10 نمونه از بهترین روش های نگهداری از گیاهان آپارتمانی

10 نمونه از بهترین روش های نگهداری از گیاهان آپارتمانی

با این توصیه های‌ راحت برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی خود استرس نداشته باشید. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز ترفندهایی را برای مراقبت از گیاهان آپارتمانیتان منتشر کرده ایم.

 

بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

چه تازه کار باغبانی باشید، چه جنبه فراموشکار داشته باشید «دیروز یا دوهفته پیش بـه ان گیاه آبیاری کردید؟»؛ یا زیاد سفر کنید، زنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی شـما می تواند دشوار باشد. اما اجازه ندهید چند تلاش ناموفق شـما را از پتانسیل انگشت شست سبز خود منصرف کند.

 

گیاهان زیادی وجود دارد که بـه اسانی قابل مراقبت هستند، و ما عده اي از گونه های‌ توصیه شده را بدون توجه بـه شرایط زندگی شـما گرد آوری کرده ایم. برای شنیدن نظرات متخصصان در مورد 10 گیاهی که از بین بردن انها سخت تر اسـت، ادامه این پست مجله تفریحی تالاب را بخوانید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 9 گیاه آپارتمانی و مفید برای سلامت

 

1. گیاه مار

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه مار یا Dracaena trifasciata بـه این دلیل نامگذاری شده اسـت که برگهای بلند و لغزنده ان شبیه زبان تیز خزنده اسـت «بـه همین دلیل اسـت که از ان بـه عنوان “زبان مادرشوهر” یاد می شود». جدای از نام قابل تشخیص، این گیاه همچنین یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی برای مبتدیان اسـت. گیاه مار از نظر فنی یک آبدار اسـت و نگه‌داری ان بسیار راحت اسـت.

 

می توانید آب ان را فراموش کنید و تقریبا در هر جای خانه‌تان بگذارید. گفته می شود، اگر ان را بـه مقدار کمی که برای رشد نیاز دارد فراهم کنید – نور متوسط تا روشن و آب هر 2 تا 3 هفته «یا زمانی که برگ‌ها شروع بـه چروک شدن میکنند» – برای سال‌های‌ آینده از ان لذت خواهید برد. در مطالعه هوای پاک ناسا رتبه بالایی کسب کرده اسـت، بنابر این بـه عنوان یک امتیاز، هوای خانه شـما را تصفیه می کند.

 

2. کارخانه ZZ

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

ZZ Plant یکیدیگر از گیاهان آپارتمانی اسـت که همیشه در صدر فهرست افراد تازه کار قرار دارد. این گیاه آپارتمانی که بـه دلیل برگ های‌ ضخیم، براق و صاف خود شناخته شده اسـت، می تواند نور بسیار کم را تحمل کند، “که ان را برای خانه هایي که پنجره های‌ زیادی ندارند یا در سایه هستند عالی می کند.

 

یک گیاه آبدار بومی محیط‌های‌ خشک، گیاه ZZ یا Zamioculcas zamiifolia، «ریزوم‌های‌ تکامل‌یافته‌اي دارد که آب را ذخیره می کند تا بـه گیاه کمک کند از خشکسالی در زیستگاه طبیعی خود زنده بماند».

 

بنابر این، “می تواند هفته ها یا حتی ماه ها بدون آب بماند، بنابر این برای افرادی که زیاد سفر می کنند یا آبیاری را فراموش می کنند، عالی اسـت.” تنها راه واقعی برای از بین بردن این گیاه آبیاری بیش از حد اسـت و تنها نگرانی ممکن اسـت گلدان بزرگتری باشد که باید بخرید زیرا رشد بسیار زیادی دارد.

 

3. پوتوس

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

پوتوس «تقریبا در هر نوع فضای داخلی می تواند رشد کند [بـه‌دلیل] تحمل ان در برابر شرایط نه چندان ایده‌آل»؛ بـه همین دلیل اسـت که لقب «گیاه اتاقک» را بـه خود اختصاص داده اسـت.

 

اگر چه آن ها نور غیرمستقیم متوسط تا روشن را ترجیح می‌دهند، Epipremnum aureum، همانگونه که از نظر علمی شناخته شده اسـت، می تواند نور کم را تحمل کند و فقط باید هر یک تا دوهفته یکبار آبیاری شود. اگر فراموش کنید انها را آبیاری کنید، انها از تعداد زیادی از گیاهان دیگر بخشنده تر هستند.

 

انگورهای پوتوس خیلی سریع رشد می کنند و می توانند بـه بیش از 10 فوت برسد. «وقتي انگورها خيلي دراز مي‌شوند، سريعاً انها را هرس كنيد و قلمه‌ها را در آب تكثير كنيد». برای این روش، “تنها کاری که باید انجام دهید این اسـت که ریشه را در بالای شیشه نگه دارید [و] سعی کنید برگ‌ها را از آب دور نگه دارید.” سپس شیشه را در نور غیر مستقیم قرار دهید.

