در ایام فاطمیه چه اعمالی را باید انجام دهیم؟

مجموعه : مذهبی و دینی
در ایام فاطمیه چه اعمالی را باید انجام دهیم؟

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تاریخ اسلام غمی بـه بزرگی از دست رفتن یادگار پیامبر اسلام «ص» را در جوانی و از بی مهری برخی از مسلمانان آن زمان را از یاد نبرده اسـت. گرامیداشت و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه «س» هرساله در دو دهه بـه نام هاي‌ دهه اول و دوم فاطمیه برگزار می شود. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز مقاله اي در مورد جزئیاتی از این رویداد منتشر کرده ایم.

 

ایام فاطمیه چند روز است؟

ایام فاطمیه جمعا 6 روز میباشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. بنابر این فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول اسـت و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی میباشد.

 

ظاهراً علت این کـه سه روز در هرماه به عنوان روز شهادت آن حضرت «س» معرفی شده اسـت بـه این دلیل اسـت کـه این احتمال وجوددارد کـه ماههای قمری از رحلت پیامبر «ص» تا شهادت حضرت زهرا «س»؛ 29 روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13 جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا کـه طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.

 

ولی در عرف بـه دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول کـه بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده اسـت دهه فاطمیه اول و بـه دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، کـه طبق قول 95 روز،شهادت حضرت زهرا«س» در آن واقع شده اسـت،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

 


مطالب مشابه: تصاویر ایام فاطمیه با متن «شهادت حضرت فاطمه»


 

تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می باشد:

تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می باشد:

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم شمسی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از از روز جمعه 3 آذرماه 1402 شروع ودر تاریخ دوشنبه 13 آذر ماه 1402 بـه اتمام می رسد.

دهه دوم ایام فاطمیه از روز جمعه 24 آذر 1402 شروع ودر تاریخ یکشنبه 3 دی 1402 بـه اتمام میرسد.

 

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم قمری برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از جمعه 10 جمادی الاول 1445 تا دوشنبه 20 جمادی الاول 1445

دهه دوم ایام فاطمیه از جمعه 1 جمادی الثانی 1445 تا یکشنبه 10 جمادی الثانی 1445

 

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم میلادی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از جمعه 24 نوامبر2023 تا دو شنبه 4 دسامبر2023

 

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه «س»

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه «س»

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا «س» روایات مختلف و متضاد اسـت. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر «ص».میان علمای شیعه، دو تاریخ معروف و مقبول اسـت:یکی هفتاد و پنج روزبعد از رحلت پیامبر «ص» و دیگری نود و پنج روز.

 

با توجه بـه رحلت پیامبر اسلام «ص» در بیست و هشتم صفر، بنا بـه روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا«س» اسـت و این ایام را فاطمیة اوّل میخوانند. اما بنا بـه روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت«س» در سوم تا پنجم جمادی الثانی اسـت و این ایام را فاطمیة دوم می‌خوانند.

 

کارکرد‌های ایام فاطمیه

کارکرد‌های ایام فاطمیه

فاطمیه کارکردی بـه گستره ابعاد جهانی دارد و میتواند در جهان امروز، شیعه و بلکه اسلام را از بحران‌هاي‌ فرهنگی و اجتماعی نجات دهد، زیرا دراین ایام، شاهد برپایی دانشگاه فاطمی هستیم کـه در آن سبک زندگی اسلامی در حوزه‌هاي‌ فردی و اجتماعی و سیاسی برای همه ی مردم و بخصوص زنان و دختران مسلمان تبیین میگردد. در ذیل بـه چند نمونه از این کارکرد‌ها اشاره میگردد:

 

1. الگوسازی در جامعه اسلامی

الگوسازی در جامعه اسلامی

حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها»؛ کامل‌ترین و برترین بانوی عالم اسـت کـه بـه عنوان دختر، همسر و مادر معصوم، با القاب و کنیه‌هایي هم چون سیده نساء عالم، ام‌الائمه، ام‌ابیها، طاهره، صدیقه کبری و… شناخته میشوند، بنابر این سزاوار اسـت تا در موقعیت‌ها و مناسبت‌هاي‌ مرتبط با شخصیت ایشان، از وی بـه عنوان الگویی برای تمام زنان جهان و بخصوص زنان مسلمان یاد شود.

 

تاکید ویژه بر جایگاه الگوسازی از شخصیت ایشان، سبب می شود کـه مقاطع حساس و خاص زندگی ایشان بـه عنوان الگویی برای زنان مسلمان برجسته و پررنگ شود.

