه حضور در محضرش و ارتباط کلامی با خودش را داده باید شاکر بوده و از فرط خوشحالی به سجده بیفتیم

 

11- بهرهگیری از خرد و تجربه و دانش اهل فن در تصمیم گیری ها در فرآیند پرستش و دعا از ضروریات بسیار مهم و اساسی به شمار می‌آید. آیا می‌شود در باک ماشین خود بجای بنزین نفت بریزیم و بعد با دعا و ناله و گریه از خدا بخواهیم خودرو ما حرکت کند؟ بهرهگیری از عقل و اندیشه و علم خود و دیگران در راستای دعا و پرستش است. خداوند فرموده است:”الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا”؛ تلاش کنید تا یاریتان کنم. راه ها را برایتان روشن و روان کنم.

 

مستجاب شدن دعا | چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود ؟

جوانانی که طالب ازدواج هستند و نمیشود ضمن توجه به مراتب فوق به این نکات کاربردی و کلیدی نیز توجه کنند حتما همسری در شأن و مقام خود خواهد داشت:

 

1- منزوی نباشید. در عرصه هاي‌ مهم دینی، علمی، فرهنگی و اجتماعی در چار چوب شرع و عرف حضوری جدی داشته باشید.

 

2- از مشاوران متعهد و متخصص و با تجربه بهره بگیرید.

 

3- توقعات و آرزوهای خودرا تعدیل بخشیده و واقع نگر باشید.

 

4- در انتخاب همسر، سلامت فکری، عقلی و رشد دینی همسر آینده خودرا اصل و اساس تصمیم گیری قرار دهید، چشم و هم چشمی ها و رقابت ها و ثروت و داشته هاي‌ مادی را در تصمیم گیری ها دخالت ندهید.

 

5- مؤلفه هاي‌ ممتاز یک انسان را در خود تقویت کنید. یعنی به مقام و جایگاه همسر شدن برسید. قابل توجه خانمها :در میان محارم جلوه هاي‌ زیبای زنانه خودرا پنهان نکنید. خشک و بی روح بودن، کاهل بودن در ارتباطات فامیلی و خانوادگی، عدم حضور فعال در مجالس و محافل خویشان و آشنایان، ضعف در ایجاد ارتباطی سالم و صمیمی و متواضعانه با والدین از عوامل عمده تأخیر ازدواج به شمار می‌آید.

 

6- دخالت و نظرات دیگران نباید در تعارض با نظرات مشاور ازدواج باشد.
پس فراموش نکنید که اگر دعا با مراتب فوق همراه باشد یقیناً و حتما مستجاب میشود گرچه به ظاهر به انچه میخواهید نرسید. خود دعا در دنیا و آخرت یار و یاور شما خواهد بود.

 

 گروه دعا و ذکر تالاب
جدیدترین مطالب سایت