اعمالی که در دهه اول فاطمیه باید انجام داد

مجموعه : مذهبی و دینی
اعمالی که در دهه اول فاطمیه باید انجام داد

ایام فاطمیه در واقع ایامی اسـت کـه شیعیان دراین دوره برای شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بـه سوگواری و عزاداری می پردازند. بـه علت این کـه روز دقیق شهادت ان حضرت مشخص نیست دو دوره در تقویم بـه نام هاي‌ فاطمیه اول و فاطمیه دوم وجوددارد.انجام برخی اعمال دراین دوره ما رابا زندگی حضرت آشناتر می سازد و بـه ما می آموزد تا هم چون حضرت فاطمه زندگی پر از عمل نیک داشته باشیم چه دراین دنیا و چه در ان دنیا.از همین رو مطالعه این مقاله از سایت تالاب بـه شـما عزیزان پیشنهاد می شود.

 

شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

ایام شهادت حضرت فاطمه «س» کـه در واقع بـه ایام فاطمیه شهرت دارد و با توجه بـه این کـه روز دقیق شهادت حضرت فاطمه در بین روایت‌هاي‌ مورخان با یک دیگر تفاوت دارد و از این رو ؛ دو دهه را بـه نام ایام فاطمیه نامگذاری کرده اند ودر ان بـه عزاداری میپردازند.شیعیان عراق در روز‌هاي‌ ۸ ربیع‌الثانی، ۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی برای حضرت فاطمه عزاداری می کنند.

 

همچنین در کشور‌هایي هم چون پاکستان، آذربایجان، تاجیکستان و استرالیا و نیز در مرکز اسلامی هامبورگ و مرکز اسلامی امام علی استکهلم نیز مراسم هایي جهت عزاداری در ایام فاطمیه دوم برگزار می شود.همانگونه کـه میدانید و این زمان از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر «ص» بیان شده اسـت، اما میان علمای شیعه از میان چندین احتمال، دو احتمال معتبرتر اسـت:

 

یکی روایت ۷۵ روزبعد از رحلت پیامبر «ص» و دیگری روایت ۹۵ روزبعد از رحلت ایشان اسـت؛ بنابر این با توجه بـه رحلت پیامبر اسلام «ص» در ۲۸ صفر، بنا بـه روایت ۷۵ روز، از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ جمادی الأوّل، را «فاطمیه اوّل» میخوانند و بنا بـه روایت ۹۵ روز،از تاریخ۳ تا ۵ جمادی الثانی را «فاطمیه دوم» می خوانند.

 

شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

 


مطالب مرتبط: در ایام فاطمیه چه اعمالی را باید انجام دهیم؟


 

در واقع ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی؛ بنابر این فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول اسـت و فاطمیه دوم از ۳ تا ۵ جمادی الثانی می باشد.دلیل این نام گذاری کـه ۳ روز در هرماه بـه عنوان روز شهادت ان حضرت معرفی شده اسـت ان اسـت کـه ماه‌هاي‌ قمری از رحلت پیامبر «ص» تا شهادت حضرت زهرا «س» ۲۹ روزه بوده باشند.

 

این اعمال با هدف ادای احترام و نشان دادن ارادت بـه ساحت دختر پیامبر اسلام «ص» و همچنین تأمل بر زندگی و فداکاری‌هاي‌ ان بانوی بزرگوار انجام میشود. در ادامه بـه برخی از مهم‌ترین اعمال مخصوص ایام فاطمیه اشاره میکنیم:اعمال دهه فاطمیه در بین ما شیعیان شامل مجموعه‌اي از فعالیت‌هاي‌ مذهبی اسـت کـه بـه مناسبت سال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا «س» انجام می گیرد.

 

اشاره کرده اند در واقع بزرگداشت شهادت فاطمه «س» بـه عنوان سرآغاز مصیبت‌هاي‌ اهل بیت، معنی و پیام خاصی در بر دارد چه ان کـه تفسیر درست مصیبت‌هاي‌ بعدی با بزرگداشت شهادت او آشکار میشود.از این رو وظایف خاصی برای بزرگداشت این روز وارد شده اسـت مقاله حاضر بیانگر برخی از اعمال مستحب در روز شهادت بانو دو عالم حضرت فاطمه «س» خواهد بود.