 

نخستین مقطع ولادت ایشان اسـت. ولادت حضرت زهرا بـه عنوان “روز زن” و “روز مادر” شناخته میشود؛ بنابر این ولادت ایشان مبنای یک مناسبت ملی و جهانی یعنی روز مادر قرار گرفته اسـت. مقطع تاریخی مهم دیگر در زندگی ایشان تاریخ ازدواج ایشان با حضرت علی «علیه‌السّلام» اسـت کـه در تقویم کشور ایران بـه عنوان “روز ملی ازدواج و خانواده” نامگذاری شده اسـت.

 

دراین روز حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» بـه عنوان الگویی در ازدواج بـه جوانان معرفی می گردد و بر شرایط ازدواج آسان جوانان و ساده برگزار شدن مراسم ازدواج تاکید می شود. در این جا نیز شاهدیم کـه یکی از مقاطع مهم زندگی حضرت زهرا بـه عنوان الگوی برای ازدواج جوانان مطرح میگردد.

 

مقطع نهایی زندگانی کوتاه آن حضرت یعنی شهادت ایشان، فرصت و مجال خوبی برای بیان فضائل و سیره آن حضرت در همه ی ابعاد زندگی و همچنین در جهت بزرگداشت مقام زن مسلمان و مادر در جامعه اسلامی میباشد.

 

بنابر نقل روایات، روزی حضرت رسول «صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم» از اصحاب خود از حقیقت زن سوال فرمود: و پرسید: در چه حالی زن بـه خدا نزدیک‌تر اسـت؟ اصحاب جواب ندادند، چون فاطمه «علیهاالسّلام» این مطلب را شنید عرض کرد کـه نزدیک‌ترین حالات زن بـه خدا آن اسـت کـه ملازم خانه خود باشد و بیرون از خانه نشود. حضرت فرمود: فاطمه پاره تن من اسـت.

 

2. ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

 

یکی از مفاهیم مورد تاکید در جامعه ما حجاب و عفاف در صحنه اجتماع ودر برخورد با مردان و نامحرمان اسـت. ایام فاطمیه در عین بزرگداشت مقام حضرت زهرا بـه عنوان “دهه عفاف و حجاب” نام‌گذاری شده اسـت. دراین دهه حضرت زهرا بـه عنوان الگوی کامل زن محجبه بـه زنان مسلمان معرفی میگردند.

 

سید فضل اللّه راوندی در «نوادر» از امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» روایت کرده کـه شخص نابینائی از حضرت فاطمه «علیهاالسّلام» اذن خواست کـه داخل خانه شود، فاطمه «علیهاالسّلام» خودرا از او مستور کرد، پیغمبر خدا «صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم» بـه فاطمه «علیهاالسلام» فرمود: بـه چه سبب خودرا مستور کردی و حال آنکه این مرد نابینا ترا نمیبیند؟ عرض کرد: اگر او مرا نمی بیند من وی را میبینم، اگر در پرده نباشم استشمام رایحه می نماید. پس حضرت فرمود: شهادت می دهم کـه تو پاره تن من می‌باشی.

 

در حدیث دیگری آمده کـه وقتی پیغمبر خدا «صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم» بـه وی فرمود: چه چیز برای زن بهتر اسـت؟ فاطمه «علیهاالسّلام» گفت: آنکه نبیند مردی را و نبیند مردی وی را؛ پس حضرت نور دیده خودرا بـه سینه چسبانید وفرمود: «ذُرِّیةً بعضهُا منْ بَعْضٍ».

 

زندگی این بانوی بزرگوار سرشار از نکات و درس‌هایي ناب در راستای عینیت‌بخشی بـه شعار عفاف و حجاب در برخورد‌هاي‌ اجتماعی و بهترین اسوه برای نشان دادن حدود و کیفیت ظهور و بروز زن مسلمان در اجتماع اسـت.

 

3. جایگاه زن در مبارزات سیاسی

جایگاه زن در مبارزات سیاسی

پس از رحلت پیامبر اسلام «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم»؛ عقده‌هاي‌ درونی و جاهلی در برخی از شخصیت‌هاي‌ معروف، زمینه بروز یافت ودر اثر این شرایط، در «سقیفه بنی‌ساعده»؛ خلافت، کـه حق اهل بیت بود؛ غصب گردید. حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» بر اساس شأن و منزلتی کـه در جامعه اسلامی و بخصوص در مدینه داشت، اقدام بـه مبارزه سیاسی در قالب‌هاي‌ مختلف نمود و سرانجام نیز در مسیر دفاع از ولایت و عدم بیعت با خلفا، مجروح شده و پس از چند روز بـه شهادت رسیدند.

 

بر اساس نقل منابع تاریخی یکی از جلوه‌هاي‌ مبارزات سیاسی حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» این بود کـه بـه همراه امیرالمومنین «علیه‌السّلام» بر در خانه انصار و مهاجرین‌ می‌رفتند و از آنان در جهت اصلاح مسیر خلافت یاری می‌طلبید.

 

شاید بتوان بارزترین رفتار سیاسی حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» را، ایراد خطبه در مسجد مدینه، بـه دنبال غصب «فدک» دانست. این خطبه کـه پس از تلاش‌هاي‌ بی‌نتیجه فاطمه «سلام‌الله‌علیها» جهت استرداد فدک ایراد گردید، در حقیقت شکوائیه‌اي بود کـه زهرا «سلام‌الله‌علیها» از وضع زمانه ابراز داشتند.

 

ایشان کـه از وضعیت پیش آمده پس از رحلت پدر گرام‌شان در اثر انحراف حکومت اسلامی از مسیر ولایت اهل بیت ناراضی بودند، فدک را بهانه‌اي جهت اعلام مواضع بـه حق خود دیدند و بـه بیان و شرح دیدگاه‌هاي‌ خود پیرامون مسائل مهم جامعه پرداختند. در آن مجلس ابوبکر با عمر و جمعی از اصحاب، اعم از مهاجر و انصار، حاضر بودند و آن حضرت در کمال عفت و حجاب، بـه ایراد خطبه پرداختند.

 

4. انسجام‌بخشی و وحدت ملی

انسجام‌بخشی و وحدت ملی

در طول تاریخ حیات شیعه، برپایی آیین‌ها و مناسک مذهبی با محوریت وقایع مهم زندگی اهل بیت «علیه‌السّلام» هم چون ولادت و شهادت، علاوه بر جنبه‌هاي‌ سیاسی و مبارزاتی کـه الهام‌بخش همه ی مبارزان و آزادی‌خواهان جهان در مبارزه با استکبار بوده اسـت؛ روحیه انسجام و وحدت را در میان همه ی اقوامِ بزرگ ایرانِ اسلامی گسترش و نفوذ داده اسـت.

 

بزرگداشت شهادت حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» و ایام فاطمیه، از نمونه‌هاي‌ بارز این همگرایی ملی اسـت. در ایام فاطمیه، شاهدیم کـه دوستداران آن حضرت در قالب مجالسِ ذکر، در حسینه‌ها و مساجد گردهم می آیند و پس از بیان گوشه‌هاي‌ عبرت‌آموز از سخنان و سیره آن بانوی بزرگ، بر مصائب آن حضرت می گریند و بدین ترتیب زنگار غفلت را از دل‌هاي‌ خود زدوده و خودرا با تمسک بـه حبل المتین الهی بـه منبع لایزال و وحدت‌بخش عالم هستی نزدیک می کنند.

 

اعمال و دعاهای مخصوص ایام فاطمیه

اعمال و دعاهای مخصوص ایام فاطمیه

تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه «س» مشخص نیست و دو روایت در خصوص آن موجود اسـت. فاصله این دو تاریخ یعنی 13 جمادی الاول تا 3 جمادی الثانی ایام فاطمیه نامیده شده اسـت. توسل بـه ایشان و انجام اعمال و دعاهای مخصوص ایام فاطمیه برای حاجت سفارش شده اسـت. خواندن این دعاها بـه منظور فضیلت بردن از این ایام مستحب نیز اسـت.

 

سفارش علما برای توسل بـه حضرت فاطمه «س»؛ بـه علت جایگاه بلندی اسـت کـه ایشان ازآن برخوردار هستند. از جمله افرادی کـه حاجت خواستن از ایشان را توصیه کرده‌اند آیت الله بهجت هستند کـه فرمودند: “هر کـه گرفتاری و مشکلی دارد، چاره آن توسل بـه زهرای مرضیه اسـت.” از جمله اعمال و دعاهای این ایام میتوان بـه نماز استغاثه حضرت زهرا، نماز حاجت، ختم سوره حشر، قسم دادن حضرت زهرا و … اشاره کرد.

 

حاجت گرفتن در ایام فاطمیه با نماز استغاثه به حضرت زهرا

حاجت گرفتن در ایام فاطمیه با نماز استغاثه به حضرت زهرا

خواندن این نماز برای حاجت روایی بـه سفارش امام صادق «ع» بوده اسـت. طریقه خواندن آن بـه این ترتیب اسـت کـه دو رکعت نماز خوانده و پس ازآن سه مرتبه تکبیر بگوید، بعد از تکبیر تسبیحات حضرت فاطمه «س» را گفته و بـه سجده برود. در سجده صد مرتبه این ذکر را تکرار کند:

«یا مَوْلاتى فاطِمَهُ اَغیثینى»

 

سپس سمت راست صورت را روی زمین گذاشته و 100 مرتبه این ذکر را تکرار کنید، بعد ازآن سمت چپ صورت را روی زمین گذاشته و این ذکر را 110 مرتبه تکرار کنید. « در مجموع 310 مرتبه تکرار شود» در پایان نیز حاجت خودرا از محضر ایشان بطلبید.

 

حاجت گرفتن در ایام فاطمیه با نماز حضرت زهرا «س»

حاجت گرفتن در ایام فاطمیه با نماز حضرت زهرا «س»

یکیدیگر از اعمال مخصوص ایام فاطمیه برای حاجت روایی، خواندن نماز دو رکعتی بـه ترتیب زیر اسـت:

در رکعت اول سوره حمد و 100 مرتبه سوره قدر خوانده شود ودر رکعت دوم پس از خواندن سوره حمد، صد مرتبه سوره توحید قرائت شود.

 

پس ازآن حاجت را از محضر ایشان طلب کرده ودر سجده ذکر زیر را بخوانید:

« یا من لیس غیره رب یدعی، یا من لیس فوقه اله یخشی، یا من لیس دونه ملک یتقی، یا من لیس له وزیر یؤتی، یا من لیس له حاجب یرشی، یا من لیس له بواب یغشی، یا من لا یزداد علی کثره السئوال الا کرما و جودا، و علی کثره الذنوب الا عفوا و صفحا صل علی محمد و آل محمد وافعل بی کذا و کذا»

در جمله آخر بـه جای عبارت ” کذا و کذا”؛ حاجت خودرا طلب کنید.

 

حاجت روایی در ایام فاطمیه با چله سوره کوثر

حاجت روایی در ایام فاطمیه با چله سوره کوثر

خواندن سوره مبارکه کوثر بـه نیت حاجت برای چهل روز، از دیگر اعمال توصیه شده در ایام فاطمیه اسـت. برای این کـه بـه حاجت خود برسید باید آن رابا طهارت و خلوص قلبی قرائت کنید.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَآنْحَرْ ﴿2﴾ إِنَّ شَآنِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

«بـه نام خداوند رحمتگر مهربان

ما تو را [چشمه‌] كوثر داديم، «1» پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن. «2» دشمنت خود بى‌تبار خواهد بود.»

 

حاجت روایی در ایام فاطمیه با ختم سوره حشر

حاجت روایی در ایام فاطمیه با ختم سوره حشر

بـه خواندن سوره حشر در ایام فاطمیه سفارش زیادی شده اسـت. روایت شده اسـت کـه اگر کسی مشکل یا حاجتی دارد، 41 روز و هرروز یکبار سوره حشر را بخواند. البته باید بین آن وقفه اي ایجاد نشود ودر صورت فراموشی باید آنرا از ابتدا شروع کرد.

 

روش هاي‌ دیگر این اسـت کـه در روز اول یک مرتبه سوره حشر را بخوانید، در روز دوم دو مرتبه و همین طور بـه تعداد آن اضافه کنید تا در روز چهل یکم، 41 مرتبه سوره حشر را خوانده باشید. یا بـه طور بلعکس در روز اول 41 مرتبه خوانده، روز دوم 40 مرتبه و بـه همین ترتیب از تعداد آن کم کنید.

 

حاجت روایی در ایام فاطمیه با دستور العمل آیت الله همدانی

حاجت روایی در ایام فاطمیه با دستور العمل آیت الله همدانی

آیت الله همدانی توصیه کرده اند برای گرفتن حاجت از حضرت فاطمه، ذکر زیر را 530 مرتبه تکرار کنید:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَهَ و أَبیها و بَعلِها و بَنیها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُکَ

«خدایا! بـه تعداد انچه دانش تو بر آن احاطه دارد، بر فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش درود فرست.»

 

همچنین میتوان این ذکر را 530 مرتبه تکرار کرد:

«إِلهى بِحَقِّ فاطِمَهَ و أَبیها و بَعلِها و بَنیها والسِّرِّ الْمُسْتَودَعِ فیها

«خداى من! بـه حق فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش و آن راز بـه ودیعه نهاده شده در وجود او، «حاجاتم را برآورده کن»

 

عدد 530 بـه این علت انتخاب شده اسـت کـه بر اساس جروف ابجد نام “فاطم”؛ معادل عدد 530 اسـت.

 

دعاهای سفارش شده در ایام فاطمیه

دعاهای سفارش شده در ایام فاطمیه

دعاهای مختلفی برای خواندن در ایام فاطمیه سفارش شده کـه حدیث کسا بـه عنوان مجرب ترین دعا در ایام فاطمیه شناخته می شود. و خواندن روزانه آن در ایام فاطمیه توسط بزرگان دین توصیه شده اسـت. حدیث کسا دعایی اسـت کـه در فضیلت پیامبر«ص»؛ حضرت علی «ع»؛ حضرت فاطمه «س»؛ امام حسن «ع» و امام حسین «ع» نازل شده و هنگام نزول آن پیامبر پارچه اي پشمین «کساء» را بر روی خود و خاندان پاکش پوشاند.

 

قسمتی از متن حدیث کساء

قسمتی از متن حدیث کساء

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

بـه نام خداوند بخشنده مهربان

 

عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ

از فاطمه زهرا سلام اللّه علیها دختر رسول خدا صلی اللّه علیه

 

وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَی اَبی رَسُولُ اللَّهِ فی

و آله، جابر گوید شنیدم از فاطمه زهرا کـه فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در

 

بَعْضِ الاْیامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیک السَّلامُ قالَ

بعضی از روزها و فرمود: سلام بر تو اي فاطمه در پاسخش گفتم: بر تو باد سلام فرمود:

 

اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ

من در بدنم سستی و ضعفی درک میکنم، گفتم: پناه می دهم تو را بـه خدا اي پدرجان از سستی و ضعف

 

فَقَالَ یا فاطِمَةُ ایتینی بِالْکساَّءِ الْیمانی فَغَطّینی بِهِ فَاَتَیتُهُ بِالْکساَّءِ

فرمود: اي فاطمه بیاور برایم کساء یمانی را و مرا بدان بپوشان من کساء یمانی را برایش آوردم

 

1. دعای فرج نیز از دعاهای ایام فاطمیه اسـت کـه بـه خواندن آن سفارش شده و دعا برای تعجیل فرج امام زمان عج بـه برکات شبهای فاطمیه می افزاید.

 

2. دعای عهد از انواع دیگر دعا در ایام فاطمیه اسـت کـه بهتر اسـت در ایام فاطمیه و مجالس سوگواری حضرت فاطمه زهرا «س» خوانده شود.

 

3. دعای جوشن صغیر نیز جزء دعاهایی اسـت کـه تاکید شده در ایام فاطمیه خوانده شود. «متن دعای جوشن صغیر»

 

4. درکنار دعاهای معرفی شده برای ایام فاطمیه، خواندن زیارت مخصوص حضرت فاطمه زهرا سفارش شده کـه بسیار مجرب اسـت.

 


مطالب مشابه: متن زیبا برای تسلیت ایام فاطمیه | عکس و متن های شهادت حضرت فاطمه زهرا «س»


 

زیارت مخصوص حضرت فاطمه زهرا «س» به همراه ترجمه

زیارت مخصوص حضرت فاطمه زهرا «س» به همراه ترجمه

زیارت مخصوص حضرت فاطمه از دعاهای ایام فاطمیه اسـت کـه متن آن بـه همراه ترجمه فارسی در ادامه آورده شده اسـت.

 

یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ

اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود ودر آن آزمايش بر هرگونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار گردانيد

 

صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ

و ما چنين پنداريم كه دوستان شـما هستيم و مقام بزرگى شـما را تصديق مى‏كنيم و بر هر دستور و تعليمات الهى كه پدر شـما و وصيّش كه درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد صبور و مطيع خواهيم بود

 

وَ أَتَى «أَتَانَا» بِهِ وَصِيُّهُ‏ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا

پس ما تقاضای مى‏كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن بـه شـما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق بـه رسول و وصيش خدا بـه شـما ملحق فرمايد

 

لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ‏

تا بـه ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شـما ما را از گناهان پاك سازد

 

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ

سلام بر تو اى دختر رسول خدا سلام بر تو اى دختر پيغمبر خدا

 

يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ‏

سلام بر تو اى دختر حبيب خدا سلام بر تو اى دختر دوست خاص خدا

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ

سلام بر تو اى دختر بنده خالص خدا

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ

سلام بر تو اى دختر امين خدا سلام بر تو اى دختر بهترين خلق خدا

 

عَلَیْكِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ‏

سلام بر تو اى دختر بهترين پيغمبران و رسولان و فرشتگان خدا

 

السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ

سلام بر تو اى دختر بهترين خلق سلام بر تو اى سيده زنان عالم از اولين و آخرين

 

الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‏ السَّلاَمُ عَلَیْكِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ‏

سلام بر تو اى زوجه ولى خدا «امير المؤمنين» و بهترين تمام خلق بعد از رسول خدا

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ

سلام بر تو اى مادر حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشت

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ

سلام بر تو اى صديقه طاهره كه بـه راه دين شهيد گرديدى

 

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ

سلام بر تو اى آنكه خدا از تو خوشنود و تو از خدا خوشنودى

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ

سلام بر تو اى صاحب فضيلت‏و پاكيزه صفات سلام بر تو اى انسيه حوراء

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّةُ النَّقِیَّةُ السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ

سلام بر تو اى ذات متقى پاك گوهر سلام بر تو اى آنكه بـه الهام خدا دانا بودى

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ

سلام بر تو اى مظلوم «و داراى عصمت» كه حق تو را غصب كردند

 

السَّلاَمُ عَلَیْكِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ

سلام بر تو اى ستم كشيده و مقهور دشمنان دين

 

السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ

سلام بر تو اى فاطمه دختر رسول خدا و رحمت و بركات حق بر تو باد

 

صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ‏

درود خدا بر تو و بر جسم و جان تو باد

 

أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَیْتِ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏

گواهى می ‏دهم كه چون تو از جهان رفتى با مقام يقين و دليل روشن از جانب پروردگار بودى و هركه تو را مسرور و شاد ساخته، رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد را شاد ساخته

 

وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏

و هركه در حق تو جفا و ظلم كرد بـه رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد ظلم و جفا كرده

 

وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏

و هركه تو را آزرده كرد رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد را آزرده اسـت

 

وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏

و هركه بـه تو پيوست بـه رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد پيوسته

 

وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏

و هركه از تو بريده از رسول خدا كه درود خدا بر او و آلش باد بريده اسـت

 

لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏

زيرا تو پاره تن پيغمبر و روح مقدس آن بزرگوارى

 

أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ‏

خدا را گواه مى‏گيرم و رسول او و فرشتگان را كه من ازآن كس راضيم كه شـما از او راضى هستيد و خشمگينم از هركه شـما از او خشمگين هستيد

 

مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ‏ مُبْغِضٌ لِمَنْ

بيزارم از آنكه شـما از او بيزاريد دوستم با آن كه شـما با او دوستيد و دشمنم با هركه شـما با او دشمنيد

 

أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً

ناراضيم از هركه شـما از او ناراضى هستيد و محبوب من اسـت هركه محبوب شماست و بر صدق گواهى من خدا كافى اسـت كه گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده اسـت.

 

مؤلّف گوید: ما برای «روز سوم جمادی‌الآخر» زیارتی دیگر برای حضرت فاطمه نقل کردیم و نیز علما زیارت مبسوطی برای آن مظلومه نقل کرده‌اند کـه مثل همین زیارت نقل‌شده از شیخ طوسی اسـت. اول آن «السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ» اسـت تا «أُشْهِدُ اللَّهَ وَرُسُلَهُ وَمَلائِکَتَهُ» و از این جا بـه بعد آن چنین اسـت:

 

أُشْهِدُ اللّٰهَ وَ مَلائِكَتَهُ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاكِ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكِ ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكِ، أَنَا يَا مَوْلاتِي بِكِ وَبِأَبِيكِ وَبَعْلِكِ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكِ مُوقِنٌ ، وَبِوِلايَتِهِمْ مُؤْمِنٌ ، وَ لِطَاعَتِهِمْ مُلْتَزِمٌ ، أَشْهَدُ أَنَّ الدِّينَ دِينُهُمْ ، وَالْحُكْمَ حُكْمُهُمْ ، وَهُمْ قَدْ بَلَّغُوا عَنِ اللّٰهِ عَزَّ وَجَلَّ ، وَدَعَوْا إِلَىٰ سَبِيلِ اللّٰهِ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ، لَاتَأْخُذُهُمْ فِي اللّٰهِ لَوْمَةُ لائِمٍ ، وَصَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكِ وَعَلَىٰ أَبِيكِ وَبَعْلِكِ وَذُرِّيَّتِكِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ . اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ وَصَلِّ عَلَى الْبَتُولِ الطَّاهِرَةِ الصِّدِّيقَةِ الْمَعْصُومَةِ التَّقِيَّةِ النَّقِيَّةِ الرَّضِيَّةِ الْمَرْضِيَّةِ الزَّكِيَّةِ الرَّشِيدَةِ الْمَظْلُومَةِ الْمَقْهُورَةِ ، الْمَغْصُوبَةِ حَقُّها ، الْمَمْنُوعَةِ إِرْثُها ، الْمَكْسُورَةِ ضِلْعُهَا ، الْمَظْلُومِ بَعْلُهَا ، الْمَقْتُولِ وَلَدُها ، فاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِكَ ، وَبَضْعَةِ لَحْمِهِ؛

 

خدا و فرشتگانش را گواه می گیریم کـه من دوستم با هرکه تو را دوست دارد و دشمنم با هرکه با تو دشمن اسـت ودر جنگم با کسی کـه با تو بجنگد، من اي سرپرستم یقین دارم بـه تو و پدر و همسر تو و امامان از فرزندانت و بـه ولایتشان مؤمنم و بـه پیروی از آنان ملتزمم، شهادت میدهم کـه دین، دین آن‌هاست و فرمان، فرمان آن‌ها و آنان از جانب خدا آنچه را باید، ابلاغ کردند و بـه راه خدا با حکمت و موعظه حسنه دعوت نمودند ودر راه خدا بـه ملامت ملامت‌کنندگان اعتنا ننمودند و درودهای خدا بر تو و پدر و همسر تو و فرزندانت، آن امامان پاک، خدایا درود فرست بر محمّد و اهل‌بیتش و درود فرست بر بتول پاک، صدّیقه، معصومه، پرهیزکار، پاکیزه، خشنود از حق، خدا خشنود از او، پاک تربیت، رشیده، مظلومه، دشمن چیره، غصب شده حق، منع شده از ارث، پهلو شکسته، ستم شده بر شوهرش، کشته شده فرزندش، فاطمه دختر رسولت و پاره تنش؛

 

وَصَمِيمِ قَلْبِهِ ؛ وَفِلْذَةِ كَبِدِهِ ؛ وَالنُّخْبَةِ مِنْكَ لَهُ ؛ وَالتُّحْفَةِ خَصَصْتَ بِها وَصِیَّهُ ؛ وَحَبِيبَةِ الْمُصْطَفىٰ ؛ وَقَرِينَةِ الْمُرْتَضىٰ ؛ وَسَیِّدَةِ النِّساءِ ؛ وَمُبَشِّرَةِ الْأَوْلِياءِ ؛ حَلِيفَةِ الْوَرَعِ وَالزُّهْدِ ؛ وَتُفَّاحَةِ الْفِرْدَوْسِ وَالْخُلْدِ الَّتِی شَرَّفْتَ مَوْلِدَها بِنِساءِ الْجَنَّةِ ؛ وَسَلَلْتَ مِنْها أَنْوارَ الْأَئِمَّةِ ؛ وَأَرْخَیْتَ دُونَها حِجابَ النُّبُوَّةِ . اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیْها صَلاةً تَزِيدُ فِی مَحَلِّها عِنْدَكَ ؛ وَشَرَفِها لَدَیْكَ ؛ وَمَنْزِلَتِها مِنْ رِضَاكَ ؛ وَبَلِّغْها مِنَّا تَحِیَّةً وَسَلاماً ؛ وَآتِنَا مِنْ لَدُنْكَ فِی حُبِّها فَضْلاً وَ إِحْسَاناً وَرَحْمَةً وَغُفْراناً إِنَّكَ ذُو الْعَفْوِ الْكَرِيمِ.

 

و خالص قلبش و جگر گوشه‌اش و انتخاب شده از جانب تو و تحفه‌اي کـه بـه جانشینش اختصاص دادی و محبوبه مصطفی و همسر مرتضی، بانوی بانوان و مژده‌دهنده اولیاء و هم پیمان ورع و زهد و سیب فردوس و بهشت جاوید، بانویی کـه شرافت دادی تولّدش را بـه زنان بهشت و خارج کردی انوار امامان را از صدف وجود او و انداختی در مقابلش پرده نبوّت را. خدایا بر او درود فرست، درودی کـه بیفزاید بر مقامش نزد تو و بر شرفش در پیشگاهت و بر منزلتش از خشنودی‌ات و بـه او از جانب ما تحیت و سلام برسان و بـه ما در راه دوستی‌اش از جانب خود، فضل و احسان و رحمت و آمرزش عنایت کن، تو صاحب گذشت و بزرگواری هستی.

 

مؤلّف گوید: شیخ در «تهذیب» فرموده: انچه در فضل زیارت آن معظّمه روایت شده، بیشتر ازآن اسـت کـه شمارش شود و علامه مجلسی از کتاب «مصباح الانوار» نقل کرده: از حضرت فاطمه روایت شده: پدرم بـه من فرمود: هرکه بر تو صلوات فرستد، حق‌تعالی وی را بیامرزد ودر هر جای بهشت کـه باشم بـه من ملحق کند.

 

دعاي ايام فاطميه که پیامبر «ص» به حضرت فاطمه آموخت

دعاي ايام فاطميه که پیامبر «ص» به حضرت فاطمه آموخت

یکیدیگر از انواع دعا برای ایام فاطمیه، دعائیست کـه پیامبر ص بـه حضرت زهرا آموختند و خواندن این دعا در ایام فاطمیه بسیار فضیلت دارد. در روایات آمده کـه روزی پیامبر «ص» بـه دخترشان حضرت فاطمه «س» فرمودند:

 

«اي دخترم ! آیا می‌خواهی دعایی بیاموزمت کـه هیچکس آنرا نخوانده جز این کـه دعایش استجابت شده باشد و هیچ جادو در آن جایز نیست و هیچ دشمنی قادر بـه سرزنشت نیست و شیطان از تو دور شود و خدای مهربان از تو روی نگرداند و قلبت مضطرب نشود و دعایت رد نشود و همه ی حوائجت برآورده شود. حضرت فاطمه «س» پاسخ داد :

پدرم این «دعا» برای من از دنیا و هر چه در آنست دوست داشتنی تر است.