 

4. فیلودندرون برگ قلب

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

چه رمانتیک! فیلودندرون هدراسئوم نام رایج خودرا بـه لطف برگ های‌ مومی شکل قلب بـه دست آورد. انگورهای سریع رشد ان نیز از ان کیفیت رویایی برخوردار اسـت. فیلودندرون Heartleaf “می تواند در برابر سوء استفاده جدی مقاومت کند.” فقط هر یک تا دوهفته یکبار بـه ان آب بدهید و ان را در مکانی با نور غیرمستقیم متوسط تا روشن قرار دهید «اگر چه می تواند نور کم را نیز تحمل کند».

 

«فیلوس بـه اسانی ریشه میدهد، بنابر این میتوانید یک گیاه منفرد را در جنگل بـه سرعت و با تلاش بسیار کم بچرخانید». و درست مانند پوتوس، «انگورهای بلند و سرسبز ان را می توان بـه اسانی هرس کرد ودر آب تکثیر کرد، وقتی طولانی شد».

 

بیشتر بخوانید: گلهای آپارتمانی و طریقه نگهداری از آنها «گل و گیاه»

 

5. کارخانه لاستیک بچه

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شـما ممکن اسـت Peperomia obtusifolia، گیاه لاستیک بچه را بـه خاطر برگ های‌ ضخیم و براقش بشناسید. اینگونه فوق‌العاده محبوب Peperomia “برای رشد بـه چیز زیادی نیاز ندارد ودر شرایط ایده‌آل میتواند در داخل خانه گل دهد و خوشه‌های‌ سفید باریک تولید کند.”

 

در نور غیرمستقیم روشن تا متوسط بهترین رشد را دارد، اگر چه همه ی چیز را از روشن تا نور کم تحمل می کند. و فقط هر یک تا دوهفته یکبار بـه آب نیاز دارد. یک امتیاز این اسـت که پپرومیاها غیر سمی هستند و بنابر این حیوانات خانگی دوست هستند.

 

چندین گونه دیگر از Peperomia وجود دارد که برای مبتدیان نیز خوب درنظر گرفته می شود. اگر بـه دنبال یک گیاه آویزان هستید، طبق گفته اداره باغ ملی، که سال 2022 را “سال پپرومیا” اعلام کرد، پوتئولاتا «یا پپرومیا موازی» و pereskiifolia “بـه اسانی رشد می کنند.”

 

6. نخل

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بـه طور کلی، نخل های‌ داخل خانه یک شرط مطمئن برای آماتورهای گیاهان آپارتمانی درنظر گرفته میشوند «البته اگر شـما نیز یک والدین حیوان خانگی هستید، توجه داشته باشید که این برگ های‌ علف مانند سرگرم کننده هستند!».

 

برای یک گیاه رومیزی کوچک تر، Marino Pallor Palm را توصیه می کند. او میتواند طیف وسیعی از شرایط نوری را تحمل کند، اما در نور غیرمستقیم روشن همراه با آب هر 1 تا 2 هفته شادتر خواهد بود. برخلاف درختان نخلی که در تعطیلات میبینید، برای آفتاب شدید و مستقیم مناسب نیست. واقعیت جالبی که او اضافه می کند این اسـت که Parlor Palm یا Chamaedorea elegans از دوران ویکتوریا یک گیاه خانگی محبوب بوده اسـت!

 

اگر بـه دنبال چیز بزرگ‌تری برای استفاده در کف‌پوش هستید، مارینو نخل Majesty Palm را پیشنهاد میکند، «یک نخل استوایی و محکم با شاخه‌های‌ برازنده و پر که از تنه بـه صورت ایستاده رشد میکنند، قبل از این که در انتها قوس پیدا کنند و بـه شکل یک قوس در بیایند.”

 

این نخل که با نام علمی Ravenea rivularis شناخته می شود، می تواند تا 10 فوت رشد کند و نیاز بـه مراقبتی مشابه با نخل Parlor دارد، اگر چه میتواند در برابر نور مستقیم بیشتری مقاومت کند.

 

7. ساکولنت های کوچک

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر چه تعدادی از گیاهان بزرگ تر که قبلاً ذکر شد، از نظر فنی ساکولنت هستند – گیاهانی که میتوانند آب را در برگ‌ها یا ساقه‌های‌ خود ذخیره کنند – اکثر باغبان‌های‌ روزمره انها را گیاهان کوچک و بیابانی با برگ‌های‌ بسیار ضخیم می دانند.

