سوسیس و کالباس چگونه بوجود آمد ؟

مجموعه : دانستنیها
سوسیس و کالباس چگونه بوجود آمد ؟

تاریخچه درست کردن سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس دو وعده خوراکی فست فودی در میان ما ایرانیان و دنیا هست ، در ادامه با تاریخ کوتاه این مواد خوراکی اکثر آشنا می‌شویم .

 

آمارها نشان میدهد که هرروز ۳.۵ میلیون وعده ي خوراکی شامل سوسیس و کالباس در دنیا بهرهگیری می شود، که ۶۱ درصد آن بعنوان میان وعده و عصرانه، ۲۴ درصد صبحانه و ۱۴ درصد در هنگام ظهر و ناهار خورده می‌شوند.

 

براساس یافته هاي پژوهشگران نخستین سوسیس و کالباس در یونان باستان درست شده هست. گرچه نه به شکل هایي که امروزه می‌بینیم؛ در بسته ها و لفافه هاي پلاستیکی و دارای تاریخ ساخت و انقضاء و مواد تشکیل دهنده و … .

 

تاریخ کوتاه سوسیس و کالباس به ۵۰۰ سال گذشته از میلاد مسیح باز میگردد و یکی از قدیمی ترین محصولات گوشتی می باشد که از همان ابتدا با استقبال گسترده اي روبرو شده هست.

سوسیس و کالباس چگونه بوجود آمد ؟

تاریخچه سوسیس و کالباس

 

سالامی که یکی از فرآورده هاي گوشتی و شبیه کالباس هست، در ۵۰۰ سال پیش از میلاد در شهر سالامی در ساحل شرقی یونان تهیه شده هست. حتی هومِر شاعر و داستان سرای یونانی هم در کتابهایش به کلمه هاي سالامی و سوسیس بعنوان مواد خوراکی آن دوران اشاره میکند.

سوسیس و کالباس چگونه بوجود آمد ؟

سوسیس از کلمه لاتین Salsus به معنای «هر آنچیزی هست که نمک زده شده باشد» گرفته شده و سپس به کلمه ي Sausage یا همان سوسیس تغییر یافته هست. زیرا نمک یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ي سوسیس هست.

 

رومی هاي باستان هم به سوسیس و کالباس botulus می‌گفتند که از واژه ي botulism به معنای مسمومیت خوراکی مشتق شده بود. زیرا فرآیند ساخت سوسیس در روم باستان درمحیطی گرم، مرطوب و بدون هوا بود که اساس را برای رشد باکتری Clostridium botulinum که سم بوتولین را ساخت می نمود، فراهم می‌کرد.

 

یونانیان باستان گوشت و سیر را در هاون می کوبیدند و به همراه ادویه و نمک هایي که از سرزمین هندوستان می آوردند مخلوط کرده و درون نِي یا تنه هاي تنگ درخت می گذاشتند و سر و ته آن را به گونه اي می بستند تا مواد بیرون نریزد.

 

سپس آن را درون آب جوش می گذاشتند تا مفید بپزد. پس از گذشت مدت زمانی برای اینکار از روده گوسفند بهرهگیری می‌کردند و گوشت را درون آن ریخته و می پختند.

سوسیس و کالباس چگونه بوجود آمد ؟

تاریخچه سوسیس و کالباس

 

یونانیان باستان در جشن ها و مراسم هاي گوناگون سوسیس و کالباس را با نان مصرف میکردند. بعدها افراطی گرایان دین مسیحیت مصرف سوسیس و کالباس را ممنوع کردند، زیرا تصور میکردند که گوشت خام هست و خوردن آن نباید صورت گیرد.

 

وقتی کنستانتین اول به پادشاهی رسید مصرف سوسیس و کالباس را منع کرد، اما با مخالفت و سماجت مردم در مصرف آن روبرو شد، و مردم به طور پنهانی در منزل هایشان سوسیس و کالباس تهیه میکردند؛ از این روی تدریجی ممنوعیت مصرف آن برداشته شد و این محصول به دیگر کشور های اروپایی و سرزمین هاي شرقی حتی چین نیز برده شد.

 

نکته دیدنی دقت این بود که سوسیس و کالباس در کشور های اروپایی طرفدار بیشتری داشت تا کشور های آسیایی؛ زیرا اصلی ترین ماده ي خوراکی آسیایی ها سیب زمینی و برنج بود و انها به مصرف گوشت قرمز تمایل چندانی نداشتند.

 

امروزه سوسیس و کالباس از پر مصرف ترین فرآورده ها و محصولات گوشتی در دنیا به شمار میرود.

 

منبع :tasnimnews.com

جدیدترین مطالب سایت