 

شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

 

اعمالی که در دهه اول فاطمیه انجام می شود

یکی از مهم ترین اعمال دهه اول فاطمیه،شامل مجالس سوگواری، قرائت زیارت‌نامه‌ مخصوص حضرت زهرا «س»؛ اقامه نماز جماعت، سخنرانی‌ها درباره زندگی و فضائل ان حضرت، و برگزاری عزاداری اسـت.دراین ایام، مسلمانان بـه عزاداری برای شهادت خانم فاطمه زهرا و تجدید عهد و پیمان خود با اهل بیت پیامبر اسلام «ص» میپردازند.اکنون بـه توضیح این اعمال می‌پردازیم:

 

مجلس عزا

اقامه عزا بـه این معناست کـه هر کس با هر میزان توانایی و وسعی کـه دارد در روز شهادت حضرت فاطمه «س» مراسم عزای ایشان را برگزار کند.خواندن مرثیه، سخنرانی‌هاي‌ دینی و بررسی جوانب مختلف زندگی حضرت از کارهایی ست کـه در مراسم اقامه عزا انجام می شود.

 

خوب اسـت کـه عزاداران دراین مراسم، لباس‌ مشکی بپوشند و با خلوص نیت وارد گردند. اینکار فواید بسیاری دارد و از جمله این فواید می توان بـه ترویج فرهنگ شیعی و گرامی داشت شخصیت مهمی مانند حضرت فاطمه «س» اشاره کرد بنابر این لازم اسـت شیعیان دراین روز بـه مراسم تعزیت ان حضرت قیام نمایند.

 

مجلس عزا

 

زیارت از اعمال فاطمیه

سید بن طاووس درکتاب زوائد الفوائد زیارت مخصوص روز شهادت حضرت زهرا آن گونه فرموده اسـت کـه:در ابتدا نماز زیارت یا نماز خود ان حضرت را بـه جای می‌آورید. نماز ان حضرت دو رکعت اسـت ودر هر رکعت بعد از حمد، شصت مرتبه سوره توحید و اگر نتوانستی در رکعت اول پس از سوره حمد سوره توحید ودر رکعت دوم سوره کافرون را میخوانی، و چون سلام نماز را دادی بگو:

 

“السَّلامُ عَلَيْکِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَيْکِ يَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَيْکِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِيِّکَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّکَ صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ”

معادل فارسی ان بـه شرح زیر اسـت:‌

سلام بر تو‌ اي بانوی بانوان جهانیان، سلام بر تو‌ اي مادر حجت‌هاي‌ الهی بر همه ی مردم، سلام بر تو‌ اي ستمدیده محروم گشته از حق خویش؛ خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبرت،درودی کـه بر فراز جایگاه بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و زمین‌ها جایش دهد. روایت شده هر کـه ان حضرت را بـه این شیوه زیارت کند و از خدا آمرزش بخواهد، حق تعالی گناهانش را بیامرزد و وی را داخل بهشت کند.

 

زیارت از اعمال فاطمیه

 


مطالب مرتبط : گلچین عکس های شهادت حضرت فاطمه زهرا «س»


 

کمک به افراد نیازمند

کمک بـه نیازمندان در دهه فاطمیه، علاوه بر این کـه یک عمل انسان‌دوستانه اسـت، می تواند بـه عنوان نمادی از ارادت و تجدید بیعت با ارزش‌هاي‌ حضرت زهرا «س» و اهل بیت «ع» تلقی شود.این کمک‌ها نه تنها بـه التیام شرایط زندگی نیازمندان کمک میکند، بلکه منجر بـه رشد و تعالی روحی خیرین منجر می شود.دراین ایام، بسیاری از شیعیان بـه انجام کارهای خیر و کمک بـه نیازمندان می پردازند.

