گیاه آپارتمانی فیتونیا

گیاه آپارتمانی فیتونیا

گیاه فیتونیا

فیتونیا برگ توری نقش دار است، برگ ها پهن و قلبی شکل و رگبرگ های اصلی و فرعی آن رنگین و کاملاً نمایان، شاخه ها گسترده و افتاده و زیبا و برای حفظ این حالت بهتر است گاه به گاه جوانه های انتهایی را حذف کنید تا جوانه های جانبی رشد کنند، به علت نیاز شدید به رطوبت محیط کاشت آنها در گلدان های شیشه ای دهانه گشاد رایج است، سایه دوست است ولی نه لزوماً تاریکی، گلدان های ریز آن مورد توجه نیست و بهتر است به محض مشاهده حذف گردند و بالاخره خانواده آن «آکانتاسه» و زادگاهش برزیل است.

گیاه آپارتمانی فیتونیا

نیازهای فیتونیا :

 

 نور:  نسبت به سایه مقاومت خوبی نشان می دهد، تابش نور مستقیم آفتاب به خصوص از پشت شیشه به برگ های گیاه صدمه می زند.

 

دما: حداقل آن ۱۸ درجه سانتیگراد است (در تمام طول سال احتیاج به هوای گرم دارد)، در صورتی که درجه حرارت بالای ۳۰ درجه باشد غبارپاشی توصیه می شود.

 

آبیاری: حداقل سه بار در هفته در تابستان آبیاری لازم است، در زمستان هر پنج روز یکبار آبیاری کافی است، گیاه نسبت به خشکی حساس است، مرتباً رطوبت خاک را بازدید کنید.

 

رطوبت: در تابستان هر روز احتیاج به غبارپاشی دارد، در زمستان هفته ای سه بار کافی است.

 

تغذیه: هر چهارده روز یکبار با مخلوط کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده تغذیه مصنوعی لازم است، به علت کم توقع بودن گیاه نصف میزان توصیه شده کافی است.

 

خاک مناسب: انواع خاک لیمونی و کمپوست برای رشد ریشه مناسب است.

 

تعویض گلدان: به علت سطحی بودن ریشه های گیاه نیاز چندانی به تعویض سالیانه گلدان نیست، ولی از زهکش گلدان باید دائماً بازدید شود.

 

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی برای تمیز کردن کافی به نظر می رسد، از مواد براق کننده شیمیایی که روزنه ی برگ ها را مسدود می کند استفاده نکنید.

 

تکثیر: انتخاب قلمه های جوان در بهار و ریشه دار کردن آنها در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد.

گیاه آپارتمانی فیتونیا

عوارض و درمان گیاه آپارتمانی فیتونیا :

 

حاشیه برگ ها چروک خورده و پژمرده اند: هوا خیلی خشک است، غبارپاشی را شروع کنید، مقداری سنگریزه در زیر گلدانی بریزید و آب به آن اضافه کنید.

 

مواظب باشید ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.

 

لکه های سوخته روی برگ ها مشاهده می شود: علت آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده نکنید.

 

برگ ها می ریزند و جوانه های جدید ظاهر نمی شوند: هوا سرد است، گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید، تشنگی مفرط هم عامل دیگر این عارضه است.

 

برگ های جوان ریز و فاصله بین دو برگ زیاد است: نور کافی نیست، به محل روشن تر منتقل کنید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

 

برگ ها بد شکل و حشرات چسبنده ای روی آنها مشاهده می شود: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم پیشنهاد می شود.

 

برگ های پائینی زرد می شوند: خاک گلدان باتلاقی شده است، سوراخ ته گلدان را بازدید و با یک سیم باریک با ملایمت مجرای خروجی زهکش را باز کنید، اجازه دهید سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری را شروع کنید.

گیاه آپارتمانی فیتونیا

*تأمین رطوبت:

 

 فیتونیا احتیاج شدیدی به محیط کاملاً رطوبت دارد، به طوری که در تابستان و در درجات حرارت بالا به دو بار غبارپاشی در روز نیاز دارد، رطوبت پایدار را با اضافه نمودن سنگریزه و آب به ته گلدان تأمین کنید، ته گلدان با آب در ارتباط نباشد همچنین گیاه بسیار مناسبی برای تراریوم می باشد.

 

 اگر چه نگهداری آن از نقطه نظر رطوبت و حرارت مطلوب کمی مشکل است، ولی حالت زیبای برگ ها و رگبرگ ها ارزش مراقبت ویژه را دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت