گیاه کاکتوس اِکینوسِرِئوس

گیاه کاکتوس اِکینوسِرِئوس

گیاه کاکتوس اِکینوسِرِئوس

مجله تالاب :کینوسرئوس ها بومی پهنه های جنوب غربی آمریکا و شمال و غرب مکزیک هستند و دارای بدنه ای استوانه ای به رنگ خاکستری مایل به سبز می باشند. اکینوسرئوس ها با تولید و انشعاب شاخه های فراوان راست و یا افتاده بر سطح زمین، بیشینه بلندی آنها به ۶۰ سانتیمتر می رسد.به گزارش تالاب همانند (E.engelmannii  var.nicholii) همگی سطح گیاه پوشیده از انبوه خارهای زینتی و ۴ تا ۲۴ شیار (برحسب گونه) است. فصل گلدهی آنها اواخر بهار و سرتاسر تابستان است.

 

گل ها قیفی شکل بزرگ (به قطر ۱۰سانتیمتر) در رنگهای ارغوانی و سرخ، بیشتر نزدیک تنه اصلی و گاهی مجاورت آرئول ها پیرامون ساقه پدیدار می شوند. حداقل ارتفاع برای اکینوسرئوس ها ۵ سانتیمتر است که در E.viridiflorus  دیده شده است. دارای خارهای کوتاه، نرم، شانه ای شکل و آغشته به ماده پکتین هستند که در گون های مختلف رنگ آنها متغیر از سفید تا ارغوانی و قهوه ای است؛ خارهای مرکزی طویل تر و در بخش بالائی تیره تر نیز می باشند.

 

اکینوسرئوس به آسانی با بذر تکثیر می شود و به سبب تولید گل های فراوان و زیبا، بذرگیری از آن به سادگی انجام می گیرد. اندازه میوه های اکینوسرئوس شبیه توت فرنگی بوده و دارای بذرهای درشت هستند. هنگام بذرکاری باید دقت داشت که با فشار سطحی، بذرها به خوبی لای خاک قرارگیرند. رویش آنها در خزانه ها سریع الرشد بوده به گونه ای که مدت کوتاهی پس از جوانه زدن، می بایست آنها را جداگانه در ظرف و یا درون گلدان های کوچک جای داد.

 

اکینوسرئوس ها خاک غنی را می پسندند و در طول فصول بهار تا پائیز به آب مناسب نیازمندند و همانند بیشتر کاکتوس ها زمستان فصل استراحت آنهاست و محیط خشک را می پذیرند. همچنین بیشتر گونه های اکینوسرئوس، دمای تا ۴ درجه سانتیگراد زیر صفر مقاومت خوبی دارند. این کاکتوس جایگاه آفتابی و سایه اندک را می پسندد.

 

از گونه های نامی اکینوسرئوس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

E.adustus-E.albatus-E.baileyi-E.blanckii-E.brandegeci-E.conglomeratus-E.delaetii-E.dubius-E.kunzei-E.melanocentrus-E.salmianus-E.scheeri-

E.octacanthus-E.palmerii-E.pectinatus-E.pentalophus-E.procumbens-E.roetteri-E.tayopensis-E.triglochidiatus-E.virdiflorus

 

جدیدترین مطالب سایت