 

این بانوی بزرگ اسلام نمادی از روحیه بخشش و مهربانی در مسلمانان هستند، و ما باید برای کسب توشه آخرت راه آنان را پیش گرفته و بـه فقرا بیشتر کمک کنیم.انجام کمک‌هاي‌ خیرخواهانه دراین دوره می تواند بـه تقویت حس همدلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کمک کند و بـه عنوان یادآوری از اهمیت کمک بـه دیگران عمل کند.

 

کمک به افراد نیازمند

تفکر و تأمل در سیره حضرت زهرا «س»

تلاش برای درک و الگوبرداری از رفتار و کردار ایشان در موقعیت‌هاي‌ مختلف، بـه ویژه در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات روزمره زندگی.برگزاری جلسات مطالعه و بحث در مورد جنبه‌هاي‌ مختلف زندگی و شخصیت حضرت و نقش ایشان در تاریخ اسلام بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

مطالعه و گفتگو در مورد موضوعات مرتبط، اختصاص زمان برای تفکر و تأمل در زندگی، فضائل، و تعالیم حضرت فاطمه زهرا «س»؛ و درس‌هایي کـه می توان از زندگی ایشان گرفت.مطالعه و تفکر در خطبه‌ها و سخنان حضرت فاطمه زهرا «س»؛ بـه خصوص خطبه فدکیه کـه حاوی مفاهیم عمیق دینی و اجتماعی اسـت.

 

تفکر و تأمل در سیره حضرت زهرا «س»

 

گریه برای فاطمه «س»

گریه بر حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از اشکال عزاداری و نشانه‌اي از عمق احساسات و ارادت شیعیان بـه خاندان پیامبر «ص» اسـت.نشانی از همدردی عمیق با مصائب و رنج‌هایي اسـت کـه ایشان در زندگی خود تحمل کردند.این عمل می تواند بـه تجدید و تقویت پیوند معنوی بین مسلمانان و خاندان پیامبر «ص» کمک کند.گریه بر مصائبی کـه بر معصومین «ع» وارد شده اسـت مستحب اسـت و یکی از سنت‌هاي‌ رایج در بین شیعیان اسـت.یکی از روایاتی کـه دراین باره وارد شده اسـت از این قرار اسـت:

 

مفضل بـه امام صادق «ع» عرض کرد: گریه چه پاداش و ثوابی دارد؟ حضرت فرمودند: اگر گریه بر حق باشد، ثواب ان قابل احصا نیست. ان گاه مفضل گریه شدید و طولانی نمود و گفت:‌اي پسر رسول خدا! روز انتقام شـما از جنایتکاران بزرگتر از روز محنت و غصه شـما خواهد بود.پس حضرت صادق «ع» فرمودند:

 

و لا کیوم محنتنا بکربلاء، وان کان یوم السقیفه واحراق النار علی باب امیرالمؤمنین والحسن والحسین وفاطمه وزینب وام کلثوم و فضه وقتل محسن بالرفسه اعظم وادهی وامر لانه اصل یوم العذاب:

نه، چون روز محنت ما در کربلا، و گر چه روز سقیفه [و غصب خلافت]و سوزاندن آتش بر در خانه امیرمؤمنان و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم علیهم السلام و کشته شدن محسن بر اثر فشار، بزرگ تر، دردناک‌تر و تلخ‌تر اسـت، زیرا این روز، مایه اصلی روز عذاب اسـت.

 

گریه برای فاطمه «س»

 


مطالب مرتبط : احادیث شب قدر و شب ضربت خوردن حضرت علی «ع»


 

در پایان

اعمال ایام فاطمیه راه ارتباطی میان شیعیان و اهل بیت اسـت بدین صورت کـه  ارزش‌هاي‌ اسلامی را بهتر درک می کنند و بـه معنای ان پی می‌برند.با مطالعه زندگی و سیره حضرت فاطمه «س» آدابی را می آموزید کـه در زندگی شخصی تان بسیار کارآمد اسـت.

جدیدترین مطالب سایت