گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

 

شرایط نگهداری فلفل زینتی

 گیاهی است بالارونده که در نهایت به قیم احتیاج دارد، از خانواده «سولاناسه» و دارای برگ های قلبی شکل و نوک تیز، رنگ میوه در واریته های مختلف و از زرد تا قرمز کمرنگ و قرمز لاکی است، رنگ میوه در یک واریته هم از میوه نارس تا بالغ متغیر و دائماً تغییر رنگ می دهد،

 

احتیاج به نور فراوان دارد و در بهار و تابستان میتوان آن را خارج از اتاق نگهداری کرد، در صورت کافی نبودن نور گل های سفید رنگ آن تبدیل به میوه نمی شود، میوه های رسیده آن مانند فلفل قرمز خوراکی است.

 

نیازهای فلفل زینتی :

 

نور :به نور کامل احتیاج دارد، آفتاب کامل را تحمل می کند.

 

دما: در تمام طول سال میانگین درجه حرارت قابل تحمل ۱۵ درجه است، حداقل ده و حداکثر ۲۱ درجه.

 

آبیاری: در بهار و تابستان هر روز آبیاری کنید اما اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود، در زمان گلدهی و تشکیل میوه، آبیاری به هفته ای یکبار کاهش دهید.

 

رطوبت: هر روز با آب ولرم فاقد املاح و سبک غبارپاشی کنید (غبارپاشی برای کنترل آفت کنه قرمز مفید است)، بعد از تبدیل گل به میوه غبارپاشی را به هفته ای یکبار کاهش دهید.

 

تغذیه: هر هفته با مایع غذایی و یا مواد جامد محلول در آب مخصوص گل های زینتی طبق دستور گیاه خود را تغذیه مصنوعی کنید. پس از شروع گلدهی تغذیه مصنوعی تا اوایل سال آینده متوقف گردد.

 

خاک مناسب : خاک لوم بهترین خاک است.

 

تعویض گلدان :در اوایل بهار گیاه را به گلدان ۱۳ سانتیمتری منتقل کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها: تأمین رطوبت به وسیله غبارپاشی برگ ها را هم تمیز می کند، از مواد شیمیایی براق کننده استفاده نکنید.

 

تکثیر :کاشت بذر در بهار و انتقال نشا به گلدان اصلی.

 

عوارض و درمان فلفل زینتی :

 

برگ ها پر پشت می شوند ولی گل ها ظاهر نمی شوند: گلدان خیلی بزرگ است، گیاه دوست دارد ریشه هایش در هم باشد، گیاه به گلدان کوچکتری نیاز دارد.

 

رنگ میوه ها زرد باقی مانده و قرمز نمی شوند: نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید، گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل می کند.

 

شاخه ها دراز و بد شکل هستند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل سرد و با جریان ملایم هوا منتقل و غبارپاشی روزانه را با آب فاقد املاح و آب ولرم فراموش نکنید، در بهار شاخه ها را حدود ۵ سانتیمتر کوتاه کنید.

 

تمام برگ ها زرد شده اند و سقوط می کنند: هوا خیلی گرم است، یا آبیاری زیاد از اندازه است، شرایط را بازدید کنید و گیاه را به محلی با جریان ملایم هوا منتقل کنید و آب زیر گلدانی را خارج کنید، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود، سپس آبیاری کنید.

 

برگ ها پژمرده شده اند و سقوط می کنند: نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

 

برگ های جدید بد شکل هستند و حشراتی با مواد چسبناک در سطح آنها مشاهده می شود: گیاه را با سم حشره کش هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 

رشد گیاه متوقف است: هوا سرد است، گیاه را به محل گرم تری منقتل کنید.

 

برگ ها زرد و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است، سطح زیرین برگ ها را با پارچه نرم و یا اسفنج تمیز نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، غبارپاشی و تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

برگ ها سیاه می شوند: هوا سرد است و یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است، گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

برگ ها زرد می شوند: گیاه خیلی تشنه است، فوراً آبیاری کنید، خاک را در بهار و تابستان همیشه مرطوب نگه دارید، بعد از تشکیل میوه ها در زمستان آبیاری را کمتر کنید.

 

حشراتی اطراف گلدان ها در پرواز هستند: با سم حشره کش گیاه را سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

 

غنچه ها باز نشده میریزد: کمبود رطوبت یا کمبود نور یا خاک ضعیف عامل آن است. شرایط را بازبینی کنید.

 

*غبارپاشی:

کنه تار عنکبوتی از آفات مهم فلفل زینتی است و غبارپاشی این گیاه علاوه بر تأمین رطوبت مورد نیاز و تشکیل هرچه بهتر میوه، آفت یاد شده را نیز کنترل میکند، هفته ای دو بار گیاه را با آب ولرم و سبک غبارپاشی کنید.

 

 زیبایی فوق العاده فلفل زینتی در تنوع رنگ در میوه های نارس و رسیده آن است که از زرد تا قرمز لاکی متغیر و از جذابیت دیگر میوه آن رو به بالا بودن ته میوه است.

 

جدیدترین مطالب سایت