 

بر این اساس، اکثر فروشگاه‌های‌ گیاهی یا خرده‌فروشان آنلاین انها را بـه همین ترتیب طبقه‌بندی میکنند. یک مزیت برای کسانی که در مراقبت از گیاهان عالی نیستند، واریته های‌ کوچک تر بـه آبیاری کمتری نیاز دارند، گاهی اوقات فقط هردو تا سه هفته یکبار.

 

بـه دلیل برگ های‌ ضخیم و سکه اي شکل، گیاهان پولی نامیده می‌شوند. “گیاهان یشم ترجیح می‌دهند بین دو آبیاری خشک شوند، بنابر این مهم نیست که چند روز آبیاری آن ها را فراموش کنید!” مارتین همچنین خاطرنشان می کند که انها می توانند سال‌ها بدون نیاز بـه گلدان مجدد بگذرند.

 

 انها “گیاهانی مقاوم بـه خشکی [که] دریک ظرف با زهکشی خوب رشد می کنند.” آن ها را نباید بیش از حد آب داد «هردو هفته یکبار طبق معمولً خوب اسـت»؛ و برای سبدهای آویزان عالی هستند.

 

8. آلوئه ورا

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه آلوئه یکیدیگر از آبدارها اسـت، اما بـه دلیل فواید منحصر بـه فرد ژل موجود در برگ های‌ ان؛ شایسته دسته بندی خاص خود اسـت. رایجترین استفاده خانگی از ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی یا آفتاب سوختگی اسـت، اما می تواند بـه همه ی چیز از سوزش سر دل گرفته تا جلوگیری از پلاک کمک کند.

 

همچنین یک گیاه بسیار دل چسب اسـت که بـه سختی از بین می‌رود. آن ها فقط یک‌بار در هفته یا حتی کمتر زمانی که دمای هوا خنک اسـت باید آبیاری شوند. برای بررسی این که آیا آلوئه ورا شـما نیاز بـه آبیاری دارد یا خیر، قبل از آبیاری انگشت خودرا داخل خاک بچسبانید تا مطمئن شوید که خشک شده اسـت. این گیاهی عالی برای مسافران مکرر اسـت و می تواند همه ی چیز را از نور کم تا آفتاب کامل تحمل کند.

 

یکیدیگر از مزایای آلوئه این اسـت که احتمالاً در نهایت بیش از یک گیاه از ان استخراج خواهید کرد. آلوئه‌ورا همچنین بـه اسانی از «توله‌ها» «گیاهان بچه» که در اطراف پایه گیاه رشد می کنند، تکثیر می شود. فقط آن ها را از گیاه مادر جدا کرده ودر گلدان قرار دهید.

 

9. گیاهان هوایی

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گیاهان بادی یا Tillandsias بـه قدری راحت اسـت که حتی نیازی بـه خاک ندارند و اگر کودکان یا حیوانات خانگی شـما تمایل بـه ورود بـه خاک دارند، این انتخاب خوبی اسـت. این گیاهان در طبیعت با “چسبیدن بـه پوست درخت و گرفتن هر ذره بارانی که می توانند برای زنده ماندن” زنده می‌مانند.

 

بنابر این، مقدار آب مورد نیاز آن ها نیز حداقل اسـت. “گیاهان هوا می توانند رطوبت و مواد مغذی را از طریق برگ های‌ خود جذب کنند، بنابر این انها فقط بـه مه پاش گاه بـه گاه نیاز دارند.” در مورد نحوه “گلدان” کردن آن ها، آن ها را دریک کاسه، روی تختی از سنگریزه یا دریک تراریوم قرار دهید. یا میتوانید ان‌ها را در گوی‌های‌ شیشه‌اي مخصوص آویزان کنید که حالت طبیعی انها را تقلید می کند.

 

10. لیلی صلح

10 نمونه از بهترین ترفندها برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر بـه دنبال یک گیاه گلدار هستید، لیلی صلح یک گیاه سخت برای کشتن اسـت. این گیاه در واقع دوست دارد زیر آبیاری شود، بنابر این می توانید قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا یک یا دو اینچ از خاک خشک شود. “نیلوفرهای صلح می توانند سایه جزئی را تحمل کنند، اما در مناطق سرد بـه خوبی عمل نمیکنند، زیرا انها گیاهان گرمسیری هستند.” این گیاه همچنین بـه آفات حساس نیست، اگر بـه دنبال چیزی کم نگه داری هستید، مزیت دیگری اسـت.

 

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان

 

در پایان

گیاهان آپارتمانی با خصوصیاتی که دارند در برابر شرایطی مثل کم نوری، آبیاری های‌ نامنظم و با فاصله زیاد و رطوبت کم برخی اقلیم ها بـه خوبی مقاومت کرده و با اکثر مشکلاتی که در فضاهای بسته آپارتمانی وجود دارد، کنار می آیند.

جدیدترین مطالب سایت