خودروهای صفر آیا گازهای سمی تولید میکنند ؟

خودروهای صفر آیا گازهای سمی تولید میکنند ؟

خودروهای صفر گازهای سمی

 

خودرو های جدید و صفر کار شایعه شده است که از انها گازهای سمی ساخت میشود که درصد تعداد زیادی از این آلودگی ها ماله این خودروهاست . 

 

«همه ی ما بوی یک خودرو نو و تازه را می‌شناسیم و تعداد زیادی از ما از استنشاق این بوی نویی لذت می بریم. همین امر باعث شده است تعداد زیادی از کمپانی‌هاي فعال در حوزه‌ صنعت عطر، اقدام به ساخت خوشبوکننده‌هایي کنند که میتوانند بوی نویی رابه یک خودرو کارکرده بازگردانند!

 

اما شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده باشد که علت اصلی بوی نویی خودروها چیست و چرا پس از مدتی از بین میرود.

 

به گزارش تالاب بهتر است اینگونه بگوییم که بوی نویی خودرو‌هاي صفر کیلومتر و جدید، به خاطر ترکیب بوی مواد سازنده قطعات داخلی آنهاست.

خودروهای صفر آیا گازهای سمی تولید میکنند ؟

اتیل بنزن، استایرن، زایلن، تری اتل بنزن و تولوئن از جمله ترکیباتی هستند که در ساخت قطعات داخلی خودروها از جمله، داشبورد و صندلی‌هاي خودرو کاربرد دارند و میتوان علت اصلی بوی نویی خودروها را بهآنها نسبت داد. این مواد آلی طبق معمول در ساخت چرم مصنوعی صندلی‌ها و همینطور چسب بین قطعات داخلی ماشین‌ها استفاده می شوند.

 

همینطور رنگ‌هاي استفاده شده برای پوشش سطوح قطعات داخل کابین خودروها، طبق معمول از نوع پلاستیکی و ترکیب با فرم آلدهید است و میتوان این ترکیب آلی را نیز یکیدیگر از عوامل ایجاد بوی نویی در خودروها دانست.

 

بطور کلی تمام ترکیبات استفاده شده در ساخت قطعات و لوازم داخلی خودرو‌ها، با کمی حرارت گاز ساخت میکنند و این گاز در واقع عامل اصلی بوی نویی خودرو های صفر کیلومتر و جدید است.

 

اگر شما هم از علاقه‌مندان بوی نویی خودرو های تازه و جدید هستید، شاید دوست داشته باشید بوی نویی ماشین مدت دوران بیشتری در داخل کابین خودرو حس شود.

 

به گزارش تالاب همانطور که گفتیم بوی نویی خودروها به علت ترکیب بوی مواد آلی استفاده شده در قطعات آنهاست و باید این موضوع را درنظر گرفت که این مواد در خودرو های صفر کیلومتر هنوز به حالت پایدار نرسیده‌اند و ممکن است گرمای قابل توجهی بین ملکول‌هاي سازنده این ترکیبات فاصله انداخته باشد.

 

همین امر باعث ساخت گازهای فرار از این مواد میشود و همانطور که گفتیم این گاز علت اصلی حس شدن بوی نویی خودرو های صفر کیلومتر و جدید است.

خودروهای صفر آیا گازهای سمی تولید میکنند ؟

البته هیچ‌گاه نمی توان گفت که دیگر ترکیبات آلی استفاده شده در قطعات خودرو، گازی ساخت نمی کنند و همیشه با تابش نور آفتاب و بالا رفتن دمای کلی داخل کابین خودرو، مقداری گاز از ترکیبات بکار رفته در ساختار قطعات داخلی خودرو ساخت می شود اما طبق معمول به علت وجود بوهای دیگر عطر این گازها احساس نمی شود.

 

بر اساس تحقیقی که درسال ۲۰۰۷ توسط چند دانشگاه اروپائی صورت گرفت، گاز خارج شده از ترکیبات آلی بکار رفته در ساختار قطعات داخلی خودروها، شیمیایی و زیان آور هستند اما سمی نیستند.

 

بر اساس نظر کارشناسان و محققان حوزه علوم شیمی، بوی نویی خودروها نمی تواند آسیبی به سیستم تنفسی یا دفاعی بدن انسان‌ها وارد کند اما اگر این بو بسیار شدید باشد یا پس از مدتی استفاده از خودرو هنوز احساس شود، نشان ‌دهنده پایدار نبودن مواد آلی استفاده شده در قطعات داخل کابین ماشین است و گاز خارج شده از این ترکیبات ممکن است باعث به وجود آمدن ترکیبات سمی در داخل کابین خودرو شود.»

 

جدیدترین مطالب سایت