 

یَا أَعَزَّ مَذْکُورٍ وَ أَقْدَمَهُ قِدَماً فِی الْعِزِّ وَ الْجَبَرُوتِ یَا رَحِیمَ کُلِّ مُسْتَرْحِمٍ وَ مَفْزَعَ کُلِّ مَلْهُوفٍ إِلَیْهِ

یَا رَاحِمَ کُلِّ حَزینٍ یَشْکُو بَثَّهُ وَ حُزْنَهُ إِلَیْهِ یَا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ الْمَعْرُوفُ مِنْهُ وَ أَسْرَعَهُ إِعْطَاءً یَا مَنْ

یَخَافُ الْمَلَائِکَةُ الْمُتَوَقِّدَةُ بالنُّورِ مِنْهُ أَسْأَلُکَ بالْأَسْمَاءِ الَّتِی یَدْعُوکَ بـهَا حَمَلَةُ عَرْشکَ وَ مَنْ حَوْلَ

عَرْشکَ بنُورِکَ یُسَبِّحُونَ شَفَقَةً مِنْ خَوْفِ عِقَابکَ وَ بالْأَسْمَاءِ الَّتِی یَدْعُوکَ بـهَا جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ

وَ إِسْرَافِیلُ إِلَّا أَجَبْتَنِی وَ کَشَفْتَ یَا إِلَهِی کُرْبَتِی وَ سَتَرْتَ ذُنُوبی یَا مَنْ أَمَرَ بالصَّیْحَةِ فِی خَلْقِهِ‏

فَإِذا هُمْ بالسَّاهِرَةِ مَحْشُورُونَ وَ بذَلِکَ الِاسْمِ الَّذی أَحْیَیْتَ بـهِ الْعِظَامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ أَحْیِ قَلْبی

وَ اشْرَحْ صَدْرِی وَ أَصْلِحْ شَأْنِی یَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بالْبَقَاءِ وَ خَلَقَ لِبَرِیَّتِهِ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ وَ الْفَنَاءَ

یَا مَنْ فِعْلُهُ قَوْلٌ وَ قَوْلُهُ أَمْرٌ وَ أَمْرُهُ مَاضٍ عَلَی مَا یَشَاءُ أَسْأَلُکَ بالاسْمِ الَّذی دَعَاکَ بـهِ خَلِیلُکَ حِینَ

أُلْقِیَ فِی النَّارِ فَدَعَاکَ بـهِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ قُلْتَ‏ یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلي‏ إِبْراهِیمَ‏ وَ بالاسْمِ

الَّذی دَعَاکَ بـهِ مُوسَی‏ مِنْ جانِب الطُّورِ الْأَیْمَنِ‏ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ عِیسَی

مِنْ رُوحِ الْقُدُس وَ بالاسْمِ الَّذی تُبْتَ بـهِ عَلَی دَاوُدَ وَ بالاسْمِ الَّذی وَهَبْتَ بـهِ لِزَکَرِیَّا یَحْیَی وَ بالاسْمِ

الَّذی کَشَفْتَ بـهِ عَنْ أَیُّوبَ الضُّرَّ وَ تُبْتَ بـهِ عَلَی دَاوُدَ وَ سَخَّرْتَ بـهِ‏ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ‏ تَجْرِی بأَمْرِهِ‏ وَ

الشَّیاطِینَ‏ وَ عَلَّمْتَهُ مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ الْعَرْشَ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ الْکُرْسیَّ

وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ الرُّوحَآنِیِّینَ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ

بـهِ جَمِیعَ الْخَلْقِ وَ بالاسْمِ الَّذی خَلَقْتَ بـهِ جَمِیعَ مَا أَرَدْتَ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ بالاسْمِ الَّذی قَدَرْتَ بـهِ عَلَی

کُلِّ شَیْ‏ءٍ أَسْأَلُکَ‏ بحَقِّ هَذهِ الْأَسْمَاءِ إِلَّا مَا أَعْطَیْتَنِی سُؤْلِی وَ قَضَیْتَ حَوَائِجِی یَا کَرِیمُ

 


مطالب مشابه: بهترین انشا در مورد حضرت فاطمه «س»


 

در پایان

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تاریخ اسلام غمی بـه بزرگی از دست رفتن یادگار پیامبر اسلام «ص» را در جوانی و از بی مهری برخی از مسلمانان آن زمان را از یاد نبرده اسـت.

جدیدترین مطالب سایت